Gå til innhold
Þróndeimr

Annapurna Base Camp og Mulde Peak

Anbefalte innlegg

Herlig turrapport!

Fint hvordan du presenterer det med store fine bilder.

Ligger man bare på hytter og lignende oppi der?

Og mat, kjøper man på veien?

Takk for rapporten!

 

Takk :)

Her er det bare å ligge over på hytter, er bare noen timer i mellom bygdene eller stedene de har overnattinshytter. Der er det alltid folk som fikser mat for deg. Trenger ikke å ha med noe mat. Om du går kun hovedstiene (opp til ABC eller Poon Hill) trenger du heller ikke å ha med sovepose/liggeunderlag, men om du går de mindre rutene er det ett must. Overnatting er billig, senga og rommet koster ikke mye, men prisene på mat er relativt høye. Prisene er fikset og du får samme meny alle stedene, så du kan heller så å velge kvalitet i stedet for å lete etter den billigste plassen. Er mye ris, spaghetti og poteter det går i. Du får også kjøpt pizza og burger de fleste stedene, selv om det ikke er mye kjøtt å få alltid. Selv om menyene er prikk likedan har alle sin egen oppskrift på å lage maten, så selv om det høres lite variert ut er det alltid litt spennende å smake samme retten om og om igjen, på godt og vondt! :D

 

Du for også kjøpt snacks overalt, sjokolade, brus, potetgull og øl. Prisene er ca samme som norske priser på det. Prisene stiger dess lengre fra vei du går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for en knallfin rapport med supre bilder. (Jeg liker den måten du gjør det på mhp å bruke hele bredden til bildepresentasjon - det vil bli slik for alle bilder i forumet når vi oppgraderer til 4.0)

 

Jeg gikk strekket Phedi – Tolka – Ghandruk – Naya Pul i 2005 - og den gangen bestemte jeg meg for å gå hele runden (Annapurna circuit) en annen gang. Kart ble kjøpt inn og er finstudert mange ganger.

Den gangen var jo maoistene et problem, men nå har jeg hørt at det er vel på store deler av strekningen. Det er vel et visst fremskritt der også. De ønsker seg vår levestandard.

Vet du om "Fishtail" offisielt er besteget nå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for en knallfin rapport med supre bilder. (Jeg liker den måten du gjør det på mhp å bruke hele bredden til bildepresentasjon - det vil bli slik for alle bilder i forumet når vi oppgraderer til 4.0)

 

Jeg gikk strekket Phedi – Tolka – Ghandruk – Naya Pul i 2005 - og den gangen bestemte jeg meg for å gå hele runden (Annapurna circuit) en annen gang. Kart ble kjøpt inn og er finstudert mange ganger.

Den gangen var jo maoistene et problem, men nå har jeg hørt at det er vel på store deler av strekningen. Det er vel et visst fremskritt der også. De ønsker seg vår levestandard.

Vet du om "Fishtail" offisielt er besteget nå?

 

Takk, ja jeg liker å bruke så stort areal som mulig for bildene. Da kan du bare skrolle neddover og se alle bildene uten å måtte klikke på alt. Forumer generelt trenger en oppgradering om de skal overleve nett-trendene i årene som kommer :)

 

Vet ikke noe annet om Fishtail enn at den er forbudt å bestige, men et britisk expedisjon har vært 50m fra toppen i 1957. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men utsikt fra Mulde Peak (3647m), her har dere endel fjellbilder som sees fra toppen.

 

Soloppgang i øst

mWNlbk.jpg

 

Noe uskarpt bilder av Himalchuli (7893m), sør for Manaslu.

9bztQM.jpg

 

 

TrRg8Q.jpg

 

Uvær på vei inn over Annapurna

SUGuH2.jpg

 

 

Dhaulagiri-massivet vest for Annapurna

tFJxZ0.jpg

 

Dhaulagiri I (8167m)

pJzRUM.jpg

 

Tukuche Peak (6920m)

JGsvcg.jpg

 

Gurja Himal (7193m) til venstre. Dhaulagiri Vi (7268m) til høyre.

EPiaGJ.jpg

 

Jirbang (6062m) med Dhaulagiri IV (7661m) i skyggen bak.

jsfAVS.jpg

 

Manapati (6380m) forran, Dhaulagiri V (7618m) bak og imellom de to Manapati-toppene.

5pEzyp.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte å bringe liv igjen i denne tråden igjen ettersom vi nylig har vært (er tilbake i byen Pokhara nå) på trekking i Annapourna-regionen og fikk gode tips fra din opprinnelige reisebeskrivelse. Tenkte det var nyttig med noen oppdaterte kommentarer, selv om det strengt tatt har skjedd lite på de tre årene siden du var der @Þróndeimr.

Vi tok Qatar Airways fra Oslo til Kathmandu (Ktm) via Doha. Bra selskap og bedre enn Emirates som opererer gjennom selskapet Flydubai fra Doha til Ktm. Etter en natt i Ktm (Katmandu Guest house, fint sted til en litt høy pris i lokal målestokk) tok vi buss (ikke dumt å betale litt ekstra for en så god buss som mulig ettersom turen tar 7-8 timer) til Pokhara. Man må ikke innom Pokhara hvis man skal trekke i Annapourna-regionen (går busser som gjør at man kommer nærmere trekking starten), men det gjorde altså vi.

Vi tok taxi (Jeep) til Nayapul (begynn herfra eller fra Phedi) og gikk opp via Ulleri til Ghorepani. Fint og myk start med spennende skog før man kom litt høyere etterhvert. Vi dropper utkikkspunktet (som mange turister skal ha med seg) Poon Hill og gikk heller vestover via Deurali og Tadapani. Overnattet faktisk hos en nepalesisk familie vi kom i snakk med i Chuile rett nedenfor Tadapani; spennende opplevelse. 

Deretter gikk vi mot Chumgrung og opp mot ABC (Annapourna Basecamp) via landsbyene Sinuwa, Bamboo, Dovan, Himalaya, Deurali og MBC. Snøskredfare mellom Deurali og MBC skal man ta på alvor. Gå om morgenen og vær spesielt forsiktig om det nylig har snødd mye ettersom snøskred absolutt kan forekomme. 

Vi dro i midten av november mens trådstarter vel dro på våren. Tror vi fikk vesentlig mindre snø (men snø fra Deurali på 3200moh og opp til AbC). Rhododendro-blomstringen er flottere på våren, men vi fikk ganske mange dager med klart vær/luft (spesielt morgenene). ABC er en 6-9 dagers trek avhengig av rutevalg og form, og selv om mange går der følte vi ikke man gikk i kø på noen som helst måte (ikke Besseggen feeling), noe vi var litt spent på. Annapourna Circuit er også et godt alternativ, da går man rundt hele fjellmassivet vi gikk opp mot ved ABC. Her er det høyeste punktet ca 5500moh og passer hvis du har 12-16 dager med trekking (kan gjøres lengre og kortere hvis man blir kjørt i buss/Jeep enkelte strekker). 

Av trådstarters steder var vi ikke innom Muldai Peak ettersom høyden (3600) kom litt for raskt på oss rent akklimatiseringsmessig. Vi sjekket ut Little Paradise Lodge i nærheten av Ghandruk og er helt enig i at dette er et lite paradis. Veldig hyggelig sted med flott utsikt og virkelig flotte uteområder. Superhyggelige verter der så hit burde man absolutt ta en dag eller to. På veien hjem dro vi innom varme kilder (hot Springs) ved Jehnu, noe som absolutt kan anbefales (ikke så mye mennesker der tidlig på dagen). 

Alt i alt er Nepal et land som gir vanvittig med inntrykk. Landsbygda er slik det var for veldig mange år siden og bærer preg av veldig mye manuelt arbeid. Folkene er generelt veldig hyggelige og imøtekommende (spesielt på bygda), kan også bra med engelsk. Vi bar våre sekker selv, men er du i. Indre god form kan man enkelt betale for en bærer. Litt turerfaring samt et kart (kjøp et litt oppdatert turkart i Nepal før trekkingen) gjorde at vi klarte oss veldig bra uten guide (ville bare vært slitsomt for oss ettersom vi ønsket fleksibilitet). 

Byene og spesielt Katmandu var en lite spennende opplevelse. Pokhara var en god del bedre. Bruk Tripadvisor eller lignende for å finne gode hoteller/spisesteder med mer. Nepal kan som sagt absolutt anbefales. Bare å stille spørsmål til undertegnede om du skulle lure på noe konkret ifm reise til Annapourna-området (eller Annapurna Sanctuary som området også ofte kalles). Takk til nyttige tips til trådstarter. Er ikke i nærheten av han fotomessig, så har ikke postet noen bilder, men har sett de fleste av motivere (utenom snøleoparden naturlig nok...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Lignende innhold

    • Av Joachim Bundli Andresen
      Hei!
      Jeg har nylig bodd i Nepal, hvor jeg unnet meg flere fjellturer i både øst og vest. I den forbindelse ønsker jeg å dele min tur til Mera Peak, 6461 meter over havet med dere. Jeg beskriver turen på engelsk, håper dere finner den interessant og blir inspirert til å gå i det virkelig høye fjellet!

      IMG_9687.mp4 Mera Peak The clouds have always made me enthusiastic. The feeling of being above them or even better walk in them, make me feel marvellous. Throughout this story, you can take a major part in my newest adventure of peak climbing. I want to share my adventure to Mera Peak situated 6,461 meters above sea level in Himalaya with you. Welcome aboard on an adventure over the clouds and in the deep valleys in Nepal.
              

                     My adventure started out in Lukla. The village of Lukla has a kind of famous airport, situated on high elevation on a hill side. The reputation appears from a perfect storm of small facts and factors. Tiny planes and turbulence is your least concern, making it the world’s most dangerous airport. From Lukla I began my hike towards the Zatrwa La pass which you can see in the second picture.  The path to Zatrwa La went through some small settlements in a jungle of rhododendron trees. The rhododendron flower is known as the national flower of Nepal. During late March and April, the flower turns to blossom. The smell of this flower could remind you of pure incense. Could this be the hidden secret of why the local people of Nepal are always so warm and kind? All the native people I met during my path in this jungle greeted me with a Namaste and a warm smile. After the first day of hiking I settled down for a rest in Chutang, in a house built out of stones from the mountains.
       
        As dawn turned up, my adventure continued towards the pass. To get to the pass I had to climb 1300m in a steep ascent. The struggle of climbing in high altitude came back to me from my previous experiences with altitude from the roof of Africa, Kilimanjaro. The struggle went on for three hours and the climb was completed at the top of the Zatrwa La pass on an altitude of 4,600m. From the top of the pass the view took the breath out of me, with peaks so far the eye could see. Majestic above the clouds, the peaks covered in snow was shining from the light of the sun.
      The path continued down into a mystical valley filled with fog and clouds. The weather in the valley was heartless with winds and snow, creating a whiteout. Due to the weather conditions, I had to find shelter and spend the rest of the day in Thuli Kharka on an elevation of 4200m. This gave me an opportunity to sleep at a good height to become acclimatized for even higher elevation in the future.
       
        The weather turned during the night to great conditions on the fourth morning. This meant that the adventure continued deeper into the valley. The path was descending towards a village called Khote. This village is situated in the valley on an elevation of 2800m. The village offers different shops, showers and even internet. At this place, I could fill up my backpack with some energy and chocolate bars for the rest of the adventure.   During my stay in Khote, the guides and porters sat around the camp fire and told stories from their mountain life, such as stories from Mount Everest and Ama Dablam. The different stories made my great passion for the mountains grow even higher. After a rest in Khote the path continued to Thangnak in a scenery that is hard to compete with.            

                   

            Walking in this valley was mystical. During the day, the clouds came into the valley and I was walking in the clouds. The path was located just beside a river created of the melted ice from the glacier on mount Mera. On the path to the next settlement, Thangnak, I came across a monastery located on the hill side. The monastery was built in the mountain, with painting and statues of the three gods in Buddhism. Here it was a monk who gave me his blessing to achieve my aim to stand on the summit of Mera Peak. While I hiked to the next settlement I slowly increased a higher altitude. Thangnak is located on the foot of the Mera mountain. It is surrounded by mountains such as, Kyasar and Gonggila. The tall mountains often gave sounds and sceneries of avalanches, which reminded me of some of the dangerous parts of being in these hard conditions.
       

      The next day my hike continued towards a new village called Khare. The distance between the settlements is not that far, but when trekking in high altitude you must have in mind that there is less oxygen and more demanding to get around. If you push too hard your body won’t be able to stay in greater altitude. In worst case, you would most likely suffer of altitude sickness which could be lethal. During the time I spent walking between these villages my destination finally turned up. Ascending almost 2000m above me, I saw Mera Peak. Luckily for me I had a rest day in Khare before the path led towards base camp and real great altitude. During the acclimatization day, I went up to a flag post to view the sunset. If you want to give your body an opportunity to stay in great altitude, here is a good tip for you; work high and sleep low. This will boost the production of red blood cells, doing it easier for the human body to transport and obtain a great flow of oxygen.
                       
        My body took a great advantage of an acclimation day in Khare on an elevation of 4900m. I had regained energy and the body felt ready to the demanding task ahead. After lunch in Khare, an omelet with 8 eggs, I started my ascent to base camp. The campsite is located close by Khare on an elevation of 5250m. Most of the people hike straight to high camp, but if you consider the elevation from Khare to high camp, you are sadly asking for altitude sickness. During my hike, I met a lot of people who got sick due to the altitude because they went straight from Khare to high camp. The path and altitude drains your energy at all time, and the demanding climb makes your chances to reach the peak low. I decided along with the guide to spend a night in base camp, and I felt it was the right decision. The view was unbelievable, and during the sunset, the sky was filled with stars, there were so many of them.            Spending a night in a tent in base camp gave me flashbacks of the tent life at Kilimanjaro. The true feeling of being out in the wildness could only be achieved if you spend some nights in a tent in my opinion. The task ahead was to find the path to high camp. The path was located on a glacier, called Mera Glacier. While walking on the glacier I had to wear crampons and use my ice axe from time to time. The ice axe is a perfect object to find deadly crevasses which are hiding in the glacier. The climb to high camp was affected by bad weather, and lack of visibility due to another whiteout. This made the climbing even more demanding, but it also gave me a motivation boost. The excitement of slowly reaching my destination and feeling the thin air. I reached high camp, I was above the clouds, and the camp site offered a breathtaking site. The view of Makalu just outside the tent and the view of the special campsite made me excited! It was time to gather all the energy that was possible to find. The time for the final push towards Mera Peak was soon arriving. The excitement grew in the tent, and a sleepless night with a lot of thoughts that seemed to never end, finally ended, and it was time.        

                    The clock was 03.00 pm. I had been waiting for 9 hours in my sleeping bag to start the most demanding part of my adventure. I placed my head lamp over my head, closed my jacket, and clipped the crampons to my mountaineer boots. The footsteps towards the summit could start to lead the way. The weather conditions were good. The stars were shining down at me, the wind was resting and it wasn’t that cold, maybe -15 Celsius. My footsteps were taking me higher and higher in a slow phase into the even thinner air. After climbing for two hours I finally reached an altitude of 6000m. At this time, you feel the low percentage of oxygen, and how much you breath for every step. On the summit of Mera Peak the percentages of oxygen is about 44%. If you compare this to altitude of sea level the percentages is 79%. The view became more and more beautiful while dawn set in. Several of the highest mountain were visible, such as Lhotse, Everest and Ama Dablam. The view and surrounding took the attention of the demanding task away. The majestic feeling of having the clouds underneath you, and gazing at the view on 5 of 6 highest mountains in the world. The view took all my attention from looking ahead on the summit. The ascent flatted slowly out and suddenly I only had a step wall of 100m to overcome before I could stand on the summit of Mera Peak. At 08.34 am, I stood on the summit of Mera Peak 6,461m / 21.197 ft. above sea level. What an adventure, what a view. My feelings around the summit is hard to explain, they were filled with happiness, fear, pride, and I felt amazing. Thank you for taking a part of my adventure towards Mera Peak. I hope I managed to inspire you to get out in the wilderness to experience new feelings. Bing your friends for an adventure to create everlasting memories. If you enjoyed this adventure, feel free to follow my future expeditions and adventures. My next adventure will take place in Russia, where I will try to summit Mount Elbrus, the highest mountain in Europe. This will hopefully be my second of the seven summits. Det var en fantastisk tur og eventyrene mine står ikke på vent. Jeg har nylig startet et nytt prosjekt med de høyeste fjellene på hvert kontinent, hvor jeg reiser til Elbrus i Juni som mitt andre fjell. Jeg har en Facebook side hvor jeg skriver om tips til turer rundt om i verden og andre eventyr jeg har i den norske naturen. Følg meg gjerne på min vei og forhåpentligvis bli inspirert! Skjult lenke - logg inn for å se den
       
      Joachim B. Andresen
       
       
       
       
       
       
    • Av joachim89
      Heisann fjellfolk. 
      Rett før jul var jeg en tur i Nepal for å se om det var noen kule plasser å hoppe på trialsykkelen min. 
      Det endte opp med at jeg kom meg opp til base campen under Annapurna, som ligger på 4130 meter over havet, og fikk sykla litt rundt der.
       
      Jeg lagde en film også, som jeg av og til gjør når jeg er på tur.
      Håper dere kan like den:)
       
      https://vimeo.com/83754278
       
    • Av Þróndeimr
      Håper det er greit med rapporter fra andre steder i verden enn Norge?

      Langt utenfor Norges grenser det her, men her finnes fjell som er vanskelig å beskrive så heftige de er! Sa i en annen tråd jeg ikke var en erfaren
      fjellvandrer, men det har blitt noen turer i sommer, spesielt etter det her, turen til Tibet og Himalaya i slutten av Mai i år. Alt måtte arrangeres via
      turistbyrå i Tibet såklart, ellers får du ikke visum dit, og da slipper ikke kinesiske myndigheter deg inn. Tok en ganske rimelig tur på en uke.

      Fly til Lhasa, hovedstaden i Tibet. Der ble vi møtt av en tibetansk guide (som snakket engelsk glimrende) og en sjåfør (ikke særli engelsktalende, men
      kry!). To netter i Lhasa (3 800m) med byvandring og avklimatisering før vi tok turen mot Himalaya. Det bar forby kanten på enorme isbreer og fjell på
      6-7 000m høye før vi på den 4 dagen og etter 4 timer med kjøring etter svært barske veier og terrengkjøring kom til Mt. Everest Basecamp (5 300m) på
      Tibetsiden. Ankom litt utpå ettermiddagen og da var det tåke og skyer over hele fjellet slik det hadde vært i 5 dager før vi kom. Heldigvis, litt seinere på
      kvelden hørtes jubel fra alle kanter, tåke letta å vi fikk se det råeste fjellet i verden!

      Skal prøve å ikke oversvømme tråden med bilder, det ble over tusen bilder, så her er bare en brøkdel.

      Fra Lhasa, med Potala Palace ragende over byen.


      Utsikt fra Potala Palace over byen å fjellene i sør.


      Så bar det utpå bygda etter Friendship Highway som går til Nepal.




      En lastebil som hadde mistet bremsene ned fra et fjellpasspå 4 800m, han som sitter ved veikanten var sikkert ambulansen!




      Dzong Fortress ved Gyantse, Tibets fjerder største by.




























      Og endelig, Mt. Everest fra Rongbuk Monastry.










      Mt. Everest om kvelden og natten! Sov 20min på basecampen,
      litt pga. at det var så spennende at det var umuli å komme seg inn i teltet, og litt pga. at etter 20min våknet jeg med litt surstoffmangel.










      Tilslutt må det presiseres
      at lokale innbyggere i Tibet/Himalaya og sherpaer er virkelig fantastiske medmennesker du ikke finner mange andre steder i verden desværre.




      Etterpå fortsatte jeg med tog over det Tibetanske platået ned til Kina hvor jeg ble i to uker til i storbyverdene Xi'an, Beijing og Shanghai. Men dette blir
      ikke den siste gangen til Himalaya, hadde faktisk ikke vært så dumt med en topptur på en av de fjellene.
    • Av Kjell Iver
      Fra å kun ha gått i våre små kystfjell var det nå min tur til å prøve meg på Island Peak i Nepal.

      Uten klatreerfaring var jeg spent på hvordan det skulle gå. Vi (som var to, men som etter hvert ble kun meg) brukte noe av det samme støtteapparatet som Jon Gangdal og Cato Zahl Pedersen, og var kjempegodt fornøyd med det.

      Vil samtidig reklamere litt for denne måten å reise på. Trekking på egen hånd ved å leie Sherpa lokalt er billigere enn å bruke vestlig turselskap, og de pengene man betaler går direkte til de lokale. Man står friere til å forandre planer, og har ikke det store gruppepresset som vi så mange andre store grupper hadde.

      Her er noen bilder fra turen de første 2-3 ukene i Khumbu dalen, mens den siste uken ble brukt i Pochara og Annapurnaområdet.

      Mer på Skjult lenke - logg inn for å se den

      Kjell Iver



  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.