Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Jeg er i en tenkeboksen hvor jeg er på jakt etter telt, fortrinnsvis til bruk på heia. Det skal ikke brukes vinterstid, men jeg ønsker meg ett telt som er selvstående med grei plass til å sitte oppe. Jeg har naturligvis blinka meg ut ett telt, men har ikke erfaring med det. Helsport Reinsfjell superlight 2 eller 3. Grunnen til 3 manns telt, er rett å slett fordi det ikke veier vesentlig mer enn 2 manns teltet og man har mer tomleplass samt at jeg har mulighet for å ta med meg sønnen min og kona. 

Dette har fått gode kritikker, det er selvstående og det veier ikke mye. Jeg har ett ringstind 2 pr. i dag og synes det er bra, men det blir mye bardunering, og mye jobb hvis plassen ikke fungerer og man må flytte på seg. 

Prismessig har jeg ikke satt noe tak foreløpig, kvalitet koster som kjent. Men dersom det er rimeligere telt som jeg bør kikke på så setter jeg pris på det. Men vekt er en vesentlig faktor, samtidig som jeg tenker selvstående telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har som selvstående telt reinsfjell 3 pro. Skal du være 3 stk i teltet ville jeg ikke hatt noe mindre enn det teltet. Dvs at superlight utgaven blir liten. Ringstind er egentlig greit å sette opp, men ja det krever barduner. Samtidig har jeg aldri latt et kuppeltelt stå uten noen barduner. En annen ting å tenke på i forhold til det med solo telt er at om det dekket lite areal er det lettere å finne plass til det. Så som solo telt, så ville jeg heller da valgt to mannsversjonen, også hadde jeg valgt et dedikert telt når dere skal være 3 på tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, tklami skrev:

Jeg har som selvstående telt reinsfjell 3 pro. Skal du være 3 stk i teltet ville jeg ikke hatt noe mindre enn det teltet. Dvs at superlight utgaven blir liten. Ringstind er egentlig greit å sette opp, men ja det krever barduner. Samtidig har jeg aldri latt et kuppeltelt stå uten noen barduner. En annen ting å tenke på i forhold til det med solo telt er at om det dekket lite areal er det lettere å finne plass til det. Så som solo telt, så ville jeg heller da valgt to mannsversjonen, også hadde jeg valgt et dedikert telt når dere skal være 3 på tur

Ja, Reinsfjell 3 superlight står høyt på lista. Nå tenkte jeg ikke å sette opp teltet uten å bardunere, men det gjør prosessen lettere hvis man må flytte på det pga uegnet å ligge der.

8 minutter siden, whistler skrev:

Gå for Reinsfjell SL2 om bruket primært er 1-2 manns bruk 1f603.png

 

Ja, jeg er litt splittet på akkurat dette. Har jo Ringstind 2 fra før, og det går bra om jeg og sønnen skal på tur, men som du sier så må man minst ha 3 manns telt om hele familien skal være med. Men selv da blir det trangt. Så mulig at det er riktigere å gå for ett 2manns telt da. 

Endret av Maarten K Jacobsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har akkurat kjøpt meg Reinsfjell Pro 2 som helårs solotelt. Ingen erfaring med dette enda, men jeg byttet fra Ringstind 2 da jeg ville ha selvstående telt. 1300 gram mer vekt er merkbart. Å finne et telt som dekker alle behov er ikke lett. Det blir noe kompromisser.

Hva med nye Exped Orion UL 3? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, JanRH skrev:

Jeg har akkurat kjøpt meg Reinsfjell Pro 2 som helårs solotelt. Ingen erfaring med dette enda, men jeg byttet fra Ringstind 2 da jeg ville ha selvstående telt. 1300 gram mer vekt er merkbart. Å finne et telt som dekker alle behov er ikke lett. Det blir noe kompromisser.

Hva med nye Exped Orion UL 3? 

 

Ja, det å finne ett telt som dekker alt er ikke noen enkel affære. Derfor jeg tenker litt sånn at man må kjøpe ett til bruk 3 sesonger som er lett og gjør at man kan få ned vekta på sekken. Så heller kjøpe ett telt som tåler mer og veier mer for vinterbruk. Det er klart at man må betale desto mer, men sånn er det vel som regel også. 

Kan jeg spørre hva som gjør at du kjøpte Pro 2 i stedet for Superlight? Jeg har ikke superlight utg på mitt Ringstind heller, men vurderer dette som sagt da jeg prøver å sette i sammen noe som fungerer å gå på lengre turer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Maarten K Jacobsen said:

Ja, det å finne ett telt som dekker alt er ikke noen enkel affære. Derfor jeg tenker litt sånn at man må kjøpe ett til bruk 3 sesonger som er lett og gjør at man kan få ned vekta på sekken. Så heller kjøpe ett telt som tåler mer og veier mer for vinterbruk. Det er klart at man må betale desto mer, men sånn er det vel som regel også. 

Kan jeg spørre hva som gjør at du kjøpte Pro 2 i stedet for Superlight? Jeg har ikke superlight utg på mitt Ringstind heller, men vurderer dette som sagt da jeg prøver å sette i sammen noe som fungerer å gå på lengre turer med.

Kjøp Pro om du skal gå for dette teltet. Bardunfestet raknet på mitt i et "moderat" vindkast.  Som vestlending så kan jeg ikke anbefale Reinsfjell superlight 2 i det hele tatt.. Alt noen tør å dra med seg dette teltet over tregrensen er meg en gåte. Usikker på om Exped sine UL er noe bedre men jeg vurderer det sterkt selv. Pent brukt (3 netter) Helsport Reinsfjell SL2 til salgs om noen er keen.... 

WP_20170711_16_41_11_Pro.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Veldig enig i det du skriver angående to telt.

Nå ser jeg at @Timmey78har noen erfaringer med SL-telt. Jeg tenker at superlett er bra å bære, og at det holder for de fleste 3-sesongs turer, men det har kortere levetid. Jeg kjøpte Pro da jeg ville ha et mer robust telt, samt at jeg skal ha det til helårsbruk. Jeg skulle gjerne hatt vekta til SL-modellen, men det ble et valg jeg gjorde.

Som vandretelt (ukestur) har jeg vurdert flere modeller rundt 1.5 kg.

@Bjarne H.S.har langtidserfaringer med Reinsfjell SL (mange døgn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
21 minutter siden, Timmey78 skrev:

Kjøp Pro om du skal gå for dette teltet. Bardunfestet raknet på mitt i et "moderat" vindkast.  Som vestlending så kan jeg ikke anbefale Reinsfjell superlight 2 i det hele tatt.. Alt noen tør å dra med seg dette teltet over tregrensen er meg en gåte. Usikker på om Exped sine UL er noe bedre men jeg vurderer det sterkt selv. Pent brukt (3 netter) Helsport Reinsfjell SL2 til salgs om noen er keen.... 

WP_20170711_16_41_11_Pro.jpg

Jeg hadde reklamert til Helsport. Tror du får nytt telt. Stoffet skal angivelig ha 10 kg rivestyrke. Moderate vindkast skal vel ikke være noe problem da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Timmey78 skrev:

Kjøp Pro om du skal gå for dette teltet. Bardunfestet raknet på mitt i et "moderat" vindkast.  Som vestlending så kan jeg ikke anbefale Reinsfjell superlight 2 i det hele tatt.. Alt noen tør å dra med seg dette teltet over tregrensen er meg en gåte. Usikker på om Exped sine UL er noe bedre men jeg vurderer det sterkt selv. Pent brukt (3 netter) Helsport Reinsfjell SL2 til salgs om noen er keen.... 

WP_20170711_16_41_11_Pro.jpg

Pris eventuelt på sl2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, JanRH said:

Jeg hadde reklamert til Helsport. Tror du får nytt telt. Stoffet skal angivelig ha 10 kg rivestyrke. Moderate vindkast skal vel ikke være noe problem da.

Ja ble egentlig litt sjokka om hvordan teltet stod i vind. Vi kom opp et vann i finevær men så bygene komme nedover dalen så vi satte opp teltet på en godt brukt teltplass. Før vi hadde fått pakket utav sekkene så begynte vinden å øke på, vi ble da stående å se på hvordan teltet oppførte seg. Ett minutt var nok, vi konkluderte med at ingen av oss kom til å sove noe godt der. Selv om teltet var spent fint alle veier så lå ytterduken imot innerduken nesten hele veien der vinden kom ifra og regnbyene sto i kø oppi dalen. Litt dårlig pluggfeste i marka ved stengene har nok litt av skylden for dette ikke hele. Svikten i teltstengene (nedover!! ) er heller ikke positivt.  Da vi skulle plukke ned igjen teltet så vi riften i bardunfestet:( Teltet ble da satt opp inni bjørkeskogen der det gjorde super nytte for regnet. Det skal iallfall ha skryt for god ventilasjon! Null kondens på innertelt selv med matlaging og kaffikok. 

Regner med Helsport bare syr dette så blir overasket om jeg får nytt. Teltet er kjøpt for et halvt år siden så tviler på de tar det som garanti.

Prisen blir deretter @Maarten K Jacobsen ;) Jeg kommer iallfall ikke til å ta full bruktpris for et reparert telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Timmey78 skrev:

Kjøp Pro om du skal gå for dette teltet. Bardunfestet raknet på mitt i et "moderat" vindkast.  Som vestlending så kan jeg ikke anbefale Reinsfjell superlight 2 i det hele tatt.. Alt noen tør å dra med seg dette teltet over tregrensen er meg en gåte. Usikker på om Exped sine UL er noe bedre men jeg vurderer det sterkt selv. Pent brukt (3 netter) Helsport Reinsfjell SL2 til salgs om noen er keen.... 

WP_20170711_16_41_11_Pro.jpg

Dette må jo ha kommet som følge av produksjonsfeil eller skade. Jeg har mange netter i sterk vind i fjellet og har ingen betenkeligheter når jeg tar med meg SL2 igjen opp i 1300-1400 meter på Hardangervidda vest om en uke. 

Det blir litt feil å si at modellen er ubrukelig etter en dårlig erfaring som følge av skade/feil i sying av bardunfeste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, whistler said:

Dette må jo ha kommet som følge av produksjonsfeil eller skade. Jeg har mange netter i sterk vind i fjellet og har ingen betenkeligheter når jeg tar med meg SL2 igjen opp i 1300-1400 meter på Hardangervidda vest om en uke. 

Det blir litt feil å si at modellen er ubrukelig etter en dårlig erfaring som følge av skade/feil i sying av bardunfeste. 

Nå er vel ikke jeg den eneste som har hatt dårlig erfaring med dette teltet og vind.. Bardunen holdt jo selv om den raknet litt men når teltet er iferd med å implodere når det kommer noen kulingkast så blir ikke jeg imponert. Fullt klar over dette er et lettvektstelt og man ikke kan kreve all verden men ble svært skuffet av dette. Ser ikke hvordan vi kunne satt det opp annerledes heller. Ser ut som bardunfestene er for lave slik de ikke hjelper stengene skikkelig. 

Kos det på vidda!  Husk å ta bilder når det blåser storm:)    

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Timmey78 skrev:

Nå er vel ikke jeg den eneste som har hatt dårlig erfaring med dette teltet og vind.. Bardunen holdt jo selv om den raknet litt men når teltet er iferd med å implodere når det kommer noen kulingkast så blir ikke jeg imponert. Fullt klar over dette er et lettvektstelt og man ikke kan kreve all verden men ble svært skuffet av dette. Ser ikke hvordan vi kunne satt det opp annerledes heller. Ser ut som bardunfestene er for lave slik de ikke hjelper stengene skikkelig. 

Kos det på vidda!  Husk å ta bilder når det blåser storm:)    

Vi har litt forskjellig erfaring. Helt fair det 😃 Håper på flest bilder uten sterk vind men kommer den skal det nok gå greit 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Hvilken erfaring har dere med 9mm Dac-stenger på SL?

Jeg har stående tilbud fra Helsport om vederlagsfritt å bytte til Extreme stengene på 10,25 mm.  Ulempen er noe mer vekt og at stengene må pakkes separat da det er lenger segmenter. Jeg ser av et bilde @tklamila ut av sitt Pro 3 telt, at teltet virker meget solid i vinden. Vanlig 9 mm er mer enn godt nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en annen tråd her der det drøftes litt fordeler og ulemper mellom SL2 og SL3. Jeg kjøpte begge, men skal kvitte meg med ett. 90% av turene er alene, men det er som du skriver selv, minimal vektforskjell og størrelsesforskjell (nedpakket) på SL2 og SL3. Greia er at det merkes nesten ikke... Ulempen med SL3 er et større vindfang på sidene, men det er ikke sikkert det er så veldig ille. Om man legger seg på toppen av en haug i sterk vind så ber man jo om juling, men telter man i le-områder så skulle man da klare å overleve en natt i SL3 også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Timmey78 skrev:

Ja ble egentlig litt sjokka om hvordan teltet stod i vind. Vi kom opp et vann i finevær men så bygene komme nedover dalen så vi satte opp teltet på en godt brukt teltplass. Før vi hadde fått pakket utav sekkene så begynte vinden å øke på, vi ble da stående å se på hvordan teltet oppførte seg. Ett minutt var nok, vi konkluderte med at ingen av oss kom til å sove noe godt der. Selv om teltet var spent fint alle veier så lå ytterduken imot innerduken nesten hele veien der vinden kom ifra og regnbyene sto i kø oppi dalen. Litt dårlig pluggfeste i marka ved stengene har nok litt av skylden for dette ikke hele. Svikten i teltstengene (nedover!! ) er heller ikke positivt.  Da vi skulle plukke ned igjen teltet så vi riften i bardunfestet:( Teltet ble da satt opp inni bjørkeskogen der det gjorde super nytte for regnet. Det skal iallfall ha skryt for god ventilasjon! Null kondens på innertelt selv med matlaging og kaffikok. 

Regner med Helsport bare syr dette så blir overasket om jeg får nytt. Teltet er kjøpt for et halvt år siden så tviler på de tar det som garanti.

Prisen blir deretter @Maarten K Jacobsen ;) Jeg kommer iallfall ikke til å ta full bruktpris for et reparert telt. 

Spiller ingen rolle om de tar det på garanti eller ikke, dette er noe du kan reklamere på slik du har rett til etter forbrukerkjøpsloven. Da henvender du deg til stedet du kjøpte teltet. Det er de som må bevise at du har brukt det feil dersom de hevder dette.
Uansett har Helsport en helt fantastisk kundeservice, og hvis du er høflig i din kontakt med dem så tviler jeg ikke på at de ordner dette for deg, uansett om det innebærer sying eller nytt telt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, JanRH said:

Hvilken erfaring har dere med 9mm Dac-stenger på SL?

Jeg har stående tilbud fra Helsport om vederlagsfritt å bytte til Extreme stengene på 10,25 mm.  Ulempen er noe mer vekt og at stengene må pakkes separat da det er lenger segmenter. Jeg ser av et bilde @tklamila ut av sitt Pro 3 telt, at teltet virker meget solid i vinden. Vanlig 9 mm er mer enn godt nok. 

Kan skrive under på at teltet mitt står godt i vinden. Har ikke blitt testet i noe mer enn 14-15 sekundmeter, men det gav meg ihvertfall selvtillit til å stole på teltet selv om det skulle blåse opp endel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
22 minutter siden, tklami skrev:

Kan skrive under på at teltet mitt står godt i vinden. Har ikke blitt testet i noe mer enn 14-15 sekundmeter, men det gav meg ihvertfall selvtillit til å stole på teltet selv om det skulle blåse opp endel

På bildet så det svært bra ut. Gleder enormt til jeg blir ferdig med pliktløpet hjemme. Oppgavene står i kø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.