Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny runde med teltgrublerier Blir det Abisko Dome, Allak eller kanskje et Nammatj? Eller en Nallo?


DFM62

Anbefalte innlegg

Har akkurat (og nokså motstrebende, må jeg si) solgt mitt fantastisk flotte Staika. Det satt langt inne, men det måtte gå. Jeg kan ikke sitte med et telt for hver måned, eller massevis av dyre fjelltelt jeg aldri bruker. Staikaen ble opprinnelig innkjøpt som "flerbruks solotelt", hvor jeg både skulle bære det på ryggen og ha det i kajakken. Det siste gikk fint, men 4 kg telt for lille meg alene ble for drøyt på ryggen. Så da ble det til at jeg for fjorårets fjelltur gikk til innkjøp av et BA Copper Spur HV Expedition som veier inn på akkurat 2.4kg. Det fungerte veldig bra der og da, kanskje til og med litt i overkant av hva jeg hadde ventet, men det er ikke allbruksteltet jeg egentlig vil ha:

jeg ønsker

  • ikke et rent solo telt - må være 2p
  • et telt hvor ytterduk går helt ned til bakken. Skal bruke det over tregrensa. Altså et 4-sesongs
  • et telt hvor inner og ytter er koblet sammen når du skal sette det opp, evt at du kan sette opp ytterteltet og så montere innertelt etterpå.
  • innertelt må være "hel ved" - ikke delvis mesh som ikke kan dekkes til
  • gjerne 2 fortelt, eller i det minste et fortelt som er stort nok. 
  • (minst) en meter takhøyde
  • Det må ikke veie over , tja 3 kg kanskje - jeg skal bære det.
  • Materialkvalitet må være udiskutabel.

Jeg tenker fortsatt i retning frittstående kuppeltelt, men det er vel egentlig bare 2 kandidater jeg har funnet så langt som innfrir alle krava over: Allak og Abisko Dome , begge i 2p versjon. og begge slightly over 3kg's grensa. Abiskoen er jo også en god del rimeligere enn Allak'en.  

Alternativer til kuppeltelt? Har sett på Nallo og Nammatj  - Nallo 2 er lettvekter en med 2.4kg Nammatj akkurat 3 kg, brukbart med plass. Har sett imponerende videoer av dette teltet i harde vindkast. Bergans har også et 2.6kg Trollhetta til halve prisen. Er det halve kvaliteten også?

Så kommer det noen modeller fra BarentsOutdoors utover mot sommeren, men det ser ut som om de kommer med kun dører med faste meshpaneler? ellers mange spennende ultralightmodeller, kanskje spesiellt Stetind3UL

Norrøna har varslet modeller neste år, men markedsføringen der ser stort sett ut til å prioritere landskapsbilder med en prikk av et telt på en fjelltop et sted, helst i veldig dølle farger. Vanskelig å få noe inntrykk der, ingen størrelsestegninger heller?

Hva er det jeg mangler her?

Endret av DFM62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Heriks skrev (9 minutter siden):

Gjør det enkelt for deg selv, slutt å gruble og kjøp deg et Nallo 2GT ... Treffer vel alle sjekkpunktene dine. :D 

Gjorde meg noen tanker om Nalloen min på siste vintertur. Jeg syns personlig det er for lavt under taket. Ikke bare midt på men også i "fotenden". Det er vel umulig å ha et Exped 9 cm LW dununderlag uten at soveposen kommer borti innerduken på teltet.. Den stanga i fotenden burde vært like lang som den i midten, eller alternativt så burde innerteltet vært trukket litt i mot ytterteltet, slik at ytterdelen ble noen cm mindre.

Flisespikkeri, men ikke helt 100% det teltet heller, men OK kompromiss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (53 minutter siden):

Den stanga i fotenden burde vært like lang som den i midten,

Det er den vel på Nammatj'en? Tror den indre skråen mot fotenden kanskje er brattere på Nammatj?

Kjell Iver skrev (53 minutter siden):

Flisespikkeri, men ikke helt 100% det teltet heller, men OK kompromiss.

Det er ingen av de som er 100%, det er vel noe av utfordringen med å finne "universalteltet" sitt....

Heriks skrev (1 time siden):

Gjør det enkelt for deg selv, slutt å gruble og kjøp deg et Nallo 2GT ... Treffer vel alle sjekkpunktene dine. :D 

Om ikke alle så ihvertfall mange - Tror kanskje non-GT hadde holdt også - store nok fortelt både på Nammatj og Nallo, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (1 time siden):

Om ikke alle så ihvertfall mange - Tror kanskje non-GT hadde holdt også - store nok fortelt både på Nammatj og Nallo, tror jeg.

Den treffer på de du har listet opp over, de andre kravene kan jeg ikke si noe om ;)
Jeg har aldri prøvd et Nallo uten GT fortelt så det kan jeg ikke si noe om, men jeg er fryktelig glad i mitt .. og kunne ikke tenkt meg Nallo uten GT. 

Jeg er enig i at det er litt lavt under taket, men som et kompromiss på et telt man både skal kunne bære og bruke på vinteren synes jeg Nallo er fint. Når (hvis) jeg igjen skal ha et dedikert vintertelt som skal dras på pulk skal jeg ha både 3 mannstelt, like lange stenger og fortelt i begge ender ..  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (11 minutter siden):

Den treffer på de du har listet opp over, de andre kravene kan jeg ikke si noe om ;)
Jeg har aldri prøvd et Nallo uten GT fortelt så det kan jeg ikke si noe om, men jeg er fryktelig glad i mitt .. og kunne ikke tenkt meg Nallo uten GT. 

Jeg er enig i at det er litt lavt under taket, men som et kompromiss på et telt man både skal kunne bære og bruke på vinteren synes jeg Nallo er fint. Når (hvis) jeg igjen skal ha et dedikert vintertelt som skal dras på pulk skal jeg ha både 3 mannstelt, like lange stenger og fortelt i begge ender ..  

Hva med kondens - ser at det nevnes i flere reviews av Nallo at det er mye kondens i teltet. Hva er din erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene det har vært et problem for meg så er det fordi jeg oppdager når jeg pakker ned igjen at jeg ikke har brukt de luftemulighetene som finnes. Nå skal det sies at jeg generelt ikke har noe problem med sovepose som kommer borti teltvegg og slikt, jeg har relativt mye å gå på i lengderetningen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg diggar Nallo 2, og har nytta det mykje gjennom åra i alle slags tilhøve, både åleine og to. 

Har også eit nallo 3GT, eller for å vere korrekt, eg eig eit halvt 🤪😂Det har vorte ein favoritt hjå båe impliserte partar. Kondens har ikkje vore eit problem.

Elles er eg 166 cm så dette med lengde/fotende/innertelt erkje så relevant for meg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Nallo 2 GT og det er favoritten. Jeg har heller ikke opplevd at kondens er noe problem og at  posen blir litt fuktig i ytterstoffet i fotenden har aldri plaget meg, men jeg gjør jo de vanlige/generelle tiltakene som å vente med å pakke ned posen til etter frokost, evt hive posen over teltet eller staver/ski ute til tørk hvis det er finvær...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (35 minutter siden):

Endte med allak 2 sist sommer. Eneste jeg ikke liker er stort pakkevolum. Helsport pakker mye mindre. 

Tore

Muligens en litt annen diskusjon, men jeg liker de rommelige pakkposene til Hilleberg. Romslig god plass - det betyr ikke noe at pakkposen er stor for min del. Når det er i sekken kan man jo bare stappe det mer ned i pakksekken og rulle litt i toppen av posen evt. Syns det er mye verre når pakkposen er for liten. Helsport er akkurat såvidt at det greier seg i størrelsen.

Samme "problem" har pakkposene til exped sine liggeunderlag. Alt for dårlig plass og en hel videnskap å få pakket ned liggeunderlaget.

Jeg har ikke opplevd kondensproblem med mitt Nallo GT heller for øvrig. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (8 timer siden):

Endte med allak 2 sist sommer. Eneste jeg ikke liker er stort pakkevolum. Helsport pakker mye mindre. 

Tore

Helsport pakker ikke mindre, de har bare mye trangere pakkpose. Det er noe erfarne turfolk gjerne synes er lite hensiktsmessig da det er rimelig strevsomt å få teltet ned i posen under mindre ideelle omstendigheter. 

Edit: Litt trøtt. Ser nå at Kjell Iver skriver noe av det samme over her...

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (9 timer siden):

Muligens en litt annen diskusjon, men jeg liker de rommelige pakkposene til Hilleberg. Romslig god plass - det betyr ikke noe at pakkposen er stor for min del. Når det er i sekken kan man jo bare stappe det mer ned i pakksekken og rulle litt i toppen av posen evt. 

Jeg har gjort det samme med Staika - som er relativt voluminøst - ta stenger og plugger ut a posen og så bare skvise teltposen sammen. Reduserer volumet betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (8 timer siden):

Kanske ett HB Unna om ni ej är storväxtna klarar mkt bra en  193 cm person.

Jeg har sett på , og droppet, Unna. Jeg er ikke komfortabel med tanke på så lite fortelt. Jeg vil ha sekk og støvler og kokeutstyr og slikt i fortelt, og selv om jeg ser hvordan Unna-fanklubben argumenterer med både muligheten for å hekta av innertelt for å skape mer rom samt spenne ut ytterduken  og slike tiltak, så innser jeg at dette teltet ikke er for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abisko Dome er det jeg inntil videre har landet på som mitt neste telt på listen. Dog til et litt annet formål enn deg, da jeg allerede har et Abisko Shape 2 og Endurance 3 som er mine go-to høyfjellstelt. Dome'n blir mer helårs for 2 personer i lavlandet, men virker ganske så perfekt funksjonsmessig men til noe høy vekt.

En ting jeg liker veldig godt med Fjällräven-telt, litt i motsetning til meningene lenger opp her er at pakkposene kan bli veldig kompakte med strammestroppene, uten at det er noe vanskelig å få teltet ned i posen. Bare dette er veldig stor nok grunn til at jeg fortsetter å velge Fjällräven-telt.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Här är en bild på förtält till unna.

Var på 16 d tur i Abisko enl turrapporter och med bergans trollhetta 95 och gott om plats för stormkök tråoch extra vatten kastrull ock kängor på ingångs sidan och stavar och regnkläder på tork på det lilla utrymmet på ´baksidan´.

Spänner man ut Abside med extra linor rymms det mer än man tror men 2 pers på långtur med 2 95L säckar blir trångt.

Men 2st 55L säckar och 2 mindre personer ok.

500433811_HBUnna4.png.9f2ea0feb2bd7d450514229253f03540.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Kaitum 2? Veier 3,1 kg, 2 fortelt og rett fotende. Syns det er et glimrende solotelt, men fungerer helt fint for 2 personer. Går helt fint å koke i forteltene. Det eneste jeg syns er litt negativt er at det kan være litt kronglete å komme inn og ut, men det er jo likt på Nammatj også. Mitt drømmetelt vill være et Kaitum med Nalloåpning i den ene enden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zementh skrev (1 time siden):

Hva med Kaitum 2? Veier 3,1 kg, 2 fortelt og rett fotende. Syns det er et glimrende solotelt, men fungerer helt fint for 2 personer. Går helt fint å koke i forteltene. Det eneste jeg syns er litt negativt er at det kan være litt kronglete å komme inn og ut, men det er jo likt på Nammatj også. Mitt drømmetelt vill være et Kaitum med Nalloåpning i den ene enden.

Ja jeg ser at det kan være et alternativ, selv om åpningene kanskje er litt lave (86cm på tegningen til Hilleberg) men da er vi på samme vekt som eksempelvis Abisko Dome. Jeg foretrekker kanskje helst å ha liggeretning langsmed døråpning og ikke på tvers. Jeg tok tunneltelt inn i vurderingen først og fremst fordi de kan være endel lettere, men på samme vekt blir det nok kanskje egenskaper som frittstående (og liggeretning) som blir utslagsgivende. I tillegg er det jo ikke til å komme unna at Kaitum er nesten 4.5 meter langt, hvor kuppelteltene klarer seg med et mindre (les: kortere) "avtrykk".

Kaitum ser ut til å være et flott telt, altså - særlig rette med endevegger i innertelt og to fortelt, som du sier.

Endret av DFM62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (6 timer siden):

Steike! Der var det mye mateiraler, løsninger og komponenter som var gjenkjennbare fra et annet telt 😄 Ikke noe gærnt det altså. :)

image.thumb.png.9a468b28b44e20ee7d2e6574b25317e3.png

Ja nokså blåkopi rent designmessig. Kom over omtalen i denne egentlig nokså interessante artikkelen: https://www.singular-alpinism.net/single-post/2020/04/26/does-a-4-season-tent-truly-exist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra website(som D hittat)

 

Har tidigare ej rekommenderat HB pga deras marknads/prisstyrning men design och tyger samt att de ej har instegs variant för de som ej vet om det blir mer än 1 gång på Tur och att HS varit bättre val ifh. till pris men har ju ej mindre eller lätta tält.

Bergans och Vaude eller NK kan vara aktuella märken alla dessa har jag testat och redovisas på denna webbplats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (10 timer siden):

Bra website(som D hittat)

Har tidigare ej rekommenderat HB pga deras marknads/prisstyrning men design och tyger samt att de ej har instegs variant för de som ej vet om det blir mer än 1 gång på Tur och att HS varit bättre val ifh. till pris men har ju ej mindre eller lätta tält.

Bergans och Vaude eller NK kan vara aktuella märken alla dessa har jag testat och redovisas på denna webbplats.

Det er vanskelig å ikke ta Hillebergs Red Label serie telt med i betrakting. Vekt/performance ratio her er vel bortimot "unmatched" av andre. NK vet jeg ikke hva er, men jeg har sett på mange leverandører, så som  Vaude, Nigor, Berghaus, Bergans, Nemo, MSR, BA og så videre, men de fleste modellene faller utenfor kriteriene, enten på vekt, på at de egentlig er 3-sesongs eller single-wall eller at det er "inner first" oppsett. Helsport har stort sett enten 3-sesongs eller ekspedisjon-modeller, noe de er tydelige på selv også.

Og det er jo det Kong Xieheng's artikkel i linken over også antyder (Selv om den bare lister opp kuppel-telt og ikke lister opp tunnell-varianter) : at de fleste (ekte) 4-sesongstelt egentlig er kun 4de sesong og mindre egnet for de 3 andre seongene. Dessuten har mange av leverandørene en oppfatning av hva som utgjør et 4-sesongs telt som jeg ikke deler; jeg hadde ikke reist over tregrensa med et telt som ikke går helt ned til bakken og hvor jeg ikke kunne dekke til alle mesh-paneler med vindtett stoff. Slik sett faller også f.eks. et Exped Orion gjennom, selv om glippen under duken kanskje ikke er så stor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (3 timer siden):

eller at det er "inner first" oppsett.

Bare sånn apropos. Noen av de amerikanske teltene der man setter opp innerteltet først kan man sette opp stengene i footprint først og deretter tre yttertelltet over stengene, før man henger opp innerteltet..Det er strengt tatt sjelden et stort problem dette med å sette opp innerteltet først heller. 

Jeg hadde et North Face VE-25 telt og det var solide greier - ikke uten grunn at dette er favoritten på høye fjell. Ikke så avhengig av solid bardunering som mange andre telt

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.