Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig og like bra?


Fjellrevenka

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

I dag var vi innom allsport på Vestby for å se på sovepose. Den beste der var uten tvil Marmot col membrain, vi spurte om hjelp og da viste hun oss allsport sitt eget merke til en markant billigere penge, Eagle til 1799-. Hun sa den var like bra og var også med dun, og at siden alle mellomledd var borte kunne de også selge den så billig. Komforttemp til -36. Vi måtte tenke på det. Så er det noen som kan hjelpe meg med litt info rundt denne soveposen? Tusen takk.

DSC_0013.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kjenner ikke jeg disse merkene men det er dessverre ofte sånn at man får det man betaler for, forskjellen ligger i produksjonkvalitet, vekt, kvalitet på glidelåser osv. Man må selvfølgelig selv vurdere hva som er bra nok, men hadde jeg vært deg hadde jeg heller satset på å finne et av kvalitetsmerkene på tilbud. Sjekk f.eks Fjellsport eller Hekta på tur. Jeg har gått i den "billig og bra" fella mange ganger, det viser seg stort sett at det ikke er så bra likevel.  

Når det gjelder merkingen der vil jeg tro, uten at jeg skal si det sikkert at komforttemperatur er - 5 grader og ekstrem er -36, jeg synes det var et veldig stort spenn ellers ...   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skillnad I pris ligger också på sådant som:

Stora international aktörer som måste tjäna extra för att betala overhead till en ledning med mångmiljonlöner. Firmor som G-sport och XXL kan köpa direkt från kineiska producenter under eget märke och slipper då en massa extra kostander. Dom slipper också pålägget från en importör eftersom det är dom själva som är importören (förklaringen till varför diamir kostar nästan dubbelt så mycket i Norge som i Sverige fick jag när jag av misstag besökte importörens kontor. Ingen av bilarna utanför kontoret kostade mindre än 1 miljon. Så jag köpte i Sverige istället).

Sedan har vi det här med arbetsvilkår och miljöhänsyn.. Men det gäller även när du köper från stora märken. Små fabrikat som Valandé som bara använder dun från djur som ändå mördas för att ätas upp, har helt andra priser.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Johan2000 hadde ett viktig poeng. med tanke på hvordan dyra har det. og at dunen er restprodukt fra dyr som brukes som mat. 

Jeg prøver ihvertfall så langt jeg kan å kun kjøpe fra produsenter som benytter for eksempel "dyrevennlige" produsenter. om vi kan kalle det for det? 

Og betaler heller noen kr ekstra om jeg vet at det er skikkelig dokumentasjon på produksjon. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eagle soveposer har jeg ikke hørt om. står ikke noe om fillpower på etikett heller. Ofte slik at billige poser har dårligere fillpower slik at det kreves mer dun for samme temp, ergo tyngre pose. Så er det generell kvalitet,  glidelås, om den lekker dun., slikt er vanskelig å vurdere uten å se på den fysisk. Evt dunlekkasje er noe man som regel ser først i praktisk bruk. Så vanskelig å gi noe tips på den.

kjøpte selv en Nanok dunpose for en del år siden. Den kostet vel en 1700-1800 på tilbud. Den går til minus 30 og har vært en god pose, har dog ikke  testet den kaldere enn minus 18 og da lå jeg uten klær i posen og sov godt hele natta. Så det er ikke umulig å finne billige ting som fungerer bra. Klart det er litt mindre dunspenst etc kontra dyre poser. Den posen veier 1750gr og går som sagt til minus 30. Den Eagle posen veier 1500gr i følge etikett og går til -36. Da må den ha veldig god dunkvalitet hvis den tåler slik kulde. Men det kan også være slik at minus 36 er ekstremtemp. Da vil  komforttemp i praktisk bruk være en del varmere. Kanskje de vet noe mer de som jobber der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna er mitt råd. Min erfaring tilsier at det i lengden er dyrt å kjøpe billig. Om man skal bruke posen to netter i året i moderat temperatur går det sikkert fint, men sjansen for at den ikke holder mål er stor. 

Dessverre er det, stort sett, sånn at man får det man betaler for.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.