Gå til innhold
  • Bli medlem

Oversikt over gapahuker og åpne koier i Norge


wakananka

Anbefalte innlegg

Supert tiltak :-). Men hadde det vært mulig å
- ha korrekt link festet (den som ligger i begynnelsen av tråden er vel ikke rett?)
- å ha info for dummies om hvordan legge til nye uten at vi må lese gjennom alle sider i tråden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er mitt kart og ikke det samme kartet som ble forsøkt lagd her i gruppa hvor alle kunne legge inn sjøl. Vil du ha lagt inn på mitt kart må du legge info her så legger jeg det inn. Fjellforum sitt kart har vel info om hvordan man legger inn sjøl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå ser jeg jo at det er noe tull med linken. Der kommer man jo bare til min gmailinnlogging. Her er link til kartet:

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1zqVpeAFh371N7jWLG8Gw9YMmAM-7vzPW&ll=65.4086810382836%2C17.97926260000002&z=3

Får adm. lagt til riktig link I begynnelsen av tråden?

Endret av wakananka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (8 timer siden):

Dersom det er ønskelig så kan jeg lage GPS-fil av kartet en gang til vinteren igjen. Regner med det er en del oppdateringer siden sist jeg laget en....

 

Men hvis du bare lager en GPS - fil utifra markørene så blir det endel feilmarginer. Umulig å få lagt markørene helt riktig inn på de nøyaktige koordinater på google maps kartet. Kartet mitt er tross alt bare et oversiktskart og ikke et vandrekart. Så på mitt kart står de riktige koordinatene inni markørene. Og det er jo en fordel å ikke bomme på 20 m hvis man kommer frem i mørket eller i møkkavær. Nå er jo mange av koiene avmerka på Norgeskartet, men langt fra alle. Norgeskart friluftslivappen har av en eller annen grunn overført kartet fra google maps og da ser jeg jo at det er endel feilmarginer siden appen bare har lasta ned selve markørene.  Så nå er jeg inne å finjusterer koordinatene. Men det tar jo tid.  Det lureste er vel egentlig å finne ut hvor man skal gå og så legge inn de riktige koordinatene på en eller annen kartapp hvor man har den muligheten. Eller evt. legge de inn på en GPS.  Man skal vel sjeldent gå hele Norge rundt på en gang.  Appen til Norgeskart friluftsliv er bra siden man også kan laste ned områdene man ønsker offline. Jeg gikk bare etter den. Funka helt fint! Koster 40 kr i året.

Endret av wakananka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

wakananka skrev (5 timer siden):

Men hvis du bare lager en GPS - fil utifra markørene så blir det endel feilmarginer. Umulig å få lagt markørene helt riktig inn på de nøyaktige koordinater på google maps kartet. Kartet mitt er tross alt bare et oversiktskart og ikke et vandrekart. Så på mitt kart står de riktige koordinatene inni markørene. Og det er jo en fordel å ikke bomme på 20 m hvis man kommer frem i mørket eller i møkkavær. Nå er jo mange av koiene avmerka på Norgeskartet, men langt fra alle. Norgeskart friluftslivappen har av en eller annen grunn overført kartet fra google maps og da ser jeg jo at det er endel feilmarginer siden appen bare har lasta ned selve markørene.  Så nå er jeg inne å finjusterer koordinatene. Men det tar jo tid.  Det lureste er vel egentlig å finne ut hvor man skal gå og så legge inn de riktige koordinatene på en eller annen kartapp hvor man har den muligheten. Eller evt. legge de inn på en GPS.  Man skal vel sjeldent gå hele Norge rundt på en gang.  Appen til Norgeskart friluftsliv er bra siden man også kan laste ned områdene man ønsker offline. Jeg gikk bare etter den. Funka helt fint! Koster 40 kr i året.

20 m har ingen ting å si. Man klarer seg fint med 100-200 meter på vanlig tur med mindre hytta er forsøkt gjemt bort så du må vite akkurat bak hvilken stein du skal gå. Hvis du ser på et vanlig 1:50000 turkart tilsvarer 1 millimeter på kartet 50 meter i terrenget, så når du ser et symbol for ei hytte er det kanskje 2-4 mm stort, noe som vil si at det dekker et område på 100-200 meter. Og det er bare symbolet. Hvor i symbolet hytta/huken/utsiktspunktet/broa befinner seg aner du ikke.

Under helt ideelle forhold (hvis man ser bort fra refleksjoner i terrenget og atmosfæriske forhold) får man kanskje ned mot meteren i nøyaktighet, men i praksis er feilen mye større. Hvis du legger GPS-en fra deg på et sted og lar den logge noen timer vil du se at GPS-en din på egen hånd har "vandret" rundt i området flere titals meter ut til sidene. Dette skyldes alt i fra atmosfæriske forhold til refleksjoner fra terrenget ("mutlipathing") som i sin tur opptrer som støy inn i beregningene GPS-en må gjøre for å finne posisjonen. Over tid vil disse støykomponentene variere fordi satellittene beveger seg og endrer på denne støyen, og også fordi det endrer seg hvilke satellitter som inngår i beregningene. Jeg har til og med opplevd at fly som passerer over hodet har påvirket beregningene (tilsynelatende i hvert fall), sannsynligvis fordi signalene fra satellitter har blitt reflektert fra flykroppen og ned til GPSen.

Fram til i mai 2000 hadde man også kodede GPS-signaler (SA, selective availability) som gjorde at man la på støy på GPS-signalet som gjorde at man ikke fikk bedre enn ca. 100 meters nøyaktighet (i tillegg til de andre feilene som er nevnt) med mindre man hadde spesielle GPS-er og tilgang til sikkerhetsgraderte koder. Vi klarte oss fint da også. Kart og kompass gir mye dårligere nøyaktighet, men går også stort sett bra hvis terrenget ikke er for vanskelig. Alternativt kunne man bruke såkalt differensiell GPS, men det krevde også spesielt og dyrt utstyr som kommuniserte med en fast installasjon via radio (hvis du skulle vite posisjonen i sanntid ut i felt) og var ikke noe Hvermannsen hadde råd til å investere i. Tjenesten fra den faste installasjonen måtte også kjøpes.

Det er vel kanskje kun i snøstom/tåke der man ikke ser mer enn noen få meter, kanskje til og med ikke hånda framfor seg, at man kan ha en viss nytte av stor nøyaktighet på tur. Men selv da må man ikke basere seg på at GPSen kun har noen få meters feil, for feilen kan være større på grunn av ovennevnte forhold (SA er helt fjernet og jeg tror ikke de nyeste GPS-satellittene har det en gang, så feilen er nok ikke 100 meter). Så å navigere ned fra fjellet uten sti mellom stup i tett tåke kun med GPS vil fort kunne gå veldig galt.

Noen vil sikkert hevde at de ser på bil-GPSen sin at den holder seg innenfor veien som jo bare er noen få meter på tvers når man kjører rundt, og det gjør den nok også, på GPS-kartet. Men det skyldes at GPSen "titter" i kartet og finner nærmeste vei, og til og med følger med på hvilken vei du er på og antar at du fortsetter på denne (hvis det er flere veier å velge mellom) og sørger for å korrigere posisjonen som ble beregnet ut i fra dette så symbolet for bilen din havner på veien i kartet. Den antar at du ikke driver og kjører ute på jordene og i skogen utenfor veien som går der, eller hopper fra vei til vei hvis de går parallelt. Hvis du har en GPS der du kan slå av denne låsingen til veien vil du fort se at symbolet for bilen havner utenfor veien i GPS-kartet. Jeg har en slik GPS (Garmin Montana) og har testet dette. Man ser også at hvis man har et for gammelt kart og veien er lagt om på et sted, så forsøker GPSen å holde fast i den gamle veien på kartet helt til den skjønner at dette er helt feil fordi man er alt for langt unna til at den beregnede posisjonen skal kunne være så feil.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok!  Greit å vite. Med vanlig 1: 50000 kart vet jeg. Men trodde GPS var mer nøyaktig. Kanskje bare jeg som er litt redd for at folk roter rundt fordi jeg har slurva på kartet. Nå skal det jo sies at noen av de hyttene jeg har på kartet er ganske godt gjemt. Gammer og steinbuer f.eks. Jeg dobbeltsjekker også med flykart for å se at hyttene faktisk ligger der de skal og så setter jeg koordinatene deretter.  Og den Løvnesbua ved Røros som heller ikke står på Norgeskartet var jeg veldig glad for at jeg hadde nøyaktige koordinater på. Den hadde man fort gått forbi i et ulendt digert myrområde med små bjørkeøyer og uten sti. Men er inne og  sjekker og justerer litt på oversiktskartet nå og fremover sånn at feilmarginene blir litt mindre for evt. overføring til gpx - fil. Så til vintern burde de verste blødmene være borte. Hvis folk er inneforstått med litt feilmarginer er det bare å kjøre på med GPS -  fil. 😀

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

wakananka skrev (3 timer siden):

Ok!  Greit å vite. Med vanlig 1: 50000 kart vet jeg. Men trodde GPS var mer nøyaktig. Kanskje bare jeg som er litt redd for at folk roter rundt fordi jeg har slurva på kartet. Nå skal det jo sies at noen av de hyttene jeg har på kartet er ganske godt gjemt. Gammer og steinbuer f.eks. Jeg dobbeltsjekker også med flykart for å se at hyttene faktisk ligger der de skal og så setter jeg koordinatene deretter.  Og den Løvnesbua ved Røros som heller ikke står på Norgeskartet var jeg veldig glad for at jeg hadde nøyaktige koordinater på. Den hadde man fort gått forbi i et ulendt digert myrområde med små bjørkeøyer og uten sti. Men er inne og  sjekker og justerer litt på oversiktskartet nå og fremover sånn at feilmarginene blir litt mindre for evt. overføring til gpx - fil. Så til vintern burde de verste blødmene være borte. Hvis folk er inneforstått med litt feilmarginer er det bare å kjøre på med GPS -  fil. 😀

Ja, er de bortgjemt kan det jo fort bli mye leiting om man ikke har mer nøyaktighet enn 200 meter 😄

Men har du 20 meters nøyaktighet i posisjonen til objektet du skal finne og 10-50 meter på GPSens beregnede posisjon burde det være nokså greit å finne fram til noe som ikke er kamuflert i terrenget. Det finnes jo eksempler på hytter der folk har stått på taket av hytta og fremdeles måtte bli fortalt hvor hytta ligger 😄

Dette kartutsnittet viser et eksempel der GPSen min har ligget ute i hagen i mange timer ved 4 forskjellige anledninger. Posisjonen har variert rundt 40 meter i øst-vest-retning og kanskje 60 meter i nord-sør-retning. I virkeligheten har nok GPSen ikke flyttet seg mer enn innenfor en sirkel med 10 meters diameter mellom de 4 gangene (men ligget stille hver av de 4 gangene da).GPS.jpg.154eb8342b3b8c9678a5434d4b081ebd.jpg

 

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, nå gleder jeg meg til vinteren,med ski å pulk med bikkja. Jeg har en kompis som også vill prøve seg på vinter turer, men han har ikke noe telt enda. Så jeg lurer på om noen gapahuker i brungmarka,flåmarka,rensfjellet?

Håper på noen gode svar

Mvh Emil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei!

Nå er kartet oppdatert og bl. a markørene skal nå være så og si likt med koordinatene. Var en del differanse der tidligere. Noen buer har også blitt fjernet og endel er lagt til. Så da tror jeg det skal være greit å lage gpx fil for de som vil gjøre det! Men sikkert fremdeles noen feil hist og pist! Meld gjerne ifra om det! Og for de som er ute og farter innom noen av disse koiene, ta gjerne bilder og legg de inn her. :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Åpen pilegrimsbu på Hjerkinn. Dovre. Innlandet. Litt smale benker. 100 m til Hjerkinn hus hvor det er kafé,  toalett og dusj. Ligger ikke langt fra togstasjonen. 62.222263/9.545988. Nb! I perioder er det restriksjoner på ferdsel i området Hjerkinn - Snøhetta grunnet villreintrekk!

 

20230705_181407.jpg

20230705_175721.jpg

20230705_175604.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statskog sin gapahuk ved Hjerkinnsdammen. Utedo og liten badestrand. Hjerkinn. Dovre. Innlandet. 62.215357/9.577680. Nb! I perioder er det restriksjoner på ferdsel Hjerkinn - Snøhetta grunnet villreintrekk.

20230704_182803.jpg

20230704_182437.jpg

20230704_182417.jpg

20230704_183013.jpg

20230704_181840.jpg

Endret av wakananka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg ser at Indredalshelleren ikke er med. Jeg var der sist i sommer og tok noen bilder. Man kan trygt si den ligger utenfor allfarvei. Man kjører til Øvre Espedal, tar stien til Røssdalen og fortsetter gjennom den opp til Indrevatn. I øvre ende av Indrevatn begynner Indredalen og ett stykke oppe i denne trange og ganske ville dalen, finner man altså Indredalshelleren. Boka "Frafjordheiene, nasjonalpark i Rogaland" forteller om denne helleren og bruk av den som går helt bak til 1800 tallet. 

helleren2.jpeg.224ad9ee2aa808c7f67ab1fb216589a8.jpeghelleren1.jpeg.51938d70f9cc6d81d2603a164b29b19c.jpeg

 

kart.jpeg.7caa2293ffa632e46eef7d8dd6906b23.jpeg

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er plass til mer enn en, men ikke mer komfortabel enn at jeg foretrakk teltet. Litt synd at folk legger igjen ting som blir til skrot etterhvert. Både kjelen og sagen ble sikkert lagt igjen med gode tanker, men nå er de skrot. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.