Gå til innhold
  • Bli medlem

11.08.06: Otålhornet (1312), ord blir fattige.


Svein

Anbefalte innlegg

Otålhornet (1312) har helt siden jeg var der første gangen, vært et av mine absolutt favorittutsiktspunkt. Omgivelsene kan ikke beskrives, de må ses! Jeg gikk omtrent tilsvarende tur 26.august 2000.

Det endte opp med at vi var 3 stk som la i vei på denne turen. Starten gikk fra Kvistaddalen hvor mange i alle fall kjenner som startstedet til den mer kjente Skårasalen (1542). Vi går sørover Kvistaddalen, følger stien mot Fjellvatna. Rødfargen forteller oss at vi er på rett vei ;) Fra Fjellvatna holder vi høyden over Kvamsetdalen til skaret mellom Kjerringøyra (1414) og Maratinden (1320), og går videre i ur til Kjerringøyra. Vi ser nå hva som venter oss videre av utsikt....

Det går i bratt løs grus/stein ned videre sør mot Otålhornet (1312), tindene østover er et fryd for øyet. videre i fast ur til toppryggen av Otålhornet og spaserterreng ut til varden som står på kanten mot Hjørundfjorden. Vi tar oss god tid og nyter tilværelsen før vi dessverre må nødt til å tenke på returen.

I 2000 når jeg gikk denne turen, fulgte jeg etter noen sauer inn i vestsida av Kjerringøyra (solid sauetråkk) og fant ei fin rute ned i Kvamsetdalen. Sideskrått og dels utsatte passasjer på gressunderlag og dels morene gjør at jeg neppe hadde tatt denne ruta når det var vått..... :roll: En "varde" ved stiens start sier meg at andre nok også bruker denne, men hvor mye den er brukt vet jeg ikke. Etter 9 timer på tur er vi tilbake ved bilen i Kvistaddalen, inkludert 1-2 ekstratimer med utsiktsnyting ;-)

Mer tekst og 30 bilder på http://www.fjellinordvest.net/content/view/41/32/

Det kommer kanskje et vidvinkelpanorama også etter hvert :)
Ei havørn seilte over oss på Otålhornet, dessverre var den for høyt oppe for mine 105mm :(

post-283-133474431671_thumb.jpg

post-283-133474431675_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flotte bilder og spennende terreng. Flott utsikt.

Man ser ikke skogen for bare trær der i deres fjellområde. Må bare si jeg er misunnelig på dere der altså! Må jo være et livslangt prosjekt å komme på alle sammen... Hvor mange topper er det over f.eks. 1000 meter her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si jeg er misunnelig på dere der altså! Må jo være et livslangt prosjekt å komme på alle sammen... Hvor mange topper er det over f.eks. 1000 meter her?

Livslangt er det heldigvis ikke :? . Det er ca. 400 topper over 1000 meter, men så har vi jo det store spørsmålet da: Hva er en topp? :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vårt" område er mer enn Sunnmørsalpane, hvor det er rundt regnet 3-400 topper (avhengig av definisjon). Til vårt område (Ålesund som utg.pkt) må vi legge til Vestnes, Ørskog, Stordal, Norddal, Rauma og resten av Stranda... i alle fall. Og da kan du sikkert doble antallet :?

Trøster meg med at det er mye ur innover der :wink:

Faktisk ikke så gæli, litt over Kjerringøyra, var lettgått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vårt" område er mer enn Sunnmørsalpane, hvor det er rundt regnet 3-400 topper (avhengig av definisjon). Til vårt område (Ålesund som utg.pkt) må vi legge til Vestnes, Ørskog, Stordal, Norddal, Rauma og resten av Stranda... i alle fall. Og da kan du sikkert doble antallet :wink:

Ja. Tallet jeg opererte med med var kun for Sunnmørsalpene(området mellom Storfjorden, Hornindal og Volda, slik jeg definerer det). Hvis vi for eksempel tar utgangspunkt i Hornindal kan vi plusse på et par hundre Nordfjordtopper også. Da begynner vi å snakke livslangt prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.