Gå til innhold
  • Bli medlem

Isbjørn på det norske fastlandet?


morten

Anbefalte innlegg

Annonse

Hehe... jeg kan ikke annet enn le, leste denne nyheten tidligere i dag. en isbjørn har vært "uheldig" på seljakt og drevet til norskekysten på et isflak, pang. Men på Svalbard er den fredet. Eneste logikken i "forvaltningen" er at vi som rase beskytter oss selv, og at alt annet er underordnet :?: For en isbjørn blir vel ikke mindre verdt om den flytter litt på seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:roll: For en isbjørn blir vel ikke mindre verdt om den flytter litt på seg?

På Svalbard er det våpenpåbud... Gjør seg ikke så godt inne på fastlandet at alle skal måtte vandre rundt med våpen....Isbjørn er et av de farligste rovdyrene vi har, og totalt uberegnelig...Flotte dyr..

Det blir det samme som at vi skulle fått løver i jotunheimen 8):?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir det samme som at vi skulle fått løver i jotunheimen :roll::?:
Det var løver i Europa for litt over 2000 år siden, men de var selvfølgelig en så stor trussell for mennesker at vi utryddet dem. Jeg mener at Hellas hadde løver.

På 1920-tallet ble den siste løven i Marokko utryddet.

Det latinske navnet på isbjørn er "havbjørn". Denne bjørnen har ikke noe næringsgrunnlag på fastlandet i Norge, så det er vel ingen fare for at den kan slå seg ned permanent her i landet.

Visste dere at isbjørnen er verdens største rovdyr sammen med Kodiakbjørnen i Alaska ? Og helt sikkert det farligste også hvis man skulle være så uheldig å treffe på en. Lars Monsen hadde rimelig stor respekt for isbjørnen sammenlignet med de andre bjørnene har jeg forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir det samme som at vi skulle fått løver i jotunheimen 8):roll:

Det går vel løver fritt rundt i bl.a Kenya, blant mennesker i alle aldre. Merkelig nok... :?:

Nei, jeg har forståelse for at vi ønsker å beskytte oss. Hadde det drevet i land en isbjørn der jeg bodde, hadde jeg sikkert forlangt den fjernet. Av frykten for hva som KAN skje, selv om det slett ikke er sikkert at det skjer.

Isbjørn er et av de farligste rovdyrene vi har, og totalt uberegnelig...

Det jeg ler av er frykten for det ukjente, den lite rasjonelle tankegangen som slår inn. Vi er f.eks fullstendig klar over at trafikken i Norge tar flere hundre menneskeliv hvert år, men aksepterer risikoen uten å blunke. Men hvis rovdyr tar ett - 1 - ett - 1 - menneskeliv, skal vi ha "alle" fjernet. Hvor er logikken?? Jeg tenker likedan selv, så sånn sett ler jeg av meg selv også :)

Hadde forresten vært "artig" å sett statistikk over Norges "farligste" dyr, dvs hvilket som tar mest menneskeliv. Er det isbjørn? Elgen? Oksen til bonden? Hunden?

Jeg kan forresten slenge på en (enkel?) QUIZ :)

Hvilket levende vesen (ikke bakterier, virus eller mennesket selv) dreper mest mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde forresten vært "artig" å sett statistikk over Norges "farligste" dyr, dvs hvilket som tar mest menneskeliv. Er det isbjørn? Elgen? Oksen til bonden? Hunden?

Øystein Sundes "Boltiten" tar akkkurat dette så utrolig på kornet:

På animal planet går det et program om livsfarlige krokodiller,

programledern går i ei bukse som er forhåndsrivd i filler.

Assistenten er ei smellvakker dame som kommer fra Hollywood,

skjorta åpen ved navlen og buksa sitter som et skudd.

Av denne krokodillearten har vi ingen å miste,

så derfor er det så viktig å få fanga den aller siste!

Og binde´n og dopen og velte´n på ryggen opp i båten,

så dama fra Hollywood kan bli så glad at a blir på gråten.

----

For her i Norge er det slik at det farligste dyret vi har det er en ælj,

det går med en stakkars nordmann i bil omtrent hver sjette hælj.

Jeg syns vi skulle sette opp nye skilt for å fjerne den siste tvil.

Og der skal det stå:

Hold vinduer og dører lukket og gå ikke ut av bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forresten slenge på en (enkel?) QUIZ :?:

Hvilket levende vesen (ikke bakterier, virus eller mennesket selv) dreper mest mennesker?

det er vel mygg, eller myggen ved å spre malaria og andre uhumskheter... i afrika kommer flodhest på en god annenplass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde forresten vært "artig" å sett statistikk over Norges "farligste" dyr, dvs hvilket som tar mest menneskeliv. Er det isbjørn? Elgen? Oksen til bonden? Hunden?

Elgen er ikke til å spøke med ihvertfall. Faren min hadde et skremmende møte med en elg engang han sto å fisket i en elv i Valdres. Mens han sto langs bredden ble han oppmerksom på en elg som befant seg et stykke unna. Elgen spiste av noen busker, og fattern følte at den samtidig iakttok han. Faren min beveget seg litt lenger oppover langs elven, og elgen tuslet etter og stoppet opp litt nærmere enn forrige gang. Fattern likte ikke helt situasjonen, og begynte å se etter "rømningsveier". Han tenkte at elgen kanskje hadde en kalv i nærheten, men så ingen. På ny prøvde faren min å bevege seg sakte unna, men da satte likesågodt elgen i fullt sprang rett mot han! 8) Av ren refleks slo fattern etter elgen med fiskestanga og sneiet hodet dens. Da svingte elgen unna og trakk seg heldigvis vekk.

Etter dette fikk jeg litt mer respekt for skogens konge. Eller var det skogens kongle? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.