Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode vintersko?


josteink

Anbefalte innlegg

Annonse

De første skoene jeg tenker på må være varianter fra Kamik, f.eks waterbug. Har selv hatt to barn på to år, og da var det stort sett slike vi valgte. Kjekt at en kan ta ut innerdelen og tørke for seg selv, om en blir våt.

Har også gode erfaringer med Viking sine vintersko, f.eks noe som denne. Men så spørs det kanskje hvor i landet en holder hus, for vinteren her har vært ganske mild de siste årene.  

Det er kostbart med sko til de små, men også enormt viktig for å lykkes med friluftsliv med barn. Kalde barn er ikke glade barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en stund siden jeg hadde så små barn, men da det var aktuelt så var det noen få kriterier som var viktige.

Skoene skulle være litt myke i lengderetningen slik at de bøyde seg når ungene gikk vanlig. Så skulle de ha god torsjonsstivhet. Dvs. at de var stive hvis du forsøker å vri dem som en vaskefille, og til slutt så skulle de være så vanntette som mulig. Det er også en fordel hvis innerskoen kan tas ut for tørking, men uansett så bør de være lette å tørke.

Mine barn gikk i en sånn naturbarnehage og var mye ute i skogen. Derfor spurte jeg betjeningen i barnehagen om hvilke sko de hadde best eller dårligst erfaring med, og det var ikke Cherrox som fikk best karakter verken på tørking eller passform / stabilitet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg er sikkert veldig sent ute nå, men mine to (2 og 3 år) fikk vintersko med ullsokk/sko inni. Kjempevarme og praktisk i forhold til at man på for eksempel kan ta ut ullsokken/skoen slik at den er varm når de stikkes ned i skoene igjen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv arbeidet i barnehage og har nå ei jente på snart to år. Vi valgte disse (vi har en eldre modell). Jeg kan ikke huske å ha sett forskjell på barna som har for eksempel cherrox (stive sko) mot slike sko som jeg linker til over i forhold til bevegelighet. Men selv tror jeg at de vi har valgt gir bedre bevegelighet. Vi valgte også sko med uttakbart fór for å lettere tørke skoene om de blir våte. Og de vi har er ikke vanntette, i alle fall ikke der det er stoff, men da må jeg legge til at vi kjøpte dem brukt. Foreløpig har jeg kjent at hun begynner å bli kald på føttene etter ca en time ute, men vi har ikke prøvd med ekstra ullsokker i ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.