Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som bruker vannfilter til drikkevann på tur i Norge? Hvilke slag bruker dere i såfall. 

Hva med vann til matlaging? Er det nok at det kokes under tilberedning av maten?

Annonse
Skrevet

Vann til mat/kakao koker jeg bare opp.

Kjøpte et Sawyer mini filter som jeg bruker i lavlandet. Om det har noe for seg vet jeg ikke men det veier ikke stort og tar ingen plass :)

Skrevet
1 time siden, nem skrev:

Vann til mat/kakao koker jeg bare opp.

Kjøpte et Sawyer mini filter som jeg bruker i lavlandet. Om det har noe for seg vet jeg ikke men det veier ikke stort og tar ingen plass :)

Kjøpte også et Sawyer mini filter, men tar det bare med dersom jeg skal ligge steder der jeg vet at vannkvaliteten er dårlig. Til vanlig gjør jeg ingenting med vannet.

• 8 år senere...
Skrevet

Siden det er dette jeg søker så benytter jeg meg av tråden 😀

Skal kjøpe meg ett vannfilter (etter jeg ble så dårlig i magen på tur) så da har jeg sett på en flaske/filter kombo, Grayl Geopress Purifier. Synes denne var mer praktisk enn ett sugerør i og med at vi er flere som kan benytte seg av det, og ikke være avhengig av at det må gjennom sugerøret.

Helt ny på vannfilterfronten så vet ikke om det finnes alternativer som er like gode eller bedre?

https://www.fjellsport.no/merker/grayl/grayl-geopress-purifier-bottle-covert-black-710ml

Skrevet
On 7/1/2025 at 12:55 PM, otl said:

Skal kjøpe meg ett vannfilter (etter jeg ble så dårlig i magen på tur) så da har jeg sett på en flaske/filter kombo, Grayl Geopress Purifier. Synes denne var mer praktisk enn ett sugerør i og med at vi er flere som kan benytte seg av det, og ikke være avhengig av at det må gjennom sugerøret.

Helt ny på vannfilterfronten så vet ikke om det finnes alternativer som er like gode eller bedre?

https://www.fjellsport.no/merker/grayl/grayl-geopress-purifier-bottle-covert-black-710ml

Jeg ville heller a gått for Platypus QuickDraw. Denne har "vanlige" 28mm gjenger og kan skrus på en standard flaske, så kan du skvise vann over i en ren flaske, eller drikke direkte fra filteret. Platypus QuicDraw har relativt god flow, vesentlig bedre enn Sawyer

• Liker 1
Skrevet
otl skrev (På 1.7.2025 den 12.55):

Jeg er stor fan av Katadyn sine Befree filtre. Lett og enkelt.

I de større pose-modellene har de en dobbel funksjon som vannpose når man skal slå leir der det ikke er vann tilgjengelig og heller kan bære med seg litt ekstra. Filteret er kompatibelt med Hydrapak sine vannposer (Hydrapak produserer også Befree-posene for Katadyn), om man vil ha enda større utgaver. På langtur bruker jeg en Hydrapak Seeker 4L pose i kombo med Katadyn-filteret.

Katadyn sine filtre blir til slutt veldig trege, men fornuftig bruk og skylling etter bruk holder liv i de ganske lenge. Nå på Norge på Langs byttet jeg ut det første filteret ca.  halvveis på turen (~50 dager). Det fungerte fremdeles fint nok, men det var veldig stor forskjell på flyten mot det nye filteret som skal vare ut resten av turen.

Minus: Litt dyrt, men lav pris å betale for å være litt mer sikker på å unngå rennaræv på tur 😁

• Liker 1
Skrevet
gramjeger skrev (1 time siden):

Jeg ville heller a gått for Platypus QuickDraw. Denne har "vanlige" 28mm gjenger og kan skrus på en standard flaske, så kan du skvise vann over i en ren flaske, eller drikke direkte fra filteret. Platypus QuicDraw har relativt god flow, vesentlig bedre enn Sawyer

Skal helt klart ta en titt på dette, god flow er helt klart en stor fordel 👍

sneakyowl skrev (1 time siden):

Jeg er stor fan av Katadyn sine Befree filtre. Lett og enkelt.

I de større pose-modellene har de en dobbel funksjon som vannpose når man skal slå leir der det ikke er vann tilgjengelig og heller kan bære med seg litt ekstra. Filteret er kompatibelt med Hydrapak sine vannposer (Hydrapak produserer også Befree-posene for Katadyn), om man vil ha enda større utgaver. På langtur bruker jeg en Hydrapak Seeker 4L pose i kombo med Katadyn-filteret.

Katadyn sine filtre blir til slutt veldig trege, men fornuftig bruk og skylling etter bruk holder liv i de ganske lenge. Nå på Norge på Langs byttet jeg ut det første filteret ca.  halvveis på turen (~50 dager). Det fungerte fremdeles fint nok, men det var veldig stor forskjell på flyten mot det nye filteret som skal vare ut resten av turen.

Minus: Litt dyrt, men lav pris å betale for å være litt mer sikker på å unngå rennaræv på tur 😁

Ja, her har jeg en del spørsmål 😁

Hvis jeg kjøper denne https://www.fjellsport.no/turutstyr/vannrensing-og-vannposer/vannrensing/katadyn-befree-gravity-filter-3l?_gl=1*grqjeo*_up*MQ..*_ga*MTcwMTA3NzY4Ny4xNzUxNDY3ODQ1*_ga_96HETQCCS5*czE3NTE0Njc4NDUkbzEkZzAkdDE3NTE0Njc4NDUkajYwJGwwJGg4MDU3MTIyNTg.*_ga_8LCQQ72GE4*czE3NTE0Njc4NDUkbzEkZzAkdDE3NTE0Njc4NDUkajYwJGwwJGg0ODgxNjI5NjA.&gclid=EAIaIQobChMI-K-K6MecjgMV_lORBR3gdAV3EAQYASABEgK09fD_BwE&gbraid=0AAAAACpi-kiFOcit11EsqPOOcaA8FCn8N hvilket filter kjøper jeg når jeg skal bytte det ut? Er det dette https://www.fjellsport.no/merker/katadyn/katadyn-befree-replacement-element?_gl=1*2iaazz*_up*MQ..*_ga*MTcwMTA3NzY4Ny4xNzUxNDY3ODQ1*_ga_96HETQCCS5*czE3NTE0Njc4NDUkbzEkZzAkdDE3NTE0Njc4NDUkajYwJGwwJGg4MDU3MTIyNTg.*_ga_8LCQQ72GE4*czE3NTE0Njc4NDUkbzEkZzAkdDE3NTE0Njc4NDUkajYwJGwwJGg0ODgxNjI5NjA.&gclid=EAIaIQobChMI-K-K6MecjgMV_lORBR3gdAV3EAQYASABEgK09fD_BwE&gbraid=0AAAAACpi-kiFOcit11EsqPOOcaA8FCn8N ?

Og hvis jeg kjøper den så kan jeg flytte den over på hydrapak seeker 4L? Hørtes jo i så tilfelle veldig fristende ut, kjekt å ikke måtte drive å dille & dalle hele tiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.