Gå til innhold
  • Bli medlem

Fryser i Helsport Alta på sommeren - hjelp!


Anbefalte innlegg

Jeg ville helt klart byttet ut liggeunderlaget.

 

I middels maivær på 50 moh så har jeg våknet frossen om natta i en Ajungilak Tyin 5 season. Dette er en sovepose med komfort temperatur på 22 minusgrader! Med tynt liggeunderlag så hjelper ikke soveposen, for den klemmer du flat mot bakken og bakken er kald. Etter mange nok timer har den deilige kroppsvarmen forsvunnet ned i bakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som flere er inne på så er liggeunderlaget ihvertfall alfa dersom posen er omega. Etter å ha benyttet diverse skumunderlag samt første generasjons Thermarest så har jeg nå benyttet Expeed 7 UL. Forskjellen er bokstavelig talt til å kjenne på. Å være varm på ´undersiden´er en ny opplevelse. Dessuten er 7 cm flott med tanke på ujevnheter. Søvnen blir mye bedre. Uten å ha en objektivt svar på hvor mange grader et godt underlag kan tilsvare vil jeg uansett anbefale et av de moderne underlagene med høy isolasjonsverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ubetinget enig - Funker sikkert for noen, men garantert ikke for andre, så her vil jeg anbefale TS til å prøve seg frem

- Må man en tur i skogen så gjør det før man legger seg. I militæret lærer man ikke uten grunn at om man fryser - gå på do. Det er bortkastet energi å holde avfallet oppvarmet.

 

Personlig har jeg også en følelse av at jeg generelt sover dårligere av å ha spist rett før jeg skal legge meg. Har heller ikke troen på at man har særlig effektiv næringsopptak mens man sover, men der kan jeg jo ta grundig feil.

Jeg er vant til at alle trekker fra minst 50% av det jeg sier. Derfor et kraftig måltid for meg: I militæret spiste vi RSPen som siste varme måltid før vi krøp i posen, hvis vi hadde pose da.

Eller gav jeg deg en likes for å gå på do før du legger deg. Den kunne du like godt lagt til lenken: "Gjør det selv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.