Gå til innhold
  • Bli medlem

Flere eller færre stier?


REJOHN

Anbefalte innlegg

Jeg ser det - igjen – blir diskutert slitasje på sti (denne gang av sykkel) og  -  igjen - blir det hevdet at stier blir ødelagt.

At noen stier er utsatt for svært stor slitasje, er uomtvistelig. (Prekestolen, Besseggen, Trolltunga for å nevne noen.

Det er like vel flere stier som gror igjen på grunn av for liten bruk.

I mitt område, er 9 av 10 stier ikke lenger i bruk. (eller meget sjelden i bruk). De stier som blir holdt i hevd, er så godt som alle T-merket.

Det er et langt større problem (i antall) at stier forsvinner, enn at noen blir utsatt for stor slitasje.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk må jo gjerne dra andre plasser, spør du meg. Jeg har ennå til gode, og kommer vel trolig IKKE, til å ta turen til Prekestolen, Kjerag, Trolltunga eller Besseggen med det første. Aller helst tråkker jeg egne spor, men det er jo heller ikke alltid like enkelt, eller praktisk, innrømmer jeg glatt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Folk må jo gjerne dra andre plasser, spør du meg. Jeg har ennå til gode, og kommer vel trolig IKKE, til å ta turen til Prekestolen, Kjerag, Trolltunga eller Besseggen med det første. Aller helst tråkker jeg egne spor, men det er jo heller ikke alltid like enkelt, eller praktisk, innrømmer jeg glatt. :)

Det er også mitt poeng, det er bokstavlig talt tusenvis av plasser uten en kjeft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gir egentlig blanke f**** i om det gror igjen stier, DNT kan for min del også slutte å marker opp nye stier. (ser f. eks. DNT merking i verne områder, nasjonal parker, etc.) skaper bare mer slitasje og unødvendig overbruk. 

Som Bjarne skriver så er det mange steder hvor folk bare skal gå og gå, der er vi forbi point of no retur. Men jeg kommer aldri til å befinne meg der på tur(frivillig) men personlig foretrekker jeg å traske min egen vei, gamle ferdselsårer som mange av gamleveien vi har her oppe bør derimot vedlikeholdes og brukes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette bildet er vel også ganske greit...Her er jeg nemlig ikke sikker på hvor stien gikk selv...(bilde fra Sirdal - rundtur til Hillenuten så er vel strength tatt I vest-agder)

 

fjell.jpg

Endret av dede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bilder fra turen, men i sommer var jeg inne et par dager i Stabbursdalen( sør-vest siden), der går det en DNT- merket sti(E1), dette er i noen deler av stien som dnt har merket ikke en sti, men 1 meter store rødmalte varder(som de har bygd sjøl) hver 30-40 meter. Ikke har de valgt å legge merkinga si etter eksisterende spor eller stier, men de har rett og slett bestemt seg for at her skal det gå sti. Det virkelige dumme med hele situasjonen er at det går et atv-tråkk som stien følger til tide, men så svinger den vekk fra den uten åpenbar grunn, bare for å gå tilbake til stien igjen noe kilometer senere. Ikke foreligger det det noe godkjent søknad til nasjonalpark styret angående merkinga såvidt jeg vet heller. Heldigvis er trafikken ganske lav her men det er ingen unnskyldning i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, dede skrev:

Og dette bildet er vel også ganske greit...Her er jeg nemlig ikke sikker på hvor stien gikk selv...(bilde fra Sirdal - rundtur til Hillenuten så er vel strength tatt I vest-agder)

 

fjell.jpg

Jeg kjenner meg ikke igjen på noen av bildene,kan jeg spørre hvor de er tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, REJOHN skrev:

Jeg kjenner meg ikke igjen på noen av bildene,kan jeg spørre hvor de er tatt?

Her er fasiten;-)

Bilde 1; Rundtur ved Grimslifjellet - ned mot Eidavatnet og Langavatnet

2 - Hjemvei fra kvitlen til Eikebrekka (ved Laugarvatnet)

3 - Opp mot Øykjafjellet – jeg gikk fra Noredal men bildet er vel etter at jeg har tatt inn på stien fra Alsvik.  Bildet er jo tatt på et myrete område så du ser stien i starten - men du ser ikke hvor den går videre...

4- Siste bildet i egen post er på vei ned fra Hilleknuten mot Jogledalen - Ganske dårlig merket til tider - overraskende men de fleste går gjerne bare rett opp og ned samme veien?

Den gamle brosjyren med turer I Sandnes er jo "bibelen" for korte turer der - men både på Ut og på nettsider til Sandnes har jeg oppdaget nye turer.  Tror Grimslifjellet sto i en 10 på topp brosjyre I år.  Hadde aldri vært der før og ble overrasket over å finne helt nytt område - en annen topp jeg "nettopp"  har funnet og som er en favoritt av de kortere tureen er til Sulken - der hadde jeg nok også kunne tatt samme type bilde:-)

Endret av dede
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, dede skrev:

Her er fasiten;-)

Bilde 1; Rundtur ved Grimslifjellet - ned mot Eidavatnet og Langavatnet

2 - Hjemvei fra kvitlen til Eikebrekka (ved Laugarvatnet)

3 - Opp mot Øykjafjellet – jeg gikk fra Noredal men bildet er vel etter at jeg har tatt inn på stien fra Alsvik.  Bildet er jo tatt på et myrete område så du ser stien i starten - men du ser ikke hvor den går videre...

4- Siste bildet i egen post er på vei ned fra Hilleknuten mot Jogledalen - Ganske dårlig merket til tider - overraskende men de fleste går gjerne bare rett opp og ned samme veien?

Den gamle brosjyren med turer I Sandnes er jo "bibelen" for korte turer der - men både på Ut og på nettsider til Sandnes har jeg oppdaget nye turer.  Tror Grimslifjellet sto i en 10 på topp brosjyre I år.  Hadde aldri vært der før og ble overrasket over å finne helt nytt område - en annen topp jeg "nettopp"  har funnet og som er en favoritt av de kortere tureen er til Sulken - der hadde jeg nok også kunne tatt samme type bilde:-)

Den eneste plassen jeg har vært var ved Laugarvatnet, og jeg kjente meg ikke igjen..... (Det er noen år siden.)  Takk for oppdateringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/4/2016 at 0:41 PM, REJOHN said:

Det er et langt større problem (i antall) at stier forsvinner, enn at noen blir utsatt for stor slitasje.

Kan si meg enig på den. Gikk for noen år siden mellom gamle søler sør på Hardangervidda og opplevde stadig at jeg gikk på gamle stier. Artig for meg, men kommer ikke utenom at det er et stykke historie som forsvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.