Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur/randonnee: Valg av skitype/bindinger med lett støvel. Smale/lette vs brede/tunge ski.


Ollebolle

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg er en mann på 25 år (186cm,89kg) i god form og med erfaring fra langrenn/alpint og toppturer til fots. Jeg skal nå prøve meg på toppturer på ski.
Jeg har allerede kjøpt meg Atomic Backland Carbon Light, da denne passet foten min best og at bruken primært er som topptur (lite alpinanlegg), slik at en lett støvel virket fristende. https://www.oslosportslager.no/produkt/atomic-backland-carbon-light-randonn%C3%A9estovler-38294.aspx

Jeg har forstått at valg av utstyr handler om avveining mellom opptur/nedtur, og div preferanser på størrelse av skien. Grunnet lite erfaring, har jeg få preferanser og er litt i tvil hvordan jeg skal avveie dette. Jeg lurer da på om siden jeg har valgt en lett støvel, at det da begrenser valgmulighetene jeg har på ski.

MÅ/BØR jeg nå gå en full light-approach? Blir det tull å velge tyngre ski nå? "Tåler" støvlene litt tyngre ski? KAn jeg f.eks ha en lett støvel, balansert binding og ski runst 2kg per stk?
Jeg ser da på to veldig forskjellige ski, og lurer på om noen vil dele sine synspunkter rundt dette.

 

Alternativ 1: Black Crow Atris 15/16

Sidecut: 138-108-128

Weight: 2050 Grams/Stk

Reference Length: 184 Cm (litt lange? velge 178?)

 

Alternativ 2: Fischer Transalp 88 15/16

Sidecut: 123-88-111

Weight: 1200 Grams/Stk

Reference Length: 177 Cm (litt korte? velge 184?)

 

Jeg har sett på flere ulike bindinger, og sitter igjen med inntrykk av at TLT Radical ST er ganske balansert (opp/ned). Kom gjerne med innvendinger! (Og er TLT Radical ST 2 evt. noe mer enn en marginal forskjell?) Speed/Superlite blir kanskje litt for oppturfokusert, og i motsatt ende beast? Hva med radical FT og radical rental?

Og tar gjerne tips på feller og! 

Setter pris på tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Black Crows. Utan tvekan.

En skida på 1200 gram kommer att vika sig som en kokt makaron med en karl på 89 kg opp på. Så lätta skidor blir hoppiga och sprättiga och mer att gå upp med än att køra ned. Speciellt I dålig snø.

Jag gillar inte Atris heller, før mycket spänn. En bra skida, men det finns bättre (även från Black Crows). EVI fundamenatalisme skulle passa perfekt till støvlerne du kjøpt. Samma modell finns också med glasfiber istället för kolfiber och kostar då mindre.

Atomic Backland Carbon Light är väl ungefär som mina Dynafit TLT5. Jag har kørt TLT 5 på mina Black Crows Navis. Det gick OK, men klart bättre med Dynafit One.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Johan2000 jeg tvtviler på at TS kommer til å kjøre ned en av rennene på Gaustatoppen med det første:-D

Jeg har slanket bort 2kg pr ski ved å gå fra et Telemark oppsett til et lett rando oppsett.. Og det Telemark oppsettet jeg har vært på Gaustatoppen med veier enda mer enn det "lette" telemarkopsettet igjen.. og det er innfor j... tungt å gå med for tunge greier mer enn et kort stykke.

Jeg har i år gått for TLT6 performance, Dynafit Superlight 2.0 og Skitrab Altavia  (1.78). Skiene er 116-82-110 og veier 1600g med binding. De kunne veid mindre men jeg har satt justeringsplate foran og bak (ca 120g ekstra vekt pr ski)

Selv er jeg 180@97kg. Skiene flyter fint i løssnø, og skjærer fint på hardpack, har ikke oppfattet noe dårlig med tanke vridninstivheten i skiene. Til nå er det hodet til den oppå skiene som begrenser ikke utstyret.

Av bindinger er Speed Radical nesten 300g lettere enn Radical ST, men det er samme binding bare uten stoppere. Selv valgte jeg Superlight 2.0 for å kunne bruke stoppere (avtakbare) ATK Raider bindingene har stoppere og veier like over 300g (Sportsnett). Radical bindingene har en del "ramp angle" altså høydeforskjell foran og bak, det er også en av grunnene til at når jeg valgte Superlight også satte plate foran for å beholde nøytealiteten i bindingen. Synes oppsettet mitt nå tar mindre på knær/lår enn alt annet jeg har hatt.

Skitrab Maximo f.eks er 90 undrefoot og fåes i 185, veier 1375g og burde være vridningsstive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt valg:  Fischer Transalp 184.

Beste lette allround valg av disse to, når det gjelder varierte snøforhold, fart og vekt.

177 for kortere svinger i lav fart, men for en kar i din størrelse, vil 184 gi bedre flyt i løssnø og være litt mer stabil i fart. 

Trenden i markedet nå er at lett utstyr duger til det aller meste, og det virker fornuftig på meg. Er du topptur entusiast på Vestlandet med 50 toppturer eller mer i året, med kort anmarsj og digger renner, gjerne på vindblåst underlag og vil trykke på, da er sikkert tyngre utstyr for deg. Men har du 5-10 toppturer i året, kanskje med litt anmarsj (Jotunheimen..e.l.) til toppene og normal styrke i låra, vil du ha noe lettere, så du faktisk orker å ta i litt nedover igjen. Du blir ikke råest på flatbrød og ved skavlete forhold, men kommer deg pent nedover og kompenserer med teknikk, skifølelse og litt redusert fart, og under vanlige nysnø forhold flyter det mer enn bra nok.

Jeg konverterte fra "tyngre" telemark til lett randonee og har aldri angret, og jeg kjører på Nordvestlandet og i øvrig fjellheimer, men har en grense på bratthet og "smalhet". Jeg digger litt mer åpne flater og store svinger gjerne med litt fart dersom underlaget er bra.  Ved mye nysnø på Nordvestlandet har jeg enkelte dager først brøytet 1000 m opp i 50 cm nysnø, så tatt turen ned, for å tenke, "å i helv... dette var bra" også tatt turen opp og ned igjen. Det er det sjelden jeg ser noen med tyngre utstyr gidder :-). Dobbelt så mye moro på en dag.

Skal du kjøre i alpinbakker, så kjøp heller en billig pakke med plank og bruk dem der.

Endret av PTG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også jeg har tatt steget fra telemark til rando de senere årene. Har endt med en Dynafit-ski som er 88 mm under foten (Mustagh ATA). Det er bredt nok for meg, men det er jo en smakssak. (De har vært ned et par av rennene på Gaustadtoppen i alle fall, uten at de føles som kokt spagetti.. :) ) Pass på å velge en ski som har litt løft, for sånne tospenners støvler har litt liten vinkel, og det er greit å få litt hjelp til å få opp tuppen i dypsnøen. (Og vi kjører jo alltid i dypsnøen, ikke sant..?)

Jeg veier omtrent det samme som deg, men har litt problem med å få TLT Radical ST til å sitte stramt nok. Har hatt et par utløsinger i forbindingen på uheldige tidspunkt.. I dag ville jeg nok heller valgt en modell med tre fjærer i forbindingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til ski når personen oppå veier 55 kg og er 162 cm og som kjører slake bakker pga stor svingradius? Jeg driver og titter rundt selv men aner ikke hvor jeg skal begynne. Likte dog et par Black Crows jeg testet. De var latterlig lette og gå med. 

(Sorry om jeg kupper tråden) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Gittiamo skrev:

Tips til ski når personen oppå veier 55 kg og er 162 cm og som kjører slake bakker pga stor svingradius? Jeg driver og titter rundt selv men aner ikke hvor jeg skal begynne. Likte dog et par Black Crows jeg testet. De var latterlig lette og gå med. 

(Sorry om jeg kupper tråden) 

Kontakta EVI. Dom har massor av skidor och har nyligen kommit med modeller för mindre och lättare personer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Gittiamo skrev:

Takk :) hvem/hva er EVI? 

EVI är norges enda skidmärke för randonée och freeride som tillverkar sina skidor i Norge. http://www.eviski.com/

Grundaren Endre Hals är en av världens främsta på skidgeomteri för friåkning och är också insyltad i skidmärket 4front. EVIs skidor tillverkas i Norge, till skillnad från andra norska varumärken som köper sina skidor från Kina eller i bästa fall Slovenien. Eftersom skidorna tillverkas på beställning, direkt från tillverkaren så hålls priserna på en måttlig nivå. Inte billigt, men inte jättedyrt heller. Flera andra tillverkare säljer sina kines-skidor till betydligt högre priser.
Själv föredrar jag av olika skäl att köpa lokalt, och ser det också som ett kvalitetstecken att dom som tillverkar skidorna själva är skidåkare så att dom vet vad dom håller på med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Johan2000 skrev:

EVI är norges enda skidmärke för randonée och freeride som tillverkar sina skidor i Norge. http://www.eviski.com/

Grundaren Endre Hals är en av världens främsta på skidgeomteri för friåkning och är också insyltad i skidmärket 4front. EVIs skidor tillverkas i Norge, till skillnad från andra norska varumärken som köper sina skidor från Kina eller i bästa fall Slovenien. Eftersom skidorna tillverkas på beställning, direkt från tillverkaren så hålls priserna på en måttlig nivå. Inte billigt, men inte jättedyrt heller. Flera andra tillverkare säljer sina kines-skidor till betydligt högre priser.
Själv föredrar jag av olika skäl att köpa lokalt, och ser det också som ett kvalitetstecken att dom som tillverkar skidorna själva är skidåkare så att dom vet vad dom håller på med.

 

Tipp topp. Sjekker ut (er primært på utkikk etter brukt men dette høres veldig bra ut)  Hadde ikke hørt om dette her før. Jeg aner jo hverken lengde eller bredde på skiene jeg bør ha, men skal leie et par til helgen for å se hva jeg trives med. 

Siden deres var veldig bra :)

Er ikke skiene fra SGNskis produsert her i landet? 

Endret av Gittiamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Gittiamo skrev:

Tipp topp. Sjekker ut (er primært på utkikk etter brukt men dette høres veldig bra ut)  Hadde ikke hørt om dette her før. Jeg aner jo hverken lengde eller bredde på skiene jeg bør ha, men skal leie et par til helgen for å se hva jeg trives med. 

Siden deres var veldig bra :)

Er ikke skiene fra SGNskis produsert her i landet? 

SGN tillverkar sina skidor i Kina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.