Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr meg, jævla besserwissere!


Tom

Anbefalte innlegg

Hallå

Etter å ha opplevd sjikane og trakassering i lange tider fordi jeg (1) går med olabukse, og (2) misliker vinteren, har jeg tenkt litt: Hm, kanskje jeg hater vinteren fordi jeg ikke har giddet å utstyre meg med skikkelige klær. Kanskje jeg hater den fordi jeg fryser halvt ihjel hele tiden?

Jeg ønsker nå å oppgradere utstyret, og spør dere her om råd. Jeg tenker meg ull innerst, deretter en genser, deretter en windstopper, deretter en slags anorakk (helst en type som kan brukes i alpinbakken også (må selvsagt ha hette). Er det noen som har ideer om hva jeg burde kjøpe, hvor de har bra peil (Oslo-området) osv.? Jeg er også klar for hals, maske for trynet ol.

Dette skal holde for minus 15 og liten kuling altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Tom !

Godt å se at du har funnet ut at olabukser i alle fall ikke egner deg til vinterbruk. Men nok om det!

Ellers syns jeg det du sier virker ganske fornuftig. Etter mange og lange turer i vinterfjellet har jeg lært meg at intet er som bomull i ytterklærne (anorakken) og ull undertøy. Den gamle regel om at det er bedre med flere tynne lag (gensere) enn ett tykt under anorakken er riktig. Det gir muligheter til variasjon. Det er jo ikke dårlig vær bestandig og over alt.

Det som er litt "dumt", syns jeg, er at det i dag ikke er mulig å finne en bomullsanorakk som er litt lettere enn fjellanorakkene til Bergans og Norrøna. De er litt for tunge til "vanlig" fjellbruk, spør du meg, men bevares, det er solide saker. De egner seg dog ikke til bruk i slalombakken.

Der er det vel heller ikke så viktig med bomull.

Håper du lykkes med å finne godt og riktig utstyr, og god tur !!

Hilsen

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull kjøper du på SparKjøp, hugs å møte tidleg før dei 50-årige damene inntek sjappa. Då sparar du 300% i høve til sportsbutikkar. Elles vil eg råde deg til å bruke vadmelsbukse med bukseselar, strømper, kvit skjorte og tilhøyrande svart skinnvest. Og hugs hatt, helst med band.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Når det gjelder bomullsanorakk så stiller jeg helt blankt på kunnskap, sorry.

Men når det gjelder ull-undertøy så har jeg to anbefalinger å komme med.

1. http://www.magasinet.no/nettbutikk/render.asp?dsp=gridSelected&searchgroup=productgroup&dispt=2&lgusr=&dsct=0&genses=200510250638827807&curr=&sysid=535&searchstring=06&srt=&srtby=&tstart=&tend=&freetxt=

og

http://www.magasinet.no/nettbutikk/render.asp?dsp=gridSelected&searchgroup=productgroup&dispt=2&lgusr=&dsct=0&genses=200510250638827807&curr=&sysid=367&searchstring=06&srt=&srtby=&tstart=&tend=&freetxt=

Dette er så vidt jeg kan se og bedømme det samme ullfrotte settet som vi hadde utlevert som standard utstyr i Forsvaret (i alle fall Hæren)

Helt greit ullundertøy, dog ikke akkurat veldig slitesterkt.

Men så er det av og til bikkjekaldt i indre Troms og da gjør man hva som helst for å få noe som er enda litt bedre en det man allerede har fått utlevert.

Da falt valget på disse plaggene:

http://www.brynje.no/public/?cccpage=webshop_l1&set_z_qm_product_grp1=1

Brynje Artic, jepp det er helt for jæ..... dyrt, men noe bedre undertøy har ikke jeg kommet over ennå.

Synes det er sånn passelig solid også, et års hardt bruk mens man var inne til tjeneste og x-antall turer etter det ser ikke ut til å ha slitt trøya/buksa noe nevneverdig ut.

Ellers så ser jeg at du er klar for hals og ansiktsmaske; dra på et av forsvarsutsalgene, der de selger overskuddsmateriell (ofte helt nytt utstyr) og kjøp en "headover", helt genialt plagg av ull som kan brukes til hals, lue etc,etc.

Ellers så selger Sportsnett.no denne:

http://sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=LOW62&var_1=&categorynu=AA10B&categorytxt=Balaclava og ansiktsmaske&produkt=Lowe Alpine Face Mask

Men husk på at ansiktsmasker kan være fine og behagelige ei stund, men så har du pusta og pesa en time eller to inni maska, og selvfølgelig har maska blitt god og fuktig av lufta du puster ut, og plutselig har du et seriøst problem med vanndampen som etterhvert går over til is og vips så har du en frostskade i ansiktet......been there, done that. (endte opp med to hvite flekker i barte/munn regionen.)

Så husk å bruk maska med omhu.

Det ble et langt innlegg det her, håper det var litt nytte i infoen jeg la ut.

PS! Jeg vet at det er nevnt mye dyrt utstyr her, men det er nå engang det jeg har funnet ut fungerer best for meg.

Mvh

Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom, her skal du få noen tips fra ssv den beste besserwisseren :wink:

Når du nå først skal kline til og henge deg på utstyrshysteriet, ta en titt på kalenderen, den sier 2005!!!

Mao, glem bomullsjakker og bukser, det var noe Pål Tyldum benyttet på 70.tallet og Jacob Thullin Tams på 20.tallet. Verden har forandret seg.

Undertøy:

Ull eller syntetisk, faktisk noe du må finne ut av selv. Både pos og neg sider ved begge valg. Dog, kortbuksa bør absolutt være syntetisk sportsboxer el lign.

Isolerende lag(ved pauser ol):

Fleece!

Ytterbekledning:

Soft Shell!!!!

Puster langt bedre enn GoreTex, Vindtett, solid mot mekanisk slitasje, tørker rimelig raskt, holder godt ei regnskure.

I sekken:

Gore Tex Paclite i tilfelle langvarig nedbør. Tåler ikke mekanisk slitasje i samme grad som de tyngre GoreTexène, men benyttes sjelden, da Soft Shell jakka og buksa blir hovedskallbekledningen.

Her har du et antrekk, både til sommer, høst og vinter!

Funker utmerket i marka, i alpinbakken og på de høyeste tinder (ihvertfall de i Norge).

Ikke skjemmer du deg ut på afterskièn eller på Turisthyttene heller, og det er jo viktig hvis jeg forstår det riktig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så skal jeg blande meg inn.

Innerst ullundertøy, standard trøye+longs fra Janus eller Devold. Jeg liker ikke syntetundertøy med mindre jeg skal sykle eller løpe fort på ski og skifte rett etterpå. Ullfrotte er en blanding av syntet og ull, det hender jeg bruker et sett som mellomlag hvis det er grisekaldt.

Sokker er et kapittel for seg, der kan det være greit med noe syntet for passformens skyld. Tjukke ullsokker fra Ulvang er pt. favoritten, med skift i sekken, selv på dagstur.

Mellomlag fleecejakke. Det er forskjell på fleece. Nyere fleece (Thermal Pro) er "lettvevd" og varmere i forhold til vekten enn før - og dyrere, seff. Passform er viktig, at jeg fortsatt kan få på ytterjakka og sekken og røre meg noenlunde.

Ytterlag: hvis det er snakk om overnatting ute eller mye basing i snøen bruker jeg 3 lags Gore-tex fra topp til tå. Stivt, men slitesterkt, lett og suger ikke vann. Har jeg mulighet til å tørke tøy, og ingen planer om basing er godt impregnert bomull mer behagelig å gå i, og så sparer man på Goretexdressen. (PS. Klättermusen lager en lettere bomullsanorakk enn Norrøna og Bergans, men den koster skjorta. Jeg fikk den på salg :oops: )

Ellers: Lowe Mountain Cap eller tilsvarende, ullheadover fra Forsvaret, tjukke ullvotter, vindvotter i Goretex eller bomull, romslige skistøvler med ullsåler i, og solide gamasjer i syntetstoff.

Med dette er du utstyrt for det meste av vintervær - og blakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tre-lags Goretex :oops: i motsetning til to-lags Goretex, som er lettere, mykere, og mindre slitesterkt.

Tre-lags har ytterstoff (nylon, Cordura), Goretex-membran og innerstoff laminert sammen. To-lags har kun ytterstoff og membran, og eventuelt et løst for inni for å beskytte mebranen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, utvalg i str burde da ha. Men de fleste sportskjedene fører et begrenset antall merker, så hvis du ikke liker passformen eller designet eller prisen til f.eks. en Gore-texbukse kan det være lurt å gå til andre butikker og prøve andre merker.

F.eks. så har mange begynt å produsere plagg med veldig kroppsnær snitt - sikkert fint hvis det passer akkurat, jeg får litt hetta av det. Og så blir vanskeligere å bruke buksa som overtrekksbukse til daglig hvis den sitter som et skudd over kun stillongs.

Har god erfaring med Sportslageret, men det er mange sportsbutikker i Oslo som fører kvalitetsklær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kan godt forstå at Tom ønsker nye klær, han vil alt for lett bli gjennkjent i fjellet i det gamle utstyret...

Jeg anbefaler Trollveggen jakke, Dovre bukse og Walk-king sko. Ryggsekk er litt valgfritt, men det må være NORRØNA.

(Ull underst og Ullvang strømper, men de viser ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si at jeg gjør det riktige, men jeg kan ihvertfall fortelle hva jeg har:

Innerst: Brynje Supernetting (ikke ull), Bridgedale tynne liner-sokker

Til hendene: Et par tynne skihansker, et par tjukke syntetvotter, med et Gore-Tex-skall ytterst.

Ytterst: Tre-lags Gore-Tex. Buksa er selebukse med glidelås hele veien slik at det er lett å drite med jakka på, og lett å lufte. Jakka har godt med luftemuligheter, for tiden er dette Norrøna Stormjakke og Norrøna Arch Wall, men her er det mye å velge mellom.

Ekstra i sekken: En tett-vevd Craft-super, ett par ekstra Bridgedale liners, ett par skihansker, ett par ullsokker.

Varmelag: En tynn fleecejakke (for tiden Norrøna Juvass), en diger dunjakke, fleecehals.

På hodet: Pannebånd, tynn ski-lue, kraftig tjukk lue med klaffer og nesevarmer.

Skistøvler: Scarpa T-3.

Problemet mitt er nesten alltid at jeg blir for varm, selv om det er veldig kaldt er det kun unntakstilfeller at jeg bruker varmelaget i særlig grad. Undertøyet bør derfor ha veldig lav varmeverdi, undertøy med for høy varmeverdi vil for meg alltid utgjøre en fare for overoppheting. Ull er en no-go, altfor, altfor varmt, og fører dessuten til kondensasjon på innsiden av Gore-Texen (noe som aldri skjer med Brynje). Jeg har også flydd rundt med masse ekstra i sekken, men etterhvert lagt det igjen. Craft-superen er der i tilfelle det skulle bli så varmt at jeg går uten jakke. Det skjer imidlertid heller ikke så ofte, ettersom luftemulighetene i jakka er gode. Ullsokkene brukes kun i camp. Støvlene gjør meg blaut på beina, så når jeg legger meg til for natta (som oftest under åpen himmel), setter jeg inn føttene med klatrekritt og tar på ullsokker, men det er eneste jeg bruker ull til... :?

Ettersom det normalt endrer seg hvor varmt det er i fjellet veldig fort, er det for meg viktig å kunne regulere varmen raskt og uten å ta av meg sekken. Det gjøres ved å trekke i glidelåsene på jakka, ved å ta av og på fleece-halsen og å bytte luer og pannebånd.

Det er klart at det er stor forskjell på folk, men hvis man er som meg og lett blir heit, tror jeg det er lurt å vurdere å droppe den norske "ull-innerst"-tankegangen. Jeg skal ikke påstå at jeg har noen fasit, men jeg må innrømme at jeg synes det er rart å skulle ha med flere enn ett ytterlag på tur.

Det eneste jeg ikke er fornøyd med i oppsettet er vottene, et par styggdyre "Mountain Hardware". Syntetvottene er greie, men skallet er virkelig dårlig, så jeg har kjøpt mitt siste "Mountain Hardware"-utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.