Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser Paracord armbånd overalt i butikker jeg er i, og det rykker alltid litt i kjøpemuskelen. Men jeg har alltid besinnet meg, fordi jeg aldri har hatt bruk for noe sånt. Har alltid med meg noen meter tynn paracord på tur. Men armbånd?! 

Er det noen som har dette, og har fått bruk for det?

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Ofte brukes det altfor tjukk tråd også. Har de tenkt at du skal klatre i denne snoren eller? Jeg har bare med meg et lett snøre når jeg går på tur jeg. Det brukes storts ett kun som klessnor, ekstra barduner eller tilsvarende.

• Liker 1
Skrevet

Laget et par med instruksjon fra videoer på YouTube. Artig, men hadde ikke drømt om å kjøpe det. Grei måte å ha med litt ekstra tau. Neppe overlegent samme mengde tau i sekken.

• Liker 1
  • 8 år senere...
Skrevet

Vi har akkurat fått oss en rigg på jobb, for å lage disse armbåndene selv. Så nå har jeg et paracord-armbånd med 4 mm paracord (kunne gjerne vært 3 mm). Du får 10 x den lengden du beregner på armbåndet i paracord. I mitt tilfelle 210 cm paracord. Ville heller ikke kjøpt det selv, men morsomt når man kan lage. Lurer på om jeg skal ta med noe av den tynnere paracorden jeg har hjemme. 

Skrevet
4 minutes ago, ingen87 said:

Vi har akkurat fått oss en rigg på jobb, for å lage disse armbåndene selv. Så nå har jeg et paracord-armbånd med 4 mm paracord (kunne gjerne vært 3 mm). Du får 10 x den lengden du beregner på armbåndet i paracord. I mitt tilfelle 210 cm paracord. Ville heller ikke kjøpt det selv, men morsomt når man kan lage. Lurer på om jeg skal ta med noe av den tynnere paracorden jeg har hjemme. 

Bilde? 

Skrevet

Bilde av paracord-armbånd med jigg. Første armbånd. Må nok litt prøving og feiling til. Ble ikke helt fornøyd med avslutninga, men beregna litt for lite tråd.. 

20250620_125401.thumb.jpg.9ebb8b1e14cc143bd63b0c8fc95232d7.jpg 20250620_125426.thumb.jpg.90172b21c3653646e44c7dd8ddf07f6d.jpg

Skrevet (endret)

Jeg har kontor på et nasjonalparksenter, og denne skal stå i en ny temporær utstilling i sommer, som handler om sikkerhet på tur. Poenget er at folk skal forstå at det er lurt å ta med en reservebardun, ekstra skolisse, en taustomp, når man ferdes i fjellet. Sånn som du har en reservebardun :) Det er ikke en selvfølge for alle. 

Endret av ingen87
  • Liker 1
Skrevet

Amerikansk 550 paracord, eller fallskjermsnøre, er kjent for å brukes i overlevelsestrening i for eksempel det amerikanske militæret. Det er flere grunner til at man bruker 550 paracord. 

Dette snøret er ganske tjukt, så folk med store hender kan lett knytte eller løsne knuter. Det er en viktig grunn til at akkurat dette snøret brukes.  

Personlig ser jeg på paracord armbånd som en "veteran" ting. Jeg kommer aldri til å gå med et paracord armbånd, og ihvertfall ikke et med ørkencamo. 

Bruksområdene til paracord er mange. For eksempel å smelte det til plast for å reparere klær osv. 

• Liker 1
Skrevet

Hei

I stedet for å trevle opp et paracord armbånd til xxx kr.? vil jeg heller ha en lengde fx Biltema flaggline eller for den saks skyld ekte paracord som reservebardun med altmulig videre.

Så jeg har faktisk noe svart paracord ca 5-6 m (gratis rest fra noe) eller også noe rakettline (til redningsgevær, dette er en gangs materiale! Kjell-Ivar har visst skrevet om det en gang?!) eller annen småsnor liggende i ulike sekker og i hundesleden.

Men denne kunsten å flette er "macrame": google dette! Man kan "flette" med ulike antall garn og i ulik tykkelse og kvalitet. Gammel hobby blant sjøfolk!! Jeg har fx en ur-rem i macrame - selvsagt ikke i 550 paracord! Man trenger ikke en egentlig "rigg" til dette, bare å kunne feste start-enden og som regel ha en liten krok festet i beltet til å holde stramt med!

Hilsen Elgen

Skrevet (endret)

Ja, dette er neppe noe jeg ville kjøpt selv. Fant denne gamle tråden da jeg skulle finne ut hva dette var for noe. Det var etter at vi måtte prøve ut konseptet i lunsjen 😅 Vi drev mye med macrame på ungdomsskolen. 

Endret av ingen87
Skrevet

Fikk med ett sånt som give-away på ett eller annet nettkjøp for mange år siden. Etter å ha ligget urørt i en skuff i 8-9 år bestemte jeg meg for å knyte det opp, fjerne spennene og legge det i bunken med vanlig snører. De som blir brukt. 

En ting må jeg si, mann bør huske å knyte opp disse før en havner i en alt for kjinkig situasjon, for det krevde både konsentrasjon, finmotorikk og ett snev tålmodighet. Så konklusjonen blir at det finnes definitivt mer praktiske måter å “pakke” snøre på, som er mye raskere både å kveile opp og rulle ut. 
Men at det kan være ett greit alternativ til strikking hvis en skal få tida til å gå, det kan jeg være med på :)

• Liker 1
Skrevet

Hehe, ja, jeg laga mitt for kort, og da skulle jeg rakne det opp og begynne på nytt. Da sa jeg til kollegaene at man bør ikke være i skikkelig knipe før man tar det i bruk. Tok si tid! I et varmt lunsjrom. Rett etter en god lunsj..  

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.