GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Via ferrata og klatreforbundet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg legger merke til at Norges Klatreforbund er kritiske til at det lages via ferrataer. Man kan jo vĂŠre enig i at ikke hele naturen skal bygges ned, men Ă„ irritere seg over at det tilrettelegges ei rute like ved BeitostĂžlen virker ganske rart. Klatreforbundet mener i stedet at folk bĂžr ta kurs eller klatre med guide. Kan vi anta at de bĂžr ta kurs hos Klatreforbundet? Eller kanskje bruke guider som er medlemmer i Klatreforbundet?

Kan vi ikke heller glede oss over at flere kan fÄ ta del i en sÄnn klatreopplevelse. Jeg tror at forbundet pÄ sikt vil fÄ flere medlemmer av at det fins noen fÄ via ferrataer, fordi det vil vÊre flere som fÄr smaken pÄ klatring.

http://www.nrk.no/ho/klatreforbundet_-_-jernstier-i-fjellet-bryter-med-norsk-fjelltradisjon-1.12434795

Skrevet

Trur ingen har sakt at det er Via Ferrata alene som Þdelegger nÄet. Men det er et faktum, at "uberÞrte fjell" har Þkende interesse fra en Þkende gruppe av turistene. NÄet alpenes slÄttau, heisanlegg og vei- og hyttebygging ikke leverer.
Norske fjell er etterspurt som kontrast til Alpene, ganske fÄ plasser finner en sÄ enkel adgang til "uberÞrt natur" som her. Hvorfor da Þdelegge det?

Det handler om verdiene, hva som skal vÊre kjÞl og ror for den norske fjellheimen, og vi som ferdes og lÄner den til aktivitetene vi driver med.
Dessverre viser en stor del av reiselivsbransjen gang pÄ gang, at eneste verdier de har er $$$. Ligg dertil kortsiktet strategier for Ä fÄ til desse $$$! Samme folkene som Þnsker scooterlÞyper og helikopter transport langt inn i fjellheimen...
«En bÊrekraftig reiselivsnÊring mÄ basere sine strategier og tiltak pÄ kunnskapsbasert og langsiktig tenking» stod der i aftenbaldet den anden dag. Dette kan ikke vÊre noen av delene.

Det vĂŠrste av alt er at slike «Via Ferrata turer» er full mulige for alle som skulle Ăžnske det - uten stĂ„ltau! Det kaldes klatring, og om en ikke kan eller vil klare det selv, kan man (som pĂ„ stĂ„ltau banene) bli guidet gjennom – dog uten Ă„ etterlate et eneste spor!

• Liker 3
Skrevet

Ja, der er mange ting Ă„ ergre seg over, det hele vender tilbake til de verdier man har.

At det er ille fra fÞr, legitimerer ikke at det skal bli enda verre!
Personlig kjemper jeg imot alle former for ytterlig inngrep i naturen. Fjorddeponi, vind- og vasskraft utbygninger, heis bygging, helikopter og snĂžscooter turisme i fjellheimen, Via Ferrata... lista er lang over ting som ikke harmonerer med mine verdier!

NÄr det kommer til verdier, finnes ikke Ole Brum sin verden med "ja takk begge deler". En kan ikke sige ja takk til Ä verne naturen, og samtidig sige ja tak til ytterligger tilrettelegging og inngrep. Da blir rykkraden i overkant gummiaktig.

• Liker 4
Skrevet

Jernstiger i fjellet bryter med den flotte norske tradisjonen for mest mulig sporlÞs ferdsel, og kravet om brukerbetaling i fjellet (dette er ikke tenkt som et gratis tilbud til folk flest, men en attraksjon en betaler for Ä gÄ med Guide) er et farlig kompromiss med allemannsretten!

Ikke minst (!!!) er det mulig med guidede klatreturer pÄ steder som dette uten slike inngrep!!!

Hvordan kan det vÊre at deler av turistnÊringen - som er blant de som lovpriser den unike norske naturen mest av alle - samtidig er blant de som bidrar mest til Ä Þdelegge denne enestÄende naturen? Hvorfor etablerer et mini-alpene, nÄr det me har et unikt fjellandskap, nettopp pÄ grunn av fravÊret av stÄlmaster, stÄltau og andre massive inngrep?

1500m (1,5km!!!) med fast installert stÄltau og tilhÞrende stÄlbÞyler som i Setesdal, er rett og slett voldtekt av naturen. Via Ferrata er en uting... hvem vedlikeholder dette, slikt det er sikkert om 20Är og?? 

I alpene (som Norge Äpenbart sÄ gjerne vil bli som) ned-monterer de Via Ferrata i stor stil, og flere "kommuner" har forbudt nye inngrep bla. med Þnsket om mer natur-turisme som argument...

98% av slike "ruter" vil en kunne gÄ pÄ egenhÄnd etter et innfÞringskurs i fjellklatring - uten stÄltau og uten Ä etterlate spor i naturen!

Det gjentas til stadighet at vi har en sÄnn flott norsk tradisjon med sporlÞs ferdsel. Jeg vil vel heller pÄstÄ at vi ikke har det. PÄ langt nÊr! Like lenge som turismen har eksistert sÄ har vi satt spor etter oss. FÞr det ogsÄ, for den sakens skyld. 

NÄr det gjelder den veggen ved Bygdin (BeitostÞlen), sÄ er det massevis av vegg Ä klatre i om man vil det. Hvis en klatrer opplever  stigen som et inngrep i sin allemannsrett sÄ synes jeg man er vrang. Jeg har vÊrt sykt mye i dette omrÄdet de siste ti Ärene, og har enda til gode Ä se klatrere i den veggen. Dette er et omrÄde med masse installasjoner og naturinngrep, og man kan etter min mening ikke finne bedre objekter for sÄnne via ferrataer. 

Skrevet

Det mÄ da vÊre toppen pÄ egoisme Ä nekte andrešÄ lage ferrata i sine heimfjell. Fjell som disse mÞrkemennene aldri ville ha kommet borti ellers. SÄ er det heller ikke noe sÊrs Ä sitte pÄ et fjell og det kommer en guid drassende med 20 mennesker pÄ slep. Man trenger ikke guid for Ä gÄ Straumsfjellet. Eneste krav er ferratautstyr og at man er to.

Skrevet

Det gjentas ofte fordi det har dere - eller kanskje det hadde dere, noen brukergrupper av fjellet vekter dog fortsatt denne prinsipp hÞgt i sine verdier... Intet andet sted finner en natur sÄ tett pÄ folk, som er tatt vare pÄ i samme grad (kanskje med unntak av USA). Her er STORE inngrep med hilsen fra div. kraftselskap. Men for en stund, sÄ det ut til denne voldtekt av naturen hadde fÄtt en ende. Der er (og blir) kjempet STORE kampe mot utbygginger - med det var kanskje i en anden tid, hvor folk hadde sterke verdier og var villig til Ä stÄ ofre seg for dei det trodde pÄ - med tanke pÄ engasjementet rundt slike sager idag.(?) 

Om du ferdes mye i denne delen av Valdres, mÄ de ha sett folk i veggen. Har selv en god hÄndfull turer i veggen, fra da jeg bodde Þst for vannskillet.

Å plaserer 1200 stigetrinn i stĂ„l, boret og limt inn en fjellvegg pĂ„ hĂžgfjellet, sammen med minst 600m fast boltet stĂ„ltau (og en travers av impregnert tre, boltet fast i fjellet) for sĂ„ Ă„ forbyde andre Ă„ bruke dette (som ogsĂ„ er fjellets mest naturlige linjer) er et STORT problem for (og strider mot) allemannsretten.

"Jamen der er sÄ mye utbygging i omrÄdet fra fÞr", blir sagt igjen og igjen. Men dette kan ikke vÊre et argument, om man vil ta vare pÄ naturen! Med et slik verdisett vil utbyggingen og inngrepene bare vokse og vokse - steg for steg fra de plasser hvor utbyggingen allerede er.
No er store mengder stÄl pÄ SynshÞdn, da kan me vel bygge heis til Synshorn - der er jo mye inngrep allerede. NÄr der er Via Ferrata og heis der, er det jo ikke et reelt inngrep Ä bygge mer heis/inngrep til/pÄ FagerdalshÞene? Hvor skal denne form for logikk stoppe??

• Liker 4
Skrevet

Det mÄ vÊre toppen av egoisme Ä Þdelegge naturen for nuvÊrende og kommende generasjoner.

Dette handler som sakt om hvilke verdier man lever etter. Det er vel tydelig no, at vi 3 ikke har samme verdisett, nÄr det kommer til Ä ta vare pÄ naturen. SÄ der er vel ikke noen grunn til Ä ta den videre.

God natt og far-vel

• Liker 4
Skrevet

Jeg sÄ dette pÄ tv i dag og jeg er ikke sÄ sikker pÄ om Turistforeningens stÄlwire langs noen bratte partier langs deres T merket lÞype er sÄ mye bedre.

"Men fordi om naboen min maler huset sitt selvlysende sÄ trenger ikke jeg Ä gjÞre det".

Det jeg reagerte mest pÄ var at de setter opp et permanent anlegg ute i en natur hvor alle har adgang og sÄ tar de penger av de som Þnsker Ä bruke anlegget.

I et slalÄmanlegg kan du kjÞre gratis sÄ lenge du vil, du mÄ bare betale hvis du tar trekket opp.

I skogen eller pÄ fjellet hvor du har fri adgang sommerstid kan du ogsÄ gÄ gratis i oppkjÞrte lÞyper om vinteren.

Jeg kan se at et slikt anlegg kan ligge i grenseland i forhold til allemannsretten men hvis du leier sele og guide sÄ synes jeg at det er helt greit Ä betale, men hvis du har din egen sele og hjelm og mener at du ikke trenger guide, hva sÄ?

Det er slike anlegg over hele Europa og de tar seg ogsÄ betalt for utstyr og guide, men om det er forbudt Ä ta seg en tur pÄ egenhÄnd kjenner jeg ikke til.

post-4220-0-01453300-1435793468_thumb.jp

• Liker 3
Skrevet

Ikke helt god nat og far-vel...

Nei DNT sine kjettinger og stÄltau rundt om er ikke bedre(! apropos en ryggrad av gummi, men vi skal nok ikke starte pÄ DNT sin enorme dobbelt moral, nÄr det kommer til vern og bruk av naturen !), ej heller brefÞrerens stÄlbolter pÄ GaldhÞpiggen(!). Dette er og nÄet som der har vert/er reaksjoner mot, blant noen av de som bruker fjellet.

Allemannsretten er sÊrnorsk! Men allikevel fremstÄr installasjonene i Europa som "Äpne for alle", pÄ samme mÄte som ingen kan/vil hindre deg i Ä klatre i fjellet nede der. Nettopp med tanke pÄ sagen om bruken av alpinbakkene pÄ Hovden, trur jeg ikke de kan nekte folk  Ä bruke stÄltauet.

Skrevet

Jeg er enig i mye av det RAS skriver selv om jeg kanskje ikke er like streng pÄ alle omrÄder, men fysiske inngrep i naturen bÞr begrenses i stÞrst mulig grad. Argumentet med at det gÄr skogsbilveier og kraftlnjer i omrÄdet er jo interessant. Betyr det at omrÄdet er tapt og bare kan bygges ut videre? I sÄ fall er det svÊrt mange omrÄder i Norge som kan Äpnes for utbygging av turistvennlige fasiliteter.

Det er ei underlig holdning at man fÄr Þdelagt naturopplevelsen av at det dukker opp en guide med fÞlge pÄ toppen, men at tonnevis med stÄlwire og stigetrinn er helt uproblematisk

• Liker 1
Skrevet

At Klatreforbundet er helhjertet mot viaferrata mÄ da vÊre en sannhet med visse modifikkasjoner. Ferrataen i Straumsfjellet er boltet av Christiansands Klatre klubb og de er da vitterlig medlem i det norske klatreforbundet. NÄr man snakker om tonnevis med wire og stigetrinn sÄ har man liten peiling pÄ hva en ferrata er. Man kan stÄ 50 meter unna og ikke fÄ Þye pÄ dette monsteret som vistnok Þdlegger hele fjellet.

Obs. Flere steder er klatrelÞypene rensket med stÄlbÞrste. Dette mÄ da vÊre voldtekt av naturen for dere mÞrkemenn ??

• Liker 2
Skrevet

Sprenges, graves og lages tuneller, veier og utkikksposter. Syns det er merkelig at en svÊrt liten jernveg kan regnes som ett innhugg i naturen. Iallefall i forhold til hva dette kan gi igjen til brukerne i mange Är fremmover.

• Liker 3
Skrevet

Her hos oss har vi Prekestolen som besÞkes av tusenvis av mennesker hvert Är. Dette er faktisk et av de mest besÞkte turistmÄl i Norge.

Her har Turistforeningen leid inn folk fra Nepal for Ä flytte pÄ svÊre steiner slik at det skal bli lettere Ä gÄ. Noen steder der det fÞr var en uryddig ur er det nÄ en uryddig trapp. Disse folkene er spesialister pÄ Ä hÄndtere stein og ble leid inn for Ä slippe Ä bruke maskiner.

Jeg mÄ innrÞmme at jeg kjente en del ubehag nÄr jeg hÞrte om dette, men hva skal man gjÞre nÄr sÄ mange mennesker som verken har kunnskap, erfaring, kondisjon eller fottÞy kommer hit hvert Är og benytter seg av allemannsretten. Det er ogsÄ laget klopper og enkle broer med rekkverk for Ä fÄ folk sikkert frem til mÄlet.

Alternativet var kanskje Ă„ bygge landingsplass for helikopteret til luftambulansen.

Hver Är er det folk som skader seg, gÄr seg bort, fÄr hjertetrÞbbel eller lignende pÄ denne turen og de aller fleste mÄ vel vÊre enige i at noe mÄtte gjÞres for Ä forsÞke Ä redusere tallet pÄ folk som bli  hjelpetrengende.

Dette er ogsÄ inngrep i naturen som litt konservative folk som meg selv godt kunne vert foruten.

post-4220-0-03707100-1435825406_thumb.jp

post-4220-0-65537000-1435825417_thumb.jp

post-4220-0-35283900-1435825570_thumb.jp

post-4220-0-99357600-1435825584_thumb.jp

Skrevet

Å lage en og annen Via Ferrata mener jeg er greit sĂ„ lenge det er i begrenset grad, men det Ă„ kreve brukerbetaling av folk som har tenkt Ă„ gĂ„ den alene pĂ„ eget ansvar uten guide er helt pĂ„ trynet.

Man betaler da heller ikke for Ä gÄ eller sykle pÄ en bomvei i fjellet.

NÄr det gjelder Turistforeningens tilretteleggelser i norske fjell er jeg helt enig i at dette ofte er litt i overkant, men pÄ steder som Besseggen og Preikestolen er det en nÞdvendighet, selv om inngrepene i seg selv er store, minsker de slitasjen pÄ den omkringliggende naturen.

Det er lett og vÊre sort/hvitt og bastant nÄr man slipper Ä ha med den praktiske utfÞrelsen Ä gjÞre, men nÄr ting skal gjÞres i praksis er dessverre alt bare en eneste stor grÄsone, da blir man nÞdt til Ä gjÞre noen valg og kompromisser for at resultatet skal bli best mulig.

• Liker 1
Skrevet

Enig i mye av det du sier, RAS, men jeg synes det er stor forskjell pÄ omrÄder og tiltak. Det DNT bedriver er etter min mening verre, fordi de fÄr monopolisere uberÞrte fjellomrÄder hvor ingen andre aktÞrer fÄr komme til. De setter opp hytter hvor man mÄ ha deres nÞkkel for Ä fÄ tilgang. Lager klopper over elver, slik at folk blir leder (pÄ slitte stier) til nettopp deres hytter..

BeitostÞlen har flere tusen hytter, og flere skal det bli. Det er et jÊvlig sted, men jeg er i alle fall sjeleglad for at hyttebyen er klumpet sammen slik at utbyggingen ikke spres tynt utover hele fjellheimen. Man kan sette seg pÄ sin hÞye hest og si at alle naturinngrep er like ille, men jeg mener man bÞr skille her. OmrÄdet er preget av turisme knyttet til veien over fjellet og hyttebyen pÄ BeitostÞlen, i tillegg en grov regulering av Bygdin og Vinstre. I slike omrÄder bÞr man etter min mening kunne tillate slike tiltak. SÄ stÄr resten av Jotunheimen til friklatrernes disposisjon.

Jeg synes det er underlig av Klatreforbundet Ä markere seg sÄ klart i en slik sak nÄr man pÄ sin hjemmeside har oppskrift for hvordan man gÄr frem for Ä etablere boltede ruter.. Jeg har vÊrt pÄ KolsÄs en del ganger, og begrepet "sporlÞs ferdsel" kan ikke akkurat sies Ä gjelde der. Dette er i regi av en av Klatreforbundets stÞrste klubber. Etter min mening er dette ogsÄ et flott tiltak, i nÊromrÄdet til tusenvis av mennesker. Vi fÄr tÄle litt slitasje pÄ sÄnne steder. Hvor mange av klatrerne som i dag klatrer de mest fantastiske ruter og topper har ikke hatt sine fÞrste turer der? En Via Ferrata vil kunne gi mange en start pÄ klatring og naturopplevelser som vil fÞre til andre typer friluftsliv etter hvert.

Jeg fÄr en fÞlelse av at klatreforbundet (pÄ samme mÄte som padleforbundet) forsÞker Ä monopolisere en form for friluftsliv/aktivitet gjennom sertifiseringsordninger osv, og derfor reagerer pÄ denne mÄten nÄr andre vil sette i gang aktiviteter.

-Og du har sikkert rett i at det klatres i den veggen. Jeg har bare ikke sett godt nok etter..

Skrevet

DNT vil jeg slet ikke starte pÄ! De stÞtter det som passer deres forretning best... siger nei til Þkt motorferdsel, og er den organisasjon som har mest motorferdsel ute i naturen langt fra folk! De stÞtter natur vern, sÄ lenge det ikke skader deres forretning.

De forferdelige bilder fra Prekestolen, viser meget godt paradokset i min fÞrste post: Hvordan kan det vÊre at deler av turistnÊringen - som er blant de som lovpriser den unike norske naturen mest av alle - samtidig er blant de som bidrar mest til Ä Þdelegge denne enestÄende naturen? Hvorfor etablerer et mini-alpene, nÄr det me har et unikt fjellandskap, nettopp pÄ grunn av fravÊret av stÄlmaster, stÄltau og andre massive inngrep?
FolkestrÞmmen til Prekestolen er skapt av turistnÊringens intense markedsfÞring og Þnske om kommersiell vekst. En markedsfÞring som er rettet mod folk, som slet ikke hÞrer hjemme i fjellet!
I kampen om $$$, ser man ikke sÄ stort pÄ naturen pÄ veien til mÄlet - bare det er fint pÄ toppen! Det gjelder bÄde for DNT og for en god del av de (hel) kommersielle aktÞrer.

NKF er som DNT, med en ryggrad som en orm. NKF har dog et sett med estetiske "anbefalinger" for bruken av borrebold, som bla siger at en ikke skal bolte i (hÞg)fjellet (fritt tolket). Klubbens praksis er sÄ ikke alltid i trÄd med dette, CKK og Bolte-BÞrre er eksempler pÄ dette...! (praksis ved bruk av borrebold er i Þvrig at en borre sÄ djupt at en kan fjerne bolden og slÄ resten inn i fjellet slikt alt som stÄr at er et hul i fjellveggen)

Jeg ser personlig ikke behovet for boltede ruter nogen plass, men kan til nÞd aksepterer et idrettsanlegg for klatresporten i urbane strÞk i lavlandet - pÄ samme vis som en bygger fotballbaner, MCX baner og lignende - men det hÞrer ikke til i (fjell)naturen!

Tror ikke klatreforbundet Þnsker Ä monopoliserer. Men for at ferdes forsvarlig, mÄ man ha kunnskap (det samme pÄ vatnet, og ved Via Ferrata). Der er mange mÄter Ä tilegne seg denne kunnskap, i gamle dager var det via mesterlÊrer, men i dag er mentaliteten en anden. Kursvirksomhet er satt i "system" av Klatreforbundet, som igjen er medlem av Norsk Fjellsportforum - som utarbeider normer og kursstiger innen fjellsport. Det samme er DNT, og de fleste andre seriÞse aktÞrer som tilbyder opplÊring innen fjellsport.

Det ER lett at vÊre sort/hvitt (nei egentlig ikke), ogsÄ nÄr man har med den praktiske utfÞrelsen Ä gjÞre (det har jeg). En kommer bare ut i grÄ grÄsoner nÄr en selger ut av sine verdier! Da blir man nÞdt til Ä gjÞre noen valg, og noen ganger er valget ikke Ä gjÞre nÄet!

Kompromisser er ALDRI det beste resultat for noen - det ligger i ordet. SÊrlig dÄrlig blir det nÄr en skal sjÄ seg selv i speilet...!
Det mÄ aldri bli en skam Ä ha solide holdninger og verdier i livet - og stÄ inne for dem pÄ godt og ondt.

• Liker 6
Skrevet

Ja, for meg virker dette heller som en paralell til det fantastiske introduksjonsdykket som dykkerklubbene driver med.  Tror ikke interessen for klatring generelt blir noe mindre , tvert imot.  Skal ikke se bort fra at klatreklubbene fÄr et medlem eller 8 extra pÄ grunn av dette.  Synes absolutt slike tilbud er bra for folkehelsa og tror faktisk at klatresporten blir sett pÄ med nyvunnet respekt etter en tur i wiren :)

Jeg legger merke til at Norges Klatreforbund er kritiske til at det lages via ferrataer. Man kan jo vĂŠre enig i at ikke hele naturen skal bygges ned, men Ă„ irritere seg over at det tilrettelegges ei rute like ved BeitostĂžlen virker ganske rart. Klatreforbundet mener i stedet at folk bĂžr ta kurs eller klatre med guide. Kan vi anta at de bĂžr ta kurs hos Klatreforbundet? Eller kanskje bruke guider som er medlemmer i Klatreforbundet?

Kan vi ikke heller glede oss over at flere kan fÄ ta del i en sÄnn klatreopplevelse. Jeg tror at forbundet pÄ sikt vil fÄ flere medlemmer av at det fins noen fÄ via ferrataer, fordi det vil vÊre flere som fÄr smaken pÄ klatring.

http://www.nrk.no/ho/klatreforbundet_-_-jernstier-i-fjellet-bryter-med-norsk-fjelltradisjon-1.12434795

Skrevet

Dette er en fin film som informerer om hva Via Ferrata er. Det ser kjempemoro ut, og jeg har lyst til Ă„ prĂžve :-)

Jeg kommer nok aldri til Ä klatre i bratte vegger pÄ egenhÄnd, sÄ for meg er Via Ferrata en glimrende mÄte Ä fÄ innsikt i klatrernes verden.

• Liker 3
Skrevet

Det ER lett at vÊre sort/hvitt (nei egentlig ikke), ogsÄ nÄr man har med den praktiske utfÞrelsen Ä gjÞre (det har jeg). En kommer bare ut i grÄ grÄsoner nÄr en selger ut av sine verdier! Da blir man nÞdt til Ä gjÞre noen valg, og noen ganger er valget ikke Ä gjÞre nÄet!

Kompromisser er ALDRI det beste resultat for noen - det ligger i ordet. SÊrlig dÄrlig blir det nÄr en skal sjÄ seg selv i speilet...!

Det mÄ aldri bli en skam Ä ha solide holdninger og verdier i livet - og stÄ inne for dem pÄ godt og ondt.

SÄ din lÞsning er at man sperrer av stien til Preikestolen og andre populÊre steder hvor folk gjerne vil gÄ?

Ja, for den saks skyld, hvorfor ikke bare sperre av all naturen, la kun menneskene fÄ lov til Ä bevege seg pÄ asfalt og sement, og da selvsagt bare pÄ steder som allerede er asfaltert og sementert?

Det er ingen tvil at nettopp Turistforeningen har skylden for at Preikestolen og Besseggen er blitt sÄ populÊre fotturer, men de har ogsÄ vist ansvar for Ä minimere skadene pÄ den omkringliggende naturen ved Ä tilrette legge stier pÄ disse stede slik at menneskestrÞmmen blir styrt. Det er faktisk bedre med et 1,5 m bredt trÄkk enn ett 50 m bredt trÄkk.

Kompromiss er ett forsÞk pÄ Ä fÄ det beste resultatet for flest mulig. Hvorvidt det lykkes eller ikke er forskjellig fra sak til sak.

At du nÊrmest pÄstÄr at du aldri har gjort ett kompromiss tror jeg ikke noe pÄ, men dersom det medfÞrer riktighet kan jeg dra fÞlgende slutninger:

- Du er ikke gift.

- Du har ikke barn som du har det daglige ansvaret for.

- Du har ingen jobb.

- Du er ikke i stand til Ă„ komme deg fra ett sted til ett annet.

En eller flere, ja, sannsyngligvis alle sammen, er sannsynligvis feil, men at de er feil viser at ogsÄ du mÄ inngÄ kompromisser.

Skrevet

Nej, min lÞsning er at reiselivsnÊringen inkl. DNT tenker seg om, Ä tenker langsiktet og bÊrekraftig nÄr de planlegger markedsfÞring og potensiale for vekst generelt.

Prekestolen har Þkt sin trafikk, med nesten 350% pÄ 10 Är, det er ikke bÊrekraftig for naturen! LÞsningen blir da heller Ä bygge motorvei, og sÄ ellers fortsette med den enorme reklame for stedet - og dette er ikke DNT alene som stÄr for dette!

SelvfÞlgelig har jeg inngÄtt kompromisser i livet, men de grunnleggende verdier som ivaretagelse og bÊrekraftig bruk av naturen et ikke et punkt for kompromisser.

Til dine spÞrsmÄl:

Ja - forstÄr ikke konseptet, lever i et parforhold med gjensidig respekt og kjÊrlighet, det er alt jeg trenger. Jeg vil uansett ikke kunne leve med en person hvis grunnleggende verdier er i konflikt med mine.

Ja

Nei - og naturen er sentral for jobben min.

Nei - jeg har bÄde to bein, ski, sykkel og til og med en bil.

Alt uten Ä gÄ pÄ kompromiss med verdiene mine.

Hvor denne form for person-fnidder, passer inn i en debat om vern og bruk av naturen vet jeg ikke...?

Mener du @Arcticpeak at scenarier som pÄ Prekestolen er oppstÄtt av seg selv - og er bra for naturen? At folk bare plutselig begynte reise ditt? Eller er der fair at anta at det er et resultat av massiv markedsfÞring fra turistnÊringen?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.