Gå til innhold
  • Bli medlem

Navn i fjellet - Illåbretind


Torgeir

Anbefalte innlegg

Fikk en tilbakemelding her om dagen, angående Heimre Illåbreatinden N og S. Det sies at Kartverket/navnekonsulentene har rotet her, og det vel ingen som blir overrasket over.

"Heimre Illåbreatinden" skal være navnet på nordtoppen (2170, "Nørdre" på Jotunheimen Vest). Dette fordi "Heimre" viser til plassering i forhold til bygda, altså den som ligger nærmest bygda/"Heim".

Navnet på sørtoppen (2175, "Søre" på Jotunheimen Vest) skal være "Søre Illåbreatinden", altså uten "Heimre".

Noen som er uenige i dette..? Synes det virker meget logisk og fornuftig jeg... Skal oppdatere topplistene innen utgangen av 2005, og da blir dette en av endringene hvis ikke noen har meget gode motargumenter :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres noenlunde fornuftig ut, synes jeg.

Dog finnes jo varianter av samme annensteds, der "Heimste" eller "Heimaste" er brukt, istedet for "Heimre".

Jfr. "Heimste Brean" og "Heimaste Hestbrean" i Hestbrepiggene. Hvorfor man skal bruke både "Heimste" og "Heimre" skjønner jeg ikke,

men mulig "Heimre - Heimste - Heimaste" liksom er "sterk - sterkere - sterkest", altså stadig nærmere hjemme...

Men greit, det er vel ingen big deal heller?

Godkjent fra min side, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor man skal bruke både "Heimste" og "Heimre" skjønner jeg ikke,

men mulig "Heimre - Heimste - Heimaste" liksom er "sterk - sterkere - sterkest", altså stadig nærmere hjemme...

Noe lignende har en jo når det gjelder de vestre Hestbrepigger. Den nest vestligste heter Vestre Hestbrepigg mens den vestligste heter Vestraste Hestbrepigg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...til fjells og gjøre seg fete. Og de åt og de åt og de åt, til de ble så store som FJELL. De åt gjennom hele dagen og gjennom hele natten, og når sola sto opp, sprakk de og ble til stein.

Snipp, snapp, snute. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette har blitt diskutert før, men hvilke navn bruker Morten i boken han driver og jobber med?

Jeg har sett noen nye navneforslag på 2000-metertopper som jeg liker bedre enn de gamle. Tror det var på Torgeir sine sider.

Hurrbreatinden er vel bedre enn Skagsnebb V2? Da har man liksom en fin rekke bortover med Storbreen, Veslebreen og Hurrbreen, og Storbreatinden, Veslebreatinden og Hurrbreatinden. kanskje i utgangspunktet litt drøyt å kalle disse 3 steinrøysene for tinder, men...

Hvis Skagsnebb V2 skifter navn til Hurrbreatinden, kan kanskje Skagsnebb V1 skifte navn til Katedralen, som foreslått av (jeg tror det var) Torgeir. Er det ikke litt underlig å navngi disse to toppene etter en betraktelig lavere en, selv om den laveste er den mest iøyenfallende?

Har rett topp fått navnet Geita i boken? Den berømte feilen på 1:5000-kartene viser navnet Geita på den uanselige steinhaugen mellom Kniven og Saksa. Såvidt jeg har skjønt er Geita fra gammelt av navnet på den toppen i Leirdalen på 2002 moh, "Saksa Ø2".

Ellers har jeg alltid lurt på hvorfor den Tverråtinden som er på 2302 moh kalles Midtre Tverråtind. Det er da ikke noen flere topper på ryggen øst for denne, ikke med primærfaktor rundt 10 en gang, og såvidt jeg vet heller ikke under 2000 moh. Jeg kaller den alltid for Østre Tverråtind (når jeg snakker med meg selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurrbreatinden er vel bedre enn Skagsnebb V2? Da har man liksom en fin rekke bortover med Storbreen, Veslebreen og Hurrbreen, og Storbreatinden, Veslebreatinden og Hurrbreatinden. kanskje i utgangspunktet litt drøyt å kalle disse 3 steinrøysene for tinder, men...

Storbreahøe, Storbreatinden, Veslbreatinden, Hurrbreatinden, Bakarste Skagsnebb, Skagsnebb blei navnet på disse toppene i boka.

Har rett topp fått navnet Geita i boken? Den berømte feilen på 1:5000-kartene viser navnet Geita på den uanselige steinhaugen mellom Kniven og Saksa. Såvidt jeg har skjønt er Geita fra gammelt av navnet på den toppen i Leirdalen på 2002 moh, "Saksa Ø2".

Geite i boka er toppen som også er kjent som Sokse Ø2. Sokse Ø1 har i vår bok falt ut, etter en måling på 9 m pf. av den stusselige toppen i sommer (har tidl. målt den til 10 og 11, så den er tvilsom).

Geite aka 2077 har vi tatt en råsjans og "gitt" et navn etter en diskusjon på fjellforum. Den navnløse klumpen har vi kalt Sauen, uten noen som helst forventninger om at det skal bli gjengs navn.

Ellers har jeg alltid lurt på hvorfor den Tverråtinden som er på 2302 moh kalles Midtre Tverråtind. Det er da ikke noen flere topper på ryggen øst for denne, ikke med primærfaktor rundt 10 en gang, og såvidt jeg vet heller ikke under 2000 moh. Jeg kaller den alltid for Østre Tverråtind (når jeg snakker med meg selv).

Enig med deg i det. Det er et "toppunkt" nedenfor Midtre som noen kaller Austre, men ingen ordentlig topp. Midtre har vi uansett brukt, da vi primært holder oss til siste kartutgave som stort sett holder seg til SNR.

Vi har også sjonglert litt noen andre steder, som f.eks. på Stølsnostinden.. Men noe radikalt med Katedraler, spir og domer er det ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det med Illåbretinder. Jeg har lenge brukt Heimre og søre i min liste da det var mest logisk. Bra å høre at det antakelig er det riktige også. Enig med navnene dere har valgt til boka Morten. Det er jo litt festlig at dere valgte Sauen da :) Hadde blitt kjedelig med et retningsvisende navn, og det blir jo helt klart et alternativt navn som mange kommer til å bruke etter å kikket i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauen? Hehe.

Hadde tenkt meg opp dit til sommeren, men vet ikke om jeg tør bruke det navnet på den når jeg forteller kameratene mine om det etterpå. For singel som jeg er - om jeg forteller at jeg har hatt en tur i Leirdalen og "vært på sauen" eller "besteget sauen" vet jeg neiggu ikke hva slags konklusjoner de kan komme til å trekke ut ifra det!

Det var forresten en topp jeg glemte å nevne i stad, også den i Leirdalen. Toppen på 2001 moh har fått navnet Jervefonni i Røynes oversikt. Dette har han vel flyttet rett over fra den store snøfonnen til toppen. Jeg synes det er dumt at både fonnen og toppen skal hete det samme! Torgeir (?) sitt forslag om å kalle den Storbreahø synes jeg er bra. Da får man med at det er en rundt topp, og at den ligger ved Storbreen. Så kan snøfonnen Jervefonni få beholde navnet sitt i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauen? Hehe.

For singel som jeg er - om jeg forteller at jeg har hatt en tur i Leirdalen og "vært på sauen" eller "besteget sauen" vet jeg neiggu ikke hva slags konklusjoner de kan komme til å trekke ut ifra det!

Torgeir (?) sitt forslag om å kalle den Storbreahø synes jeg er bra. Da får man med at det er en rundt topp, og at den ligger ved Storbreen. Så kan snøfonnen Jervefonni få beholde navnet sitt i fred.

Men er Geita noe bedre da? Eller Kalven... eller hva med Småttene? :)

Et forklaringsproblem får du jo åkke som! 8)

Ellers helt enig om Storbreahø - flott og stedegent navn, synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storbreahøe har nå stått på kartene i flere år da. Så der er ingen tvil.

Jeg vet ikke hvor oppdatert Norgesglasset er, men der står det fortsatt Jervefonni på 2001-toppen.

http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html

Ved å søke på kartet til inatur.no står det Jervefonne på samme topp, men der virker det som de ikke har plassert alle navn på kartet. Navnene kommer og går også, avhengig av målestokken som blir brukt.

http://www.inatur.no/cgi-bin/frameset.cgi?xy=190000;6820000&scale=2300000&height=500&width=800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.