Gå til innhold
AndreB

Pakking av multifuel

Anbefalte innlegg

Hvordan pakker dere multifuelbrennere?

Jeg har alltid brukt gass (primus eta stove) og da har jeg alltid pakket alt innimellom kjeler og panner i pakka den kom i, gass er jo reint å fint.

Har nå kjøpt en multifuelbrenner og da frister det ikke så og ha denne pakket innimellom kjelene og panner i tilfeller søl av drivstoff. Og oppebavring i den medfølgenge posen som primus sender med omnilite ti virker i mine øyene ikke helt optimal.

Rotet i bokser og forskjelig som jeg hadde lignende og fant en løsning  men den krevde at drivstoffslangen må skrus av for hver pakking, ikke optimalt hvis man skal flytte litt på seg.

IMG_0659[1].JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en Optimus Nova, men den er ikke vesentlig forskjellig. Jeg lar alltid pumpen stå i fuelflasken, kobler fra fuel-ledningen og pakker alt utenom fuelflaske i den medfølgende posen. Denne posen samt fuel lagres i ytterligere en pose sammen i passende rom i sekken. Alt annet i sekken er mykt så det blir ikke så mye trykk på den at det gjør noe når jeg har pakket alt i.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har Trangia multifuel. Enig i at posen det kommer i ikke beskytter mye i utgangspuntet, men har klippet til en bit av et gammelt, tynt liggeunderlag som "foring" i posen. Ser ut til å fungere greit. Pumpa står i flaska, da den ikke kom med skrukork.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pumpa i flaska, da er den mekanisk beskyttet også. La flaska ligge i off posisjon noen minutter etter at brenneren har sluknet, da er systemet trykkløst og det blir ikke søl når du kobler fra. Lagrer imidlertid flaska tom og tørr.

Siden det er 0.3l til Omnilite må du sikkert ha med ekstra fuel, bruker du en original Powerfue/Coleman fuel flaske eller 1l akrylat flaske til ekstra fuel, rull vindskjermen rundt denne siden den er større.

Jeg har brenneren i en ultrasil pose, evt en vanlig plast innerst, så går brenneren i kjelen sammen med litt annet småtteri.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Håkan S
      Multi-fuel brännare från Wish
      Gas,Benzin,Fotogen med  500 ml Al flaska och reservdelar och verktyg och kraftig förvaringspåse
      Pris ca 650 Skr med moms och frakt  Märkes kök kostar ca 3 ggr detta
      Fungerar ok bäst med gas men bensin ok ej testat fotogen med rätt munstycke det satt inklämt i verktyget och verkade fattas vid köp nålar hadde nog blandats ihop jag satt den med minst kona på fotogen tror detta är rätt men ej provat med det andra.
      Största nackdel är att det är special gänga på flaska och pump som är i plast och att det ej var extra plåt till att sprida lågan med som reservdel,enbart instruktioner på kinesiska.
      Jag följt MSR inst bok vid anv.
      För en del väsen men bara jfr med brännare av hatt modell och min gamla Toppbrännare Super bleuet från Frankrike till gas.
      Jag har köpt det som reserv till Kap Artic som ej är klar för drift i fält.
      Gas anslutning till standard gänga,vindskydd behövs löst eller ombyggd trianglia.
      Bild  Bensindrift lös brännare troligt rätt nål,bild 2 lös brännare fotogen med bensin munstycke och ev fel nål.
      Provat värma vatten 1l lilla kastrull trianglia brännare full effekt med rätt munstycke och oklart om rätt nål stabil låga och inga ljud variationer.
      start ca 20 gr till kokning med stekpanna som lock ca 10 min enligt uppgift ska det gå på 3-4 min från tillverkare.
      Jag kan ej bedömma var ev säkerhets risker är med detta kök testat 1 gång nära sjö på grillplats och ev användning av detta sker på egen risk jag har endast anv mitt Kap Artic på fotogen med svenska delar till 100% tidigare utomhus och ej i tält.
      Kopplingar läcker ej och 2 oringar och gängor i koppling av slang till flaska.
      Synpunkter på Var risker finns med detta kök av er som är erfarna anv av märkes kök motages gärna.

• Av Diger Jotne
      Prøver å finne meg et kokesystem som kan brukes året rundt over "alt". Nå drar ikke jeg på polar turer og slikt. Ikke flere ukers turer på vinter eller sommer, men det blir en del turer og ei natt her og der.`Lager gjerne mat som krever litt mere enn å koke vann.
      Så langt har jeg prøvd kvistbrenner, sprit brenner, vanlig bål og skru på gassboksen brennere. Fordeler og bakdeler er det med alt.
      Kunne tenke meg å kjøpe inn 1 multifuel brenner. Da har jeg uansett årstid og tempratur et system som funker. Så kommer jo da det store spørsmålet. Hvilken skal jeg da invistere i?
      For om jeg ser på Optimus så er det jo Nova, Nova+ og Polaris å velge mellom. MSR har et par Whisperlite og XD. Primus har også et par. Aliexpress har også osv.
      Noen som har noen innspill
    • Gjest fightingfalcon
      Av Gjest fightingfalcon
      Hvilken type fuel bruker folk til primusene nå som vinteren kommer?  Jeg er mest vant med gass, men har brukt primus powerfuel og colemanfuel da dette
      har vært det de har hatt på sportsbutikkene. Jeg ser folk handler både på biltema, felleskjøpet og bensinstasjon? Er alt dette 4 takts alkylatbensin, eller er det
      forskjeller? jeg prøvde å finne litt om det på forumet. Jeg leste at noen hadde dårlig erfaring med Cirkle K sin alkylatbensin.
      Prisforskjellen er jo betydelig mellom de forskjellige produsentene. Jeg ser at powerfuel kostet 119,- pr liter sammenlignet med biltema sin til 34,90,- ?! 😮

• Av Stian86
      Hei
      Jeg har en ca 10 år gammel Omnifuel, har byttet O-ringer og vedlikeholdt den etter behov. Tenkte jeg skulle ta en grundig service på den nå pga dårlig effekt og pumpe som lader trykk dårlig. Så jeg demonterte alt som kunne demonteres , men jeg åpnet den "bittelille" skruen på den "metallvinkelen" tok løs den og dro ut den svarte "plastmutteren" som man skrur slangen på brenneren til. Når jeg dro ut den så fant jeg bare rester av blå gummi vet ikke om det er en pakning eller o-ring som har sittet der. Noen som kan hjelpe meg, nå lekker ihvertfall pumpa/flaska som ei sil. Hvilken pakning/O-ring. På de "sprengskissene" jeg har sett er ikke denne delen demontert. Legger ved et bilde så dere skjønner hvor jeg mener.

Er det forresten noen som har eller har link til manual/tegninger på Onifuel v1, kan ikke finne den på primus sine hjemmesider. 

• Av Terka
      På tide med litt andre temaer en fjellmote og utstyrsanbefalinger på forumet. 🤔😁

Bakgrunnshistorie
      For to uker siden så gikk jeg og en kamerat blandt annet Uranostraversen (lånt Skjult lenke - logg inn for å se den for å vise traversen). 

Denne kameraten jeg var på tur med har tidligere klatret fjell i Himalaya og en del høye topper på andre kontinenter, så denne turen var rimelig langt innenfor komfortsonen.
      Sekkene ble pakka 80% kvelden før for å være klare til tidlig avmarsj, siste rest inklusive mat og drikke ble pakket på morgenen.
      Mens vi pakka sekkene så var denne kameraten veldig fokusert på å kun ta med det nødvendige.
      Av klatreutstyr hadde vi med to halvtau, ett sett kiler, noen kamkiler, 5 stk kortslynger/60 cm slynger, og en nøttepirker på deling. I tillegg hadde hver av oss klatresele, hjelm, reverso taubrems, to 120 cm slynger, to skrukarabinere, en isøks og  stegjern.
      Foruten klarteutstyret hadde han en tynn flecejakke som var delvis vindtett, lue, hals, tynne gummihansker, kart og kompass, 4 brødskiver (holder for en dagstur i norske fjell iflg han 😄) , og en tom 1L flaske som han fylte på ved siste drikkbare vann. 
      Skalljakke, mer mat osv ble vurdert unødvendig. Kun det som var nødvendig i sekken.
      1 ekstra kg i sekken utgjør 1 time ekstra på 1000 høydemeter mener han. Dette kommer fra en som bærer Helsport Svalbard 5 telt på tur, dvs ikke en lettpakker.
      Siste 10 årene har jeg selv gått turer med barn (pluss en del soloturer, og noen med venner), og de 10 årene før det en del turer hvor jeg enten har vært turleder eller en av de mest erfaring og dermed følt litt ekstra ansvar for å få til en bra tur for alle.
      Resultatet ble tydelig helga for to uker siden, jeg har blitt vant med å ha en del ekstra i sekken "for sikkerhets skyld", både til meg selv og før å kunne hjelpe andre. Det var mye jeg kunne lette sekken for siden vi begge var relativt erfarne med fjell og klatring. Ekstra, sikringsmidler, mat, vannmengde, klær, hodelykt, et sett med kart og kompas, ++  Sekken min ble ikke fullt så minimalt som kameraten min, men mye lettere en om han ikke hadde utfordret meg på det.
      Dog savnet han skalljakka litt i et parti det blåste surt og var rundt null grader, og han fikk 2 brødskiver av meg på returen. Men han hadde en helt grei dagstur med det utstyret ham gikk med (..med litt mindre "margin" ift vær og uhell/skadesituasjoner en det jeg har brukt å ha siste årene).
      Etterpå har jeg fundert litt på hvorfor jeg har med de tingene jeg har i sekken, og tenker jeg absolutt kan bli mer bevisst på dette igjen. Derfor... 
      Spørsmål:
      Hvilke type turer går du?  Hva har du i sekken og hvorfor? Og hva velger du ikke å ta med i sekken på spesifikke turer, og hvorfor?

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.