PopulĂŠrt innlegg TarjeiSkrede Skrevet 8. desember 2017 PopulĂŠrt innlegg Skrevet 8. desember 2017 «Bussetsu ma ka han nya ha ra mi ta shin gyou / Kan ji zai bo sa gyou jin han nya ha ra mi ta ji / Shou ken go un kai kuu do issai ku yaku / Sha ri shi shiki fu i kuu kuu fu i shiki / Shiki soku ze kuu kuu soku ze shiki / Ju sou gyou shiki yaku bu nyo ze / Sha ri shi ze sho hou kuu sou / Fu shou fu metsu fu ku fu jou fu zou fu gen / Ze ko kuu juu mu shiki mu ju sou gyou shiki / Mu gen ni bi zesshin ni mu shiki shou kou mi soku hou / Mu gen kai nai shi mu i shiki kai / Mu mu myou yaku mu mu myou jin nai shi mu rou shi yaku mu rou shi jin / Mu ku juu metsu dou / Mu chi yaku mu toku i mu sho tokko / Bo dai satta e han nya ha ra mi ta ko / Shin mu ke ge mu ke ge ko / Mu u ku fu on ri issai ten dou mu sou kuu gyou ne han / San ze sho butsu e han nya ha ra mi ta ko / Toku a noku ta ra san myaku san bo dai / Ko chi han nya ha ra mi ta / Ze dai jin shu ze dai myou shu ze mu jou shu ze mu tou dou shu / No jo issai ku shin jitsu fu ko / Ko setsu han nya ha ra mi ta shu soku sesshu watsu / Gya tei gya tei ha ra gya tei ha ra sou gya tei bo ji so wa ka / Han nya shin gyou» PĂ„ de nĂŠr 1300km jeg gikk pĂ„ Shikoku har dette omtrent vĂŠrt mantraet mitt. Ikke omtrent, det har vĂŠrt mantraet mitt, jeg har resitert disse ordene, eller sutraen, rundt 180 ganger i lĂžpet av turen min. Noen ganger alene, andre ganger i selskap med andre, og flere ganger i nĂŠrhet av stĂžrre grupper som resiterer sutraen i rytme og flerstemt sang omtrent. I motsetning til dem sĂ„ uttalte jeg sikkert ikke den korrekt, jeg snakker ikke japansk. En fellesnevner for mange av templene er trapper, mange. Her pĂ„ veien opp til tempel #10, Kirihataji. Spol tilbake 47 dager og jeg befant meg i Tokushima, som er en av de stĂžrre byene pĂ„ Shikoku i Japan. Jeg har akkurat kommet tilbake fra Ryozenji, foran meg pĂ„ sengen lĂ„ det en strĂ„hatt (sugegasa), en hvit vest (hakui) (begge to med inskripsjoner pĂ„), en bok som kalles for en nokyocho, en stola (wagesa), en hvit bag (zudabukuro) og en bunke med navneslipper (osamefuda). Alt man trenger for Ă„ identifisere seg som en ohenro pĂ„ Shikoku 88 Temples Pilgrimage, som er Ă„rsaken til at jeg befant meg der. Foran meg lĂ„ en gammel pilegrimsferd til 88 hellige steder, eller templer, pĂ„ Shikoku. Ruten er litt under 1200km lang og strekker seg rundt hele Ăžya, er sirkulĂŠr i den form at det er normen Ă„ returnere tilbake til det tempelet man startet pilegrimsferden fra. Man trenger ikke Ă„ starte fra tempel #1, Ryozenji, som jeg gjorde. SĂ„ kort fortalt, jeg hadde rundt 120 mil Ă„ gĂ„, hvor jeg skulle besĂžke 88 templer underveis. PĂ„ hvert tempel er det er foreskrevet rituale Ă„ fĂžlge, som innebĂŠrer Ă„ resitere nevnte sutra. To ganger. Vandrende over en rygg pĂ„ vei til tempel #12, Shosanji, med solstrĂ„ler som filtreres gjennom drivene skyer. Ryozenji er som nevnt det fĂžrste tempelet jeg besĂžkte og som da ble startstedet for vandringen min. VĂŠret var flott. Etter Ă„ ha ankommet tempelet, gikk jeg igjennom tempel-ritualene (eller etter hvert rutinene), de er som fĂžlger: bukk en gang ved hovedporten til tempelet i retning hovedhallen (hondo); vask hendene og munnen i vaske-servantet, jeg kan nĂ„ ta pĂ„ meg stolaen; ring en gang i klokketĂ„rnet for Ă„ melde om min ankomst; sĂ„ resitere sutraene (det er flere enn den ovenfor) i hovedhallen (dette gjĂžres etter Ă„ ha tent pĂ„ rĂžkelse, ringt pĂ„ nok en bjelle, plassert navneslippen min i en boks og gitt en donasjon); sĂ„ gjentas forrige punkt i daishido-hallen; motta tempel-stempelet i nokyocho-boken. NĂ„r jeg forlater tempelet skal jeg igjen vende meg mot hovedhallen og bukke en gang. HĂžres det mye ut? Det gĂ„r egentlig ganske sĂ„ greit etter hvert, Ăžvelse gjĂžr mester, men sprĂ„kdelen av det tar lengre tid. Noen ord om nokyocho-boken, denne fungerer som et bevis pĂ„ at du har vĂŠrt pĂ„ et tempel og vist din respekt til Buddha og Kobo Daishi der. For hvert tempel fĂ„r du et stempel og en kalliografi i nokyocho-boken, kalliografien blir skrevet for hĂ„nd. NĂ„r man har gjennomfĂžrt pilegrimsvandringen har man da en unik suvenir fra turen.Bestigning av Mount Benten, Japans laveste fjell i henhold til guideboken, 6moh. Den fĂžrste dagen ga meg et godt bilde av hvordan ruten var, det er mye vandring langs vei eller pĂ„ asfalt, innimellom brutt opp av lengre eller kortere turer pĂ„ sti og mykt underlag. Jeg besĂžkte seks templer pĂ„ veien, et godt grunnlag allerede i starten for Ă„ bli kjent med ritualene. PĂ„ det sjette tempelet, Anrakuji, skulle jeg ogsĂ„ overnatte.Shashingatake, okunoin eller den indre helligdommen til tempel #21, Tariyuji. PĂ„ vei rundt Shikoku veksler ruten mellom Ă„ gĂ„ blant dyrket mark, gjennom skog, gjennom og forbi smĂ„ landsbyer og stĂžrre byer, langsmed kysten med utsikt over havet. Mye av vandringen er flat, men en titt pĂ„ hĂžydeprofilen til ruten og man fĂ„r avkreftet at det ikke finnes stigning pĂ„ den. For ruten tar ogsĂ„ henroene opp over fjellene rundt Ăžya, selv om det ikke er snakk om de hĂžyeste fjellene. Det hĂžyeste punktet pĂ„ ruten er pĂ„ rundt 960moh, Mt. Unpenji (ogsĂ„ hvor tempel #66, Unpenji, befinner seg). Men det fjellene mangler av hĂžyde, tar de igjen med bratthet. PĂ„ sett og vis kan man kalle fjellene som ruten gĂ„r igjennom for veldig bratte skoger. Og stiene kan vĂŠre forrĂŠderiske, spesielt hvis det regner eller har regnet. PĂ„ enkelte steder pĂ„ kartet er det merket med âhenro-korogashiâ, som rett ut betyr henro faller ned.Pacific sunrise, fra Ozaki. Underveis pĂ„ turen overnattet jeg pĂ„ enkelte templer, bĂ„de betalt overnatting (shukubo, som inkluderer middag og frokost, samt tilgang til tempelets badehus) og gratis overnatting (tsuyado, som bare er et tilgjengelig rom man kan bli nĂždt til Ă„ dele med andre henroer). For det meste overnattet jeg pĂ„ sĂ„kalt minshuku og ryokan, lokale japanske hoteller hvor man sover pĂ„ en futon i et sparsommelig rom med tatami-matter, med felles middag og frokost (noen ganger uten mat, noen ganger servert pĂ„ rommet). Det ble og en del overnattinger pĂ„ hoteller, smĂ„ og store. Rundt omkring langs ruten finnes det ogsĂ„ gratis overnatting for henroene, sĂ„kalt zenkonyado. Jeg overnattet i enkelte av disse, alt fra flotte rom med tilgjengelig dusj, toalett, aircondition og vaskemaskin, til rotete, skitne og stĂžvete rom. Jeg mĂžtte ogsĂ„ en annen henro som hadde en zenkonyado hjemme hos seg. Jeg fikk beskjed om Ă„ ringe han nĂ„r jeg var pĂ„ enten tempel 68, 69, 70 eller 71. Jeg gjorde sĂ„ og han kom og hentet meg, gratis overnatting og mat. Gjestfrihet. Mer om det senere.Mamushi viper, ikke gĂžy Ă„ trĂ„kke 20cm unna denne rakkeren. PĂ„ de 44 dagene jeg brukte pĂ„ Ă„ gĂ„ rundt Ăžya og besĂžke templene opplevde jeg mye, og fortelle om alt har jeg ikke tid til her. Jeg er nysgjerrig av natur og dette fĂžrer ogsĂ„ til at jeg alltid gĂ„r lengre enn tenkt. Dette fĂžrte ogsĂ„ ofte til at jeg befant meg pĂ„ stier som det virket som at det var ingen andre enn meg som gikk pĂ„. Tenk overgrodde stier fulle av edderkoppnett (med gufne neon-sprakende edderkopper i og) som jeg mĂ„tte kave meg gjennom (ruten gĂ„r gjennom en god del tunneler, men som regel var det ogsĂ„ en alternativ fjellrute til disse, som jeg da valgte Ă„ gĂ„).Fra tempel #38, Kongofukuji. Det var alltid dagene som tok meg opp i fjellene jeg gledet meg mest til, den fĂžrste kom pĂ„ den tredje dagen. Da ledet henromichi meg opp i fjellene til tempel #12, Shosanji, pĂ„ en rekke av bratte opp- og ned-stigninger fĂžr jeg var framme. Hardt arbeid, men vel verdt det. Dette skulle gjenta seg utover turen. Underveis klatret jeg ogsĂ„ opp Mount Ishizuchi, det hĂžyeste fjellet pĂ„ den vestlige delen av Japan (1982moh). En tĂžff tur opp, som involverte flere seksjoner hvor jeg mĂ„tte bruke kjettinger for Ă„ komme opp, men det var ingen utsikt Ă„ fĂ„, over fjellet lĂ„ skyene tungt. Jeg fikk ogsĂ„ gleden av Ă„ klatre opp pĂ„ Japans laveste fjell, Mt. Benten, pĂ„ hele 6 meter over havet. Det var slitsomt, ingen utsikt fra toppen, men jeg var stolt over bragden.En gruppe med henroer som resiterer sutraene i felleskap i tempel #39, Enkoji. Men ruten bĂžd ogsĂ„ pĂ„ flotte strekninger langs kysten med utsikt over Stillehavet, jeg var ogsĂ„ sĂ„ heldig Ă„ fĂ„ oppleve en aldeles nydelig soloppgang, pacific sunrise, en morgen (hvor solen ser ut som at den smelter i vannet). Jeg fikk gleden av Ă„ besĂžke Dogo Onsen, for de av dere som kjenner til Hayao Miyazaki og Studio Ghibli sĂ„ er dette ett av badehusene som ble brukt som inspirasjonskilde for det i Spirited Away.Dogo Onsen, et av japansk eldste og mest historiske badehus, i Matsuyama. Jeg opplevde Ă„ trĂ„kke farlig nĂŠr en mamushi viper, en meget giftig slange, det var ikke et artig Ăžyeblikk, men jeg slapp unna med skrekken. En annen gang ble jeg faktisk bitt av en edderkopp og gikk resten av dagen nogenlunde nervĂžs, og vurderte flere ganger om jeg burde oppsĂžke lege. Helt til jeg om kvelden snakket med en japaner som sa at det ikke var giftige edderkopper pĂ„ Shikoku. Jeg ble beroliget da. NĂ„ etter Ă„ ettersĂžkt litt mer, er jeg ikke sĂ„ sikker lengerâŠ.Fra toppen av Mount Chikamiyama, etter Ă„ ha klatret opp i en tyfon. Imabari nedenfor, sett gjennom et Ăžyeblikks vindu i regnskyene. Ikke alltid var motivasjonen like sterk. Etter litt over tre uker pĂ„ vei havnet jeg i en lang periode med dĂ„rlig vĂŠr og sĂ„ ikke solen igjen fĂžr etter ti dager. Det var fĂžrst etterpĂ„ jeg fikk hĂžre at det var en massiv tyfon som hadde feid inn over Japan nĂ„r jeg var der (i alt var det tre tyfoner under turen). Jeg slapp unna den verste delen av den og skal vĂŠre glad for det. I Osaka var det flere personer som mistet livet nĂ„r den herjet, da de ble tatt av et jordskred forĂ„rsaket av tyfonen. Og jeg som klatret opp pĂ„ toppen av lite fjell i den, sta og dum som jeg er, Mount Chikamiyama. To kvelder pĂ„ rad sto jeg pĂ„ rommet mitt med en kald Ăžl i den ene hĂ„nden og hĂ„rfĂžneren i den andre og tĂžrket klĂŠrne og skoene mine.Torii for Ishizuchi Jinja Jojusja, pĂ„ vei opp til toppen av Mount Ishizuchi. Det stĂžrste problemet var ikke uventet kommunikasjon, men forekom seg ikke rundt det Ă„ sĂžrge for det man trenger. Det gikk nogenlunde greit. Ă kunne ta like stor del i det sosiale langs ruten var vanskeligere. NĂ„r jeg ikke kunne snakke japansk, og engelsk-kunnskapene til de jeg mĂžtte ikke var de stĂžrste, ble det ofte til at jeg ble litt utenfor. Mange brukte en oversettelses-app for Ă„ snakke, men oversettelsene der var innimellom rett ut komiske. Likevel, det gikk bra og en god del kunne jeg snakke med.Den siste biten av klatringen opp til toppen av Mount Ishizuchi, gikk opp denne bratte ryggen, dekket av skyer og kraftig vind. Ă komme til et tempel var alltid bra. De fungerte nesten som lykkepiller noen ganger, og ga merkverdig nok en stĂžrre mening med turen, selv om jeg ikke er religiĂžs av meg pĂ„ noe som helst vis. Men alle innehar en viss ro og atmosfĂŠre som gjĂžr noe med en pĂ„ en tur som dette. Det er fĂ„ templer av skikkelig stĂžrrelse man besĂžker (hvis man sammenligner med de store templene fra Kyoto o.l.), men alle hadde vĂŠrt sitt lille sĂŠrpreg. Av templene likte jeg aller best de som lĂ„ oppe i fjellene og inne i skogene.Yakuriji-tempelet som ligger nedenfor noen klipper. En liten ting til man bĂžr nevne som er viktig for denne pilegrimsvandringen er settai. Dette er gjerne gaver eller hjelp fra lokalbefolkningen til henroene, og kan vĂŠre alt fra smĂ„ gaver som sjokolade til tilbud om Ă„ bli kjĂžrt til neste tempel (eller et annet sted, som der man skal overnatte), og penger. Det er regnet som uhĂžflig Ă„ takke ned til settai. Det er ofte slike korte mĂžter med lokalbefolkningen som betyr mest og. SĂ„ selv om sprĂ„ket innimellom var et problem, mĂžtte jeg likevel pĂ„ mange folk, som var snille, hĂžflige, nysgjerrige og artige.Tilbake pĂ„ tempel #1, Ryozenji, etter 44 dager rundt Shikoku. Det er sĂ„ mye mer som kunne bli skrevet om denne turen, som med alle lange turer. Men detaljene fĂ„r jeg spare til jeg legger dem ut pĂ„ bloggen. Jeg ankom i alle fall Ryozenji igjen etter 44 dager, det var ganske rart Ă„ komme tilbake til tempelet jeg hadde begynt Ă„ gĂ„ fra for sĂ„ âlengeâ siden. Da hadde jeg gĂ„tt sammenhengende uten Ă„ hatt en eneste hel hviledag, sĂ„ neste dag ble min fĂžrste, tilbragt i Tokushima. Grytidlig neste morgen tok jeg fergen som gikk kl 03:00 til Wakayama og tog derfra til Kudoyama for Ă„ gĂ„ choisimichi til Koyasan, en eldgammel pilegrimsled opp til det hellige fjellet for Shingon-buddhismen. Det er vanlig Ă„ reise til Koyasan etter endt pilegrimsvandring for Ă„ vise sin siste respekt til Kobo Daishi som sies Ă„ sove i en evig meditasjon der. Ă komme til Koyasan var for meg en blandet fĂžlelse, pĂ„ den ene siden var det veldig flott der, men det var og veldig mye folk der (utrolig mange turister). Og en lang verden unna den stille kontemplasjonen jeg hadde fĂžlt i templene pĂ„ Shikoku. Fra Koyasan, Danjo Garan. Jeg har laget en video som viser min nokyocho-bok: En video jeg tok opp fra tempel 38, Kongofukuji (husk lyd): For de som er interessert i Ă„ vite litt mer om denne turen, kan man besĂžke fĂžlgende lenker (og etterhvert bloggen min, som jeg jo som vanlig vil oppdatere etterhvert): http://www.shikokuhenrotrail.com/ https://followingthearrows.com/shikoku-88-temple-pilgrimage/ https://randomwire.com/japan/shikoku/ Dette var en helt annen opplevelse enn de jeg har vĂŠrt pĂ„ fĂžr. 26 4 Siter
nesning Skrevet 8. desember 2017 Skrevet 8. desember 2017 Utrolig interessant denne rapporten. Det er artig med en kombinasjon av natur og kultur nÄr man er i utlandet. Jeg er interessert i og praktiserer japansk kampkunst og en drÞm er Ä kunne besÞke Japan, trene der og reise rundt i landet. Tusen takk @TarjeiSkrede. Jeg venter pÄ fortsettelsen pÄ bloggen din. 1 Siter
Gittiamo Skrevet 8. desember 2017 Skrevet 8. desember 2017 Utrolig spennende og kul reise đ  1 Siter
martin.m Skrevet 8. desember 2017 Skrevet 8. desember 2017 Tusen takk for et spennende, annerledes og uvanlig julekalenderinnlegg. Dette var fin lesing etter Ä ha kommet hjem til godstolen. Blandingen av natur og kultur er en type tur som jeg ogsÄ har gjort noen ganger, bl.a. pilegrimsleden fra Hamar til Trondheim (dog ikke like eksotiske omgivelser som din tur). NÄ er lista lagt hÞyt, fÞler jeg, for mitt egen kalenderpost... 1 Siter
+ost Skrevet 12. desember 2017 Skrevet 12. desember 2017 Takk for nok en flott turbeskrivelse @TarjeiSkrede. Veldig takknemlig for at du deler disse turene dine her inne i tillegg til bloggen din, tror aldri jeg hadde hÞrt om eller sett noe om slike eksotiske tur(for)mÄl hvis ikke det var for dine skrivevilje. 1 Siter
TarjeiSkrede Skrevet 17. desember 2017 Forfatter Skrevet 17. desember 2017 Da har man omsider fĂ„tt begynt Ă„ skrive om turen pĂ„ bloggen, den jobben ble ytterligere utsatt da maskinen min avgikk med dĂžden etter en diskkrĂŠsj. Var og usikker pĂ„ om jeg skulle legge ut oppdateringen av bloggen her eller i den sedvanlige oppdaterings-trĂ„den, men valgte her. Den fĂžrste dagen pĂ„ turen var ikke den mest minnesverdige nĂ„r det gjaldt naturopplevelser, men siden templene kom pĂ„ rekke og rad ble det en fin tur likevel. Jeg besĂžkte seks av templene allerede den fĂžrste dagen, de kommer tett i starten av ruten, sĂ„ vil de etterhvert skifte mellom Ă„ ligge tett og ligge langt unna andre. Jeg overnattet fĂžrste natten pĂ„ det siste tempelet for dagen, Anrakuji, en annerledes overnattingsopplevelse. Fra Gokurakuji, det andre tempelet pĂ„ ruten. (Shikoku Henro) Dag 1: RyĆzenji - Anrakuji 4 Siter
TarjeiSkrede Skrevet 20. desember 2017 Forfatter Skrevet 20. desember 2017 PÄ den andre dagen skiftet finvÊret totalt til Ä bli nesten gjennomgÄende regn hele dagen, uten at det igrunn gjorde noe for hvordan dagen fortonte seg. Det var en fin dag, hvor to av templene utmerket seg i spesiell grad, Kumadaniji og Kirihataji. Jeg endte dagen med Ä komme til en fabelaktig gratis hytte for henroene i Kamojima, som attpÄtil lÄ rett ved siden av et japansk badehus, Kamojima Onsen. Etter en dag med omtrent vandring i regn hele tiden var det ekstra godt Ä kunne senke seg ned i et dampende varmt bad. Toppen av den gamle pagodaen i Kumadaniji som stikker opp av trÊrne. (Shikoku Henro) Dag 2: Anrakuji - Kamojima  4 Siter
TarjeiSkrede Skrevet 25. desember 2017 Forfatter Skrevet 25. desember 2017 Den tredje dagen bĂžd pĂ„ den fĂžrste turen opp i fjellene pĂ„ turen, nĂ„r ruten bega seg bratt oppover for Ă„ besĂžke tempel #12, ShĆsanji. Ruten gĂ„r hovedsakelig i ett ganske sĂ„ rolig terreng, men nĂ„r den begir seg opp i fjellene blir den bratt. Jeg overnattet i en liten fjellandsby, Nabeiwa, etter Ă„ ha besĂžkt tempelet og toppen av fjellet. PĂ„ vei opp til JĆren-an med KĆbĆ Daishi vĂ„kende over meg mens jeg klatrer opp steintrappene til helligdommen. (Shikoku Henro) Dag 3: Kamojima - Nabeiwa 2 Siter
TarjeiSkrede Skrevet 26. desember 2017 Forfatter Skrevet 26. desember 2017 Dag fire bragte meg ned fra fjellet igjen, til en landsby med bare dukker som beboere, til en omvei blant aper til et fjell oppe i Äsene igjen med en bratt tur ned igjen, til en rekke med nye templer og en ny flott zenkonyado (gratis overnatting for pilegrimmer) Ä overnatte i. Les mer pÄ siste innlegg pÄ bloggen. Skjult inne i en bambusskog under noen klipper finner man dette flotte stedet, Konji Falls. (Shikoku Henro) Dag 4: Nabeiwa - Kokufu Siter
Kjell Iver Skrevet 26. desember 2017 Skrevet 26. desember 2017 Det er flott Ä fÞlge turene du tar! God lesing. pÄ vinterkveldene. Lurer pÄ. Skriver du pÄ engelsek eller pÄ norsk? Kan virke som at sprÄket kanskje veksler mellom hver enkelt turrapport? Siter
TarjeiSkrede Skrevet 29. desember 2017 Forfatter Skrevet 29. desember 2017 PÄ 12/26/2017 den 23.05, Kjell Iver skrev: Det er flott Ä fÞlge turene du tar! God lesing. pÄ vinterkveldene. Lurer pÄ. Skriver du pÄ engelsek eller pÄ norsk? Kan virke som at sprÄket kanskje veksler mellom hver enkelt turrapport? Ah, ser at jeg har lagt inn feil lenke ihvertfall et sted (skal rette opp hvis det gÄr). Jeg skriver faktisk bÄde pÄ engelsk og pÄ norsk (har en engelsk blogg ogsÄ hvor jeg bare skriver om vandringene mine pÄ langdistanse-rutene). Siter
TarjeiSkrede Skrevet 29. desember 2017 Forfatter Skrevet 29. desember 2017 'Rett' url til dag 4, hvor jeg gikk fra Nabeiwa til Kokufu skal vĂŠre:Â https://tarjeiskrede.blogspot.no/2017/09/nabeiwa-kokufu.html. 1 Siter
TarjeiSkrede Skrevet 29. desember 2017 Forfatter Skrevet 29. desember 2017 Den femte dagen ble en ganske sĂ„ interessant dag hvor jeg krysset over to pass pĂ„ to alternative ruter som ikke virket som at de fleste andre henroene brukte, dette medfĂžrte litt mye brĂžyting gjennom buskas og edderkoppnett (med noen smĂ„ekle edderkopper i). Jeg fikk ogsĂ„ anledning til Ă„ gjennomfĂžre en utrolig krevende tindebestigning av det laveste fjellet i Japan. Og avsluttet hele dagen med Ă„ mĂ„tte overnatte i en ganske sĂ„ skitten og rotete hytte, som dog var gratis Ă„ bo i. Statue av KĆbĆ Daishi ved inngangen til Onzanji-tempelet. (Shikoku Henro) Dag 5: Kokufu - Kusibuchi 2 Siter
TarjeiSkrede Skrevet 2. januar 2018 Forfatter Skrevet 2. januar 2018 Har oppdatert bloggen med den sjette dagen, som ble den beste sĂ„ langt. Da gikk turen opp i fjellene igjen, med et tempel pĂ„ hver sin topp, Kakurinji og Tairyuji. Men dagen bĂžd ogsĂ„ pĂ„ den store eggekrisen og mĂžtet med en mann i mĂžrket om natten. Hovedtempelbygningen til Tairyuji. (Shikoku Henro) Dag 6: Kushibuchi - ByĆdĆji 3 Siter
TarjeiSkrede Skrevet 4. januar 2018 Forfatter Skrevet 4. januar 2018 PĂ„ den siste dagen i den fĂžrste uken av turen kom jeg til kysten, hvor vandringen ogsĂ„ ble mĂžtt med det vĂ„te element fra himmelen. Turen begynte og sluttet med et tempelbesĂžk, og underveis fikk jeg mĂžte bĂ„de oppsiden og nedsiden av osettai (som er 'gaver' gitt til pilegrimene fra de lokale, som et tegn pĂ„ stĂžtte og hjelp). Tempelbygning og pagoda i YakuĆji-tempelet. (Shikoku Henro) Dag 7: ByĆdĆji - Hiwasa 3 Siter
TarjeiSkrede Skrevet 9. januar 2018 Forfatter Skrevet 9. januar 2018 à tttende dag ut, hvor jeg devierte fra den offisielle ruten som gikk innenlands og gikk pÄ en svingete vei med utsikt over Stillehavet, kystlinjen, smÄ viker og bukter, klipper og Þyer istedet, Minami-awa Sun Line veien. Som etter en stund skiftet navn til Minami-awa Rain Line veien, da et heftig regnskyll for over meg. En dag uten templer Ä besÞke, bare vandring. Utsikt fra Minami-awa Sun Line veien. (Shikoku Henro) Dag 8: Hiwasa - Kaifu 3 Siter
TarjeiSkrede Skrevet 9. januar 2018 Forfatter Skrevet 9. januar 2018 Niende dagen var nok en dag langs Þstkysten til Shikoku, pÄ vei mot Cape Muroto-misaki der det neste tempelet pÄ ruten ligger (og som jeg forhÄpentligvis kommer til neste dag). Jeg finner nok en gang ut at jeg fÞler at jeg avviker litt fra resten av henroene her, de tar turen gjennom tunnelene mens jeg trÄkler meg gjennom stiene over eller rundt dem. Kveldslys over Stillehavet i Ozaki. (Shikoku Henro) Dag 9: Kaifu - Ozaki 2 Siter
TarjeiSkrede Skrevet 12. januar 2018 Forfatter Skrevet 12. januar 2018 Ti dager ut pĂ„ turen mĂžter jeg pĂ„ en mamushi viper pĂ„ ett langt nĂŠrmere hold enn det jeg Ăžnsker, til da har jeg sett flere slanger, men aldri vĂŠrt sĂ„ nĂŠre en som det jeg var pĂ„ denne dagen, det var ikke gĂžy. Heldigvis ga resten av dagen med flotte Ăžyeblikk som en aldeles nydelig soloppgang over Stillehavet, noen fine templer og vennlighet (og uhĂžflighet) fra andre henroer. Mer om turen pĂ„ bloggen. Fra tempel #25, ShinshĆji. (Shikoku Henro) Dag 10: Ozaki - KongĆchĆji 3 Siter
TarjeiSkrede Skrevet 22. januar 2018 Forfatter Skrevet 22. januar 2018 Den ellevte dagen pĂ„ pilegrimsferden hadde et klart mĂ„l, Ă„ komme meg til KĆnomineji-tempelet fĂžr det stengte, tempelet ligger oppe i et fjell og man mĂ„ gĂ„ ned samme vei for Ă„ fortsette videre pĂ„ ruten. Det betyr at man mĂ„ vĂŠre oppe pĂ„ tempelet fĂžr tempelkontoret stenger, ellers er det ingen vits i Ă„ klatre opp til tempelet. Ă rsaken til at jeg Ăžnsket Ă„ komme meg opp i lĂžpet av denne dagen var at det skulle regne neste dag. Det endte med at jeg klatret helt opp til toppen av fjellet, til et observasjonstĂ„rn pĂ„ toppen med flott utsikt fra. Den gamle helligdommen KĆnomine Jinja som gror igjen til Ă„ bli et slags tapt gammelt sted. (Shikoku Henro) Dag 11: KongĆchĆji - TĆnohama 4 Siter
+tshansen Skrevet 23. januar 2018 Skrevet 23. januar 2018 Denne hadde jeg glemt helt av... utrolig bra. Takk for at du deler 1 Siter
TarjeiSkrede Skrevet 28. januar 2018 Forfatter Skrevet 28. januar 2018 Den tolvte dagen ble en rimelig regnfull affĂŠre, nĂ„r det regner der sĂ„ regner det. En dag uten noen besĂžk til et tempel, en ren vandringsdag langs kysten av Shikoku, pakket inn i regntĂžyet. GrĂ„tt og trist over stranden ved Geisei. (Shikoku Henro) Dag 12: TĆnohama - Kagami 3 Siter
TarjeiSkrede Skrevet 29. januar 2018 Forfatter Skrevet 29. januar 2018 Den trettende dagen bragte med seg sol igjen og et knippe med nye templer Ä utforske. Dagen bÞd ogsÄ pÄ et gjensyn med en annen pilegrim som jeg ikke hadde sett siden den fÞrste dagen. Mange fine templer underveis, men det var min avstikker til Bishamon-do som gjorde dagen, den indre helligdommen til tempel 29, Kokubunji, bestÄr av noen smÄ helligdommer ved siden av dam og en foss. Jeg avsluttet dagen i Kochi, en av de stÞrste byene pÄ Shikoku, men var for sliten til Ä gjÞre de store krumspringene der. Fossen og den ene helligdommen pÄ Bishamon-do. (Shikoku Henro) Dag 13: Kagami - Chikurinji 4 Siter
TarjeiSkrede Skrevet 3. februar 2018 Forfatter Skrevet 3. februar 2018 Den fjortende dagen pÄ turen, jeg har nÄ altsÄ vÊrt ute i min hvite vest og strÄhatt i to uker, tok meg fra Chikurinji-tempelet til Tanemaji-tempelet. Dagen bÞd pÄ strÄlende vÊr, men var ikke like spennende av innhold. Den bÞd pÄ en kort ferge-tur, en avstikker til en annen helligdom som ikke var like spennende, men og et nydelig tempel pÄ toppen av en ensom kolle ut mot havet. Jeg avsluttet dagen i tsuyadoen til Tanemaji, dette er gratis overnatting for pilegrimer i templene. Kart over offentlig transport i Kochi. NÄ, hvilken buss skal jeg ta? Og hvor er jeg egentlig? (Shikoku Henro) Dag 14: Chikurinji - Tanemaji 4 Siter
TarjeiSkrede Skrevet 4. februar 2018 Forfatter Skrevet 4. februar 2018 Neste dag ble en mer interessant dag, selv om vĂŠret skyet til med et enkelt lett regn mot ettermiddagen og kvelden. Det beste med dagen, utenom de to templene jeg besĂžkte, var faktisk stedet jeg gikk til for Ă„ overnatte, som hadde sin egen private onsen hvor man satt ute og kunne nyte utsikten over havet og kysten i ly for regnet. Utsikt mot Usa og Yokonami Sanri halvĂžyen fra toppen av et pass. (Shikoku Henro) Dag 15: Tanemaji - ShĆryĆ«ji 4 Siter
TarjeiSkrede Skrevet 7. februar 2018 Forfatter Skrevet 7. februar 2018 Den sekstende dagen ble nok en regnfull dag. Noe som var litt synd, selv om det var en flott tur til tross for vĂŠret. FĂžrste delen av turen gikk langs kysten pĂ„ Yokonami Sanri halvĂžyen, en tur som gikk pĂ„ en kupert vei med flott utsikt (ihvertfall hvis vĂŠret hadde vist seg fra sin beste side). Etter det, istedet for Ă„ gjĂžre som de fleste andre og ta den korteste ruten i retning det neste tempelet pĂ„ ruten, valgte jeg Ă„ gĂ„ en omvei for Ă„ ta ruten som gikk over 'fjellene' istedet. Noe som bragte meg pĂ„ en vei som virket forlatt og forglemt, forbi en mystisk tempel i regnet og ned til der jeg overnattet i byen Susaki. Ellers sĂ„ nydelige bukter, viker og odder vekslet mellom Ă„ vĂŠre synlige og ikke synlige i det heftige regnet og vinden langs Yokonami Sanri. (Shikoku Henro) Dag 16: ShĆryĆ«ji - Susaki 3 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.