Gå til innhold
  • Bli medlem

Pustende regntøy?


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Broren min spurte meg om jeg kunne finne et par regnbukser som både var pustende, helt vanntette og som kunne slenges på utenpå vanlige klær når det kom et regnskyll. Min første tanke var at det å finne pustende og vanntett regnbukse er mer eller mindre en umulighet og at han må gå for enten vanntett eller pustende. Nå har jeg imidlertid ikke nerdet meg igjennom alt som har skjedd av utvikling på regnklærsfronten, så bare så jeg ikke kommer med en tirade med klassisk "bro-science" så tenkte jeg å spørre her: 

Finnes det regnklær som puster? Og da mener jeg ikke de hybridplaggene som kan holde en tørr i en times tid, jeg mener de plaggene som virkelig er vanntette.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes ingen membraner som gir god nok enveis transport av fuktighet til å unngå klamhet under aktivitet så vidt jeg vet. Et alternativ er å benytte seg av den gamle varianten av fukttransport: lufting. Bruker man lårings og si jakke/poncho så er det store luftinger som kan slippe ut dampen under aktivitet, men værforhold påvirker selvsagt hvor mye. Er det veldig fuktig eller veldig varmt så er det vanskelig å oppnå god fordamping.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man sitter stille eller er I lav aktivitet så fungerer skalltøy etc uten å bli klamt.  De puster noe kontra regntøy.  Skal man gå med sekk over litt tid blir  det klamt.  Hvor klamt avhenger av temp og luftfuktighet. Er man I ro I leir gjør som regel en poncho nytten like bra.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket mye i goretex vadebukser, både i regnvær og med vann langt opp på lårene i elva og kan bekrefte at stoffet er helt vanntett. Det puster også nok til at det ikke blir klamt når en står mer eller mindre i ro. Men prøv å gå opp noen bakker i samme utstyr, så blir det fort klamt og til slutt søkkvåt på innsiden. Dette har ingenting med lekkasje å gjøre, men er svette som kondenserer. Blir ytterstoffet gjennomvåt forringes pusteevne vesentlig, samtidig som stoffet gjerne kjøles ned også, slik at kondensproblemet øker enda mer.

Mine konklusjoner:

- Ingen av dagens membranstoffet puster nok til at en unngår kondensproblemer når man er i full aktivitet. Hvor grensen går er avhengig av temperaturen, hvor mye en svetter osv.

- Våt ytterstoff puster vesentlig dårligere enn tørr ytterstoff. Impregnering og regelmessig vask er tingen.

- Membranstoffer ER helt vanntette. Fuktigheten man opplever på innsiden kommer innenfra, ikke utenfra.

- Ventilasjon kan hjelpe betraktlig ift å unngå kondens når en er i aktivitet. Kommer aldri til å kjøpe jakke uten glidelås under armene igjen.

IFT valg av regnbukse: velg et stoff som puster godt og velg en modell med luftemuligheter, f.eks. med glidelåser eller "lårings". Ikke forvent mirakler og bruk membranplagg kun når det virkelig er behov for det. Jeg har sluttet å ta med regnbukser på sommerturer og bare aksepterer å bli vår på beina.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at buksene bare skal "slenges på i tilfelle regnskyll" hva skal kameraten egentlig med noe som "puster" (@esw oppsummerte godt)?

Kan godt hende at han og andre er like godt tjent med stoff (altså ikke bomull), som tørker kjapt, eventuelt med et par lårings i bakhånd når bygene går i ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig mange bra svar, hyggelig at folk kommenterer og kommer med spennende innspill! :D 

Er ikke snakk om å velge mellom bruksbukse og regnbukse her, men mer om man kan finne regnbukse som puster. Synes jeg har fått veldig fine svar på dette! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo f.eks Bergans Sky jakke og bukse. De har en enklere membran enn de dyre skalljakkene så de sier det er pustende. Men hvor mye vet jeg ikke. Disse er i følge Bergans ment som regnplagg ved behov, de er ikke laget for hard bruk. Med det regner jeg de mener at det er et sett til bruk hvis det begynner å regne litt. Ikke til å gå med i ukesvis med tung sekk. Er ikke lufting på de så å bruke det i aktivitet blir nok vel klamt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjøpe meg nylig Berghaus Pac lite bukser. Svært lette og med fulle glidelåser på siden. Jeg bruker regnbukse kun når jeg må, og blir uansett klam når jeg er i aktivitet. Jeg synes det er verre på beina enn på overkroppen. Har aldri opplevd noe pusting annet enn gjennom lufteluker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.