Gå til innhold
  • Bli medlem

Damer: Hvilken sovepose?


whistler

Anbefalte innlegg

Samboer og mor til mine barn fyller snart år og jeg vurderer å kjøpe en nye sovepose til henne. Jeg kunne tenke meg å få henne med ut på tur, også i den kjøligere årstiden. I dag har hun bare en billig Helsport-pose som fungerer greit i sommerhalvåret. Hun er som alle andre damer relativt frysen så det må være en god og varm pose. Det blir ingen Januar-Februar turer på henne, men senhøst og sein vinter / tidlig vår er bruksområdet.

Foreløpig har jeg sett mest på MH Laminina Z Torch. Den ser bra ut, men kanskje litt tung..

Noen av dere damer som har erfaring med denne eller har andre gode tips? Pris rundt 2.000,- :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
21 minutter siden, Kjellis skrev:

Hva med en pose fra Isbjørn AS? De syr jo etter mål, så det burde være mulig å få en helt skreddersydd :) 

Denne for eksempel, den er 230 lang ser jeg, hvis en bestiller en som er kortere vil den nok bli en god del lettere kan jeg se for meg :)

Hmm. Egentlig ikke noe dumt forslag. Jeg vurderer å få dem til å sy en pose til min datter på 4(5) også.. 
Veldig trivelig å støtte en Norsk, liten produsent, men de er i utgangspunktet i tyngste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som formann i foreningen "vi-som-fryser-på-tur" og medlem av venninnegjeng som er mye på tur, vil jeg si at vi alle har endt på å kjøpe noen dyre, veldig varme vinterposer i god kvalitet dun. De fleste av oss bruker denne tre sesonger, vår, vinter og høst og det gir utrolig mye turglede, da dette med å fryse om natten er utrolig, utrolig kjipt og kanskje litt mer vanlig for oss damer, enn for menn tror jeg. Hvis du gjerne vil ha med damen på tur, ville jeg derfor investert litt i en skikkelig varm og god pose.

Jeg og Bodil har Mont Bell exp, den er helt fantastisk, ei tredje venninne har lynx posen til wm. Innser at dette er hinsides langt over budsjettet, så jeg skal også komme med noen overkommelig prisede forslag , så kan du kanskje heller investere mer dersom du får damen hektet på tur. Ei fjerde venninne har denne posen og den elsker hun, den har holdt godt i Alaska og klarte seg veldig fint på vidda i helga (er @kristineegelund på insta):

http://www.hektapatur.no/soveposer-1/4-sesongsposer/mountain-hardware-lamina-z-bonfire 

Har også ei venninne som koser seg i militærets sovepose, som vist seg å være en Tyin.

Sikkert fint med Isbjørnposer også, jeg kjøpte imidlertid et par til nevøene mine som skulle gå til -10 og den mangler sånn nakkekrage hvilket er helt talentløst. Sjekk derfor om den posen du bestiller har med dette. Vår erfaring er at posen bør ha _god_ margin på kalde turer, den bør være i ca samme størrelse som personen så man ikke får en sånn iskald kuldegrop nederst i posen. Jeg har aldri hørt noen klage på for varm pose i gjengen vår og alle har komf temp (for damer!) på -20 eller mer :)  

Endret av Sovjetunionen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og  den anbefalte lamina 0 posen er sikkert veldig bra, men vær obs på at forskjellen på komforttempen og komf lim blir veldig stor dess "varmere" posen er. På Deuter neosphere er komf lim for eks -15 og komfort er -7 grader. Det gjør det i mine øyne, til en fin tresesongerspose for oss damene og ikke en vinterpose. Jeg ville derfor vært litt skeptisk til en pose som ikke er en-testet og har en produsentsatt temperatur på -18, det er gjerne en temp de har satt som passer til en ganske vamblodig, litt halvfet mann, hvis dette var en pose jeg kikket på til meg selv, ville jeg regnet på en dametemp på ca -8. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Og  den anbefalte lamina 0 posen er sikkert veldig bra, men vær obs på at forskjellen på komforttempen og komf lim blir veldig stor dess "varmere" posen er. På Deuter neosphere er komf lim for eks -15 og komfort er -7 grader. Det gjør det i mine øyne, til en fin tresesongerspose for oss damene og ikke en vinterpose. Jeg ville derfor vært litt skeptisk til en pose som ikke er en-testet og har en produsentsatt temperatur på -18, det er gjerne en temp de har satt som passer til en ganske vamblodig, litt halvfet mann, hvis dette var en pose jeg kikket på til meg selv, ville jeg regnet på en dametemp på ca -8. 

Ja, jeg sa vel ikke noe om det, jeg undersøkte endel før jeg kjøpte min komfortemperaturen ble oppgitt til -11 grader om jeg ikke husker helt fullstendig galt, har holdt for meg så langt. Liker ikke (mange)kuldegrader noe særlig, da finner du meg foran peisen ikke i telt :P. Når det er sagt, det er sikkert ikke dumt å gå for en damemodell noen av dem har vel noe isolasjon plassert litt annerledes enn herremodellene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@henriks høres jo fornuftig ut det og supert hvis den har funket i minusgrader, hvor langt ned har du testet den? 

Jeg har etter hvert fått en dyp mistro til alle temperaturer som oppgis som ikke er EN-testet da og dette er helt uavhengig av denne posen, siden du har testet den regner jeg med at det stemmer. Har imidlertid opplevd veldig mye skit fra selgere som ikke aner hva de snakker om, gjerne ting som "de dametemperaturene er veldig overdrevne", "de fleste kan ta på seg et par ullsokker så holder denne posen til -15", eller "denne posen er ikke EN-testet, men jeg (fet mann i femtiårene) har testet den og for meg funker den i -20 og da funker det sikkert for deg også". Erfaringen i gjengen vår (N=6) er at EN-målingen er ganske nøyaktig og at alt under den er kaldt og stusselig, selv med ekstra klær. Personlig er jeg en frysepinn, så jeg regner komf temp for meg selv som EN-komf pluss 5 grader. Da er jeg veldig happy og kan overtales til de fleste turer. 

På den andre siden er det ingen problem at posen er for varm, det er bare å slenge på seg litt mindre eller lyne opp glidelåsen. Har hatt både damepose og unisexpose og merker egentlig ingen forskjell, men det er bare min erfaring. 

Endret av Sovjetunionen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

@henriks høres jo fornuftig ut det og supert hvis den har funket i minusgrader, hvor langt ned har du testet den? 

Jeg har etter hvert fått en dyp mistro til alle temperaturer som oppgis som ikke er EN-testet da og dette er helt uavhengig av denne posen, siden du har testet den regner jeg med at det stemmer. Har imidlertid opplevd veldig mye skit fra selgere som ikke aner hva de snakker om, gjerne ting som "de dametemperaturene er veldig overdrevne", "de fleste kan ta på seg et par ullsokker så holder denne posen til -15", eller "denne posen er ikke EN-testet, men jeg (fet mann i femtiårene) har testet den og for meg funker den i -20 og da funker det sikkert for deg også". Erfaringen i gjengen vår (N=6) er at EN-målingen er ganske nøyaktig og at alt under den er kaldt og stusselig, selv med ekstra klær. Personlig er jeg en frysepinn, så jeg regner komf temp for meg selv som EN-komf pluss 5 grader. Da er jeg veldig happy og kan overtales til de fleste turer. 

På den andre siden er det ingen problem at posen er for varm, det er bare å slenge på seg litt mindre eller lyne opp glidelåsen. Har hatt både damepose og unisexpose og merker egentlig ingen forskjell, men det er bare min erfaring. 

@Sovjetunionen Du har en n for mye når du bruker mention på nicket mitt, så det dukker ikke opp varsel hos meg :)

Jeg har ikke brukt den i minusgrader (enda), så kan godt hende den faller fullstendig sammen da. Det får vi jo se (kanskje) det er helt usannsynlig at jeg skal sove i telt i nærheten av 11 minusgrader, hvis vi bruker din regning på komfort + 5 så kanskje vi begynner å nærme oss mulighetene for at jeg er utendørs ;P . Så langt, det jeg har brukt den, har den vært for varm, så jeg har ingen grunn til å tro at den ikke skal gå greit å bruke i noen minusgrader. Men jeg har vel brukt den litt for lite til at jeg skal _anbefale_ den. 

Men jeg tipper den ikke er så helt ulik den laminina torch som det linkes til i #nr 1, og min erfaring med Mountain hardwear/disse posene er så langt bra. Skal si i fra om det endrer seg (om jeg fryser vettet av meg på neste telttur .. blir sikkert ikke før orrhaneleiken starter til våren igjen) 

Når det gjelder EN standard for soveposer har jeg svært lite erfaring med det, så det kan jeg i grunnen ikke si noe om.    

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd og tips, @Heriks og @Sovjetunionen.

Ingen tvil om at en skikkelig dunpose er det aller beste, men ho er ikke så ivrig enda at jeg tar sjansen på å svi for mange lapper på det. Får heller oppgradere om ho mot formodning skulle bli skikkelig gira på vintertur. Foreløpig tror jeg det blir med sen høst og tidlig vår.

Prisforskjellen på Laminina Torch og Lamina Z, Bonfire var jo ikke så stor, så kanskje jeg bør gå for sistnevnte.. Vektforskjellen er heller ikke avskrekkende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, whistler skrev:

Takk for råd og tips, @Heriks og @Sovjetunionen.

Ingen tvil om at en skikkelig dunpose er det aller beste, men ho er ikke så ivrig enda at jeg tar sjansen på å svi for mange lapper på det. Får heller oppgradere om ho mot formodning skulle bli skikkelig gira på vintertur. Foreløpig tror jeg det blir med sen høst og tidlig vår.

Prisforskjellen på Laminina Torch og Lamina Z, Bonfire var jo ikke så stor, så kanskje jeg bør gå for sistnevnte.. Vektforskjellen er heller ikke avskrekkende.

Skjønner at pris har mye og si, men samtidig er det ganske sikkert at om hun fryser på første høst/vintertur så blir hun ikke videre gira på nye turer. Jeg ville absolutt vurdert en gang til om det ikke var mulig og gå opp til en god dunpose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.