Gå til innhold
  • Bli medlem

Radius 21, min nye bestevenn!


Gisle Uren

Anbefalte innlegg

Annonse
2 timer siden, can skrev:

kjempefin, korleis har du fått kjelestøttene, vindskjerm og brennaren så reine? er da primusvaskevatn?

Hadde jeg vært tålmodig, så hadde jeg nok brukt primusvaskevatn (sitronsyre i vann?) til rustfjerning og til å rengjøre brenneren. Jeg gikk dog litt mer hardhendt og resolutt til verks. Kjørte på med myk roterende stålbørste og deretter stålull på alle ståldeler. På brenner og flammespreder brukte jeg kun stålull med myk hånd. 

Når jeg får ånden over meg igjen, skal jeg gi brenneren et bad i sitronsyrepulver oppløst i vann. Det skal visst nok gjøre underverker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, a_aa skrev:

Har lenge fundert på om jeg skulle skaffe meg en gammel forniklet Høvik 210, rett og slett fordi jeg synes de ser så flotte ut når det er satt i god stand - men nå ble jeg litt i stuss gitt, den der lå klin inntil på "flotthetsskalaen" :thumbsup:

Jeg kjenner ikke til Høvik 210, men har en større gammel Høvik selv. Dessverre er det Optimus-brenner og ikke original Høvik-brenner montert på min.
Om størrelsen er den samme, så hadde jeg kanskje gått for Høvik siden den er norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gisle Uren skrev:

Hadde jeg vært tålmodig, så hadde jeg nok brukt primusvaskevatn (sitronsyre i vann?) til rustfjerning og til å rengjøre brenneren. Jeg gikk dog litt mer hardhendt og resolutt til verks. Kjørte på med myk roterende stålbørste og deretter stålull på alle ståldeler. På brenner og flammespreder brukte jeg kun stålull med myk hånd. 

Når jeg får ånden over meg igjen, skal jeg gi brenneren et bad i sitronsyrepulver oppløst i vann. Det skal visst nok gjøre underverker.

aha ja så reint som da der blir da ikkje med sitronsyra, zalo og vatn (primusvaskevatn) så takk for tipset

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Så sent som i 1987 brukte Monika Christensen en Optimus 00 på sin polarekspedisjon. Den er jo nesten lik disse som er nevnt her.

Drivstoff: Parafin, men det er vanskelig å få tak i.  Jeg har god erfaring med white-spirit.  Ikke testet, men hørt mange skryte av Lampeparafin fra biltema.  Styr unna lampeolje og tennvæske om du ikke er sikker på at det passer.  Jeg har hatt flaks og ikke hatt problemer med tennvæske, men hører at noe tennvæske soter og tetter brennerene.

Et tips er å legge flaska i fryseren, og dersom det vokser seg så er det uegnet.  Kanskje ikke en bombesikker diagnose, men det burde gå bra. 

Bensin NEI!  (Eller kanskje???)  Når du slipper ut trykket så risikerer du stikkflammer, skulle denne flammen flytte seg inn i beholderen med trykkluft og bensindamp så ønsker jeg å være minst 1 kilometer unna.  (Hvorfor kanskje??  Noen nederlendere anbefalte 10% men ikke mer i parafinen for da ble primusen lettere å tenne , og lettere å justere. Jeg tør ikke anbefale dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, dsk said:

Drivstoff: Parafin, men det er vanskelig å få tak i

Neida, Kemetyl fritidsparafin fås hos Felleskjøpet og i mange byggevarebutikker. Jeg har også sett den på besninstasjoner.
Det er i følge Kemetyl en brenselolje anbefalt til koke-, parafin- og varmeapparater. Den fungerer ypperlig på mine hundreogellevere med bråkebrenner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.