Gå til innhold
Rødskjegg

Turtips i Sylan

Anbefalte innlegg

Du kan gå fra Nedalshytta til Storesylen.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Kan være lurt å sjekke at veien til Nedalshytta ikke er stengt.

Her er webkamera over Sylan.

nedalshytta.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, TomasF skrev:

Du kan gå fra Nedalshytta til Storesylen.

Finfin tur. Vil bare skyte inn at veggen opp er relativ bratt og eggen til toppen er noe blokkete. På tørrføre er det grei skuring, men nå kan det godt være både snø og is som man må ta med i beregninga.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ikke gått på Storsylen nå. Fra mitt utsiktspunkt i dag så det ganske så hvitt ut det fjellet. Is og nysnø er ikke en prøvelse jeg hadde villet ha på Storsylen hvertfall. 

Hva med å gå på Fongen i stedet? Litt lavere (1441 mot 1761) og ikke i nærheten så bratt som Storsylen. Kanskje ikke helt Sylan, men det er nærmeste nabo i Skarvan og Roltdalen nasjonalpark. Ellers er det kanskje mulig å gå på Bandaklumpen enda. Fantastisk utsikt mot Storsylen fra den høyeste toppen på "klumpen". 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest LEO

Rundt Sylmassivet

Nedalshytta til Sylstasjonen og tilbake

Storulvån til Sylstasjonen 

Nedalshytta til Helgas og tilbake

Mange muligheter, ligger her nå og det er tørt og fint.

Går helt greit å gå Storsylen fortsatt ;-)

NB! Sylan og Sylmassivet er ikke helt det samme ;-)

Endret av LEO

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest LEO
3 hours ago, Rødskjegg said:

Mange takk for tips.

Om vi skulle velge Skarvan og Roltdalen nasjonalpark, hvor er det mest hensiktsmessig å starte? 

Bjørneggen, Finnkoisjøen eller Sildra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har vært på Storsylen i det siste? Grei å gå selv med snø? Kald sommer vi har i år. Spådd varmere fra onsdag, så kanskje snøen smelter da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifølge Instagram så ser det ut som det er greit med snø, men folk rusler no opp. Det er sikkert ikke dumt å planere med litt ekstra gangtid hvis man tar turen. Man kan jo evt gå via Lillsylen og Nordsylen på tur tilbake, det er en god del slakere å gå ned fra Nordsylen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var der på lørdag. Nysnø på toppen som gjorde turen litt vanskeligere, men så lenge man er forsiktig var det ikke noe problem, tar bare litt lengre tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Lisecat
      Hei!
      Vi planlegger å krysse Varangerhalvøya fra Komagvær til Båtsfjord i september. Planen er å gå fra linjehytte til linjehytte, men tar med telt i tilfelle det ikke er plass i hyttene. Veldig usikker på hvor lange dagsetapper man bør legge opp til, den første etappen kan se ut til å bli på 24k til Bjørnskaret, de andre noe kortere. Vi tenker å følge Komagdalen opp til Bjørnskaret. Så Heimdal via Ragnarokk, og videre til Helheim. Rundt Ourdo eller krysse Syltefjordelva hvis det er mulig? Hvis ikke må vi gå rundt vannet. Derfra tenker vi gå til riksvei 891(?) og ta buss eller noe til Båtsfjord
      Er det noen her som har gått i denne turen eller deler av den? 

• Av Hans-Rasmus Breistein
      Hei.
      Jeg planlegger en 14 dagers fottur på Finnmarksvidda i september med stor oppakning og hund. Tenker å fly til Lakselv, Karasjokk eller Alta for å starte turen der. Ønsker å ende opp i nærheten av en flyplass slik at jeg slipper timer i buss/taxi.
      Jeg er veldig usikker på avstandene på vidda og ønsker at turen skal ligge på det nivået at jeg ikke absolutt MÅ gå langt hver dag for å nå frem til målet i tide. Jeg ser for meg mellom 10-20 km pr dag. God tid til camp og fiske er ønskelig. Å ta inn på en åpen hytte en gang imellom hadde jo vært fint.

Har sett litt på Lakselv (fra nasjonalparksenteret), ned gjennom Stabbursdalen og videre til Alta. Er  dette en fin tur på 14 dager?
      Tar gjerne imot tips om  "flyplass" til "flyplass"- turer på finnmarksvidda, hvis noen vil dele. Gjerne med mulighet å sove over på en hytte/gamme noen ganger iløpet av turen.
      Håper at noen kan dele noen erfaringer.
      Mvh
      Hans-Rasmus
    • Av BranTrond
      Hei!

Jeg skal en tur til hytta vår som er en times gange. Derfra kunne jeg likt å gått noen lengre dagsturer i området. Til dette vil jeg trenge en sekk. Hva bør jeg satse på da? Jeg har en 50L Osprey-sekk som jeg kommer til å ta med til hytta. Skal jeg bruke den på dagsturer? Skal jeg ta med egen dagstursekk? Eller bør jeg gå for noe som en superlett pakkbar sekk som dette? 

Lurer på hvordan komforten er med en slik, iom at den ikke har noe hoftebelte. 

Er det noen som har noen andre forslag? Tusen takk for alle svar
    • Av Marita Gløpstad Olsen
      Jeg er på let etter gode tips ang. Steder å slå opp telt i Rogaland. Jeg har vært på telttur med venner før, men har nå satt meg som mål å ta en tur alene. Ønsker så klart tips til storslåtte fjellturer, men utsikt og idyll, men ser meg nok nødt til å starte noe lette første gangen. Ser derfor etter ideer til steder som gjerne er lett tilgjengelige, og ikke krever for mye vandring fra bil (ser for meg det fort blir overpakking og tung sekk første gangene). Gjerne ved et vann eller i en Skog, hvor en kan få noe privatliv. Har også med hund. Setter stor pris på alle tips! 😊
    • Av Sofatur
      Skal kjøre over Dovre i sommer, og har lyst til å dra med familien på en liten fjelltur i samme slengen. Hvor bør vi evt parkere bilen og rusle i noen timer? Gjerne en lett tilgjengelig topp, eller sted med litt utsikt. Forslag mottas med takk 😊 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.