Jump to content

Hva skjer med gamle fiskeredskap som forsvinner i dypet?

REs

Recommended Posts

Endelig er det noen som tar dette problemet på alvor. Jeg har, i løpet av min mangeårige karriere som sportsdykker, kuttet opp teiner og dratt på land garn som har ligget herreløst på bunnen, og endelig er det noen som bruker litt resurser på dette problemet.

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/tar-opp-kampen-mot-spokelsesteiner-1.12647966

https://www.nrk.no/sorlandet/enorme-mengder-dode-fisk-og-krabber-funnet-i-spokelsesteiner-1.13356736

Men hva om man innførte krav om at f.eks. hobbyfiskere skulle benytte teiner og garn som var laget av et materiale som gikk i oppløsning etter en viss tid i sjøen. Slike regler gjelder blant annet for fiskekroker mange steder i verden. Nylon- og andre plastmaterialer som benyttes i dag er bort i mot evigvarende.

F.eks. så var jeg innom Biltema for et par dager siden og det var nesten ikke mulig å komme inn på grunn av en enorm stabel med teiner i inngangspartiet. Hummerfisket er jo godt i gang.  

40094.jpeg.424f915b66e6026ae911efede13baf9b.jpeg

Edited by REs
  • Like 6

Annonse

Man er også i utgangspunktet pliktig til å rapportere inn mistet fiskeutstyr. Men om det blir fulgt opp vet jeg ikke. Men som Vidvandre sier, det er krav om bomullstråd eller tråd som forråtner f.o.m neste år, slik at de ikke blir stående som dødsslukere...