Gå til innhold
trultepåtur

Valg av telt..

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter telt. Tenker 3-manns telt. 

Har sett litt på Bergans Trollhetta. Og Mckinley Escape.

Usikker på om Mckinley er godt nokk. Har aldri sovet i telt før, så har ingenting å sammenligne med. 

Teltet blir nok mest brukt til helga turer i lavland til å begynne med. 

Noen som har noe erfaring? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes utrolig mange tremannstelt. For å begrense omfanget noe har jeg noen oppfølgingspørsmål:

- Skal det oppholde seg og sove tre personer i teltet? I så fall bør du vurdere firemannstelt. Antall personer teltet er beregnet på er hvor mange de klarer å stappe inn skulder til skulder.

- Spiller pris noen rolle?
- Ønsker du at det skal være så lett som mulig?
Lette telt er ofte dyrere og teltduk og stenger er noe skjørere. Sittehøyden reduseres gjerne på lette telt, og forteltet er ofte mindre.

Siden du sier det skal brukes i lavlandet regner jeg med du ikke har tenkt å bruke det på vinteren, stemmer det?
Vintertelt har ofte noen ekstra funksjoner som tresesongstelt gjerne ikke har. Det er for eksempel teltduk som går helt til bakken, stormmatter, plass til doble teltstenger i kanalene, generøst med barduner, og god ventilasjon høyt i teltet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir nok som oftest bare meg, eller meg +1 barn og 1 hund. (stor hund vell og merke).

Når det blir meg alene, så kan det hende at det blir en liten fjelltur. Men ikke noe høyfjell.

Nei, ser ikke for meg at jeg drar på telt tur på vinterstid.  

Så for meg noe rundt 3000 kr. Max 4000 kr

Vil jo selfølgelig ikke drasse med meg et kjempe tungt telt, men tenker heller ikke å kjøpe sånn lett vektstelt. 

Mckinley sitt koster vell 1999 på G-sport. Skjult lenke - logg inn for å se den

Er det godt nok til mitt bruk? Er redd for å ikke bli fornøyd, å ende opp med å kjøpe et annet dyrere som jeg heller kunne kjøpt i utgangspunktet.

Hvis du skjønner hva jeg mener? :-D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil tro at det Mckinley-teltet er et utmerket valg til den bruken du beskriver. Det veier 3,7 kg ifølge Mckinley, så det er ganske tungt å drasse på når du er alene, men de fleste 3-personsteltene veier der omkring. Du får i hvert fall god plass til deg, barnet og bikkja. Og sistnevnte kan kanskje ligge i det store forteltet? Siden det er så rimelig, kunne du kanskje kjøpt et mindre og lettere telt til alenebruk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, trultepåtur skrev:

Det blir nok som oftest bare meg, eller meg +1 barn og 1 hund. (stor hund vell og merke).

Når det blir meg alene, så kan det hende at det blir en liten fjelltur. Men ikke noe høyfjell.

Nei, ser ikke for meg at jeg drar på telt tur på vinterstid.  

Så for meg noe rundt 3000 kr. Max 4000 kr

Vil jo selfølgelig ikke drasse med meg et kjempe tungt telt, men tenker heller ikke å kjøpe sånn lett vektstelt. 

Mckinley sitt koster vell 1999 på G-sport. Skjult lenke - logg inn for å se den

Er det godt nok til mitt bruk? Er redd for å ikke bli fornøyd, å ende opp med å kjøpe et annet dyrere som jeg heller kunne kjøpt i utgangspunktet.

Hvis du skjønner hva jeg mener? :-D

Hvis du ender opp med å kjøpe telt hos G-sport/G-max så får du 20% rabatt på første kjøp ved å melde seg inn i kundeklubben deres, G+. Gjelder riktignok kun i deres fysiske butikker, men de har jo prismatch mot nettbutikk. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ligger en del brukte telt som kan være av interesse:

Skjult lenke - logg inn for å se den

Finnes sikkert flere som kan være aktuelle om du tar en titt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville sett etter følgende:

- 2-3 mannstelt

- 3 sesong

- Yttertelt med plass til hund

- Med barn ville jeg prioritert plass, kanskje spesielt takhøyde

- Sist, men ikke minst så lav vekt som mulig

Dette teltet tror jeg kan bli bra, men det er i øvre prissjiktet ditt:

Dette er også i øvre prissjiktet, men her får du kvalitet:

Anbefaler å prøve å finne et telt du mener er bra og undersøke pris. Prisen varierer mye fra butikk til butikk.

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig så liker jeg best tunnel telt. Hvis du beregner å telte med barn eller hund så bør teltet ha god plass i forteltet slik at du slipper å krabbe over bagasje og primus når du skal inn og ut. Barn har en tendens til å "fly" litt inn og ut til alle tider. Noen telt har også flere åpninger f.eks. både på siden og foran. 

Vekt: Jeg pleier å si at et telt som skal bæres ikke bør veie mer enn 1 kg + pr. person. Hvis du tar utgangspunkt i at et enmannstelt veier max. 1,5 kilo så kan du legge på en kilo pr. person som kommer i tillegg. Da bør ikke et tremannstelt veie mer enn max. 3,5 kg. Vekt er ofte omvendt proporsjonal med prisen. Jo lettere jo dyrere.

Ta en titt på finn.no og på ebay.com Her kan du gjøre gode kjøp hvis du har litt "is i magen".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av begd
      Hei der!
      Er på jakt etter et lett solotelt og har nylig fått opp øynene for Bergans superlight tunnel 1 pers. Er teltet langt nok til meg med mine 190 cm? Vet at sittehøyden på 85 cm er begrenset, men har kun planer om å sove i teltet og vektlegger vindstabilitet over komfort.

Øvrige erfaringer mottas med takk (gjelder selvfølgelig også andre forslag) 😃
    • Av Morten Grefstad
      Leker med tanken på en tur på (Nord)Vestlandet i neste uke, da det er der været ser best ut.
      Med utgangspunkt Oslo har jeg mulighet til å bo delvis i min selvbygde campervan Caravelle, men også vandre noen dager der jeg bor i telt/tarp/åpne koier/DNT.
      Litt fristet til å ta en tur ala de gamle episodene av Monsen på villspor, med fiske og bål og dagsetapper på 10-20km.
      Spesielt turen der han gikk fra Lesja-området og kom ned i Isfjorden så veldig flott ut. Synes også turer der man går på kanten av vidda der den møter fjord, eksempelvis Odda osv er flott.
      Dvs. jeg er glad i fjell og daler mer enn rent vidde-landskap og flatmyrsområder.
      Tips til rundturer, eventuelt turer på tvers eller langs av et område med muligheter for kollektivtransport til utgangspunkt for så å gå tilbake til bilen mottas med takk.
      Har det litt åpent, alt mellom 3-8 dagers turer er aktuelt.
    • Av ost
      Minipeak eller heaxpeak? 
      Kanskje det er jeg som liker å være litt utradisjonell eller bare lommeboken som er slunken, men jeg er altså på jakt etter en til tomannstelt til meg og bikkja. Primært går vi i skog, men vidda kan også bli besøkt. Tre sesonger. 
      Bikkja er 30 kg+, jeg er 190 cm.
      Har lenge sett på pyramidetelt, jeg er av den lite tøyelige sorten og trenger litt plass i høyden når buksa skal av og på og liker meg ikke når jeg føler jeg trer på meg teltet like mye som buksa.
      Luxe hiking produserer pyramidetelt for alt fra 1 til flerfoldige personer. De to nevnt innledningsvis er det jeg ser mest på. Er det noen som har konkrete brukererfaringer? 
    • Av Familienoss
      Noen som kan tipse meg om ett telt som er kjapt å sette opp. Tenker da på ett som fungere fint for en natt eller tre på små turer 
    • Av Nisset
      Jeg er en student på mitt siste i Tromsø og har nylig blitt interisert i friluftsliv. Jeg vil derfor bruke dette året til å utforske naturen rundt meg.
      Jeg ser etter et tomannstelt som kan brukes store deler av året. Helst noe som kan brukes til og med Oktober eller lengre.

Har dere noen råd til hvilket telt jeg burde kjøpe? 
      Jeg er ute etter noe billig, ett best mulig telt for 3000-4000 kr da jeg er helt nybegynner og ikke vet om dette er noe jeg kommer til å fortsette med.  
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.