Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags fugl ?


Anbefalte innlegg

Annonse

Storspove hekker ikke i fjellet, den holder til langs kysten. Det er også en svært stor fugl, nesten på størrelse med en gråmåke. Så vidt jeg kan se, er den avbildede spoven betydelig mindre. Dermed er jeg fortsatt temmelig sikker på at det er en Småspove.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må nok være en småspove.

Storspoven har litt lenger og litt krummere nebb og ut fra bildene så mener også jeg at det må være en småspove..

Det er ikke så vanlig med storspove på fjellet. Storspoven trives best i lågheiene, myrene eller kulturlandskapet ute ved kysten.

Den har vert en vanlig fugl på Jæren, men nå er både den og andre vadefugler i sterk tilbakegang i dette området. 

Et effektivt jordbruk dyrker og ødelegger hekke- og beiteområdene for vadefuglene som er veldig godt tilpasset den biotopen de lever i.

De eneste fuglene som ser ut til å klare seg bra her er kråkefuglene. Vanlig kråke har vi hatt her i alle tider, men nå er det også kommer både svartkråke og kornkråke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.