Gå til innhold
  • Bli medlem

Caldera Ti Tri lukket bålsystem og bålforbud


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har kjøpt meg en av disse geniale brennerene og planen er å spare vekt på drivstoff. Men med bålforbudet som er i Rogen naturreservat så er det vel rom for tolkning om dette er et lukket brennersystem, eller om det vil bli oppfattet som bål og ulovlig?

 

Hadde håpet å slippe å være alkohol i store mengder. Vi skal være 5 personer på tur i 10 dager. Slikt blir det mat og drivstoffvekt av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja, målet er norsk side, inn fra svensk side. Men vi padler med et barn på 1,5 år så det kan godt hende vi aldri kommer så langt.

 

Hvor finner man kart over disse stedene med bålplasser?

 

http://www.graenslandet.se/images/stories/kartor/karta_rogen.pdf

 

Fant dem.

 

Det er vel i realiteten bare èn bålplass inne i labyrinten ved Käringsjøen. De to andre er vel hhv. ved Rogen og Käringsjø hytteanlegg? Nær biler ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er bare en i labyrinten akkurat mellom Kallsjøen og Uthusjøen så vidt jeg husker. Så er det en del rundt Rogen, der er det og satt ut ved. De jeg var innom var det og øks og sag, dog ikke helt nyslipt.

Så er det noen syd for KJærringsjøen som du ser men det blir jo feil vei hvis dere skal til Norge. De du vel kan bruke er den i labyrinten, den i Rødvika innerst i Rogen og de på Reva, der er det flere skydd og bålplasser.

Bæringene der er ikke så veldig lange. Vi tok KJærringsjøen til Kråksjøen og så Kallsjøen. Mellom Kråksjøen og Kallsjøen er det litt lengre å bære. Over til Uthussjøen er det rampe å dra kano på. Så er det korte bæringer helt til man skal bære fra Østre Rødsjøen ned til Rogen. Den er litt lengre. Men det er stier. Med lengre så snakker vi et par hundre meter så det går ganske fort. Kommer an på vekt dere skal bære. Fra Reva campen må dere bære utstyret de første 100m vel i elva pga en liten foss. Har man camp der en natt er det jo greit, da bærer man jo alt opp før man pakker kano. Videre opp til Revsjøen er det ingen bæringer.

Så lenge ikke minsten slår seg vrang så bruker man ikke så lang tid pr vann i labyrinten, de er ikke så store. Kjedligste etappen blir kanskje turen på Rogen. Tar litt tid å padle fra Rødviken og til Reva. Kan jo kombineres med en lur for minsten så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min kone tok samme rute i 2010. Ønsket vårt er å la barna få oppleve området slik vi opplevde det den gang. Særlig labyrinten med småsjøene er utrolig spennende med båt, og jeg tror vi kommer til å bruke to dager bare i det området.

 

Bæringene er ikke så stress. Vi pakker lett. Men minsten har et skrikende behov for å undersøke og lære noe hele tiden. Bæremeis, bilstol og kjøkkenstol er drepen for tålmodigheten hans, så vi er spent på hvordan det blir å sitte i kano. I bilstolen har vi ihvertfall teletubbies på DVD skjerm...

 

 

Vedrørende Calderaen så har jeg sent mail til Lanstyrelsen. Håper på svar derfra. Ellers får en vel bare pakke med en liter rødsprit til bruk på svensk side. Det norske bålforbudet har jeg egentlig ikke et forhold til. Med vanlig norsk sommervær finnes det jo ingen argumenter for å ha et generelt bålforbud over hele landet i hele sommerhalvåret. Skogbrann er ihvertfall umulig med mindre vi utrolig nok opplever finvær over en lang periode  :pirate:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er det gode grunner til å respektere bålforbudet på det indre østlandet. Knusktørt mange steder. Sier ikke at jeg ikke under noen omstendighet ville tent bål, men ville vært svært forsiktig, holdt meg ved vannkanten og holdt meg til kaffebålet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrer man med træ i en caldera, bliver jorden under den, meget meget varm. Dermed kan man nemt antænde vegetation alene ved stråle varmen.

Løsningen kunne være en svejse måtte eller andet varme isolerende under den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er det gode grunner til å respektere bålforbudet på det indre østlandet. Knusktørt mange steder. Sier ikke at jeg ikke under noen omstendighet ville tent bål, men ville vært svært forsiktig, holdt meg ved vannkanten og holdt meg til kaffebålet.

 

Ja, men om det er så tørt at man ikke med god samvittighet tør å sove ved siden av sluknede bålrester så fyrer man heller ikke opp.

 

Her på vestlandet er det vått og godt som vanlig. Jeg ser på værvarselet fremover at det ikke er meldt nedbør i Femundsmarka de neste 10 dagene. Blir sikkert å ta med rødsprit til calderaen. Gass kan jeg spare til høyfjellet.

Har ihvertfall sendt en epost til Lansstyrelsen i Jamtland. Spent på hva de sier til Calderaen. Holder dere oppdatert om jeg får svar fra dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrer man med træ i en caldera, bliver jorden under den, meget meget varm. Dermed kan man nemt antænde vegetation alene ved stråle varmen.

Løsningen kunne være en svejse måtte eller andet varme isolerende under den. 

 

Gjelder dette med inferno insert og inferno risten også?

 

Jeg har ikke testet min skikkelig enda, har akkurat fått den! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selger jo 

 

  • In the interest of facilitating Leave No Trace wood burning practices, Trail Designs offers two styles of titanium floor plates to go under your Ti-Tri systems. The "split floor" is designed to go with the standalone Ti-Tri, or the single piece floor is optimized to be used with the Inferno.
    Titanium Floor - $15
    Order with your Ti-Tri for only $10!

på nettsidene, som kanskje er verdt å dra på om man skal bruke den innenfor bålforbudstiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Martin Gjellestad jeg har den ikke selv, men kender et par der har, samt har testet den, Den brænder meget effektivt, men uanset om du bruger infernosrist/insert, så ja den bliver varm, og svider jorden.

Dette gælder de fleste wood stoves, men caldera skulle være ekstra slem, men er så til gengæld også det mere effektiv.

Jeg bruger selv et honey stove, og lægger en stump brandtæppe under, det svider stadig overfladen af jorden, men min erfaring er at græsset hurtigere vokser ud igen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått svar fra Lansstyrelsen i Jamtland.

 

Som Rune har sagt i tråden så lager Calderaen svimerker under titanplaten og risten. Min løsning på dette er å ta med to-tre vedkubber til å ha under brenneren, slik at bakken i de vernede bålforbudsområdene ikke blir svidd.

 

 

 

Hej Martin,

 

Det är ok att använda ett traditionellt stormkök och jag ser inte att det skulle vara någon större skillnad/ risk att använda ett sådant som du frågar om så länge det har en platta i botten.

 

Tack för att du frågade. God Tur!

 

Med vänliga hälsningar

 

Malin Almquist
Naturvårdsenheten

 

Länsstyrelsen Jämtlands län 
831 86 ÖSTERSUND
Besöksadress: Residensgränd 7
Faktureringsadress: Box 595, 831 27 ÖSTERSUND

 

Webb: www.lansstyrelsen.se/jamtland

 

Från: Martin Gjellestad
Skickat: den 24 juni 2014 13:43
Till: Länsstyrelsen Jämtlands län
Ämne: Kokesystem i Rogen naturreservat

cleardot.gif
 

 

Hei

 

Jeg har et kokesystem som baserer seg på lukket flamme, og lurer på hvordan dette stiller seg i forhold til det generelle bålforbudet i Rogen naturreservat?

 

Det dreier seg om et slikt system:

 

 

 

Systemet er designet for blant annet å imøtekomme kravene om sporløs ferdsel, og det ligger en titanplate i bunn, samtidig som en rist holder det glødende materialet borte fra bakken.

 

Er et slikt lukket bålsystem lovlig brukt i Rogen naturreservat?

 

 

 

Regards
Martin Gjellestad
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Som Rune har sagt i tråden så lager Calderaen svimerker under titanplaten og risten. Min løsning på dette er å ta med to-tre vedkubber til å ha under brenneren, slik at bakken i de vernede bålforbudsområdene ikke blir svidd.

 

 

 

Hva med å bruke en slik loddematte / sveisematte som har blitt nevnt tidligere på forumet som brennerunderlag ?

 

Loddematte 1

 

Loddematte 2

 

 

Vedkubbene får du jo alltids bruk for når du er på grunn der du kan lage kaffebål, men det letter jo sekken litt med en slik matte :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt med loddematte nei. Er disse bekreftet bra nok mot calderamerkene?

 

Titanplaten og risten er iallefall ikke nok.

 

 

Kan helt sikkert bli svimerker av andre kokesystemer også ja.

 

Det kan jeg ikke si med sikkerhet, men jeg tror ihvertfall det.  Blir jo samme funksjonen som gryteklutene har hjemme på kjøkkenet. Dog er loddematte etter alt å dømme laget av materiale som tåler høyere temperaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrer man med træ i en caldera, bliver jorden under den, meget meget varm. Dermed kan man nemt antænde vegetation alene ved stråle varmen.

Løsningen kunne være en svejse måtte eller andet varme isolerende under den. 

Ja strålevarme, kan gjøre mer enn å lage sviemerker i vegitasjonen. :) En ting er at den kan starte brann i grass, lyng, o.l., men også starte en ulmebrann i jordsmonnet og DET er betydelig værre! Slike jordbranner en vanskelige å slukke uten veldig mye vann, eller med graveredskap. Så viktig å plassere varmekilder på et trygt sted, eller legge noe under så det ikke blir for varmt mot undervegitasjon/jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bål blir jo betydelig varmere enn calderaen. Det blir jo de to man skal velge mellom.

 

Det er heldigvis få områder som har så strenge bålrestriksjoner som Rogen naturreservat. Om man skal bære med så mye utstyr så blir gjerne Calderaen like tung som tradisjonell gass/spritbrenner med brennstoff inkludert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt kan det vel bli brennmerker av bensinprimus også?

På feil sted ja. :) Gjelder vel alle primuser og de fleste gasskokesystemer. Tradisjonelt rødspritapparat utvikler mindre varme og er også konstruert på en måte, som unngår for stor stråling under. Ikke uten grunn at det, er det mest brukte kokeapparatet. Det er også det jeg bruker mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bål blir jo betydelig varmere enn calderaen. Det blir jo de to man skal velge mellom.

 

Så lenge det ikke blir innført "Totalforbud" på Norsk (eller Svensk) side, så kos deg med nyervervelsen. :) Bare tenk litt på plassering, eller ha noe beskyttende under. Men dette har du tenkt på. Kanskje teste litt hjemme, hvis du har tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hva med å bruke en slik loddematte / sveisematte som har blitt nevnt tidligere på forumet som brennerunderlag ?

 

Loddematte 1

 

Loddematte 2

 

 

Vedkubbene får du jo alltids bruk for når du er på grunn der du kan lage kaffebål, men det letter jo sekken litt med en slik matte :)

 

Hos Fireboxstove.com har de slike underlag av karbon på hhv 6x6 og 6x12 tommer til sine Folding Firebox brennere.

http://www.fireboxstove.com/accessories/carbon-felt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du testet med aluminiumsfolie som gulv istedenfor titanplaten? En aluminiumsfolie som er brettet gir litt luftlommer og dermed bedre isolasjon enn en titanplate gjør. Sannsynligvis blir det lettere også. 5 gram aluminiumsfolie burde være nok til gulv under calderaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedbrännare är fint, har dock inte prövat Caldera Cone.

Fördelar är brännarens egenvikt och ingen bränslevikt.

Nackdelar är mycket passande på elden till maten är färdig, lååång koktid om det är fuktigt eller blött i marken och rent vanskelig å få till kok om det regnar.

Jag kommer inte ihåg hur stora grytor Caldera tillverkar sin kon till, men att laga mat till 5 pers behövs det antagligen 2 st coner till, eller i två omgångar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.