Gå til innhold
  • Bli medlem

Syv (Sju) Søstre i Nordland - Hvordan er forholdene nå? Hvor tidlig kan en gå?


teselvik

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenker på å ta de Syv Søstre i år, og lurte på om noen lokale eller andre kjente kan svare på hvordan forholdene er nå? Det har jo vært lite snø i år, så en kan jo alltids håpe på at det er gangbart tidlig denne sesongen? 

Evnt noen lokalkjente eller andre turvandrere som har ferdes ruten tidligere som vet når sånn ca på våren ruten er gangbar uten alt for mye snø? Tenkte å gå alle syv på en dag.

Mvh

Tor-Erik Selvik
Namsos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk De 15. juni for tre år siden, og det var et hel.... slit i tungt føre. Jeg gikk til Kvasstinden først, og den var ikke så vanskelig, for der var stien opp snøfri nesten helt til toppen. Jeg brukte 2,5 timer helt opp. Men så skulle jeg på Breitind og der var det store snømengder. Jeg mistet sporet, alle merker var borte, mye frem og tilbake for å komme opp. Jeg var jo ukjent siden det var første turen min der.

Det var også en tung baksing etter Breitinden for å komme seg til Tvillingene. Da jeg hadde vært på dem, var det nok og jeg gikk ned. Du kan jo sjekke senorge for hvordan snøforholdene var den dagen. Det så ikke så ille ut, men det var svært slitsomt, snøen var løs og ga ikke godt feste og jeg sank nedi for hvert steg. Jeg anbefaler ikke å legge ut for tidlig. I fjor gikk jeg og kona de tre resterende toppene med at vi startet på Bottenkrona. Det var mye lettere, selv om det jo er en bra tur det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk turen i begynnelsen av Juni. http://kjiver.no/7sostre.htm

Ville startet litt senere enn Mai, men det burde allikevel være overkommelig. Mye av de mest snørike partiene på nordsiden av Breitinden (stortinden) vil du se fra veien før du begynner turen. Der kan du fure ned - men det er veldig bratt og aller første gangen jeg var der var det ganske spooky ned der. Om snøen er hard er det nesten så man burde vurdere stegjern - jeg kan i hvert fall huske at jeg en gang syntes det var veldig bratt.

 

Jeg anbefaler å gå fra sør til nord for å ha de 5 "letteste" til slutt. Slik jeg opplevde turen var de to første mest krevende. 1000 meter opp til den første - så mange lange snøfelt ned  - før man må opp/ned igjen den bratte Kvasstinden. Begge disse oppstigningene var stort sett snøfrie når vi var der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.