Gå til innhold
Anders_G

Drifstofforbruk på brennere

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har gjort en liten test i dag, det jeg ville vite var hvor mye drivstoff Omnifuel og Omnilite bruker ved koking av vann. På Omniliten har jeg primus sin silencer, mens Omnifuelen er helt standard. Jeg har kjørt hele testen med Primus sin Power Fuel og brukt samme flaske med samme pumpe under alle testene. Testene er drivstoffbruk inkludert forvarming. Tiden er fra jeg satt kjelen på primusen til vannet fosskokte.

Jeg fant også ut at jeg har koblet flaska til slangen feil tidligere. Det jeg har gjort er å koble sammen flaska og slangen med flaska i ON posisjon, dette gir unødvendig mye søl og sløser veldig mye drivstoff. Dersom man kobler flaska og slangen med flaska i OFF posisjon søler man mye mindre drivstoff. Dette var nok sikkert de fleste klar over fra før.

Testene som slutter på 1 er gjort med feil tilkobling av slange og flaske. Testene som slutter på 2 er gjort med riktig. Det man ser er at man sparer noe drivstoff ved rett bruk av primusene.

Jeg synes Omniliten er vanskeligere og tregere å forvarme enn Omnifulen. Dette har kanskje noe med at det er mer gods i silenceren slik at denne krevere lengre forvarming. Dette gjorde nok også at jeg brukte mer drivstoff i noen av testene.

Dersom noen har gjort andre tester så kan jeg gjerne legge dem inn her så har vi alt på en plass.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som du sier er den men silencer værre å forvarme. Og skal man det, bør det gjøres ved å helle i skåla under. Ellers soter den igjen, og vil til slutt ikke brenne på full guffe. Dette gjelder selvfølgelig når det er kaldt og man trenger skikkelig forvarming. Hadde problemer med dette på min finse-haukeli tur i februar. Måtte rense omniliten ofte.

Ellers så viser det vel det produsenten sier. Men lurer litt på kokinag av 0.5L. Der var det VELDIG stor forskjell....

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et lurt tricks når man bruker lyddempere er å snu demperen på hodet oppi brenneren når man gir ut fuel til forvarmingen, da spruter fuelen bare opp i fast gods og renner direkte ned i brenneren og forvarmingen er omtrent helt lik som uten lyddemper. Hvis man har lyddemperen riktig vei når man gir ut fuel til forvarming så forsvinner det masse fuel oppi selve silencern og du må bruke mere fuel for at det skal renne nok ned i brenneren igjen.

Endret av Tor-Erik-L-77

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Et lurt tricks når man bruker lyddempere er å snu demperen på hodet oppi brenneren når man gir ut fuel til forvarmingen, da spruter fuelen bare opp i fast gods og renner direkte ned i brenneren og forvarmingen er omtrent helt lik som uten lyddemper. Hvis man har lyddemperen riktig vei når man gir ut fuel til forvarming så forsvinner det masse fuel oppi selve silencern og du må bruke mere fuel for at det skal renne nok ned i brenneren igjen.

Den silencer jeg har er skrudd fast, er din også det? Synes det virker tungvindt å måtte skru av den hver gang jeg skal forvarme brenneren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, fiskekongen skrev:

Ellers så viser det vel det produsenten sier. Men lurer litt på kokinag av 0.5L. Der var det VELDIG stor forskjell....

Det har nok med å gjøre at jeg sikkert sølte litt mer drivstoff og traff bedre på forvarminga. Dette viser igjen at dersom man har veldig gode rutiner med primusen så kan man spare veldig mye drivstoff! Jeg kan gjøre en test til med 0,5 liter og se hva jeg får denne gangen.

Endret av Twistar
Skrivefeil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som også er interessant er at denne testen beviser med klare tall at varmevekser-kjeler fungerer både tidsmessig og drivstofforbruk messig (og ikke bare i % som produsentene oppgir) 

Endret av Omnilite

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde en test med en spritbrenner av typen Trangia nå også for å se om det var noen særlig stor forskjell, og det var det helt klart. Det tok lang tid å koke, vannet kokte ikke like mye som med multifuelbrennerne. Spriten sota veldig og kjelen ble ganske svart, i tillegg ble det brukt mye mer drivstoff også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Lignende innhold

    • Av andy2
      Hei.Jeg har en primus (av merket Primus) for å skru på gassboks, fra tidlig 2000-tallet. Den er todelt; en del som skrues på gassboksen, så selve brenneren (med tenner) som skrues fast på den nederste gassboksdelen. Se bildene for forklaring. Disse to delene skrues sammen ved å skru på en liten bolt med et altfor lite hode. Og nå har dette hodet knekt. Med det resultat at bolten sitter igjen i gjengene, og jeg får ikke de to delene til å holde sammen. Se rød ring på bilde 1. Primusen kan ikke brukes da kjelen vil velte av.
      Har noen:
      1. Tips til å få ut den lille bolten? Tror den er for liten til skrueuttrekker ("grisepikk"). Hvis ingen andre tips, så får jeg forsøke å bore den ut.
      2. Tips til å få tak i ny skrue/bolt for å erstatte den som er knekt, og som passer i gjengene?
      Jeg vet jeg kan kjøpe ny brenner, men det er noe med å reparere det man er fornøyd med. Jeg har kontaktet Primusshop.no, men de kunne ikke hjelpe med deler.Noen her inne med tips og erfaringer? På forhånd takk for svar :-)



    • Av _K._
      Hei! 
      Jeg står mellom å kjøpe Trangia 27-4 HA eller 27-4 UL stormkjøkken. Hvorfor burde jeg velge det ene fremfor det andre?

      Takk for hjelpen!

      k.
    • Av Chris B.
      Etter en tur i fjor forsvant brenselflaska mi med tilhørende pumpe. Derfor er jeg dessverre nød til å kjøpe en ny. Problemet er at jeg finner ingen butikk som kun selger pumpe, kun brenner med flaske/pumpe sammen. Jeg trenger både pumpe og ei flaske så kan godt være pakke, men brenner har jeg. Brenneren er en primus omnifuel. Noen som kan hjelpe? 
    • Av Overland
      Hei.
      Kjøpte meg nettopp en Primus Primetech som jeg vil ha med meg på tur, tenkte å teste den hjemme men siden jeg er nybegynner med primus og gassbeholder så trenger jeg litt hjelp.
      Har kjøpt to gassbeholdere, en stor og en liten, 2 forskjellige merker. Koblet på den store, men ingenting skjer, ingen lyd og vil ikke tennes. Skrur av gass og bytter beholder. Når jeg skrur  på den minste så begynner den å lage fssss-lyd og gass slipper ut, er beholderen ødelagt? Er det noe galt med primusen kanskje? 
       
      Noen her med erfaring som kan hjelpe? 😊
    • Gjest fightingfalcon
      Av Gjest fightingfalcon
      Hvilken type fuel bruker folk til primusene nå som vinteren kommer?  Jeg er mest vant med gass, men har brukt primus powerfuel og colemanfuel da dette
      har vært det de har hatt på sportsbutikkene. Jeg ser folk handler både på biltema, felleskjøpet og bensinstasjon? Er alt dette 4 takts alkylatbensin, eller er det
      forskjeller? jeg prøvde å finne litt om det på forumet. Jeg leste at noen hadde dårlig erfaring med Cirkle K sin alkylatbensin.
      Prisforskjellen er jo betydelig mellom de forskjellige produsentene. Jeg ser at powerfuel kostet 119,- pr liter sammenlignet med biltema sin til 34,90,- ?! 😮
       
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.