Gå til innhold
  • Bli medlem

Norges Fjelltopper over 2000 meter


Rune

Hva synes egentlig du om boken .....  

20 stemmer

  1. 1. Hva synes egentlig du om boken .....

    • Særdeles bra
      17
    • Meget bra
      3
    • Ganske bra
      1
    • Nokså bra
      0


Anbefalte innlegg

Annonse

Boka er et praktfullt verk, et must for toppsankere og kjærkommen i bokhylla for alle som er glad i norsk natur og natur generelt.

Det er mye artig lesing, mye nyttig lesing og mange flotte bilder som kan nytes både med og uten peiskos.

Boka er et nyttig verktøy når nye turer skal planlegges, den overflødiggjør nærmest alle andre kilder for informasjon om rutevalg og forhåndsinfo om vanskelighetsgrader. Jeg forutsetter da at man i utgangspunktet i hovedsak er interessert i å nå toppen, og ikke nødvendigvis må klatre den vanskeligste adkomsten. Dersom man er interessert i mer sære adkomstbeskrivelser som de færreste har gått er nok klatreføreren kjekk å ha. Ellers kan den arkiveres for godt.

Denne boka skal jeg nyte i svært lang tid fremover. Den skal leses igjen og igjen og etterhvert som jeg sanker topper selv, kan jeg kjenne meg igjen på både bilder og i rutebeskrivelser. Boka anbefales på det varmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka er et nyttig verktøy når nye turer skal planlegges, den overflødiggjør nærmest alle andre kilder for informasjon om rutevalg og forhåndsinfo om vnskelighetsgrader.

Yep, enig i at den blir et nyttig verktøy og at det meste av annet kildemateriale blir overflødig. Her finnes det mest nødvendige (pluss enda litt til) - t.o.m. eget kartutsnitt i str. 1:50000 (+) ..... egen detaljert toppliste, letteste atkomst og alternative ruter!

______________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå i høstmørket når fjellfolket tydeligvis har fått fritidsproblemer av en ikke helt ubetydelig grad...hva med en avstemning om hva som er den flotteste 2000-metertoppen?

Store Skagastølstind, Store Austabotntind, Store Heillstugutind, Store Knutsholstind, Lodalskåpa, Mjølkedalstinden, Kyrkja, Uranostind, Store Ringstind, Storebjørn, Høgronden, Rondslottet, Snøhetta og Østre Langvasstind f.eks kunne jo være kandidatene. :?:

Noen vil vel kreve å ha med Galdhøpiggen og Glittertind også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med en avstemning om hva som er den flotteste 2000-metertoppen?

Nja ..... det er vel bare å lage en liste det :!::?::) ..... mange slike kandidater blant 2000 meter`ne. Du bør imidl. lage en progressiv liste, og evt. starte øverst og begrense antallet til 15 - 20 ..... (hvilke bestemmer du selv)!

_______________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke rukket å gå igjennom hele boka ennå. Jeg prøver å holde meg i skinnet for ikke å smugkikke/skumlese, men disiplinerer meg sjøl til kun å bla ei og ei side om gangen. På den måten kan jeg glede meg til hvert eneste nye sideblad, se nyfikent fram til neste plomme, for å si det slik. Og så langt som jeg har kommet til nå, er boka en ren nytelse :) .

Boka har et vell av klokt utvalgte og vakre bilder, som i sum gjerne viser en topp fra flere kanter. Dette danner sammen med de lekre kartene og en lettfattelig, men likevel høyst innholdsrik og informativ teskt, en suveren oversikt over toppenes beliggenhet og beskaffenhet. Vekslingen mellom fakataruter og turartikler bryter ned den ellers massive informasjonsmengden til noe underholdende og fordøyelig. Registrene og tabellene organiserer data og fakta på en ryddig og oversiktlig måte.

Så jeg koser meg med hver eneste side. Bruker laaang tid, studerer alle veivalg på kartene nøye, og forsøker deretter å tolke bildene etter "quiz-varianten", dvs. gjette hva jeg ser før jeg leser bildetekstene. Dette i seg selv er kjempelærerikt, fordi jeg fortsatt mangler så mange topper, at nye synsvinkler og perspektiver må studeres grundig, før jeg konkluderer med at jeg tok feil ( :-) ). Slik terpes også toppenes beliggenhet og data imot kartene på en gjennomgripende måte. Så fra nå av kan novemberregnet bare sile, jeg er i fjellet åkke som! Eneste som kan klage må bli kona, som når hun snakker til meg kun får tilbake et utmeldt, fjernt og flatt "hhmmmmm?" :!:

Og at boka er tung, tjukk og svart er bare rett og rimelig, for dette blir min bibel fra nå av! :D:)

Jeg vil bare takke takke takke Morten og Julia for den enestående innsats de her har gjort.

Uten dem hadde vi vært fattigere alle sammen - ikke boka, ikke etojm.com, og kanskje ikke Fjellforum heller...

Så jeg bøyer meg i støvet, i morenegrusen, i elveøra, i høgura, i sukkersnøen, ja i myrmøkka óg for den del!

Dere skal vite at dette var ikke bortkastet, og at vi setter uendelig høy pris på sluttproduktet!!! :D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ..... egentlig ganske enkelt! Gjør som følger: "Start et nytt Tema" - i vinduet scroller du bare nedover, til du finner "Legg til en Avstemning", deretter fyller du inn 1). Avstemningsspørsmål - 2). Avstemningsalternativ - 3). Klikk "Legg til alternativ" osv. .....

Når de aktuelle alternativene er ferdig utfylt ..... :-) Ok :)

NB: Du MÅ være innlogget, for å gjøre dette!

_______________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.