Gå til innhold
  • Bli medlem

Padletur på Strøndafjorden


morten

Anbefalte innlegg

Siden isen gikk på Strøndafjorden for vel 2 uker siden har jeg vært flink. Dette var allerede den 8. turen, og første langturen. I blikkstille vann la jeg ut fra Fagernes, og sola varmet godt ut mot Folkemuseet. På utsiden av museet kom imidlertid vinden og temperaturen var akkurat riktig.

Jeg padlet nordvestover mot Ulnes og for ikke å bli demotivert satte jeg meg stadige delmål inna jeg omsider rundet siste svingen før Ulnes. Bonusen her var utsikt rett inn i Gjendealpene som tårnet hvite bak de vårgrønne jordene i Ulnes. Jeg rundet den nye flotte Ulnesbroa før jeg satte kursen hjemover på andre siden av vannet.

For å virkelig få en god etappe (nesten 2x etappene jeg planlegger til Torfinnsbu og / eller Knutsholet) la jeg inn en runde om Leira. På vei tilbake fra Leira hadde det blåst opp ganske kraftig, og et stykke fra land som jeg var, uten våtdrakt eller andre ting, var jeg ikke så høy i hatten der bølegene kom inn på skrå forfra og kastet båten opp og ned som en dupp eller slo inn over dekk og over Spruttrekket mitt. Heldigvis kom jeg mer i le etter en god kilometer og kunne padle greit inn til Fagernes.

Ut av kajakken kom jeg med et nødskrir. 4 timer ombord i cockpiten hadde gjort beina mine rimelig forkrøplete og det var så vidt jeg klarte å stå på de.

Har bestilt opp litt diverse ekstratstyr nå, men jeg tror uansett det blir en utfordring å fotografere fra kajakk. Det er også uvant å ikke kunne snu seg bakover uten å få dårlig balanse. Roret funker bra, og gjør det beint ut moro å styre seg frem.

Noen som vet om det er særlig mye tyngre å padle med 25 kg bagasje ombord?

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Noen som vet om det er særlig mye tyngre å padle med 25 kg bagasje ombord?

Det blir en mye mer stabil kajakk med bagasje.

Om du ikke har bagasje og ønsker bedre stabilitet: Ta bobleplast (kanskje du har den plasten kajakkene var pakket inn i?) og stemple fast noen steiner, 10-15 kg i hvert rom. Noen hjemme har "sandpølser" i kajakkene festet med Velcrobånd. Funker det og.

Et annet tips: kjøp deg en stor vanntett sekk, Ortlieb er kvalitet, men de selger rimeligere også nå. Fyll denne også med bobleplast når du trener eller liggeunderlag og sovepose når du er på tur. Blir en ypperlig ryggstø, og en ekstra sikring når/om du må i vannet, og tren deg på å bruk denne til å komme deg opp i kajakken igjen. Funker for meg :wink: Og så ser det så uhorvelig mye mer profft ut enn en liten slunken årepose :)

post-497-133474419964_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, har du kastet deg på vannet også Morten?

Hva blir det neste - Utladalen? :wink::)

Men da trenger du nok mer enn bobleplast tror jeg...

Og en eskimorulle med kjølen full av sten, er vel heller ikke noe sjakktrekk!

Så da blir det vel mest på flatt vann, vil jeg tro? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har bagasje og ønsker bedre stabilitet: Ta bobleplast (kanskje du har den plasten kajakkene var pakket inn i?) og stemple fast noen steiner, 10-15 kg i hvert rom. Noen hjemme har "sandpølser" i kajakkene festet med Velcrobånd. Funker det og.

Hva om du likevel går rundt midt ute på fjorden et sted? Kan være mange grunner til det... Hvor lett er det å snu båten på rett kjøl igjen med store steiner i begge rom..? Selvberging med årepose forutsetter (slik jeg har lært det) at du klarer å tømme ut det meste av vannet før du snur båten rundt. Hvordan klarer du det hvis båten er dobbelt så tung som normalt..? Dette egner seg kanskje best på flatt vann, kombinert med filosofien "Jeg skal IKKE gå rundt!" (Svalbard-filosofien) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du likevel går rundt midt ute på fjorden et sted? Kan være mange grunner til det... Hvor lett er det å snu båten på rett kjøl igjen med store steiner i begge rom..?

Jeg har liten tiltro til å trene med selvberging osv med en tom kajakk. Hvor ofte har man det? Jeg pakker som om jeg var på langtur. 15 Kg i hvert rom pluss noe bobleplast kunne simulere en lett pakket havkajakk for 2 dagers tur. En fullastet kajakk blir fort både 50 og 60 kg og man må trene på å snu med denne vekten inne. Det er ikke noe problem å tømme kajakken så lenge men har stemplet vekten fast i bunnen. Tyngdepunkt er stikkord her pluss teknikk som må trenes på.

Den sekken som jeg har bak ryggen gjør at om-når-hvis man skulle komme i ubalanse og "nesten" gå rundt, får en veldig god støtte ved stor slagside og får bedre tid til å ta støttetaket som trengs for å rette kajakken. Om jeg må ut (noe som ikke har skjedd utenom trening), blir kajakken liggende opp-ned, men på siden, slik at snuingen går mye lettere!

Dette egner seg kanskje best på flatt vann, kombinert med filosofien "Jeg skal IKKE gå rundt!" (Svalbard-filosofien) :)

Jeg padler, som de fleste andre, ut i fra teorien om at jeg ikke skal gå rundt. Og tung kajakk kombinert med flyteelement "topside" og trening med dette, gjør at jeg føler meg tryggere. Det er som med støttehjul på sykkel.

Ja, og Eskimorullen kan jeg ikke. Jeg kjenner ingen som kan den heller :D Funker kanskje for noen i et basseng eller i stille vann, men uforberedt til havs i litt sjø med en fullastet havkajakk er eskimorullen verdiløs som eneste redningsmetode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kjiver, du har flere gode poenger her... Man bør naturligvis trene på redning i realistiske situasjoner, det vil si med last i kajakken. Som du skjønner er jeg ingen ekspert, så jeg tar til meg alle råd og tips når bakgrunnen er forklart :D

Når det gjelder rulle, så egner vel dette seg best for dem som er ute og leker med tom kajakk..? Mange her i bergensområdet som drar ut i havgapet og leker i bølgene. Og så har vi elvepadlerne, de ruller jo stadig vekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Når det gjelder den store bægen som kjiver bruker bak ryggen så er ikke denne akkurat noe sjakktrekk om man skal rulle...

Definitivt ikke, men rulle er for basseng eller sommer. Har aldri hørt om noen som har padlet og brukt rulle i et virkelig velt på sjøen i dårlig vær og iskaldt vann. Hadde vært artig om noen hadde erfaring med det.. Noen? Jeg tenker da ikke på et fremprovosert velt, men et velt der man uforvarende velter.

Bag'en på ryggen er genial! Som å sitt i en stress-less :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Å rulle på sjøen er ikke verre enn å rulle i basseng. Bare man kan rulle...

Når man er god til å rulle så klarer man stortsett alltid å rulle opp igjen.

Men det er selvsagt forskjell på hvilke forhold man går rundt i.

I høst så var jeg og en annen å padla ei elv i Notodden området. Jeg brukte havkajakken og han brukte en skjærgårdskajakk.

I elva var det masse valser og stryk som vi lekte oss i. Opptil flere ganger gikk vi rundt.

Jeg som ikke er SÅ stødig på rulla måtte krype til korset og ta en wet-exit de gangene jeg ikke klarte rulla, men han jeg padla med rulla opp hver jævla gang. (ca 10 ganger tenker jeg).

Rulling er ikke et sommer og basseng fenomen. Men det er svært kjekt å trene inn teknikken i basseng og om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elvepadlere ruller jo hele tiden, enten vannet er kaldt eller varmt, om det er stryk og bølger, uansett årstid. Der er det nærmest en del av padleteknikken, og noe som må læres tidlig. Hvorfor ikke gjøre det samme på havet..? Jeg har inntrykk av at de fleste som er opptatt av å "leke" på havet (les: ri bølger) også har lært seg rullen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har roet kajakk i 14år – ikke havkajakk, men en lett og smal båttypa som er utviklet til konkurransebruk, nemlig maratonløp i turbåtklassa.

På disse år er det blitt nesten 30.000km.

For å kunna sitte i slik båt må man først lære det. Det skjer gjennom innmeldelse i kajakkklubb, hvor alle begynnere skal igjennom et kurs av 3 ukers varighet.

Hvor jeg vil hen med dette er: For å bli skikkelig i kajakk er der noen teknikker man må lære fra begynnelsen av. Da slik båttype ikke er egnet til eskimorulle, må man lære å bruke pagajen til å gjenopprette balansen sin. Det skjer ved å klappe pagajen i vannet med baksida nederst. Da reaksjonen skal skje ’på ryggraden’ og der er ca. ½ sekund til å reagere på, er det gitt at det må være innlært. Det hetter å skodde.

I kajakkklubber innøves teknikken med en instruktør som bakfra vrir båten i vilkårlige retninger, hvoretter aspiranten skal parere med pagajen sin.

Når denne teknikken er ’på ryggraden’ er det nesten umulig å velte en i vannet, og man føler sig sikker i store bølger – uansett hvilken retning de kommer fra.

Et lite fiff: Når du skal snu seg bakover, er det greit å ha pagajen med baksida nederst på vannet, til samme side du snur deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke er helt stødig i dansk, men "pagajen", er det padleåren..? Ut fra sammenhengen tror jeg du mener det vi kaller støttetak. Du slår årebladet i vannet for å gjenopprette balansen, en teknikk som man lærer på både hav- og elvepadlekurs. Meget nyttig teknikk som har reddet meg fra flere velter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke er helt stødig i dansk, men "pagajen", er det padleåren..? Ut fra sammenhengen tror jeg du mener det vi kaller støttetak. Du slår årebladet i vannet for å gjenopprette balansen, en teknikk som man lærer på både hav- og elvepadlekurs. Meget nyttig teknikk som har reddet meg fra flere velter :)

Jeg forsøker ellers å skrive på norsk -- etter beste evne. Men årebladet; nei, for på dansk er åre noe som brukes i en robåt, og i kajakk bruker man pagaj -- og padel bruker man i kano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker ellers å skrive på norsk -- etter beste evne. Men årebladet; nei, for på dansk er åre noe som brukes i en robåt, og i kajakk bruker man pagaj -- og padel bruker man i kano.

OK, da har dere et litt flere ord i dansk enn vi har i norsk. Her kalles årer til robåt bare for årer, mens årer til kajakk og kano kalles padleårer. Men jeg forsto teknikken din da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.