Gå til innhold
  • Bli medlem

Spot 2 gps eller SPOT Connect Satellite Communicator ?


Anbefalte innlegg

Går og vurderer å kjøpe en av disse som en ekstra sikkerhet. Hva bør jeg velge av disse to eller er det andre som også kan være aktuelle?Ser at de er ganske rimelig på Ebay. Virker disse bra i Norge eller er det en annen progamvare? Ser det er noen tidligere tråder som tar opp dette emnet, men de begynner å bli ganske gamle og det dukker stadig opp nye produkt.

 

Tenker selv at kanskje spot 2 er det tryggeste da man ikke er avhengig av en mobiltlf i tillegg som har nok strøm, hvis det skulle skje noe.

 

Håper det noen med erfaring fra disse produktene som kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke SPOTgen3? Er enig i at det er tryggere i å ikke være avhengig av mobilen, derfor var SPOTgen3 mitt valg.

 

Driver og registrerer min nå, men skjer noe feil på nett som gjør at jeg ikke får fullført. Skal gi beskjed hva jeg syntes når den er oppe og går. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre brukervennlighet, bedre knapper, kan lades med usb, kan betale ekstra for "tracking" som bare slår seg på når spot er i bevegelse (sparer batteri), og bestemme trackingintervaller, slipper å trykke på tracking hver 24 time. Vet ikke om det er verdt ekstra prisen, kan vel få spot2 ganske rimelig nå. Men har lest negativt om knappene til spot2. 

 

Står litt mer her:

http://sectionhiker.com/spot-gen3-satellite-gps-messenger-review/ (se bort fra prisene i artiklene, tror det er justert)

 

prisforskjeller: 

http://www.findmespot.eu/en/index.php?cid=103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Spot3 er sikkert oppdatert på flere bra måter, men om du finner Spot2 til en hyggelig pris så funker den bra nok. Kommer an på hvor mye funksjonalitet man vil ha. Jeg har Spot2 og er kjempefornøyd. Selv bruker jeg ikke tracking og slikt og har den bare liggende som nødutstyr, samt at jeg sender OK-melding hver kveld (så de hjemme blir fornøyd!). Min opplevelse er at Spot2 fungerer veldig bra. Spot1 derimot har en del mangler, så man bør i alle fall kjøpe versjon 2.

 

Jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe den vanlige Spoten. Spot Connect og slikt som er avhengig av mobiltelefon er i så fall en dyr, tung og batterikrevende måte å prate med de hjemme på, men det er ikke nødutstyr. Ville ikke følt meg trygg om jeg var avhengig av mobilen i en nødsituasjon.

 

Det er mange innlegg her på forumet hvor folk klager over at meldinger ikke kommer frem og andre problemer. Jeg er rimelig sikker på at det må skyldes feil bruk. Ser for meg at folk bare trykker litt tilfeldig på noen knapper i kjelleren i huset sitt og ikke får det til. Mine meldinger kommer alltid frem. Men man må gjøre det riktig. 

 

Trikset er å la den ligge med fronten opp (der er antennen). Så må man sjekke at den får kontakt med gps-satellitter (lyser rødt eller grønt 10-20 sek etter man forsøker å sende ok-melding). Får den ikke kontakt må man finne et bedre sted, men utendørs funker det alltid så lenge det ikke er kjempehøye, bratte fjell rundt deg og du står nede i en dyp dal. Viktig å ha litt "rom" i lufta for signalene, spesielt sørover, ettersom satellittene er sør for oss her i Norge. Har for eksempel lagt min Spot2 langs en hyttevegg og forsøkt å sende OK-melding en gang. På nord-sida av hytta fikk den ikke dekning, men på sørsida gikk det fint. Så må man la den ligge i fred en halvtimes tid. Den bruker lang tid på å sende meldinger. Om du slår den av igjen etter 10-15 minutter er det ikke sikkert meldingen ble sendt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innlegg. Det virker som om det ikke er så veldig stor prisforskjell på Spot 2 og 3 så det spørs om ikke jeg kommer til å kjøpe nr 3 da siden den har noen forbedringer. Har forstått det slik at man må ha ett slags abbonnement. Er det ett slags sim kort man setter inn eller er det bare noe man laster ned via nettet og evt hvor laster man det ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk lenken min i forrige innlegg: prisforskjeller.  

 

Kjøp en spot. Gå til siden på lenken over. Velg abb. Klikk øverst på abb: activate.  Inni spot'en står det nummeret til spot'en og et reg.nr. Bruk dette når du registrerer og kjøper abb.Alt går over nett/kredittkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe den vanlige Spoten. Spot Connect og slikt som er avhengig av mobiltelefon er i så fall en dyr, tung og batterikrevende måte å prate med de hjemme på, men det er ikke nødutstyr. Ville ikke følt meg trygg om jeg var avhengig av mobilen i en nødsituasjon.

 

 

Ikke helt korrekt det du sier der. Spot Connect har SOS knapp på enheten og er ikke avhengig av å kobles til mobiltelefonen for å aktivere SOS funksjonen. Kun for å sende ok meldinger og type/send meldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forstått det slik at man må ha ett slags abbonnement. Er det ett slags sim kort man setter inn eller er det bare noe man laster ned via nettet og evt hvor laster man det ned?

Det stemmer, men du velger abonnement ut fra hvilke behov/funksjoner du ønsker. Spot eneheten har en serie nummer, denne registrerer du på hjemmesiden til Spot når du oppretter et abonnement. Du trenger altså ingen sim-kort, enheten er allerede klargjort for alle funksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Spot gen3 er registrert. Var en enkel prosess, etter litt startproblemer som lå hos meg og ikke SPOT.

Første prøvetur i dag. Hentet ungene fra barnehage og skole, og sente "ok"-melding til heimen underveis. Melding sendt og mottatt kjapt og uten problem. Sporing virker fint, og nettsidene med kart er oversiktlige. 

 

Nøgd! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Spot gen3 er registrert. Var en enkel prosess, etter litt startproblemer som lå hos meg og ikke SPOT.

Første prøvetur i dag. Hentet ungene fra barnehage og skole, og sente "ok"-melding til heimen underveis. Melding sendt og mottatt kjapt og uten problem. Sporing virker fint, og nettsidene med kart er oversiktlige. 

 

Nøgd!

Fortsatt fornøyd med Spot Gen3? Vurderer å kjøpe en spot, men usikker på om jeg skal gå for spot 2 eller 3. Er det verdt de ekstra gronkene det koster for en Gen3? Ser det er et dyrere abonnement på den nyeste....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt korrekt det du sier der. Spot Connect har SOS knapp på enheten og er ikke avhengig av å kobles til mobiltelefonen for å aktivere SOS funksjonen. Kun for å sende ok meldinger og type/send meldinger.

 

Kan forøvrig legge til at Spot Connect min nektet å kommunisere med iphonen min på forrige tur så fikk ikke sendt ut ok meldinger. Nå hadde jeg heldigvis ikke lovet noen at jeg skulle sende ut statusmeldinger heller så det var ikke noe stort problem. Antageligvis lå problemet på iphonen, måtte "glemme" enheten og så pare den på nytt for at det skulle virke igjen.

 

Skulle jeg kjøpt i dag ville jeg nok heller sett på noen av de som går på iridium nettverket og som også har 2-veis kommunikasjon. Dukker opp flere konkurrenter her nå og prisen er ikke så forskjellig fra spot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt fornøyd med Spot Gen3? Vurderer å kjøpe en spot, men usikker på om jeg skal gå for spot 2 eller 3. Er det verdt de ekstra gronkene det koster for en Gen3? Ser det er et dyrere abonnement på den nyeste....

 Jeg prioriterte Gen3 foran 2 fordi; den er oppgradert bruksmessig, virker bedre med tanke på knappenes plassering, er antageligvis lettere å selge igjen.

 

Abbonentprisen; her må du vurdere behovet for sporing, hvor enkelt det skal gjøres og hvor ofte. Spot2 må trykkes i gang hver 24 time. Spot3 registrerer bevegelse og starter sporing når enheten beveger seg hele tiden når du bruker den. Visstnok batterisparende. Velger du spot2 kommer abo'et uten sporing. Ønsker du sporing i selvvalgte intervaller, blir abo-prisen likt som grunnabo'et til spot3 hvor dette er inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Skulle jeg kjøpt i dag ville jeg nok heller sett på noen av de som går på iridium nettverket og som også har 2-veis kommunikasjon. Dukker opp flere konkurrenter her nå og prisen er ikke så forskjellig fra spot.

Kikket også på disse, men på disse er års-abonnentet dyrere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.