GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt drodling om soveposer for kisda her..

Jeg har gÄtt noen turer med bara pÄ snart 9 og 10 Är nÄ hvor de bÊrer eget utstyr, klÊr, og drikke. Vekta pÄ sekkene kommer fort opp mot 20-25% av kroppsvekten, og det blir for tungt pÄ lengre turer. 

Og skal barnas soveposer ++ over i min sekk pÄ de lengre turene sÄ er det naturlig Ä ogsÄ tenke litt pÄ volum i tillegg til vekt da ogsÄ.

I dag har de Helsport Alta Jr som veier 1,4 - 1.5 kg, har relativt stort pakkevolum, og er for personer opp til 160 cm.

(pÄ vinteren bruker dem toposesystem med Alta Jr inni en gammel Alta pose og en Tyin Winter pose jeg tidligere har brukt)

Dagens fundering gÄr altsÄ pÄ om litt av Ärets feriepenger skal gÄ til innkjÞp av Warmpeace Viking 600 eller 300 soveposer i str 170 cm til dem.

Holder 300 til Ä sove opp rundt 2000 m hÞgse i Jotunheimen sommerstid eller bÞr jeg safe med 600. Vektmessig sÄ er WP 600 ca 0.5 kg lettere en Alta Jr og WP 300 nesten 1 kg lettere, forskjellen pÄ komprimert volum er enda stÞrre.

Videre sÄ et vel normen at man skal bruke dunpose innerst og kunstfiberpose ytterst i et to-posesystem pÄ vinteren. men barn avgir en del mindre fuktighet en voksne, og turene blir nok kun over en helg eller med mulighet for Ä ta posene inn pÄ en hytte og tÞrke, slik at det kanskje kan fungere med dunposer utenpÄ Alta Jr posene pÄ vinteren.

Warmpeace 600 eller 300? Andre lette og pakkevennlige alternativer i ca samme stÞrrelse og prisklasse? Glemme hele greia og smile fornÞyd og glad over to gode Alta Jr poser?

Luksusleverpostei og ilandsproblem dette her altsĂ„, er klar over det.. 😂

Annonse
Skrevet

Her er det ogsÄ greit Ä kjenne sine unger mtp hvor lett de fryser. Feks mine pÄ hhv 5 og 9 Är,  der er er 9 Äringen en frossenpinn, mens 5-Äringen er en liten varmeovn i seg selv. 

Skrevet

Enig. Han pĂ„ 10 er en varmeovn og lĂžper helst rundt i baris hele tiden om han kunne. Hun pĂ„ snart ni tok pĂ„ ullundertĂžy, termojakke og lue i gĂ„r kveld (telttur).. đŸ€Ł

• Hehe 1
Skrevet

Sett pÄ Rago down jr? 

0,76kg uten trekk, samme t-temp oppgitt som alta jr. SÄ del lettere og finere pakkvolum sÄ vurdert den til min datter pÄ 7 hun har alta jr og men usikker om skal gÄ for warmpeace , skulle hvertfall hatt en pose med mindre pakkvolum enn den har..

https://www.helsport.no/rago-junior

Gjest Turlyst
Skrevet

Hvis valget stÄr mellom Viking 600 eller 300, ville jeg valgt 600 til hun pÄ snart 10.

Skrevet

Der blir nok antagelig typ WP 600 til begge om det blir kjĂžp ja.

Har lest meg litt pÄ den Rago down jr posen  nÄ @KimH, takk for tips men er litt usikker ift andre omtaler jeg har lest om Rago serien til Helsport.

Den Rab posen sĂ„ ogsĂ„ litt interessant ut @Jan@ 👍

Har selv en WP 600 sÄ den vet jeg ihvertfall hva stÄr for.

• Liker 1
Gjest Turlyst
Skrevet
2 minutter siden, Terka skrev:

Den Rab posen sÄ ogsÄ litt interessant ut @Jan@ 

Mange ganger lurt Ă„ holde seg til det man vet funker. Viking 600 er pĂ„ papiret varmere enn Rab-posen, selv om Rab har Ăžrlite mer fp og tettere ytterstoff som holder bedre pĂ„ varmen. Soveposer er spennende lĂžrdagskos😊

Skrevet
4 minutter siden, Terka skrev:

Samme. Veldig glad for den #adopterensoveposedag 😇 

• Hehe 1
Skrevet
8 timer siden, Terka skrev:

Andre ï»żï»żlette og pakkevennlige alternativer i ca samme stĂžrrelse og prisklasse? Glemme hele greia og smile fornĂžyd og glad over to gode Alta Jr poser?

Jeg har benyttet Sir Joseph sine poser en del, og min aller mest benyttede pose er nettopp dette merket, men det er en vinterpose. Min samboer har ogsÄ dette merket, men da i sommerpose.

Vi kjÞpte ogsÄ det til vÄr smÄttis som nÄ er 9, og det er en veldig bra pose. Vi bruker Ä ha med fleece pÄbygging som underpose, men sjelden i bruk. Han gutten iker den posen veldig godt.. Ikke stÞrre enn en termos.. Jeg har ikke sett sÄ mye rundt forbi, men ser KÄrvatn har en

https://fjellutstyr.no/produkt/vintervarene-skal-ut/sir-joseph-koteka-290-i-black-eldre-modell-1

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Terka skrev:

Bra tips @Kjell Iver 👍 Hvordan opplever dere Koteka 290 posen ift oppgitte temperaturgrenser (Comf. T. = 5.5 °C og Lim. T. = 0.5°C). Vekt og temp grenser er forþvrig veldig lik det WP 300 har.

Jeg vil si det stemmer ganske godt. Vi har ikke hatt netter i villmarka som har vÊrt sÄ lave, men har teltet mange ganger med bilen og hatt ned mot null. Da har vi med ullpledd som vi har som back-up, men gutten har aldri hatt behov for dette og aldri klaget over posen eller at den var kald.

Til jenta som er ett Är yngre har vi paralellt benyttet Mountain Goat fiberpose, som er dobbelt sÄ tung og som er en tresesongers pose for barn som kan utvides med snorer. Jeg syns personlig at fiberposen virker mer varm, men dette tror jeg bare er synsing. Vi har aldri opplevd at dunposen har kommet til kort i forhold til fiberposen nÄr det gjelder varme.

Valg av liggeunderlag er ogsÄ viktig - ogsÄ til barn. NÄr de var smÄ benyttet vi alltid bare exped 3 cm tykke 120 cm lange underlag soim veier 400 gram. Dette har vi nÄ byttet med UL exped 7 cm. 

• Liker 1
Skrevet

Ang liggeunderlag til barna sÄ gikk jeg like godt for Therm-a-Rest NeoAir Xtherm- Regular til dem med en gang nÄr de var smÄ. Tanken er at jeg da slipper Ä bytte ut nÄr barna vokser.

Mye ekstra i lenden enda, men de gir god komfort med 6.3 cm tykkelse, har lite pakkevolum (23xØ10cm), veier 430 g, og skal fungere greit i temperaturer ned til -22°C.

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.