Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer, et utdebatert tema


Jobru

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 281
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg har syklet Sunnmørsalpene på tvers, og jeg kan ikke akkurat si at jeg følte meg på fjellet da. Jeg har også syklet i Veodalen, Gravdalen, på Dovrefjell og i Rondane. Det var noe annet.

Du må skille mellom daler og fjelldaler, de dalene du snakker om kan du sammenligne med gudbrandsdalen.

Nei, Svein, jeg snakker ikke som om alle fjell var like. Tvert imot, jeg prøver å framheve forskjeller. Og Tom og jeg har egentlig alltid sagt det samme: at i Innlandet inngår daler og høysletter i fjellet, alt dette danner selve fjellet sammen med toppene. I Sunnmøre er det kun toppene som er fjellet.

Igjen, du må skille mellom daler og fjelldaler. At dalene er dype, ja mange er det. De er like fullt fjelldaler. Mange daler er ikke fullt så dype.

Og jeg er slett ikke sikker på om du i de kvasseste Sunnmørsalpene kan gi meg en flottere fjellfølelse enn det jeg får når jeg tar meg en dukkert i Melltjern en flott sommerdag, men du kan sikkert får lov å prøve en gang :D.

Pst... Inviterer du meg på badetur? :D

Nei, da må du prøve engang. Toppen trenger ikke nødvendigvis å være så kvass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Svein: Ok, nå nærmer vi oss. For vi er enige om at det finnes fjorddaler og fjelldaler. Hvis vi nå kunne enes at det første ikke er på fjellet, mens de andre er det, ville harmonien vært perfekt :D.

PS: Utledalen er faktisk en nøtt. Nedre del er fjorddal, øvre del fjelldal :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Svein: Ok, nå nærmer vi oss. For vi er enige om at det finnes fjorddaler og fjelldaler. Hvis vi nå kunne enes at det første ikke er på fjellet, mens de andre er det, ville harmonien vært perfekt :D.

Hmmm.... nei, ikke helt enig. Vi har bratte daler som går direkte opp fra fjorden. Ikke hva du forbinder med en dal kanskje.... Men helt klart fjelldaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger Gjende på fjellet?

Da jeg bodde i Oslo hadde jeg samme forhold til Gjende som jeg hadde til Stølsheimen (ikke Vikafjellet) fra Bergen.

Felles var;

a) Bra utgangspunkt for videre fjellturer; dagstursterreng eller muligheter for dagevis med vandring

:D Veier som førte opp til ca. 1000m over havet.

Forskjellen er at Stølsheimen var mye nærmere Bergen enn Gjende er Oslo, og dessuten så jeg sjelden folk i Stølsheimen.

Det var vel egentlig bare i Stølsheimen jeg følte meg virkelig til fjells, av ulike faktorer.

Men takket være denne tråden forstår jeg nå at det skulle vært omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Svein: Ok, nå nærmer vi oss. For vi er enige om at det finnes fjorddaler og fjelldaler. Hvis vi nå kunne enes at det første ikke er på fjellet, mens de andre er det, ville harmonien vært perfekt :D.

Det kan vi ja :D . Bondalen er ikke på fjellet. Sidedalen Kvistaddalen er fjellet like mye som Gjende. Heldigvis er det bare Tom(og kumpanen hans Espen i tidligere tråder) som tror at Sunnmøre er overbefolket med byer og kebabsjapper i hver dal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan definerer du "fjelldal", Svein (håper du kan svare meg likevel)?

Det kan jeg godt gjøre siden jeg har fått igjen navnet mitt.

Med fjelldal forbinder jeg et dalføre i fjellet, verken mer eller mindre. Jeg definerer det ikke, det lar seg ikke gjøre, for de kommer i alt for mange varianter. Det blir alltid grensetilfeller med en definisjon. F.eks er Leirdalen en fjelldal, samme er Habostaddalen. Begge tilbyr bekvemmeligheter for de som ønsker det når de er på fjellet, selv om Leirdalen er noe mer utbygget med bilvei og hotell. Grøtdalen er en annen type fjelldal, her finnes kun noen "mosedotter" av vegetasjon, der ligger også en bre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein, jeg skjønner ikke hvorfor du hele tiden skal blande inn dette med vei og hotell. Det blir ikke mindre "fjellet" av at det bygges et hotell der. Tror du blander sammen begrepene "fjellet" og "ødemarken". Og dersom du mener at en dal kan være en "fjelldal" noen hunde meter fra fjorden, er jeg dypt uenig. Det burde da heller kalles en "fjorddal" dersom man ikke ønsker å bruke det nøytrale "dal". Hadde det derimot vært snakk om et større område nedenfor fjelletoppene, der du fortsatt var på fjellet, kunne Sunnmøre kvalifisert. Men slik er det ikke der, selv om de innerste områdene begynner å nærme seg grensen for fjell-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke blande meg inn i diskusjonen, men dere snakker om å være "på fjellet", og at det igjen gir forskjellig form for fjellfølelse avhengig av hva en legger i bregrepet "på fjellet".

Noen har mest fjellfølelse av å være "på fjellet" gitt alpine forhold. For å forklare hva som er "på fjellet" har den ene part brukt botaniske soner og beskrivelser, i tillegg til hva dere kan se (hav eller ikke osv ).

Hva med :

- "på fjellet/til fjells" har har for mange vært ett uttykk brukt i setring både i øst og vest.

- mange forbinder klar luft med fjell, dvs komme opp i høyden. Å være på fjellet.

- mange fra lavlandet bruker "til fjells" om tur til hytta på Beitostølen osv.

- mange skal ha det øde for at de føler at de er "på fjellet".

Å kun forklare "på fjellet" gitt botaniske soner gjelder kun dersom dere snakker om planter.

Hva som er på "på fjellet" og hva som gir mest fjellfølelse vil derfor være alltid være subjektivt, heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein, jeg skjønner ikke hvorfor du hele tiden skal blande inn dette med vei og hotell. Det blir ikke mindre "fjellet" av at det bygges et hotell der. Tror du blander sammen begrepene "fjellet" og "ødemarken". Og dersom du mener at en dal kan være en "fjelldal" noen hunde meter fra fjorden, er jeg dypt uenig. Det burde da heller kalles en "fjorddal" dersom man ikke ønsker å bruke det nøytrale "dal". Hadde det derimot vært snakk om et større område nedenfor fjelletoppene, der du fortsatt var på fjellet, kunne Sunnmøre kvalifisert. Men slik er det ikke der, selv om de innerste områdene begynner å nærme seg grensen for fjell-Norge.

Fjorddalen Norangsdalen ligger kanskje 100-200m over havet, Habostaddalen er en form for sidedal til denne, 6-700m høyere opp.

Fjorddalen Urkedalen strekker seg opp til 3-400m over havet, Grøtdalen er sidedal til denne og strekker seg opp til i overkant av 1000moh. Habostaddalen og Grøtdalen er typiske fjelldaler, og de finnes det svært mange av på Sunnmøre. Vi har også andre typer fjelldaler, f.eks hengedaler. Dette er dalfører som "henger" i fjellsidene, f.eks Regndalen og Drivdalen ved Velledalen. Disse er forresten gravd ut av botnbreer.

Når fjellene er bratte på de fleste sider, kan man ikke få store høyfjellsdaler som i innlandet. Det er ikke dermed sagt at det ikke er fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg er veldig godt kjent i Stølsheimen vil jeg tro at det er lettere å oppdrive fjellfølelsen der enn på Sunnmøre. For i Stølsheimen er det ganske vide, flate områder under fjelltoppene hvor man fortsatt er på fjellet.

Jeg sammenlignet faktisk med Gjende, og Stølsheimen er selvsagt kystfjell med Norges lengste fjord ved fjellfoten.

Når det gjelder "fjellfølelsen" er det mulig jeg er helt i utakt med resten, men jeg har altså en rekke med "fjellfølelser". Jeg har lyst på ødemark og tenker å dra til Børgefjell, o.l. Jeg har lyst på dagsturfjell, noe som jeg finner over hele landet. Av og til en tur som innbefatter en teltovernatting eller to, noe som ikke er vanskelig å få til. Av og til heftig tinderangling, og av og til en topptur med en flott nedkjøring på ski. Av og til fjord, av og til høyfjell. Av og til høyder jeg takler bra, og av og til høyder jeg takler dårlig. Av og til vil jeg se folk, av og til vil jeg ikke.

For å nevne noen få av de mange "fjellfølelser" jeg er på jakt etter gjennom 12 måneder.

Har du bare -en- fjellfølelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer aldri til å bli snakk om fjellet når det er så korte avstander til lavland som det er på Sunnmøre. Men mange fine topper har dere, dog ikke noe for folk som søker fjellfølelsen.

Vedlagte bilde, fra Grøtdalsbreen i øvre del av Grøtdalen. Resten av Grøtdalen i ned til venstre. Her er man i fjellet, definitivt :)

post-283-133474413024_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfølelsen er en bestemt følelse som er der når man er på fjellet. Følelsen vil være der enten man bader i et tjern eller tar seg litt solbertoddy på skituren.

Mulig du har det slik.

Jeg har fjellfølelse-r både før, under og etter tur, og det er *meget* forskjellige type følelser. Fra å, f.eks. grue seg til noe som en ikke vet om en mestrer, gjennomføre det, og kjenne på det i årevis.

For i neste omgang vite at en skal på en grei tur, kose seg under turen, og kanskje glemmer man den raskt.

Jeg har full respekt for at noen har lyst til å gå i de samme fjellområdene hele livet, men jeg ønsker større variasjon og ikke gå glipp av så mye storslagen natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kun forklare "på fjellet" gitt botaniske soner gjelder kun dersom dere snakker om planter.

Så overhodet ikke. Det bare veldig lett å ta nettopp vegetasjonen som pekepinn, siden den alpine karakteren av et område (ikke av et enkelt fjell!) veldig lett kan måles mot den. Den er nemlig et resultat av høyde og klima og veldig karakeristisk for de enkelte alpine trinn oppover. Nå brukes ordet "alpint" også for noe veldig bratt og spisst, men i denne sammenhengen bruker jeg alpint som høyt.

Det er da så klinkende klart at dersom en finner issoleier i en dal, er dette et utpreget høyfjellsdal siden issoleie er en utpreget høyfjellsplante som nettopp ikke forekommer noe lavere. Ergo er netopp denne dalen ikke bare i fjellet, men t.o.m. i høyfjellet. Og hvis jeg har et vann som ligger på 1000 m høyde på snaufjellet, så er dette et utpreget fjellvann, dvs det ligger på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er man i fjellet, definitivt :D

Nei, det er alt for kort til nærmeste hus, og det er vel en bensinstasjon i Sykkylven :)

Nå logger jeg meg ut og rusler en tur på ski til Varden (400 m.o.h). Der river jeg av fellene og danser i 40 cm fjærlett pudder de 300 høydemetrene ned til inngangsdøra hjemme. Jeg driter i hva følelsen kalles, men så ille er den ikke....... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.