Jump to content
IGNORED

Er det noen som har prøvd batteridrill på isbor?

Kjell Iver
 Share

Recommended Posts

@Jonas83 - bra video - jeg hadde sett den før - men glemt den :)

Jeg har mer tro på denne videoen -

Dere må ikke være så skeptisk til ny teknologi @martin.m og @Dag G - Evje - sjelden å se noen som bruker stjerneskrujern ved terrasseskruing - hvorfor ikke på isen :P

Bruker en festool 18v 4 ah på ur 155 bor, funker veldig bra, latskap kanskje men veldig fleksibelt og raskt hvis en fisker i flere hull eller vil prøve flere steder på isen. Drillen er mer enn kraftig nok men det er også en dyr drill.. Vil tro det vil fungere med feks en kraftig dewalt el. Tror 12v blir for smått..

• 2 months later...

Fungerer fint dette. Men se ikke på volt for å finne ut hvilken drill som takler dette. Kraft i driller måles i newtonmeter (NM). Vil tro at for en oppgave som dette bør man ha en drill som yter 60 nm eller mer på lav omdreiningshastighet. Det er også kommet batterier (coolpacks) som tåler ned til 20 minus. Disse fåes i 4 ah og oppover.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Similar Content

• By Nikke
      4 episode er ute nå. Endelig når vi elva, men før det svinger vi innom et pent røyevann.
    • By Nikke
      Da er sommerens eventyr historie og hverdagen i ferd med å innhente en stakkars som helst skulle ha strekt sommeren litt til. Første tur var på tre uker og ble tilbrakt i øst Finnmark. Siste uka var jeg tilbake i vakre Nordreisa. Har så smått begynt å legge ut noen minner på Instagram, og som før deler jeg her etter hvert som man får oversikt over bilder og video materiale.
      Tre ukers turen tar litt lengre tid å «fordøye». Kort oppsummert var det fantastisk å dele en langtur med min sønn på 24år. Etter ei drøy uke møtte vi og tilbrakte ei lita uke med bestekompis og medeier av 60degrees. Underveis stiftet vi bekjentskap med utrolig hyggelige og hjelpsomme folk! Utover det så var det varmt og godt vær, dårlig fiske, utfordringer, fantastisk natur og som vanlig et møte med de fleste insektene vidda har å by på.
      Nordreisa har blitt fast stoppested gjennom flere år, gjerne etter en lengre tur i nord. Der oppholder jeg meg hos en god gammel venn og hans familie. Gjestfriheten er forbi ord! Som regel blir oppholdet et normaliseringsprosjekt der kropp og sjel igjen skal synkronisere seg med samfunnets puls. Likevel finner vi tid, mellom sosialisering, god mat og drikke, til flotte dagsturer og noen dager til fjells i dette eldorado av natur. Bildene og videoene er fra dette oppholdet.

Turen inn.mp4 Turen ut.mp4
    • By Sridd
      Hei
      Tenker meg en tur på Lifjell neste uke for å fiske. Satser på vestsida da det virker som det er mindre folksomt og litt mer ''urørte'' vann. Har ikke fisket der før, men har hørt at noen vann på vestsida kan holde fin ørret. Hvis noen vil tipse om bra vann hadde det vært hyggelig. Jeg kan også rapportere etter turen om fangsten hvis det er ønskelig:) fisker gjerne i mindre vann og de som ligger litt i utkanten og lengst fra stier, syns det er mest spennende, så kommer til å prøve det på denne turen også. Tips om ang (mark, sluk, flue) tas også gledelig i mot:)
      Er student i Bø hvis noen lurte.
    • By Espen Ørud
      Etter en vinter som over hodet ikke har samarbeidet så fikk jeg omsider til en tur i teltet igjen. I vinter har det stort sett vært Murphys Lov og stang ut. Enten har det vært uvær, sneras, stengte veier, sykdom, jobb eller annet som har kommet i veien for alle turhelger. 

Denne halgen klaffet det heldigvis. Været var også spådd sånn passe. Maks vind på 8-9 m/s, minimalt med nedbør og temperaturer på ned til -4 var det Yr påstod på forhånd. De foreslo riktignok minimalt med sol, men vi ville være fornøyd om vi så den i løpet av helgen så det fikk gå. 

FIkk med meg en kompis og hunden hans som jeg har fått glede av å høste noen ryper for i høst. Til tross for at jeg er allergisk for det aller meste med pels så kommer jeg veldig godt over ens med denne pelskledde skapningen. Såpass at jeg ville la det stå sin prøve med en helg i samme telt. Det skulle vise seg å gå helt greit hva allergien gjelder. 

Kompis var skeptisk til vintertelting da forrige vinterovernatting var en frysehistorie gjennom 2 netter. Så vi helgarderte og tok han sommerpose i min Hyperlamina Torch. Det skulle vise seg å holde med solid margin all den tid det ikke ble noe særlig mer enn -4 til -6 om natten. Utendørs. Temperaturen i teltet lå nok noe over der med to voksne og en pelskledd varmekilde. 

For å komme unna det meste av skuterlyd siktet vi oss inn på dette området: 
      Hidden Content

Det er noe skutertrafikk her når vi kommer ut i mai da reinflytting gjerne foregår noe innenfor her, men enn så lenge så er det så å si umulig å få hørt en skuter i løpet av helgen. 

Halvveis inn fikk ekvipasjen med hund overta den tyngste pulken: 

På kvelden var det klar for noe nostalgi og noe moderne på kokefronten: 

Vi prioriterte pastakoking på 111 og sausen i den litt mindre kraftige Omnilite Ti. Det var grei skuring og ingen fastbrenning denne gang. Men det krever litt røring. Maten ble i hvertfall utmerket. Tilbehøret var heller ikke så verst: 

Lørdangen var en skikkelig gråværsdag, så det ble prioritert trening med hund og avslapning. PopQuiz på DAB-radio er fast turinnslag på lørdagsformiddagen om det er slik at man ikke er under forflytning. 

Denne gang ble det hele nydt i chairkittet til Exped i teltet: 

Det ble gjort en bitteliten innsats på isfisket på ettermiddagen uten at det ga så mye å skrive hjem om til tross for at det det ble en og annen fisk. Første natten hadde det også vært litt vind, men ikke mer enn at vi sov mer enn trygt. Sporene om morgenen tydet faktisk på at det hadde blåst mer enn vi hadde registrert, men i og med at vi hadde stolt på værmeldingen så var vi ikke spesielt begymret og sov godt hele natten: 

Søndagen startet også grått og vi valgte litt hundetrening før jeg satt meg på isen og kompis fortsatte treningen. Det ble etterhvert såpass fint at det ble mer enn middels lunk i teltet og kjøling måtte iverksettes. 

Etter hvert ble det riktig så flott både på isen og i teltet: 

En og annen fisk fikk også kikke på finværet: 

På hjemturen gikk det såpass unna på skareføret at vi måtte etablere spoiler på parispulken: 

Det går overraskende greit selv med litt høy last når tyngden er lagt i bunn: 

Nesten nede på veiene igjen registrerte vi at det antakelig er snø nok til en tur til eller to i år: 

Så forhåpentlig er Murphy-kvoten oppbrukt for i år og vi kan få til noen fine vårturer fremover... 
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy