Gå til innhold
  • Bli medlem

Brennere.


Christoball

Anbefalte innlegg

Hei hei! :D

Hva for en slags brenner bruker man når temperaturen har nådd den blå siden?:)

Jeg har nemlig ingen erfaring med overnatting ute på vinterstid, men har planer om å gjøre noe med dette i vinter.

Av en eller annen grunn så forestiller jeg meg at jeg ikke kan bruke den vanlige primus gassbrenneren da.. ?

Håper ikke dette var et forferdelig tåpelig spørsmål... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Kjøp ført og fremst en "allround primus" som har bra effekt og god regulering. MSR Dragonfly,Primus omnifuel er solide og bra alternativer. Evt kan du vurdere Optimus som også passer i Trangia, sånn om du liker det. Disse fungerer til alt, men bråker fælt.

Etterhvert blir du lei av bråket, og du finner dessuten ut at det kan være kjekt med en ekstraprimus til å bruke mens du lager mat / smelter vann - dette stjeler all varmen. Da ser du etter en stillegående modell. Mange av de stillegående modellene er dessverre for skrøpelige til å kunne anbefales. Eneste gode stillegående primus er MSR Whisperlite. Denne tåler hard bruk, men har dårlig regulering. Super som ekstraprimus til varme i innertelt.

I fase 3 begynner du å irriterer deg over hvor mye tid som går med til snøsmelting, og ser etter en egen primus for dette, slik at du effektivt kan smelte snø mens du lager mat. MSR XGK er et bra alternativ, og går på samme pumpe som Whisperlite. Det er en fordel.

Lykke til!

Dufas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!:) Virker som jeg bare skal legge igjen gassbrenneren i vinter da :o

For meg som ikke har brukt noe sånt før, ikke kjenner helt til bruksområdene som du beskrev.

Hadde f.eks noen av disse brennerene vært et bra første kjøp, en bra allrounder ? ---> https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=27504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er synd og skam så kan det jo nevnes at det finnes gassløsninger som klarer noen blå også. Gassbrenner med forvarmingsbøyle og slangetilkobling lar deg bruke gassboksen opp ned. Og med rett gass så hevdes det at dette kan brukes ned til 20minus. Men hvor bra effekt man får ut av det er nok en annen sak.

Det enkleste alternativet til en bensinprimus som er i salg i da må være en Svea 123r http://www.optimusstoves.com/seen/optimus-products/products/katadynshopconnect/optimus-outdoor-kocher/optimus-svea/ Billigste jeg veit om http://www.outnet.no/no-optimus/svea.php Fyres på 4takt miljøbensin (ikke oljetilsatt 2takt) Fyll opp tanken ca 2/3 full. Sett på lokket og skru opp krana. Hold på tanken til det kommer opp bensin og den har nesten fylt opp fordypningen i toppen av tanken. Tenn på og sett på vindskjermen, begynner å brenne fint etter noen sekkunder. Ingen pumping og nesten ingen bevegelige deler. Ulempe er liten tank og lav effekt (ca1500w) Men mindre og lettere skal du lete litt etter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste nummer av vilmarksliv testes det multibrennerem da med kriterie om at den går på renset bensin.

Har selv en Primus Omnifuel, som jeg bruker gass på om sommern, og renset bensin om vintern. Husker jeg ikke helt feil, ble denne også best i test. Likte veldig godt hvordan du kveler og tømmer systemet for brensel ved å bare snu på flaska :D (Nei, jeg har ikke montert primusen min på ei finerplate :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under XGK (gammel modell) og Whisperlite Intl (siden 1987!), begge er gode, dog regulering på whisperlite er noe bedre (dvs XGK er kun for snøsmelting). Trenger faktisk en primus som backup, til evt hardangervidda tur, noen som har en av de de vil bli kvitt? NB en ulempe med MSR er bl.a pumpen, bør helst a la monsen pakkes forsiktig....har opplevd at en gikk i stykker og 'nesten' eksploderte (sprakk og fyr og flammer overalt - over bålet! dramatisk!)...altså du bør pakke de tullet inn i underlaget eller noe...og ha med reserve...

Min gamle whisperlite tålte tur fra USA til Himalaya til Aus fra 1986 til den forsvant i 2003, uten problemer, med alle slags brensel...bortsett fra den likte ikke australsk parafin..ellers indisk diesel/bensin, white spirits, coleman, osv osv gikk helt greit..

Den andre ulempen med MSR (og alle primus nå) er at de ikke kan fraktes på fly...i hvertfall ikke bensin flasken og tilbehør...muligens kun innenriks i norge...dvs du kan kun ta med deg brenneren....(opplevd nå i aus i juli...måtte hive alle flasker, selv om renvasket og tørr)...suger noe ..."#¤!!

cookie :D

PS - skit i de andre, når det virkelig gjelder bruker ekspedisjoner MSR...er så enkle at de varer nok lengre enn deg, blir arvegods...

PPS bestill fra USA sammen med posen og andre godiser til jul...absurde prisforskjeller her...se bla. www.backcountry.com og rei.com...en sånn primus skall ikke koste mer enn 80-100 USD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikka for moro skyld innom ebay for å se på pris.

Et par butikker som selger Whisperlite for 55-59$ +frakt.

Blir en litt annen sluttsum enn ca 1400 i butikk her...

Tja men en må handle større (pose, telt osv) da frakt kommer gjerne oppimot 50-80, og moms på toppen...(nå ja, handlet gopro og hele pakken til 520 usd, og håper toll har glemt det for da er eg lykkelig! 3000 istedenfor 6k+)! jul altså...men skjer sjeldent (får nok en 'julepresang' i posten sic)..

her er flere:

http://www.priceusa.com.au/ (har aldri hørt om bare googlet meg gram - buyer beware!)

http://www.ishop-america.com/ ditto

se gamle forum tråd ang. dette...som vanlig, du må legge til (på USD nettpriser) frakt, da konvertere til nok (google convert usd to nok) og til slutt gange med 1,25. Hermits hut har bl.a. frakt på 50 usd på vanlige saker, gopro var på 86? via fedex, mens andre har ulike metoder...den billigste blir nok alltid USPS (US Postal Service), circa 50 usd til norge med kubikk cm restriksjoner...når det er sagt, handler man smart, kan man spare mange mange tusen kroner på å handle nettbutikk i usa...særlig poser! Feks WM Bison, nettpris USA 840 USD (etter frakt og moms til norge circa 6400 nok levert til døra) imot 10k nok her. OSV osv...du kan gjerne bruke det i forhandlinger med butikker (en lokal butikk har godt med på å selge meg posen til 7k - men jeg risikerer dog at den er slapp og har vært komprimert osv - jeg sa 10% margin osv...alltid risiko). I praksis må nok de fleste produkter (som feks mine yeti gamasjer som gikk i stykker etter 1 sesong) sendes til utlandet uansett...med frakt osv. Ditto poser, jakker osv...det finnes ikke reparasjonsmuligheter til de i norge). Ok noe trøtt her, sliter med influenza, ber på snø.....'cough cough'.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har rett i at frakt kan bli såpass, og da lønner det seg jo å handle litt mer :D

Fraktpriser varierer mye fra butikk til butikk, spes på store volum.

Man skal likevel ikke la seg skremme fra å spørre om porto uansett, har kjøpt mye mindre enheter som feks brenner og frakta har vel aldri oversteget 16$.

Ofte kommer det som brev også, og enten med lav deklarert verdi eller ingen, og vips så sklir det rett ned i postkassa uten å ta den tungvinte omveien via godssenteret til posten der kalkulatormafian holder pakka som gissel en uke.

Kjøpte noe småtteri fra en butikk i England sist uke, porto ble "hele" 18NOK og lå i postkassa fire dager etterpå uten noe momstull.

God bedring forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

handlet en del fra campsaver.com

Samlet opp litt ting jeg trenger og så bestilt. De har gratis frakt til Norge over 400USD.

Trenger man en god pose elelr nytt telt er man fort oppe i de summer.

I tillegg får man stadig vekk 15-20% rabatt på ikke nedsatte varer.

Kjøpte sist telt. Kostet 3100 inkl mva. Hos imoprtør i Danmark koster det DKK5495, så en del å spare på slikt. Nye JEtboil er ca halve prisen kontra veil her.

Men over til brenner. Har omnifuel og hatt den siden 2004 så vidt jeg husker. Alltid fungert. Enkelt vedlikehold. KJører den bare på bensin, bruker gassbrenner på sommeren.

Har sett slike teser de senere år og den vibnner ofte, minimum blan de beste.

Primus har og kommet med en Omnilite. Mener den fikk bra omtale i testen i siste Villmarksliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en ren bensinbrenner?

Coleman 442 eller 533 fungerer aldeles udmerket i vinterkulda, og man beholder hørselen.

Jeg er ikke glad i slangeprimuser, selv om jeg har noen.

Primuser med plastpumper er jeg ennu mer sjepisk til i vinterkulda.

Ut over det, er en Primus 210 eller en Optimus 111 med bråkebrenner aldeles udmerket til

parafinfyring.

De støyer, men brenner rimelig reint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter rune sitt inslag her. Hvis du er uerfaren med primusfyring på vinteren, så er coleman 442 og 533 samt Optimus 111 meget godt egnet for nybegynnere.

Man har jo også en billig nermest kopi av 442 laget i Kina. "BRS 12" http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=110738045035&fromMakeTrack=true&ssPageName=VIP:watchlink:top:en Har desverre ikke fått testet denne selv, men det er ikke stort tap med en pris på rundt 350 NOK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har rett i at frakt kan bli såpass, og da lønner det seg jo å handle litt mer :)

Fraktpriser varierer mye fra butikk til butikk, spes på store volum.

Man skal likevel ikke la seg skremme fra å spørre om porto uansett, har kjøpt mye mindre enheter som feks brenner og frakta har vel aldri oversteget 16$.

Ofte kommer det som brev også, og enten med lav deklarert verdi eller ingen, og vips så sklir det rett ned i postkassa uten å ta den tungvinte omveien via godssenteret til posten der kalkulatormafian holder pakka som gissel en uke.

Kjøpte noe småtteri fra en butikk i England sist uke, porto ble "hele" 18NOK og lå i postkassa fire dager etterpå uten noe momstull.

God bedring forresten!

Noe off topic (mht til brennere) - men fikk nå gopro 2, med lcd backpack, ekstra batteri, ekstra fester osv som ville kostet 5800 her til 3000 - da man har glemt moms! Enda bedre om posten får gjennomslag for å forandre forenklet toll til 5000! Da blir det ikke mye handel i norge på meg gitt! Da lønner det seg å kjøpe det meste (brennere, poser, telt osv) fra usa..venter med å 'pull the trigger' på verstingpose her, skredsekk og søker bla.

cookie - nesten bedre her (small cough!).. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.