Gå til innhold
  • Bli medlem

Stenger merket rute opp til Dønnmannen pga rasfare


HegeJohnsen

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg syns denne saken er litt merkelig. Håper de som er mer lokalkjent enn meg kan komme med mer opplysninger. Det står ikke noe særlig mer http://www.hblad.no/nyheter/donnamannen/fjell/donnamannen-ruta-fra-teigstad-stenges-for-godt/s/5-23-43817

Det jeg finner merkelig er hvordan en privat aktør - som ikke er grunneier - kan beslutte stenging av en rute - fjerning av merking og hjelpetau. Det virker på meg noe søkt, all den tid det er den ruten som er mest brukt og som ellers er profilert mye i andre fora.

En god beskrivelse av den stengte ruten finnes her http://turbok.no/Norge/donnamannen.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel opp til den som har merket ruten og lagt ut tau (DNT Sandnessjøen) å evt. fjerne det igjen i den grad man mener at det er rasfare der? 

Ruten vil jo ikke fysisk stenges såvidt jeg oppfatter saken, men merking + tau vil fjernes. M.a.o kan man fortsatt gå ruten om man kjenner veien opp. Mulig jeg misforstår, men det er iallefall slik jeg leser saken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok Dønnamannen står det fortsatt, og dersom noen lokalkjente vil gå opp fra Teigstad er det sikkert fortsatt mulig :-). Men skiltene tas ned, og som det står er det merket en rundtur fra andre siden av fjellet. Det har vært en del steinsprang og små ras, og med økt ferdsel er det jo bra hvis den nye løypen er mindre rasutsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk den ruten selv for et par uker siden, og ja... det er særdeles lett å sende stein nedover fjellet, men jeg oppfattet ikke at det var noen fare for store ras. Dog... jeg er ingen ekspert og tenker at her er det "føre vár-prinsippet" som er brukt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.