Gå til innhold
  • Bli medlem

Regntøy på ukestur med telt


fjellape

Anbefalte innlegg

Skal på en ukestur i fjellheimen med telt, og lurer på om noen har erfaring med bruk av forskjellig type regntøy når man skal gå i 8 timer om dagen med 25-30 kg på ryggen? Har en tynn fjellduk fra Helsport. Denne kan brukes som poncho og kan trekkes over sekken. Noen som har gått med poncho på denne måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har brukt poncho en del i fjellet . Ikke en fjellduk, men en army variant, hvor 2 stk. kan knappes sammen til et ganske fuksjonellt knappetelt/gapahuk. 1 stk kan også brukes som telt/gapahuk.

Som regnklær er det ganske luftigt og kan hives rask over hovedet og utover sekken, når en regnskur kommer. En ligner så på klokkeren fra Notredame eller troll på tur!!

Det er en fordel, hvis forstykket har en snor, som kan bindes om kroppen fordi:

Ulemper:

I kraftig vind kan den blafre veldig mye - helt opp om hovedet!

Ved bratt fjell opp kan en tråkke i et litt lang og løst forstykke!

Ved bratt fjell utfor kan en ikke alltid se, hvor føttene tråkker!

For så vidt alvorlige ulemper. Derfor bruker jeg ponchoen ved større regnskur, som knappetelt/gapahuk, presenning, underlag i fortelt mm. helt ideel er den å sitte i pauser, fiske mm.

Ved dagsregn bruker jeg regnjakke og -bukse - tett- men veldig lite åndbart!

Jeg går ikke med GTX jakke, da jeg finner dem allt for tette til sommerbruk! Går med tynn microfiber jakke som ånder veldig bra, tåler en 5 minutt regnskur og tørker på 10 minutt.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar

Jeg liker heller ikke klamt GTX-tøy. Hadde håpet å kunne legge regntøyet hjemme hvis jeg hadde med poncho, men ser ut som det kanskje blir litt vanskelig å bevege seg i den. Har en bukse fra arcteryx i softshell, den tørker veldig fort, men fjellreven-jakken i G-1000-stoff tørker veldig seint. Prøver å klare meg med en tynn regnjakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke motviljen mot Goretex. Jeg har i årevis ikke brukt annet i fjellet.

Jeg brukte lenge en Norrøna Finnskogen bukse/jakke. Og den buksa er det mest komfortable plagget jeg har. Derimot så er den gjerne ikke så solid som jeg skulle ønske , så i fjor kjøpte jeg ett Dovre sett fra Norrøna. Den buksa er også veldig komfortabel , men ikke så myk som Finnskogen buksa .

Det mange år siden jeg hadde med meg regntøy til fjells. Og jeg kommer ikke til å begynne å bruke det igjen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på en ukestur i fjellheimen med telt, og lurer på om noen har erfaring med bruk av forskjellig type regntøy når man skal gå i 8 timer om dagen med 25-30 kg på ryggen? Har en tynn fjellduk fra Helsport. Denne kan brukes som poncho og kan trekkes over sekken. Noen som har gått med poncho på denne måten?

Regnkläder, jacka och byxor, har ju den fördelen att de inte fladdrar; vidare är de praktiska att ha om man skulle tvingas vada

någon gång, där räcker ingen poncho. Beträffande regnskydd för säcken är ju en variant att packa allt i ett par större soppåsar

av plast.

Ett annat, men dyrt alternativ, är att använda en vattentät ryggsäck. Min är en Arcteryx och väger

1.9 kg - jag har en lättare säck, men den är lika vattentät som en svamp.

Sen kan jag ju inte låta bli att undra hur din säck kan bli så tung. Jag packar 16 kg för en tiodagars tur

i fjällen. Förra året förberedde jag mig för 8 dagar i Trollheimen (det blev sju) och packningen vägde

väl ungefär 14 kg. Klart, om du har med fiskeutstyr, systemkamera och all möjlig alpin utrusning,

som rep, så kan det bli rätt tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sen kan jag ju inte låta bli att undra hur din säck kan bli så tung. Jag packar 16 kg för en tiodagars tur

i fjällen. Förra året förberedde jag mig för 8 dagar i Trollheimen (det blev sju) och packningen vägde

väl ungefär 14 kg.

16 og 14 kilo? Det må da bare være inkludert mat for maks én dag, og ikke for hele perioden, eller hva? Og kanskje en dunpose som veier en 700 – 800 gram? Går du hytte til hytte, dvs uten telt, primus og fuel? Litt på siden av emnet, jeg vet, men likevel... Bare interessert i noen tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske enkelt sånn at poncho er litt uhensiktsmessig; det blir nesten som å gå i et telt :!:

Regntøy er alt for tett, du blir snart klam innvendig...

Regner og blåser det kraftig blir du fort nokså fuktig i GoreTex-klær også :!:

Likevel, jeg har brukt GoreTex og diverse andre membranklær i snart 20 år og for meg er det de plaggene som fungerer best :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 og 14 kilo? Det må da bare være inkludert mat for maks én dag, og ikke for hele perioden, eller hva? Og kanskje en dunpose som veier en 700 – 800 gram? Går du hytte til hytte, dvs uten telt, primus og fuel? Litt på siden av emnet, jeg vet, men likevel... Bare interessert i noen tips.

Ja, det är vid sidan av ämnet och det har avhandlats i andra trådar. Hur kan man tro att en hyttevandring kräver en packning

på 16 kg??? Min packning för tio dagar är c:a 9 kg baspackning inkl. tält, kök, madrass, sovsäck (SJÄVLKLART dun) och 7 kg mat.

NOG om detta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter min mening 0g mine erfaringer så blir du fuktig hvis det regner på fjellet.

buker gtx selv og ved hard vind og mye regn trenger litt igjennom, men tørker opp igjen veldig fort.

med regndress blir det fort tettere og du svetter mer, dermed også ganske fuktig og klam. samtidig har flere av de regndressene jeg har prøvd, hatt gjennonslag av regn akkurat som gtx klær.

Gummidress holder regnet ute, men puster jo ikke det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sikkert tusenvis av tips for hvordan en skal kle seg når en er på vandring, men enhver må finne sin egen måte som en er mest komfort med.

Men det skal være sagt at når det regner blir du våt uansett hva du har på deg.

(dersom du da ikke har på deg en god gammeldags regnjakke/regnbukse og sitter dønn i ro)

Jeg har vandret en del i fjellet og prøvd ut forskjellig type gtx-antrekk fra norrøna, bergans osv og har funnet ut at dette fungerer best for meg:

Så lenge det er varmegrader (dvs vår, sommer, tidlig høst) bruker jeg en lett bukse og en lett jakke. I det siste har det vært en bukse fra Lundhags (som ikke er "vanntett") og en jakke fra Bergans ("dynamic", en veldig tynn jakke). Under jakka bruker jeg en helsetrøye el tilsvarende.

Poenget med å bruke veldig lette klær er at de tørker kjapt når det slutter å regne, du "går deg tørr" på kort tid. Samtidig holder du varmen godt selv om du er søkk våt så lenge du holder deg i bevegelse.

Dersom jeg må foreta korte stopper for å spise, fylle vann, hvile etc har jeg en litt tykkere ullskjorte lett tilgjengelig for å ta på meg. En blir fort kald når en står i ro og er gjennomvåt.

I tillegg har jeg alltid et sett gtx + et sett ullundertøy liggende nederst i sekken dersom været skulle bli for ille.. men dette er kun til nødbruk hvis en er nødt til å stoppe over lengre tid og ikke har fått gått seg tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sliter med å bli klam av Gore Tex, er det bare å ta av se litt under. Er også smart med jakke som har luftingsmuligheter. Selv bruker jeg Bergans sin noe tykke regnjakke. Tar bare av meg litt, lufter, så overlever jeg. Men hadde klart meg bedre med en tynnere Bergans.

Poncho er nok smart å bruke ved store regnbyger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.