Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-quiz


El Gringo

Anbefalte innlegg

For at de av oss som itj kjæm sæ opp i fjelle den her helga, ska æ spe på me et ekstra bilde av toppen som vise litt mer av bakgrunnen, men e redd for at de bli for enkelt for lokalkjente.

Fjelle e enkelt å gå opp på, og når de itj e foillt 2k, e de itj så mang som går dit. Men de e da en brukanes varde på toppen.

Det hjalp på med et ekstrabilde ja. Tipper det er Storfjellet (1821) i Tafjord. Bak t.h. ser vi Muldalsegga (t.v.) og Trollkyrkja (den spisse) i Valldal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

gi skrev:

Tipper det er Storfjellet (1821) i Tafjord. Bak t.h. ser vi Muldalsegga (t.v.) og Trollkyrkja (den spisse) i Valldal.

Ja det er rett :) Et svært fotogent fjell, men ingen store utfordringer.

Og så fikk jeg bekreftet hva bakgrunnen var 8) Bildene var tatt 28. august 2004, det første fra Danskehytta og det andre fra Fetegga(utsnitt av et større bilde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gløym ikkje å gjetta på dette biletet, som eg skreiv linken til i går, side 9. De må trykkja på linken for å sjå biletet

Beklager, såg ikkje at du hadde lagt inn eit bilde.

Ikkje så klart i bakgrunnen, men kan det vere Lønahorgi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje Lønahorgi, men det er eit kjent fjell ikkje så langt unna, ein smule nærare der de er i frå. Fjellet er kjend pga. si eigenart, og er kanskje Norges største i sitt slag. Stikkord er litt grøn olivin.

Fjellet finn de óg på desse bileta, men spørsmålet er det same, nemleg kva det markerte fjellet heiler:

http://www.stoelsheimen.no/galleri/vik/c/pages/geitedalen-1.htm

http://www.stoelsheimen.no/galleri/vik/c/pages/askjellsdalsleitet-1.htm

No vart det for enkelt, men eg får gjera det vanskelegare ved eit seinare høve.

Eg veit ikkje kvar biletet til Agnar er i frå, men eg funderer litt på dalfører mellom Luster og Skjåk i Breheimen. Liknande landskap (ikkje heilt likt) er det i Middalen innanfor Nørdstedalen i Fortunsdalen.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje Lønahorgi, men det er eit kjent fjell ikkje så langt unna, ein smule nærare der de er i frå. Fjellet er kjend pga. si eigenart, og er kanskje Norges største i sitt slag. Stikkord er litt grøn olivin.

Eg veit ikkje kvar biletet til Agnar er i frå, men eg funderer litt på dalfører mellom Luster og Skjåk i Breheimen. Liknande landskap (ikkje heilt likt) er det i Middalen innanfor Nørdstedalen i Fortunsdalen.

Helsing Stuttjukken.

Då er det nok Raudberget, som du har skrive om før i dine omtalar av Stølsheimen.

Forslaget ditt er ikkje så langt av lei, du er innom rett kommune.

Har forresten problem med heimesida di. Får ikkje opp alt, men veit ikkje kva som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satsar på at gi har rett svar på den forrige, så då prøver eg meg med eit nytt bilde.

Toppen til venstre er det nok mange som har sett, men få frå dette punktet vil eg tru.

Nermar seg 2000 m.

Det er kanskje Skridulaupen (1962 m) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dato var dette?

Da jeg kjørte over Strynefjellet i juni i år var det ekstremt mye snø. Det var så godt som vinter fortsatt. På bildet ditt er det jo relativt lite, så det må ha forsvunnet veldig mye på kort tid.

Bildet vart teke 19.juli. Det var berre frå vasskillet(ca 1250 moh) og ned til Yste Leirvatnet, som vises på bildet, at det var litt snø å trakke i. No er det meste som synest på bildet sørvendt, så det var

nok langt meir snø på nordsida av Skridulaupen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da drister jeg meg til å legge ut en ny quiz :)

Tatt på lang avstand, så kvaliteten er ikke allverden. Hvilken (Sunnmørsalpe-) topp er dette.

Siden det er ganske flate fjell i bakgrunnen, regner jeg med vi skal et stykke sørover i Sunnmørsalpane. Tipper toppen rager 1372 m opp fra Hjørundfjorden , og heter Blåhornet. Vi "bør" forresten ta en tur ut på der også.

Siden jeg tror svaret er rett, legger jeg ut en ny oppgave :wink: . Hvilke topper er dette ? Den ene er med i Røynes liste, den andre ikke.....

post-399-133474402643_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er ganske flate fjell i bakgrunnen, regner jeg med vi skal et stykke sørover i Sunnmørsalpane. Tipper toppen rager 1372 m opp fra Hjørundfjorden , og heter Blåhornet.

Du imponerer :):wink: Har sett navnet Helghornet på kart også, men tror Blåhornet er det som blir benyttet.

Sikkert en fin tur ut over Konehornet, Blåhornet og Stålberghornet. Har bilder fra motsatt side som antyder bratt oppgang... forresten en todelt topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du imponerer :wink::? Har sett navnet Helghornet på kart også, men tror Blåhornet er det som blir benyttet.

Sikkert en fin tur ut over Konehornet, Blåhornet og Stålberghornet. Har bilder fra motsatt side som antyder bratt oppgang... forresten en todelt topp.

Ser ut som om originalbildet er tatt fra Gullmorhornet :)

På "mine" kart står det i alle fall Blåhornet. Alle topper nordvest for Konedalen blir en bra tur 8)8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om originalbildet er tatt fra Gullmorhornet :wink:

På "mine" kart står det i alle fall Blåhornet. Alle topper nordvest for Konedalen blir en bra tur 8):?

Jeg må slutte å legge ut bilder jeg har tatt selv :)

Hele halvøya er en solid dagstur, mange høydemetre, spesielt dersom man fra Stålberghornet går helt ned på høyde 1039 for å se på utsikten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det går mye i 2000-metertopper og topper i Møre og Romsdal her, så jeg legger inn et bilde fra Hedmark. Det er jo nydelig natur der også, er dere ikke enige?? Uendelige lavvidder og avrundede kletter og voler.

Mulig at denne her blir litt for vanskelig, men jeg prøver. Er det noen innfødte (innavlede?) nord-hedmarkinger her, så klarer de den vel. :)

fjelltopp5.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet til "gi" står vel uløst, men jeg prøver El Gringo sitt likevel.

Må tygge litt nærmere på "gi" sitt, ingen ahaopplevelse det heller... :wink:

Mulig at denne her blir litt for vanskelig, men jeg prøver. Er det noen innfødte (innavlede?) nord-hedmarkinger her, så klarer de den vel. :)

Hmmm.... Ikke allverden å sjå av fjella her, så denne var ikke enkel nei.

Ikke er jeg nord-hedmarking heller, så dette er jo 250-300 km unna mitt revir, så man må vel bare tippe...

Prøver Tron sett østfra Tylldalen, med Vesltronden/1220 til venstre, og Blåtronden/1653 til høyre.

Noe sier meg at dette er feil, men da er man ihvertfall igang med eliminasjonsprosessen!

Stikkord? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke topper er dette ? Den ene er med i Røynes liste, den andre ikke.....

For å få litt progresjon her gjør jeg oppgaven litt lettere, større utsnitt, og noen høydetall. Toppen med ???? er høyest.

post-399-133474402714_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få litt progresjon her gjør jeg oppgaven litt lettere, større utsnitt, og noen høydetall. Toppen med ???? er høyest.

Er det mulig at det er min. 215 hm fra 1785-toppen til Røynetoppen her?

Ser jo ut som de ligger på samme ryggen, og sammenliknet med nabotoppene ser den liksom ikke så veldig mye høyere ut heller.

Tenke, tenke... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig at det er min. 215 hm fra 1785-toppen til Røynetoppen her?

Ser jo ut som de ligger på samme ryggen, og sammenliknet med nabotoppene ser den liksom ikke så veldig mye høyere ut heller.

Eller min. 15 hm. Røyne-heftet listar opp fjell over 1800 moh, som du sikkert veit (sjølv om det er tidleg på dag).

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller min. 15 hm. Røyne-heftet listar opp fjell over 1800 moh, som du sikkert veit (sjølv om det er tidleg på dag).E

Hehe, sorry, tenkte kun 2k i min iver over disse. Nevnes Røyne-lista er det jo nesten alltid i 2k-sammenheng! :?

Men dette gjorde det jo ikke akkurat enklere da! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sorry, tenkte kun 2k i min iver over disse. Nevnes Røyne-lista er det jo nesten alltid i 2k-sammenheng! :)

Men dette gjorde det jo ikke akkurat enklere da! :wink:

Du gikk på den ja :) Regna med det ville skape litt forvirring :?

Det går forøvrig en vei med mye sommertrafikk på andre siden av toppene......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.