Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

En viktig ting som bør ligge til grunn for at folk følger lover - er at folk respekterer lover. En ny lov i tråd med DN sitt forslag vil ikke bli respektert. Hvis man ikke innfører offentlig pisking osv som straff for lovbrudd. Bøtene er allerede latterlig høye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Ja, her er jo et stjerneargument. Hvorfor ikke fjerne Norges Lover og la Norge bli det første land i verden med null kriminalitet.

Scooterdebatter er noe som ser ut til å gå i arv fra generasjon til generasjon. Argumentene på begge sider har vært identiske de siste 30-50 årene. Har bare lest denne siste siden i denne umåtelig lange tråden og tør vedde kompasset mitt på at det ikke finnes et eneste argument for/imot som ikke har vært oppe før.

Er det for lang avstand mellom folks rettsoppfatning og lovverket vil det føre til lovbrudd.

Kan alle med handa på hjertet si at de aldri bryter noen lover? Holder alle fartsgrensene? Aldri pissa på offentlig sted? hmmm... neppe!

Regner med at flere her bryter motorferdselloven når de drar på tur. Presser lengst mulig med suv'en sin innover skogsbilveier for å slippe noen 100 meter eller høydemeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å teste hvem som kommer seg lengst opp fjellsida hele helga er langt i fra å tøye grensene litt. Det er veldig mange som driver med det langt borte fra alle lovlige løyper. Blir nesten som i India. Der er konebrenning forbudt, men i enkelte provinser er det sosialt akseptert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her når vel sakligheten nye høyder som vanlig fra scootermotstanderne... :roll:

Er vel et lite stykke fra mord til snøscooterferdsel i fjellet, selv om straffesatsene nærmer seg for hvert år som går.

Hvis du "Polardego" har et problem med snøscootere som klatrer i fjellsiden, kan du vel bare gå forbi?

Hvis man oppsøker det som irriteren en mest hele tiden, vil det bare gå utover deg selv...

Ha en fortsatt fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lo godt når jeg leste dette, men ble plutselig litt i tvil.

Dette kan ikke være alvorlig ment...?

He-he. :twisted:

Nei, hvor alvorlig kan det bli når spørsmålet i seg selv er umulig å svare på? Hva som er pent eller stygt av spor er jo uinteressant i snøscooterdebatten, men man kan jo ha sine meninger. Ingen går på ski eller kjører scooter for å lage kunst i snøen. Disse sporene smelter eller snør ned uansett.

Det som er interessant er hvilke områder man oppsøker for å få naturopplevelser. Skal jeg søke ro, drar jeg til et sted uten scootertrafikk (og dermed uten scooterspor). Skal jeg leke meg i preppet skibakke regner jeg ikke med at områdene rundt er urørte heller. (Jfr. bildene til 500 fjell). Da har jeg akseptert at området er utbygd og naturopplevelsen er betydelig mindre.

For å ha det klart: jeg har aldri hatt ræva mi på en snøscooter, jeg har ikke sterke meninger om hvorvidt det skal være lov å kjøre her eller der, men i hvis det kjøres ulovlig i områder der det ellers er interessant å utøve friluftsliv, syns jeg det blir feil, for at det er til sjenanse for friluftsopplevelsen (mest pga støyen) er det ingen tvil om.

Jeg tror som SRX at mer lovgivning og forbud vil føre til mer ulovlig kjøring. Men ikke mer kjøring totalt. Folk kjører fordi de vil kjøre og fordi de vil bryte loven. Jeg pisser på et hushjørne i fylla fordi jeg må pisse, ikke fordi det er ulovlig. Jeg kjører fortere med bil enn det som er lov fordi jeg vil fortere fram, fordi jeg mener min fart er forsvarlig og fordi jeg mener min kjøring ikke er til sjenanse for andre. Settes fartgrensen ned, kjører jeg saktere for å redusere størrelsen på en eventuell bot.

Polaris sine forhåndsdømmende generaliserende kommentarer bruker jeg ikke energi på å kommentere.

Spørsmål fra en uvitende:

1) Hvor høy er boten for å bli tatt for henholdsvis å kjøre snøscooter på ulovlig område og hvor mye koster det å kjøre idiot på lovlig område?

2) Hvor stor er sjansen for å bli tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen går på ski eller kjører scooter for å lage kunst i snøen. Disse sporene smelter eller snør ned uansett.

Gjør vi ikke? Har du aldri beundret et ensomt skispor på samme måte som du beundrer et kunstverk på museum/galleri/hjemme hos deg selv?

Det har jeg...

Og hvem har sagt at bare evigvarende kunst er kunst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her når vel sakligheten nye høyder som vanlig fra scootermotstanderne... :twisted:

Er vel et lite stykke fra mord til snøscooterferdsel i fjellet, selv om straffesatsene nærmer seg for hvert år som går.

Hvis du "Polardego" har et problem med snøscootere som klatrer i fjellsiden, kan du vel bare gå forbi?

Hvis man oppsøker det som irriteren en mest hele tiden, vil det bare gå utover deg selv...

Ha en fortsatt fin dag

Gå forbi? Det er ikke bare engang det har hendt at fjortisser i alle aldre har begynt å teste hvem som har lengst penis i fjell jeg har tenkt å jakte i og som ligger langt borte fra alle lovlige løyper. Hvis jeg kjører skuter på løypa er det greit å treffe andre skutere, men går jeg på jakt milevis fra løyper så vil jeg ha stillhet. Synd at myndighetene ikke prioriterer slik miljøkriminalitet. Radiosendere med GPS-mottakere som ble aktivert når man kjørte lengre enn 300 meter fra løypa burde ha vært påbudt tilleggsutstyr på alle skutere. Jeg er ikke i mot skuterkjøring så lenge det pågår i lovlige former. Da kan man velge bort skuterstøy når man ønsker det.

Eksemplet med konebrenning var selvfølgelig bare en spissformulering for å vise at alt som er alment akseptert i en begrenset befolkningsgruppe nødvendigvis ikke trenger å være etisk korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Busken skrev:

Spørsmål fra en uvitende:

1) Hvor høy er boten for å bli tatt for henholdsvis å kjøre snøscooter på ulovlig område og hvor mye koster det å kjøre idiot på lovlig område?

2) Hvor stor er sjansen for å bli tatt?

1. Sist jeg hørte en sats var den 7000, men det er ingen forskjell om du da blir tatt med et tungt vedlass eller kjører kun for rekreasjon. Om det gis et tillegg for å kjøre tulling på ulovlig område eller idiot på lovlige områder vet jeg ikke. Men det burde være det.

2. Kommer vel an på hvor i landet du er, og ikke minst hvor fint vær det er. Oppsynet synes vel at det er bedre å kjøre når det er gode forhold og sol, mulighetene er antakelig også lave i januar til midten av februar.

Polaris: Synspunkter som heller til at det skal være fritt fram for "scootere som klatrer i fjellsiden" (jf.

"Hvis du "Polardego" har et problem med snøscootere som klatrer i fjellsiden, kan du vel bare gå forbi?") vil aldri føre scootertilhengerne nærmere målet. Det er et klart eksempel på at noen "entusiaster" med lek som formål ødelegger for en hver fornuftig bruk av snøscooteren til transport og fører til at all bruk av snøscooter stemples. Det er synd, men det er slike holdninger som må ta skylden for at det er det regimet som er. Ergo må jeg gjennom ei byråkratisk papirmølle for å få ned vinterveden min, fordi noen synes det er moro å kjøre tulling.

Nei: Forby all distribusjon av fartsmaskiner og åpne for mer kommunal fornuft på bruk av nyttemaskiner. Foreslår derfor at alle nye totaktere forbys, det settes krav om minst 3 meter langt belte, minimumsbredde på 45 cm, firetaktsmotor og motor tilpasset tunge lass. (Siden jeg ikke har brydd meg om å se hva std. trekkscooter har som motor skal jeg ikke foreslå kubikkgrenser og hk grense, men for noen år siden vill 600 ccm vært stort nok.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Asi:

Hva er fartsskutere? Alle arbeidskutre kan en kjøre fort med, spørs hva du definerer som fort. 120km/t eller 180km/t???

Rene fartsskutre selges det veldig lite av. Vil tro det selges mest familieskutre, og løssnømaskiner og maskiner som er kompromiss av alt dette. Alle skutre har belte over 3m, en maskin på 600ccm er for liten til at de fleste velger denne som arbeidsmaskin. Hva er motor tilpasset tunge lass? Er det giringen du tenker på? Det forskes på og utvikles også nye totaktsmotorer med stadig mindre utslipp. USA har strenge krav på dette og snøscooterindustrien må følge etter.

Er mye synsing her uten at folk har peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, og begge grener krever muskelkraft.

Jeg prøver ikke ødelegge deres muligheter for å oppholde

dere i fjellet, hva er da galt med å akseptere at det er og blir

plass for begge parter i fjellet?

Norge er et lite land, og fjellet er stort, burde ikke være et problem.

Der jeg kjører, og er veldig aktiv, har sameksistens aldri vært

noe problem. Hvorfor skal dere LAGE et problem av det?

Scooterkjøring er kommet for å bli, face it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRX: Jeg har kjørt scooter siden jeg var 12... hovedsaklig med full vedkjelke. Hadde sjelden problemer med å trekke lass tilsvarende 15 80 liters sekker med ved med en Ockelbo 600 fra 1976, og der var motoren under 300 ccm.

Du hevder at en maskin på under 600 ccm er for liten, javel, den var ikke for liten før i tiden (legg merke til hvordan jeg skrev det...). Gode gamle Yamaha Viking II hadde f.eks. motor mindre enn det. Lynx 500 (som trakk over et tonn og hadde fartsbegrensing på 30 km/t) hadde mindre motor. Dobbeltbeltern Ockelbo 8000 hadde mindre motor enn det, (Ockelbo ble forøvrig kjøpt opp av Lynx en gang på 80 - tallet) og en lang rekke av arbeidsmaskinene som ble solgt for noen år siden hadde en motor på rundt 600 ccm.

Tror forøvrig også at den lange utgaven av Yamaha 340 ET har trekt noen vedlass opp gjennom årene, selv om beltet på denne ikke er over 45 cm bredt. At noen skal gjøre dette til en avansert lek om hvem som har lest flest scooterbrosjyrer de siste årene eller at produsentene lager stadig nye spesialiserte segmenter er ikke interessant. Min praktiske erfaring tilsier at det utmerket går an å stille funksjonskrav til hva som er en arbeidsmaskin og hva som er et leketøy. Det er dessuten mindre morsomt å forsøke å leke med en arbeidsmaskin...

Tror også jeg skal klare å lete opp noen gamle scootere med belte kortere enn tre meter (Aktiv SnoTric f.eks., samt flere litt eldre fartsmaskiner, før beltet begynte å strekke seg langt utenfor setet...), men du skjønner garantert poenget mitt, det er ingen grunn til å forsøke seg med hersketeknikken å kalle ting synsing, har du kjennskap til snøscootere klarer du fint å se hva tankegangen bak produktet er. Det kommer også klart fram av markedsføringen til produsentene hva scooteren er tenkt til. Siste brosjyren jeg så hadde f.eks. en helt annen billedbruk og tekst på Lynx Rave enn på Lynx 5900, likeså mellom Yamaha Viking og Yamaha Phazer.

Strengt tatt ble også den scooteren jeg i dag trekker ved med (Ockelbo 5000) markedsført som en touringmodell, men med en toppfart på 80 km/t og langt og bredt belte trekker den fint et solid vedlass.

Vi kan alltids sette krav om at girkassene tilpasses, og sette krav til dB nivå og utslipp fremfor motortype. Poenget er at det er en atskillig mer fornuftig å gå i en dialog der man er villig til å gjøre justeringer, fremfor å motarbeide enhver begrensing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det mest tullete jeg hart hørt på lenge.

Skal du begrense bilene til 80 km/t også?

Båtene til 10 knop?

Langrennski til 20 km/t.

Må jo gå an å forby slalomski, da de ikke er egnet til nyttebruk

Jeg har en ting å si deg: IDIOT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det mest tullete jeg hart hørt på lenge.

Skal du begrense bilene til 80 km/t også?

Båtene til 10 knop?

Langrennski til 20 km/t.

Må jo gå an å forby slalomski, da de ikke er egnet til nyttebruk

Jeg har en ting å si deg: IDIOT!

Takker, hvis det var den beste måten å møte innlegget på kan du umulig ha oppfattet poenget, ei heller forskjellen mellom det å bruke egen muskelkraft til framdrift og det å bruke en motorisert farkost.

Til din informasjon er det forbudt å kjøre over 70 km/t uten kjelke og 30 km/t med. Nå var forsåvidt ikke poenget mitt en plombering, men at de snøscootrene som ble solgt skulle ha et klart nytteformål. Det er tross alt din og andres lek som gjør at jeg må gjennom ei lang papirmølle for å få ned vinterveden min, selvsagt er det er egoistisk standpunkt, men jeg vil like fullt hevde at rusing av motorer opp bratte fjellsider har en helt annen støymessig effekt enn min vedtransport, og i langt større grad fører til at folk får negative assosiasjoner til scooter.

I mange vann og vassdrag er det allerede satt grenser for både en båts toppfart og hk størrelse, som regel 9,9 hk i små vann og ytterligere begrensinger oppover. For min del må det gjerne settes klare begrensinger på leken med fritidsbåter langs kysten.

Leser du deg opp på lovverket vil du også se at vi har lover som forbyr kjøring med bil uten et klart nytteformål... ingen grunn til at noe annet skulle gjelde for snøscootere.

Sammenlikningen med ski er så søkt at jeg gidder egentlig ikke å bruke tid på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ting å si deg: IDIOT!
Vennligst unngå personkarakteristikker og hold deg til sak.

Siden ASI ikke tok seg spesielt nær av det så er det sikkert greit.

Vær også oppmerksom på at når du debatterer på det lave nivået der så ødelegger du for deres egen sak. Om noen skulle ha sympati med dere så mister dere den lett ved sånne uttalelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Asi!

Utviklingen går fremover, ET340 og ockelbo 8000 er avleggse skuterne. Det er uinteresant, og det lages knapt skutere på 40-50hk.

Ser vi annerledes på det burde vi alle kjøre 2cv'er eller en liten boble som ikke klarer mere enn 80km/t.

Familiene klarte seg med de bilene også, dro på ferie og alt.

Hva om lystbåtene ble forbudt og det kunn var lov å ha sjarker og fiskebåter med dokumentert nyttebruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennligst unngå personkarakteristikker og hold deg til sak.

Siden ASI ikke tok seg spesielt nær av det så er det sikkert greit.

Vær også oppmerksom på at når du debatterer på det lave nivået der så ødelegger du for deres egen sak. Om noen skulle ha sympati med dere så mister dere den lett ved sånne uttalelser.

Jeg er SELVFØLGELIG enig i at å kalle noen idiot er unødvendig.

MEN:

Blir NESTEN litt provosert av det denne "kjiver" skriver.

Utrolig belærende og arrogant, og like "lavt" som ovenfor nevnte karakteristikk.

DET bør du holde deg for god til kjiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennligst unngå personkarakteristikker og hold deg til sak.

Siden ASI ikke tok seg spesielt nær av det så er det sikkert greit.

Vær også oppmerksom på at når du debatterer på det lave nivået der så ødelegger du for deres egen sak. Om noen skulle ha sympati med dere så mister dere den lett ved sånne uttalelser.

Hvem er du Kjiver til å ta en slik tone?

Vær du bare lykkelig for at jeg og mine er i tidligere nevnte

områder.

Neste gang du går deg fast/ vill på sør-helgeland er det kanskje ikke

helikoptervær, og da er det jeg, og/ eller mine som henter deg ned tenker jeg.

( Det vet du hvis du husker tilbake litt.... )

DA er du muligens glad for at motorisert ferdsel eksisterer

i de områder du ferdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.T. men:

Jeg er SELVFØLGELIG enig i at å kalle noen idiot er unødvendig.

MEN:

Blir NESTEN litt provosert av det denne "kjiver" skriver.

Utrolig belærende og arrogant, og like "lavt" som ovenfor nevnte karakteristikk.

DET bør du holde deg for god til kjiver.

Henviser til regelverket som vi sier oss enige i når vi melder oss inn her:

Netikette

Dersom alle var snille og greie mot hverandre ville vi ikke ha behov for kjøreregler på fjellforum.net. Erfaring tilsier at vi dessverre ikke lever i en ideell verden, så noen regler må vi ha. Slike regler kalles på internett for netikette. Et tips; behandle andre deltakere med respekt, og du vil leve lenge på fjellforum.net.

Dette forumet skal tjene som møteplass for fjell- og friluftsinteresserte. Det skal være takhøyde for en god diskusjon, men pass på at du diskuterer sak og ikke person. Våre moderatorer følger med på hva som skrives, og innlegg som bryter med netiketten vil i stor grad bli fjernet. Dette må ikke oppfattes som sensur, men heller som et nødvendig tiltak for å gi forumet en viss kvalitet. Meninger og holdninger er det fritt frem for.

Personlig ble jeg ikke provosert [email protected]. Siden du NESTEN ble litt provsert, ble jeg NESTEN nødt til å svare :D

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN:

Blir NESTEN litt provosert av det denne "kjiver" skriver.

Utrolig belærende og arrogant, og like "lavt" som ovenfor nevnte karakteristikk.

DET bør du holde deg for god til kjiver.

Ups - så snart man begynner å snakke om person i stedet for sak så blir det helt feil uansett :D Det var ment som et godt råd siden det strider i mot reglene for dette forumet.

Jeg har ellers ingen kommentar til Polaris sitt siste innlegg - det har jeg kommentert minst et par ganger før.

(Om du lurer på hvem jeg er så klikk på hjemmesiden min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.