Gå til innhold
  • Bli medlem

10 på topp bøker


Yngve

Anbefalte innlegg

Har akkurat bladd meg igjennom lokalavisa Gudbrandsdalen Dagningen,og midtsidene er viet det lokale boksalget til jul,

I de 11 bokhandlerenes 10 på topp liste fant jeg igjen ei kjær bok,nemlig Morten og Julia sin.

Vinstra libris-nr.10

Vågå Bok ogLeker-nr.6

Lom og Skjåk Bokhandel-nr.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jo trivelig å høre. Men med tanke på hvor mange bøker disse bokhandlerne hadde kjøpt av oss pr. sist uke, begynner antallet solgte bøker raskt å dabbe av nedover på topp 10 lista. Ingen av disse har kjøpt spesielt mange bøker, men har gått jevnt og trutt. Vågå har 10 til i posten nå, så de kan jo avansere litt :)

Bokhandelen på Fagernes har solgt mer enn disse tre til sammen, enda vi har drevet med litt privatsalg i kulissene. Så Valdres er vel utvilsomt det området hvor vi har solgt mest bøker i forhold til folketallet.

Nå er jo ikke dette så veldig fjellforumrelevant, men for den som er interessert: Vår beste kunde har vært Norli sin store bokhandel i Universitetsgt. så mange har de kjøpt at jeg lurer på om vi ikke snuser på topp 10 lista for denne butikken jeg? I alle fall for perioden november - desember.

For dem som fortsatt er interessert: Da vi var rundt med boka i oktober og tidlig i november og besøkte bokhandlerne ble vi møtt med fra liten til lunken / middels interesse, unntaksvis ganske stor interesse. Det gikk mye i 2-3, noen ganger 4 og 5, sjeldne ganger 10 og 12 bøker.

Siden den gang har mye forandret seg. Gledelig er det at mange har blitt gjengangere på telefonen og nærmest uttrykker sin overraskelse over hvor bra denne boka går. Men det er en ekstrem skjevfordeling. Kristiansand har gått som ei kule nå før jul, mye takket være en positiv reportasje i Fædrelandsvennen. Gudbrandsdalen som Yngve refererer til har ikke gått mer enn det som burde kunne forventes i forhold til nærheten til fjellet. Sikkert bl.a. fordi vi har fått lite omtale der.

Sogndal og Årdal likeså.

Valdres knallbra. Bergen knallbra. Oslo kanonbra. Østfold omtrent som forventet. Buskerud bra til middels bra. Rogaland noe skuffende. Trondheim ekstremt skuffende (Den nevnte Norli butikken har solgt til dels mye mer enn hele Trondheimsregionen til sammen!!!!) Vestfold er også temmelig skuffende. Telemark likeså. Så det er altså snakk om stor regionale forskjeller.

Når man så ser på Oslo, så er det ekstreeem forskjell på Oslo øst og f.eks. Asker / Bærum. Det kommer kanskje ikke som noen bombe, men at forskjellene skulle være så store?

En butikk i Asker og Bærumsområdet har solgt mye mer enn f.eks. alle butikkene på østsiden av Oslo opp til og med Lillestrøm.

Annonsa vi brukte masse penger på i Fjell & vidde årboka har gitt merkbar økt etterspørsel, men den kom for sent, først nå i slutten av forrige uke. Apropos nevnte årbok. DNT medlemmene Julia og Morten har ennå ikke mottatt sitt eksemplar i posten pr. 18.12, regner med at det skyldes en feil siden de fleste jeg har snakket med nå har fått den. Noen flere som ikke har fått den?

Vi er i alle fall kjempefornøyde og har passert 70% av førsteopplaget solgt. Så skulle det forbli en viss etterspørsel neste år (og ikke alle toppnerdene får boka x 2 eller 3 til jul og bytter den i romjula) så håper vi å trykke opp et (mindre) 2. opplag neste år slik at vi kan få rettet opp de verste feilene (feil blir publisert på www.glittertindforlag.no/2000meter i januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT folk har vært hyggelige mot oss og rabatt for forsinkelsen fikk vi også uten spørmsål. Enda noen vil ha det til at jeg snakker stygt om DNT i tide og utide. Så her må man nok skylde på annet enn sleivete tastaturfingre. (Mistenker at det skyldes giroproblemer hos DNT eller noe sånt. Posten har vel ikke plass til å lagre tusenvis av årbøker i disse dager.)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En butikk i Asker og Bærumsområdet har solgt mye mer enn f.eks. alle butikkene på østsiden av Oslo opp til og med Lillestrøm.

Vi er de beste menneskene, Morten, sånn er det bare. Det høres jo ut som om det går veldig bra. Dette synes jeg det er herlig å høre. I familien har vi foreløpig to eksemplarer. En kjøpt i Oslo og en bestilt direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror nok østkanten og vestkanten har litt forskjellig innfallsvinkler til bøker. På vestkanten ønsker man bøker i mange bind med stive rygger. De tar seg nemlig svært pent ut i eketresbokhyllen i entreen. Særlig er Grimbergs verdenshistorie og leksikon i veldig mange bind fryktelig populært.

Vi gutta på østkanten derimot foretrekker paperback. Dermed kan vi fylle våre enorme IKEA-bokhyller (modell Bob-Gunnar) med endeløse mengder litteratur uten å svi av et helt statsbudsjett. Jeg vil tro hovedgrunnen til denne forskjellen er at vi som bor på østkanten kan lese.

Sånn for ordens skyld, dette har fint lite med mortens bok å gjøre da den såvidt jeg vet er i ett bind...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tom, du bekreftet nettopp det jeg hevdet. Du klarte faktisk ikke å lese det jeg skrev. I hvert fall forstod du ikke innholdet. Trodde det var enkelt formulert men tydeligvis ikke enkelt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår beste kunde har vært Norli sin store bokhandel i Universitetsgt. så mange har de kjøpt at jeg lurer på om vi ikke snuser på topp 10 lista for denne butikken jeg? I alle fall for perioden november - desember.

Gikk forbi denne butikken i forrige uke, på vei mot min daglige Texburger... De hadde 3 eksemplarer av boka i vinduet, stilt opp i pyramide på et belyst bord... Var så stilig at jeg nesten vurderte å gå inn og kjøpe enda et eksemplar :roll: Markedsføring er viktig, og der er neppe alle butikkene like flinke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

DNT skriver selv på sine hjemmesider at årboken ble forsinket i år, og at de derfor har utsatt fristen for medlemskontingent til 31.01.2006.

Genialt for oss som laget julegaveannonse og kjøpte plass i årboka, men det er jo en gammel historie.

Men at du ikke har fått den enda da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.