Gå til innhold
  • Bli medlem

Lad din Iphone med termoelektrisk kokekar


HannKatta

Anbefalte innlegg

Snoket igjennom Finn.no for gode tilbud på en gammeldags primus da jeg ramlet over denne saken:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=58700274&searchclickthrough=true&searchQuery=primus

 

Lad din Iphone med termoelektrisk kokekar.

Kan brukes på primus og bål.

 

---

 

Firmaets hjemmeside: http://powerpractical.com

 

Hvordan det virker:

http://powerpractical.com/pages/how-do-thermoelectrics-work

 

Noen som har prøvd en slik sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sett litt på slike løsninger, men den økte vekten, både på selve kjelen og ikke minst på alt det ekstra drivstoffet man må dra med seg gjør at jeg ikke mener dette er noe å satse på.
F.eks. en Iphone 5 har ett batteri på 1440 mAH, med en ladestrøm på maksimalt 1 A vil det ta minimum ca. 1,5 timer å lade batteriet, en brenner som står og går i 1,5 time bruker mye drivstoff!
Selv om man bare skal lade telefonen litt, vil det ta lang tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett den kvist-ovnen med slik innebygd termocoupler for lading (Biolite), og mitt intrykk er litt tja. Som vedovn var det full spiker og en helsikkes effekt, men som telefonlader var det litt mere variabel, og den datt ut jevnlig pga lav ladestrøm.

 

Det blir ihvertfall bortkastet å sitte å fyre med primus for å lade telefonen, da tar du med deg ekstra batteri i stedet. Og å bruke denne kjelen på et anstendig bål? Hvordan unngår du at ledningene smelter? De ser ikke ut som de er laget av flammesikkert materiale? Nei, finn en annen løsning sier jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får jo kjøpt portabel ekstrastrøm til Iphone.. flere varianter.. med opptil 10.000 mAH til ca 400kr  .. liten dings å ha med på tur.. de fleste el.butikker har disse.... mener komplett har en til 400kr med 10.000 mAH  .. bør jo kunne lade mobilen opptil 6 ganger med en slik..... uten at jeg har testet disse, men kommer til å kjøpe meg en.. ikke er dem store heller.. Klarer dessverre ikke legge ved en link da jeg ikke vet hvorfor det ikke funker :-) Google det (",,)

 

Gå inn på komplett.no og skriv "mah" i søkefeltet så kommer den opp med engang.. Den heter TP-link 10400 mAh Power bank :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

 

Jeg og en venninne fikk sponset en slik kjele til en langtur. Gøy å prøve, men ble dessverre litt skuffet. Virket veldig bra i starten, ladet iphonen min med den mens vi kokte vann, noe som funket bra, spesielt når en fyrer lenge og f.eks. smelter snø. Sommerstid er det derimot begrenset hvor mye vann en trenger og koke, og da hvor lenge en får ladet. Problemet var at den plutselig ble ødelagt uten at vi ante hvorfor. Etter tre-fire dager sluttet plutselig telefonen å lade. Vi fikk sendt den inn og fikk en ny, og akkurat det samme skjedde. En må ta noen hensyn som å ikke helle alt det varme vannet ut på en gang, men la det være litt igjen, slik at ikke kjelen får "temperatursjokk". Kanskje var det dette vi ikke var gode nok til, da vi bl.a. satte den rett i snøen noen ganger (kun kjele nr. 2, den første ble bare brukt på barmark på høsten). Og som Skee nevner over, er jeg også litt skeptisk til hvordan ledningene tåler et skikkelig bål, dette rakk jeg aldri å prøve da vi byttet til lettere kjele når den ikke lenger ladet noe. Men til å koke vann fungerer den jo alltids uansett... 

 

Vet ikke om det er flere enn meg som har opplevd noe lignende med powerpot jeg? Uansett, gøy å teste, men da må den faktisk virke litt lengre enn et par dager! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.