GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir helt manisk pÄ Google nÄr jeg skal ha nytt utstyr og er redd jeg gÄr meg helt bort. Skal investere i en vinterpose, da jeg i dag bruker 2 poser + ullpose inni, noe som blir stort og tungt. 

Jeg er lav (1.53) og normalt bygget, fryser lett. Posen skal brukes pÄ -10 - -30 graders turer (Finnmarksvidda, Svalbard og om et par Är pÄ GrÞnland). 

Valget stÄr mellom Mountain Equipement Glacier Expedition https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/4-sesongsposer/mountain-equipment-glacier-expedition. Fordeler: kort modell, liker ME, vet at min comfortgrense gÄr rundt 2-3 grader lavere enn deres. Ulemper: And og ikke gÄs, 700 fyllspenst

eller

RAB Expedition 1400. https://www.fjellsport.no/rab-expedition-1400.html Fordeler: 850 fyllspenst/1400 fyllvekt, gÄsdun. Ulemper: stor? Og sÄ har jeg hÞrt at RAB underfyller posene. Noen som ogsÄ har hÞrt dette?

Jeg trenger sÄrt noen som kan hjelpe meg ut av Google-hÊlvete fÞr jeg klikker

Annonse
Skrevet

Hmm... Det hĂžres mer ut som ditt stĂžrste problem er at du blir forvirret av alt du leser?

Uansett hvor gode rÄd man kan fÄ pÄ nettet, sÄ er det dine preferanser og din magefÞlelse du bÞr gÄ for.

PÄ disse to posene fÄr du bÄde gratis frakt og retur. Bestill begge, ta den du liker best, returner den andre :)

(Jeg sverger til Cumuls poser. Kanon kvalitet, og uslÄelig pÄ pris (trekk fra polsk mva)).

Skrevet (endret)
1 time siden, Siri Therese Flamme-Larsen skrev:

Jegï»ż erï»żï»ż lav (1.53) og normalt bygget, fryser lett. Posen skal brukes pĂ„ -10 - -30 graders tureï»żr (Finnmarksvidda, Sï»żvalbard og om et par Ă„ï»żr pĂ„ GrĂžnlandï»żï»żï»żï»żï»ż).Â ï»żï»ż

EED50BBE-253B-43C5-AB20-4676B248F727.thumb.jpeg.66c63e67311e3148102aef2ecd804b32.jpegVar jeg deg ville jeg gÄtt for en WM Puma for personlengde 165 cm. Du kan ogsÄ fÄ disse med litt overfill om du bestiller det fra Rette stedet. Jeg har overfill i den ene av de WM posene jeg har. De har GWS ytterstoff og regnes som soveposenes Ferrari, og har pris deretter. Kan kjÞpes brukt pÄ finn for 5-8 tusen om du fÞlger med over tid, men da som regel uten overfill. Da slipper du Ä kjÞpe nye pose pÄ mange mange Är om du vedlikeholder den rett. Blir ganske liten sammenpakket ogsÄ pga hÞy fillpower.. 

Endret av Memento mori
La til link
Skrevet
24 minutter siden, Memento mori skrev:

EED50BBE-253B-43C5-AB20-4676B248F727.thumb.jpeg.66c63e67311e3148102aef2ecd804b32.jpegVar jeg deg ville jeg gÄtt for en WM Puma for personlengde 165 cm. Du kan ogsÄ fÄ disse med litt overfill om du bestiller det fra Rette stedet. Jeg har overfill i den ene av de WM posene jeg har. De har GWS ytterstoff og regnes som soveposenes Ferrari, og har pris deretter. Kan kjÞpes brukt pÄ finn for 5-8 tusen om du fÞlger med over tid, men da som regel uten overfill. Da slipper du Ä kjÞpe nye pose pÄ mange mange Är om du vedlikeholder den rett. Blir ganske liten sammenpakket ogsÄ pga hÞy fillpower.. 

Bra tips, takk! Den holder jo laaangt ned i grader ogsÄ. Men, i beskrivelsen stÄr det: 

• Overfill subtracts 8-10 degrees from original bag rating

jeg forstÄr ikke helt det? Er ikke Ä subtrahere Ä ta bort? SÄ den tÄler mindre kulde pga overfill?

•  
Skrevet
11 minutter siden, Siri Therese Flamme-Larsen skrev:

eg forstĂ„r ikke helt det? Er ikke Ă„ subtrahere Ă„ ta bort? SĂ„ den tĂ„ler mindre kulde pga overfillï»ż?ï»ż

Den er -25 F originalt dvs -31,6 grader celius. Med overfill ca -33 F eller -36 grader celsius.

Skrevet
28 minutter siden, Memento mori skrev:

Den er -25 F originalt dvs -31,6 grader celius. Med overfill ca -33 F eller -36 grader celsius.

Å ta minus fra minus forvirret meg helt her 😂🙈

Skrevet
1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Hmm... Det hĂžres mer ut som ditt stĂžrste problem er at du blir forvirret av alt du leser?

Uansett hvor gode rÄd man kan fÄ pÄ nettet, sÄ er det dine preferanser og din magefÞlelse du bÞr gÄ for.

PÄ disse to posene fÄr du bÄde gratis frakt og retur. Bestill begge, ta den du liker best, returner den andre :)

(Jeg sverger til Cumuls poser. Kanon kvalitet, og uslÄelig pÄ pris (trekk fra polsk mva)).

Absolutt. Og sĂ„ klarer jeg ikke helt Ă„ si «godt nok» og trykke pĂ„ knappen. MĂ„ Google litt til for Ă„ vĂŠre sikker 😂 Men bra tips om Ă„ teste mot hverandre. Mulig jeg klarer Ă„ faktisk fĂ„ bestilt meg en fĂžr jeg skal pĂ„ Finnmarksvidda i mars đŸ™đŸ»

Skrevet
1 hour ago, Siri Therese Flamme-Larsen said:

Bra tips, takk! Den holder jo laaangt ned i grader ogsÄ. Men, i beskrivelsen stÄr det: 

• Overfill subtracts 8-10 degrees from original bag rating

jeg forstÄr ikke helt det? Er ikke Ä subtrahere Ä ta bort? SÄ den tÄler mindre kulde pga overfill?

•  

Jeg leser ogsĂ„ det som at R-verdien blir svekket, altsĂ„ nedre komfort temp blir hĂžyere pĂ„ gradestokken. (Fra -25 F til -17 til -15 F) Derfor -25 til -27 celcius, circa. OM jeg konverterte riktig nĂ„.Â đŸ€”Â Ikke at det nĂždvendigvis har sÄÄÄ mye Ă„ si, men jeg leser det ogsĂ„ den veien.

Skrevet

Eg er stort sett i motsett ende av deg, og har trĂžbbel med Ă„ handtere optimaliseringssyka😂 likevel er det smart Ă„ tenke seg om to gonger nĂ„r ein skal bruke ein del peng pĂ„ viktig utstyr. 

Eg tenker at du bestiller aktuelle modellar, nevlar pÄ dei og vel den du tenker er best. Forskjellane mellom samanliknbare modellar er stort sett details, og du blir truleg nÞgd uansett. 

Eg har nytta toposesystem mykje, inkl pÄ Svalbard og GrÞnland, dÄ eg ikkje likar Ä berre ha ein dunpose, opplever det som litt sÄrbart.

Men, det er igrunn ein anna diskusjon og ei avsporing frÄ trÄden.

Dristar meg likevel til Ä seie at mitt soveposesystem pÄ GrÞnland bestod av ting eg hadde frÄ fÞr, med ein summert veil pris pÄ under 5000. SÄ det mÄ ikkje nÞdvendigvis koste skjorta. 

Skrevet
10 timer siden, Marius Engelsen skrev:

En fordel med Cumulus er ogsÄ at du har stor frihet til Ä tilpasse posen. Lengde, bredde, mengde dun osv.

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.