Gå til innhold
  • Bli medlem

Med 'jakk på Jende (PPG) for første gang, 10.06


morten

Anbefalte innlegg

Etter noen nølende prøveturer på Sebufjorden, Volbufjorden og Strandefjorden her i Valdres som kulminerte med veltetest på Strandefjorden sist torsdag, var vi klare til jomfruturen med kajakk på Gjende.

Tidlig opp

Atter en gang var det tidlig opp, man skulle nesten tro jeg liker å stå opp, men det er så feil som det kan få blitt. En mental brytekamp med dyna som varte minst et kvarter vant jeg så vidt det var og ved 3 tiden om morran var bilen salet opp med kajakker klar for fjelleventyret

Temperaturbergogdalbane

Siden vi kjøpte oss ny bil i romjula har vi nå fått en slik "fancy" sak som termometer på instrumentpanelet. Ivrig følger jeg med når jeg er på tur. Vi startet med 9 pluss i Skrautvål før den raskt sank mot 6 oppover mot Heggenes og Heggefjorden. Derfra holdt det seg stabilt nesten opp til Beitostølen før det sank til 4 på Beitostølen. Da tentes også den oransje snøkrystallen på dashbordet (begynner å bli et par uker siden sist jeg så den). Fra Beitostølen var ikke verden lenger normal. Oppover mot Båtskardet steg temperaturen til 6 grader og ned mot Bygdisheim var det 7. 7 grader forble det nesten opp til toppen av Valdresflya hvor den omsider sank til 5. Du trodde kanskje at turen ned til lavlandet på andre siden skulle øke den ytterligere?

Neida. Heimdalsmunnen 4. Vargbakken 3. Maurvangen 2. Gjendeosen 1.

Speilblank vassflate

Kajakkene ble sjøsatt og med stor respekt tok vi våre første padletak på det blikkstille Gjende. Snøtoppene i det fjerne hadde allerede ønsket morgensola velkommen selv om klokka ikke var mer enn 4. Gjendine breiet seg ut ved kai (dvs. de hadde fått sjøsatt den i løpet av den siste uka) men ellers var alt som vanlig ved Gjendeosens bredder.

Kamera og kajakk

Mange har små praktiske digitalkameraer som får plass i enhver lomme og som enkelt kan fiskes ut ved behov for bilder fra kajakk. Vi sliter derimot dessverre med et kamerasystem som veier sine 3 kg i tillegg til at det kostet mer enn vi liker å tenke på i sin tid. Det skal derfor helst ikke lide noen overlast. For første gang fikk gromkameraet være med på tur. Løsningen var en såkalt vanntett kamerabag festet til dekket med krokstrikk. Med stor forsiktighet gikk det som en drøm å fiske fram kameraet i tide og utide, selv om det tok en del tid.

Vi fryktet litt for praktiske problemer rundt fotograferingen, men kan nå lettet slå fast at på stille vann (og det er jo da det er mest aktuelt å ta bilder) går det som en drøm.

Fersk is på Gjende

Syv grader på nattens kaldeste på Flya javel, men på Gjende hadde det stedvis dannet seg fersk is, opptil en halv cm tykk på det tykkeste. Vi følte oss som de reneste isbrytere der vi skrapet oss gjennom det kalde glasset.

Fra respekt til eplekjekk

Gjende har jeg hatt stor respekt for og egentlig sett for meg at der holder du deg inntil land Morten. Men det gikk ikke lange tiden før jeg skjønte at Gjende er bare en sjø det også, om enn kaldere enn de fleste andre, og så lenge vannet er flatt går det nok glatt.

Nesten inne ved Gjendebu etter å ha hatt Sjogholstindens stolte snøkuppel i fleisen en stund bøyde vi av mot venstre og padlet tvers over Gjende, den bøyde sjø. På den måten kom vi oss ut av Besshøes kalde skyggeflanke og over mot de solfylte liene under Eggen.

PPG

PPG er et raskt improvisert begrep som står for Pur PadleGlede. Det var nettopp det vi følte der vi seg over det jevne vannspeilet mens gamle venner dukket opp på nytt: Først kom Semeltinden og senere søreggen på Surtningssue.

Vi gikk i land på den mest naturlige steinbrygge i verden på på sørbredden, strakk bena og nøt livet.

For oss som hadde glemt solbrillene ble returen med heftige lyspæra midt i mot litt slitsom for øynene, men vi kom da fram til Osen omtrent samtidig med at vinden begynte å røre rundt i vannmassene.

På forhånd hadde vi vært noe skeptiske til å padle forbi store elveutløp, men vi padlet ganske nær utløpet av Leirungsåe uten at vi merket spesielt mye til skumle strømninger.

Alt i alt en herlig opplevelse, og definitivt ikke siste padleturen på Gjende.

Legger ved noen bilder fra turen.

post-3-133474421594_thumb.jpg

post-3-133474421601_thumb.jpg

post-3-133474421609_thumb.jpg

post-3-133474421617_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette så jo herlig ut ;) Jeg må nøye meg med Fanafjorden foreløpig, men snart er det ferie...

Ett spørsmål; hvordan gjør dere det med parkering ved Gjende? Går vel an å kjøre bilen helt ned til båtplassen der, men man kan vel ikke parkere der nede..? Har ikke særlig lyst til å kjøre ned med kajakk, laste på utstyr, og så forlate kajakken en halvtime for å lete etter parkering. Ikke så glad i avgiftsparkering heller, særlig ikke i fjellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett spørsmål; hvordan gjør dere det med parkering ved Gjende? Går vel an å kjøre bilen helt ned til båtplassen der, men man kan vel ikke parkere der nede..? Har ikke særlig lyst til å kjøre ned med kajakk, laste på utstyr, og så forlate kajakken en halvtime for å lete etter parkering. Ikke så glad i avgiftsparkering heller, særlig ikke i fjellet...

Natt til lørdag parkerte vi enkelt og greit. Sesongen begynner ikke før neste fredag, så det er fortsatt ubemannet på Gjendeosen kiosk og parkering. Å parkere dere nede nå er neppe noe problem, men det koster jo penger da - men sånn er det bare. Du kan stå parkert ved Gjendeosen så mye du orker i sommer for samme sum eller mindre enn din siste fartsbot (forutsetter at du har fått fartsbot).

Nå er jo Gjendeosen blitt skrekkelig populær, dvs. i høysesongshelger med brukbart vær vil parkeringen være FULL, og da må du uansett et stykke tilbake for å finne parkeringsplass.

Mit råd: Har du mulighet, ta med sykkel. Det tar 20-25 minutter før du er tilbake igjen, men da kan du sogar finne en gratis parkeringsplass.

Råd nr. 2. Ikke padl alene. Da kan turpartneren passe på jakken mens du parkerer Audi'n. (jeg blir gjerne med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si mange begynner å bli temmelig maritime her inne, gitt! :)

Sjøl får jeg nøye meg med å plumpe en gang i mellom, men det ser jo artig ut dette da!

Men kanskje jeg skulle ta med Rana'n og fourstroke'en opp dit, og lage litt "bøljer åt dekk"? :D

Pussig det "Jakk3" bildet - ser ut som Julia har tegnet inn Morten på en primitiv måte med Paintbrush eller noe...

Så kanskje det bare er juks og skryt, at Morten ikke turde krysse sjøen, men tviholdt ene hånda på stenene

innunder Besshø likevel? :)

Og neste gang jeg står på brygga der oppe, får jeg vel lytte etter noen som synger Erik Bye utpå blanka et sted,

blant hvite måker og sippvak av ørret utenfor utoset under gryet -

PS. Har dere Svømmeknappen forresten?

(jeg har'n ikke, og trenger'n ikke heller, for jeg flyter høgt og trygt på mitt tomme hue! :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan stå parkert ved Gjendeosen så mye du orker i sommer for samme sum eller mindre enn din siste fartsbot (forutsetter at du har fått fartsbot).

Nå er jo Gjendeosen blitt skrekkelig populær, dvs. i høysesongshelger med brukbart vær vil parkeringen være FULL, og da må du uansett et stykke tilbake for å finne parkeringsplass.

Mit råd: Har du mulighet, ta med sykkel. Det tar 20-25 minutter før du er tilbake igjen, men da kan du sogar finne en gratis parkeringsplass.

Råd nr. 2. Ikke padl alene. Da kan turpartneren passe på jakken mens du parkerer Audi'n. (jeg blir gjerne med).

1. Snille bilister som meg får aldri fartsbøter! Hehe...

2. Sykkel ja, men da må den jo settes igjen i vannkanten. En godt låst jernhest fra DBS får vel stå i fred... Kan jo gjøre det skikkelig da; parkere på utkjørsel ved rv.51 og sette vognhjul på kajakken og trille hele lasset til Gjende.

3. Alltid fordel å være to ja... Håper du blir med, men sikkert ikke alltid det passer seg sånn. Skal jo bli inne ved Gjendebu en tid og gå på topper, og da må du sikkert tilbake for å gå på jobb. Du/dere får ta en ekstratur og eskortere meg ut igjen :)

Oi, snart bare 3 uker til ferien... Deilig!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og historien fortsetter

Onsdag 14.06 var det atter en gang Gjende som var målet. Svein Arild og jeg kom oss av gårde fra Fagernes litt før halv seks på kvelden og ved syvtiden var vi omsider klare til å legge ut på Gjende. Gjende og Gjendine lå sammen ved kai og klødde sikkert i propellne etter å komme i gang. Sesongen starter til helga.

Ute på Gjende skummet det godt på bølgetoppene. Dette skulle bli spennende!

Bortsett fra et par riktig store bølger var det veldig greit å padle innover.

Vi padlet til det andre neste langs nordbredden og fikk lirket kajakkene (tunge saker med diverse turutstyr oppi) på land og halt dem opp i den steile lyngflanken. Med et par små bjørkebusker som holdere og tre gummistrikk sikret i trær håpet vi at de ikke ville skli ut i vannet mens vi var vekk.

For å gjøre en kort historie kort:

Nordflanken var skyggelagt hele veien. "Stien" som fører opp til Besseggen herfra er ikke spesielt fin, og deler er meget utsatt for erosjon og ras. Det var ikke noe vanskelig å ta seg opp til Besseggen, men det er knapt en tur jeg vil anbefale.

Returen foregikk på et tiltakende blikkstille Gjende fremover mot midnatt.

Største overraskelse på turen var en haug med liljekonvall som vi kom over i mer enn 1000 meters høyde. Disse vokser knapt i Valdres fra før av, også over 1000 meter da gitt!!!

Besshø var rimelig fotturklar allerede 14.06 (se bilde), i alle fall fra sørøst. Veslefjell så også forholdsvis fotturklart ut. Dvs. Besseggen er klar for fjellvandrerne.

post-3-133474422936_thumb.jpg

post-3-133474422946_thumb.jpg

post-3-133474422961_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Morten!

Har du flere bilder av ryggen opp til eggen? Var det utsatt på det bratteste partiet der? Har tenkt å gå den samme ryggen men vil vente til det blir litt bedre vær.

På forhånd takk for flere bilder!

Med vennlig hilsen Fjelljo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere bilder, kan hende, men får ikke tid til å se etter i dag. I forhold til tekniske vanskeligheter kan du slappe helt av. Eneste "utfordring" er løse steinmasser samt et parti som er objektivt sett litt rasutsatt.

Det går tydelig tråkk, i alle fall fra der det bratt start. Anbefaler å gå nedenfra. Samtidig virker det som om terrenget her tåler trafikk dårlig. Vegetasjonen er sårbar og det er veldig mye løs grus under den.

Vet ikke om tråkket er tydelig helt nedenfra, men der det blir bratt holder man til venstre på rødt fjell etter hvert nesten inntil bekken (litt klyving), så til høyre bortetter bred fjellhylle før man runder bratt skrent i en sving til venstre og opp svært løs masse. Her raser det fra tid til annen og det er ingen steder og hjemme seg. Russisk rulett med gode overlevningsmuligheter.

Videre traverseres det på skrå vestover forbi den enorme renna og så ut på ryggen.

Det er ikke klyving som overgår Besseggen selv, men det er i motsetning til Besseggen stedvis meget løst, så stor forsiktighet bør utvises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan slappe av. Det er ikke skummelt å ta seg opp der. Selv en pyse som meg klarte det enkelt.

Pyse? Du er jo et råskinn når det gjelder å hamle opp med løse steinurder, dødelige røyser, og andre skumle flanker. Jeg hadde garantert psyket ut et lysår før deg i bratt løse Jotunflanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten,

Jeg har registrert at du ikke liker løse flanker, men jeg anser en mann som har besteget Store Heillstugutind alene fra nord som mye tøffere enn meg. Du har også vært på Storen og sogar Styggedalstind. Har du ikke vært på Nåla på Knutseggi og Søre Austabottind også? Nei, i forhold til deg er jeg nok helt sikkert en pyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir meg ikke med mitt mas om området langs Gjende på sørsiden, og da spesielt vestenfor der Tjørnholsbekken kommer ned. Dette er et helt ubeskrevet område, og det er på tide at noen besøker dette og dokumenterer det med beskrivelser og bilder. Egentlig burde det jo gått en sti langs Gjende på den siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne mase om dette for min del Tom. :)

Når det gjelder sørsiden av Gjende, så skal skogen være nokså tettvokst bortover der. Kanskje en idé med jungelkniv for den som tar sjansen. :) Men ja, det hadde vært interessant å lese om det er mulig å gå den veien.

Selv har jeg kun gått i land (etter båtskyss fra Gjendebu) på den lille odden hvor elva fra Knutsholet renner ut. Det var neimen ikke mye spor å se etter mennesker der vi ruslet oppover langs elva og inn i Knutsholet. En spennende og litt bortgjemt avkrok, selv om det i distanse ikke er langt fra de store horder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom: Slapp av. Det blir dokumentert, i alle fall delvis i boken og Bygdin,Gjende,Besseggenområdet som kommer forsommeren 2007.

For å lage en bok om 1/4 av Jotunheimen må man jo ta med noe litt mer uvanlig terreng i tillegg til det vanlige for å fylle opp plassen. Spesielt siden det blir minimalt med repitisjon av historien som allerede er fortalt i mange bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten,

Jeg ser frem til den boka, og det er det nok mange som gjør etter den forrige braksuksessen. Det er veldig mange bøker som terper på omtrent nøyaktig det samme, så hvis dere klarer å spa opp en del "glemte" områder og muligheter vil det være befriende. Og det store spørsmål for boka er selvsagt: "Kan man gå opp på ryggen vest for Svartdalen fra Svartdalen uten å gå på bre eller klatre?"

En ting jeg har tenkt på, som kunne vært moro, var å få laget et teltplassguide. Man kunne merket på kartet, tatt bilde, gitt beskrivelser i forhold til hvor mykt, hvor langt til nærmeste bekk, utsikt, høyde osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom: Det må da være mye mer spennende at slike områder forblir ubeskrevet, slik at vi har muligheten til å "oppdage" noe på egenhånd også.

Teltplassguide :D , Jotunheimen, den siste villmark, jommen sa jeg smør........

Vi trenger vel for svarte ikke å dokumentere hver kvadratmeter av Norges fjellverden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gi,

En forfatter av en fjellbok vil rimelig nok ikke bare gjenta det andre har skrevet før. Jeg tror ikke en teltplassguide vil være til noen skade. Og når det gjelder Gjendes sørbredde er den så utilgjengelig at det neppe kommer til å bli noen stor trafikk her selv om Morten skriver om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.