Gå til innhold
  • Bli medlem

Halvstekt brød "på bålet"


Klingen86

Anbefalte innlegg

Er det noen som har testet ut halvstekt brød på bålet? F.eks i en folie eller bare på en varm stein ved siden av? Jeg selv er ikke noe superfan av havregrøt og disse blandingene og er glad i brød på tur, men det blir jo knusktørt etter noen få dager for ikke å si muggent kanskje også. ( kommer veldig ann på typen brød også).  Vakumpakkede brød kan jo ligge i romtemperatur en måned uten å bli dårlige så det måtte jo være genialt å kune tilberede disse i naturen, men litt usikker på om det bare blir rått. 

 

noen som har noen innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du skjærer det opp i skiver og slenger på bålet så burde det gå bra. Jeg har ofte med en pose med brødblanding som jeg posjonerer og blander en passe mengde, så jeg har til frokost og lunsj den dagen, med vann. På den måten har jeg alltid ferskt "brød", men sparer masse vekt og plass. Klemmer deigen ut i stekepanna og slenger på primusen, har gjort det samme på bålet og det fungerte helt fint. Jeg vet ikke helt hva du mener med vakuumpakket brød. Tenker du på å vakumpakke det selv, eller er det noe man får som allerede er vakuumpakket? Så fort man åpner en vakuumpakke så setter jo mugningsprosessen i gang så om du har et helt brød i en pakke vil du vel få samme problem som med vanlig brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvstekte brød er vakuumpakket fra butikken for å ha lengst mulig holdbarhet. Er sjelden på tur mer enn 8-10 dager så da trenger jeg 2 brød. Da har man et i sekken ved avreise også kan man steke et brød midtveis også ha det resten av turen. Men usikker på om man klarer å steke ferdig et halvstekt brød. . .tror jeg skal teste det på kanotur neste uke. Trenger ikke tenke så mye på plass eller vekt så tar det som et forskningsprosjekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

På tidligere turer bakte min svigermor grove rugbrød med mye ekstra godt i. Disse delte jeg i to, og tok med til en butikk i nærmiljøet som vakuumpakket brødet mot en liten betaling. Fordelen, godt og sunt brød tilgjengelig. Bakdelen, brødet forble rimelig flatklemt, men det løste jeg ved å skjære brødet, ehh, den andre veien:-).

 

N

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har brukt halvstekt brød og baquetter. Vi har brukt en stor gryte som kan stå å bål. På bunnen legger vi lokket til en annen gryte, opp ned, slik at vi får en plattform et par cm over bunnen til gryte. Halvstekr brød på plattformen, lokk på og gryta på grillkulene. Fungerer helt fint som ovn.

Jeg tror, men husker ikke med sikkerhet, at jeg også har stekt minibaquetter på en kvist, som en mashmellow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har så stor gryte på tur at de får plass til et helt brød i den?

 

Mulig jeg har tenker på noe annet, men de halvstekte brødene man får kjøpt i butikken er da ikke vakuumpakka. Det skal jo ikke være luft i noe som er vakuumpakka. Jeg er generelt skeptisk til butikkbrød (tåler dem ikke heller) og et brød som kan holde i mange mnd blir jeg enda mer skeptisk til. Da ville jeg heller gjort som Nikke, bakt brødet og fått det vakuumpakket, enten i en butikk eller bare kjøpe en vakuumpumpe og poser og gjøre det hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bakt bannock brød et par ganger på tur. Det har vært veldig vellykket.

 

150 gram mel (jeg bruker glutenfritt)

50 gram tørrmelk

halv pose tørrgjær

1/2 ts salt

 

Tilsett vann til deigen blir passe konsistens og form til flate boller. Blir kjappere stekt om man trykker de litt flate så slipper de å bli brent utenpå og deigete inni.

 

Ha olivenolje i gryta og stek med på svak varme med lokk. Kan også stekes på rist på bålet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som regel brød på tur. Mine favoritter er Kjernesunt og Energi fra Pågen. De holder lenge. SOm regel Kjernesundt jeg bruker hjemme, holder seg fint 4-5 dager. Pakker ofte skiver i lufttett boks så de holder bedre og ikke blir klemt. Halvstekt har jeg ikke testet. Tenkte prøve lage det fra bunn i sommer. Blandet ut en deg i en kjele og så kjører den på glør for å steke. Lager jo da ikke så store brød men et bakr i en 1,5 liter kjele burde holde 2 dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har så stor gryte på tur at de får plass til et helt brød i den?

 

Mulig jeg har tenker på noe annet, men de halvstekte brødene man får kjøpt i butikken er da ikke vakuumpakka. Det skal jo ikke være luft i noe som er vakuumpakka. Jeg er generelt skeptisk til butikkbrød (tåler dem ikke heller) og et brød som kan holde i mange mnd blir jeg enda mer skeptisk til. Da ville jeg heller gjort som Nikke, bakt brødet og fått det vakuumpakket, enten i en butikk eller bare kjøpe en vakuumpumpe og poser og gjøre det hjemme.

 

Vi har en stor gryte som kan inneholde et halv brød. Derfor er det enda mer praktisk med små baquetter.

Jeg pleier å kjøpe halvstekt brød fra Eldorado. Jeg tror de pakkene inneholder noe annet enn vanlig luft. Vi spiser dette alltid når vi er på hytta, der det alltid ligger noen brød som kan bevares lenge. Vi tåler det fint. Men vær forsiktig med din mage om du ikke tåler det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har brukt halvstekt brød og baquetter. Vi har brukt en stor gryte som kan stå å bål.

Egner seg vel ikke så godt på en vandring i 8 -10 dager, med ei slik gryte i sekken. Hva veider den da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Undrer litt på dette med halvstekte brød. De eneste jeg vet om, er frossne. Kanskje du finner ei aluminiumsform som er stor nok. Eller om du prøver med aluminiumsfolie og så legge brødet ved siden av bålet, samt snu det regelmessig.

Men jeg tror brødet ditt er opptint og surt, lenge før du får bruk for det havstekte brødet. :)

Har vel mer tro på en kombinasjon av vanlig holdbart brød, for de første dagene. Og så steke brød i panne (eller i kjele), for de siste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har brukt halvstekt brød og baquetter. Vi har brukt en stor gryte som kan stå å bål. På bunnen legger vi lokket til en annen gryte, opp ned, slik at vi får en plattform et par cm over bunnen til gryte. Halvstekr brød på plattformen, lokk på og gryta på grillkulene. Fungerer helt fint som ovn.

Jeg tror, men husker ikke med sikkerhet, at jeg også har stekt minibaquetter på en kvist, som en mashmellow.

problemet med grytebrød eller annet brød på bål er at det lett blir for vart og godsakene svir seg.

Legg sand eller stein i bunnen av gryta. Ca 3 - 5 cm. Det hjelper.

Jeg har laget muffins på denne måten med godt resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å lage et brød hjemme som ikke krever elting, men relativt lang hevetid (ca 1,5 timer), det passer mao best hvis det er en varm sommerdag og man har god tid. Lurer på hvordan det hadde vært å få stekt noe sånt på bål? Brødet holder seg veldig godt og smaker fortsatt godt etter 4. dagen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egner seg vel ikke så godt på en vandring i 8 -10 dager, med ei slik gryte i sekken. Hva veider den da?

 

På lange turer spiser vi muesli med utvannet melkepulver. Halvstekt brød veier circa det samme som et vanlig brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Undrer litt på dette med halvstekte brød. De eneste jeg vet om, er frossne. Kanskje du finner ei aluminiumsform som er stor nok. Eller om du prøver med aluminiumsfolie og så legge brødet ved siden av bålet, samt snu det regelmessig.

Men jeg tror brødet ditt er opptint og surt, lenge før du får bruk for det havstekte brødet. :)

Har vel mer tro på en kombinasjon av vanlig holdbart brød, for de første dagene. Og så steke brød i panne (eller i kjele), for de siste dagene.

 

De halvstekte brødene jeg kjøper finnes i alle vanlige butikker. Ligger på brødavdeling. Er pakket inn i plast som er sammensveiset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lange turer spiser vi muesli med utvannet melkepulver. Halvstekt brød veier circa det samme som et vanlig brød.

Det var vekt på gryta, jeg siket til da. :) Ikke brødet!

TS er interessert i brød for turer på 8 - 10 dager og muligheter for å steke det på turen.

Personlig så bruker jeg kun varmt vann, i kronblandinger. Mye raskere og enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De halvstekte brødene jeg kjøper finnes i alle vanlige butikker. Ligger på brødavdeling. Er pakket inn i plast som er sammensveiset.

Har ikke sett, eller sett etter, halvstekte brød i brødavdelingen. Men vet du hvor lenge er disse brødene holdbare i orginalinnpakning da? Og hva når pakningen er åpnet, tror du hele brødet må stekes, eller er kan det være mulig å steke kun noen brødskiver om gangen.

Hadde vært interessant både for TS, meg og sikkert flere. Men så langt, tviler jeg på holdbarheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er vel pakket i beskyttende atmosfære (nitrogen), så de holder lenge i pakken så lenge den er uåpnet. Du får rundstykker pakket inn på samme måte (4 og 4) (ligger som regel i nærheten av de halvstekte baguettene) - om du hadde klart å sveise igjen de til en-porsjons-pakker på ett eller annet vis tror jeg jeg heller hadde satset på det, enn å prøve å steke hele halvstekte brød, skive for skive...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brødtypen jeg tenker på er f.eks Eldorado halvstekte brød.

Disse stekes i 16-18 minutter i stekovnen hjemme så er de klare.

De ligger pakket i en lufttett plast og har ca. 1 måneds holdbarhet ved oppbevaring i romtemperatur.

 

Link til brød

 

Man kan jo steke mye rart ved siden av bålet så jeg tenkte på om noen faktisk hadde testet ut dette?

Når man først har åpnet posen starter muglingsprosessen da luft slipper til, men kan man steke hele brødet har man jo brød i 3-4 nye dager.

 

Skal en tur til Rogen og Femundsmarka neste uke med kano så tror jeg skal ta med et og teste bare for å ha gjort det.

Jeg gir en tilbakemelding etter turen hvordan dette gikk :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett, eller sett etter, halvstekte brød i brødavdelingen. Men vet du hvor lenge er disse brødene holdbare i orginalinnpakning da? Og hva når pakningen er åpnet, tror du hele brødet må stekes, eller er kan det være mulig å steke kun noen brødskiver om gangen.

Hadde vært interessant både for TS, meg og sikkert flere. Men så langt, tviler jeg på holdbarheten.

 

Den som jeg kjøpte nylig har holdbarhet ut i august, dvs nesten å måneder. Åpnet holder den seg et par dager i kjøleskapet om du lukker igjen pakken. Vi steker ofte løse brødskiver, men da bevares resten av pakningen i kjøleskapet og hele brødet spises opp i 2 dager. Jeg er i sterk tvil om et brød holder seg en uke på tur i åpnet pakning. Prøv ellers heller halvstekte baquetter. Da tømmer du en pakning fortere enn ved et helt brød og kan ha med flere uåpnede pakker.

Disse finnes også i alle butikker, fra Eldorado eller Wasa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vekt på gryta, jeg siket til da. :) Ikke brødet!

TS er interessert i brød for turer på 8 - 10 dager og muligheter for å steke det på turen.

Personlig så bruker jeg kun varmt vann, i kronblandinger. Mye raskere og enklere.

 

530 gram. Pluss lokket til en annen gryte for å bygge plattform. Men kanskje kan du finne på noe annet, f.eks. en eggekartong?

http://www.xxl.no/villmark/kjokken-og-mat/kjeler-bestikk-og-redskap/trangia-balkjele-4-5-l-m-lokk/p/1009439_1_style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket halvsteke brødvarer, i brødavdleingen i dag. I enkelte butikker var det 3 produsenter, det var alt fra hele brød, nedover til hele baquetter, halve baquetter, rundstykker og så var det noe interessant som jeg tror kaltes briketter (kvadratisk). Noe var kun i "hvitt" brød, men det meste kunne fåes som middels, eller groft brød.

Men noe jeg reagerte på, var at innpakningen var omfangsrike. Og skal en bassere seg på vanlig brød de 3 - 4 første dagene og så bruke slike innpakninger for resten av en tur på 8 - 10 dager, vile en trolig trenge en egen sekk bare til brød. Gjetter på 30 - 40 liters sekk. Liten spøk. :) Da er det ikke mye plass igjen, selv i en stor sekk.

Å steke et halvt brød, i en turkjele går nok greit. Og neste halvdel i løpet 2 -3 dager, er da en mulighet. Mindre brødprodukter, så kan en steke til et måltid (en person), med rett størrelse på kjelen, pr. gang. (Tenker på praktisk størrelse, på kjelen). Uten å utbrodere mer, føler jeg at konklusjonen blir.

Stort volum å bære på. Det går med mye tid til steking, en til to ganger om dagen. (Eller steikng flere ganger, på en dag). Forsiktig steking på/ved bål, eller annen varmekilde, vil ta mye tid. Så for meg ville dette kunne kanskje være interessant, for en tur på en uke, for å ha ferskt brød, men ikke lenger. Tenker på kombinasjonen, ferskt og oppstekt brød.

For TS, ville jeg nok heller satset på ferdigblandet tørrstoff til deig (porsjonspakker), for 1 - 2 dager og stekt det i en kjele. Har "fifflet" med tanken i mange år. Men så langt har jeg brukt kornblandeinger, utover de første dagene til frokost og lunch. Enkelte ganger er det 2 luncher, spessielt i tungt terreng og lange dager i terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.