Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus polaris og Trangia X1 lyd demper?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...
Annonse

Jeg kan ikke umiddelbart anbefale BernieDawg sin løsning. Den har lett (med kjele på flammen) for å bli for varm, så man får underburn. Om man stenger for bensintilførselen så den slukker, er demperen så varm at flammen tenner igjen når du åpner for bensinen igjen.

Jeg har bedre erfaringer med QuietStove. Det eneste er at jeg ikke får den til å brenne med helt blå flamme, og den blir sotete på toppen. https://store.quietstove.com/quietstove-muter-damper-cap-optimus-polaris-stove.html

 

 

Endret av aml
trykkfeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt BernieDawg til både Primus Multifuel og i fjor også til  MSR XKG. Det er riktig som @aml sier at disse blir varme og at det kan oppstå underburn (glødende silencer). Men dette har jeg kun opplevd ved fyring/oppstart og aldri etter at brenneren er godt i gang. 

Men jeg anbefaler alle som kjøper silencer og teste og trene hjemme på hvordan det fungerer da det er en viss teknikk som bør innøves og man bør være sikker på at alt fungerer stabilt og optimalt. Det er mange kombinasjoner her så vanskelig og si noe sikkert før man har testet og prøvd selv. Videre bør man alltid ha med det orginale varmeskjoldet til brenneren slik at man har en fallback om noe ikke fungerer med silencer på turen. Noen ganger kan det også være fornuftig og ikke bruke silencer. Da har man fleksibilitet :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Videre bør man alltid ha med det orginale varmeskjoldet til brenneren slik at man har en fallback om noe ikke fungerer med silencer på turen.

Tiltredes. Originaldelene (og reservedeler) har jeg alltid med i posen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, aml skrev:

 

Jeg kan ikke umiddelbart anbefale BernieDawg sin løsning

 

Jeg har 5 stk Berniedawg, omnilite, omnifuel, xgk, nova og polaris. Alle funker meget bra. Så her er det nok noe som ikke stemmer. Send meg en Pm med hvordan du fyrer opp, drivstoff etc. Gjerne et blide også, så kan jeg se om det er noe jeg kan bidra med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Kjetil E. said:

Jeg har ikke registrert underburn med mitt oppsett.. Må sjekke ut.. :-)

Da gjør du sikkert ting riktig. Underburn er såpass tydelig at du garantert merker det. Hele silenceren blir rødglødende ganske kjapt så veldig enkelt å observere :) Typisk får du underburn om forvarmingen ikke er god nok.

Jeg pleier å snu silenceren på hodet oppi klokka, så sprøyte inn litt fuel og så snu silencer riktig vei. Problemet med silencer om den står riktig vei når du slipper inn fuel er at mye av fuelen havner oppe i selve silenceren og det renner da ikke nok fuel ned i klokka igjen. Noe som kan resultere i dårlig forvarming. 

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.