Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringar og kommentarar frå Norge på langs ruta 2006


Anbefalte innlegg

Vintaren 2006 gjekk eg Norge på langs. Før turen laga eg til ein oversikt over dei aktuelle rutene eg hadde tenkt å ta på ferda mot nord. No i etterkant har eg lagt til kommetarar og erfaringar frå den ruta eg tok.Dette kan sikkert vera interessant for folk som ferdes i nokre av dei fjellområda eg passerte

Nokre av fjellområda:

Setesdalsheiane, Ryfylkeheiane, Hardangervidda, Skarvheimen, Jotunheimen, Gausdal-Vestfjell, Rondane, Sylane, Nord-Trøndelag, Børgefjell, Saltfjellet, Padeljanta, Abisko, Indre Troms, Finnmarskvidda.

Oversikten fin du her:

:shock:http://breogfjellsport.no/npl/ruta/pages.php?pageID=50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

Det er i alle fall et grundig arbeid du har lagt ned på den sida, med kommentarer med mer. Hvis ikke det kan være et nyttig hjelpemiddel for andre, så vet ikke jeg.

Forrige helg satt vi på Gjendebu og bladde i gjesteloggen, og med et så dukket navnet ditt opp som en enslig svale i februar. Og jeg som trodde du hadde diktet opp hele turen :) Men der var "beviset". Det stod bl.a. at neste overnatting var telt ved Gjendesheim, men det ble vel ikke helt som planlagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall et grundig arbeid du har lagt ned på den sida, med kommentarer med mer. Hvis ikke det kan være et nyttig hjelpemiddel for andre, så vet ikke jeg.

Forrige helg satt vi på Gjendebu og bladde i gjesteloggen, og med et så dukket navnet ditt opp som en enslig svale i februar. Og jeg som trodde du hadde diktet opp hele turen :oops: Men der var "beviset". Det stod bl.a. at neste overnatting var telt ved Gjendesheim, men det ble vel ikke helt som planlagt?

Ved Gjendebu var det bare overskya vèr og lite vind. Etter nokre kilomteter vart det plutseleg veldig sterk motvind og nesten ikkje sikt i det heile. Fomla rundt på gjende i ein del timar før eg kom meg til Gjendesheim, der det viste seg at ei gruppe danske hadde leigd heile hytta. Og danskane var gjestfrie, så eg fekk overnatte (gratis).

Når det gjeld spora i Rondane, så var det nok bare delvis mine. Det var for eksempel to tyskere som gjekk motsatt veg dagen etter meg. Spora satt også veldig lenge i snøen visse stadar, ikkje uvanleg at eg såg konturar etter spor som sikkert var 3-4 veker gamle til tider. Andre gonger var det derimot masse nysnø...

Det er fleire som har varsla at dei går Norge på langs vintaren 2007, så det blir spanande å følge med på for oss NPL-interesserte. Nytt av året er at ei gruppe skal sende bilder via satelitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Mulig eg ikkje er den rette til å svare på dette, sidan forhalda ifjor var noko spesielle.

Eg gjekk landevegen mellom Skaidi og Honningsvåg, då det i byrjinga av mai var veldig stor snøsmelting og isen vart utrygg. Under 3-400 meter var det lite snø igjen, 200 meter over havet var det heilt bart. Dette er nok litt uvanleg, då eg har høyrt om mange som har gått på ski på Magerøya langt ut i mai.

Eg ville sett ann snømengdene, er det fortsatt for mykje snø i fjellet er nok rulleski eit godt alternativ eit stykke.

Det er forøvrig ikkje noko problem å ta seg gjennom tunellane viss du vil det, men sikkert irriterande om trafikken er stor. Eg gjekk gjennom begge (Nordkapptunellen og Honningsvågtunellen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin skrev:

Ville du ha gått første etappe fra Nordkapp på rulleski ( klassiske) ? Tar fly til Hammerfest ca.3.juni og buss videre opp til platået på Nordkapp.

Selv om det ikke var meg du spurte :arrow: kan jeg kanskje få komme med en kommentar; Nordkapp er et av de stedene jeg har opplevd de kraftigste værskiftene på kort tid. I begynnelsen av 1980-tallet var jeg på Nordkapp-platået den 2. juni og måtte "rømme" ned tidlig på kvelden fordi det snødde så tett. Det var med nød og neppe bussen kom seg ned - vi sklei fra side til side nedover.

En annen gang var jeg der lenger ut på sommeren, og det var en fantastisk flott dag med 25 plussgrader og skyfri himmel på formiddagen. Midt på dagen kjørte vi ut til Skarsvåg som er det siste tettstedet før platået og på veien tilbake møtte vi skyene og temperaturen falt til rundt null i løpet av 1 minutt. Heldigvis ingen snø, men nær på.

Dette er ikke ment som skremsel, men vær oppmerksom på at været skifter raskt der ute og du risikerer å måtte bære rulleskiene, eller sette på meier.

Helst håper jeg selvfølgelig at du får en kjempeflott tur uten problemer av noe slag 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.