Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindkraft igjen


REs

Anbefalte innlegg

Det er fristende å referere til Odd Børrezen sin sang om måser: skal ha, skal ha, skal ha……Siden 70-tallet er det det private forbuket som har stått for mesteparten av økningen i energiforbruket på land i Norge. At vi har flest kvadratmeter pr.pers boligareal å boltre oss på i Europa og at vi bygger stadig større hytter med dusj, badstu etc. viser vel at vi nok har mer å hente på å forbruke mindre enn å prudusere stadig mer kraft.

 

Det er ikke så veldig mangen år siden energiinnsatsen til produksjon av solcellepanel var større enn den energien man kunne hente ut i løpet av solcellepanelets levetid. Da er ikke forurensningen under produsjon tatt med (hente kull og kvarts fra andre siden av jorden, frakte til produsjonsstedet, produsere silisium metall, raffinere dette vhj a kjemikalier for å fremstille enkrystaller av Silisium, for så å kunne lage det endelige produktet- solcellepanel). Pr. i dag går vel solcellepanelet i pluss, men fremstillingen av det er på ingen måte en skånsom prosess for naturen.

 

Vindturbiner har nok en sammenliknbar histore. Jernmalm og kull skal hentes fra andre siden av jorden og fraktes til produksjonsstedet. Er vi heldig blir jernet fremstil i en lysbueovn basert på vannkraftforsyning. Ellers er det masovn som gjelder, og i den brukes kull både som reduksjonsmateriale (fjerner oksygenet fra malmen slik at vi står igjen med reint jern) og som energikilde (brenner kull for å produsere varme). I tillegg må metallet raffineres og legeres (tilsettes andre metaller) for å kunne tåle den mekaniske belastningen. Og sjøl om energibalansen skulle gå i pluss (altså den energien vi putter inn i produksjon av vindturbinen i forhold til hva den produserer av energi i løpet av sin levetid) vil vi i løpet av produsjonen ha sluppet ut CO2, CO, svovel pluss lokal forurensning av kullstøv, sot, støy etc for å nevne noe.

 

Etter mitt syn skal det altså mer til enn en positiv energibalanse, for å kunne kalle det for miljøvennlig energi. Men det er klart mer miljøvennlig å produsere både solcellepanel og vindturbiner i Norge enn feks i England. Produksjon av vannkraft forurenser nok minst og gir nok mest tilbake i forhold til energiinnsatsen (om vi holder kjernekraften utenom), men er slett ikke bra for naturen- i allefall ikke i områdene som rammes direkte.

 

Den mest miljøvennlige energien vi har er den vi ikke bruker. Gå til jobben, la vær å dra til Syden to ganger i året, kjøp mindre plastikkdritt til ungene, ikke kast så mye mat, kjøp utstyret på Finn.no og la vær å pusse opp huset 2.hvert år. Beklager å være slik en gledesdreper, men jeg klarte bare ikke å la være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres veldig fint ut at vi kan selge kraft til Europa slik at de kan redusere egenproduksjon av kraft fra kull- og atomkraftverk.

Det er like naivt som å tro at trøndere slutter å lage brennevinet selv hvis de bare får et vinmonopol.

Etter at USA begynte å produsere billig skifergass til eget bruk så begynte de å dumpe kullet sitt på det Europeiske markedet. 

Kull ble kjempebillig og det vil alltid være prisen som bestemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til alle dere som er mot alt som lager strøm

 

Hvordan skal jeg få kokt meg en kopp kaffe i morgen tidlig hvis jeg nekter å bruke den elektrisiteten som jeg har i  kaffetrakteren min ? Bør jeg fyre opp et lite bål i hagen ?? Og hva gjør jeg med den luftforurensningen som bålet lager ??

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fyr deg et bål.

Det kan godt tenkes at det blir en miljøkatastrofe. Vi vet hva som skjedde for ca. 8 - 10 000 år siden da steinalderfolkene laget maten sin på åpne bål.

Isen som dekket ikke bare Norge, men som lå kilometertykk like syd til Alpene smeltet og det er ikke mye igjen av den nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

En positiv nyhet, hvis de faktisk bygger ut vindmøller i allerede utbygde områder (åkre)

http://www.dn.no/nyheter/energi/2014/04/12/sm-vindmller-kan-lfte-bndenes-inntekter

 

Når jeg fløy over Østerrike for noen år siden, så var åkerlandskapet fullt av vindmøller. Vesentlig bedre enn at det blir bygget store vindmølleparker i villmarken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for fornybarenergi, men som med kull- og atomkraft så har også vindkraft konsekvenser. De er bare annerledes.

 

 

 

For klimaets skyld så håper jeg at det ikke blir så ukritisk utbygging som jeg har inntrykk av at det gis frislipp for. Når folk begynner å slenge opp vindmøller som ødelegger livskvaliteten til naboene så vil hele fornybarenergien få et dårlig(ere) rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Da har Olje og Energidepartementet (OED) sett bort fra en rekke tunge ankeinstanser, og tildelt konsesjon til det som, dersom det blir realisert, blir Nord-Norges desidert største vindkraftverk. I tillegg til en lang rekke lokale organisasjoner og motstandsgrupper, hadde bl.a Tromsø kommune, reindriftsnæringa, NHO Reiseliv, Troms Turlag (DNT) og Naturvernforbundet anket konsesjonsavgjørelsen til OED. Dette ses nå bort ifra, og det private utbyggerselskapet "Norsk Miljøkraft AS" står fritt frem til å selge konsesjonen dersom de klarer å skaffe finansiering. For øvrig ble dette anlegget først påbegynt i 2001. Oppstart er utsatt flere ganger siden da, konsesjonssøknader er justert og sendt inn på nytt, og nå ser det altså ut til at dette kan realiseres. 

 

Får bygge gigantisk anlegg i Troms. 

 

Landbasert vindkraft.. Symbolpolitikken fremfor noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.