Gå til innhold
  • Bli medlem

Musesikker og kondensfri lagring av tørrvarer/mat


tremon

Anbefalte innlegg

Vi har akkurat fått oss fjellhytte. Langt fra folk og haugammelt hus. Det er med andre ord fritt frem for mus og vi kommer ikke til å prøve å tette den engang. Der er et helikopterløft til området en gang i året og jeg vil sende en del tørrvarer med det. Problemet er at jeg ikke har erfaring med å lagre i en slik situasjon.

Har teoretisert meg frem til en løsning med en boks med nokså tett lokk og en del hull på 2-3 mm. Det jeg er usikker på er om den skal være plast eller aluminium. Erfaringer noen?

Hullene er for å unngå kondens men jeg er redd for at de vil trekke inn enda mere mus om vinteren pga matlukt. Igjen - erfaringer mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leide ei jakthytte på åremål en stund tilbake.  Mus kom og gikk som de ville.  Vi brukte en kraftig rund plastdunk til oppbevaring av matvarer og var ikke plaget med kondens så lenge vi passet på å holde sola ute når vi ikke var der.  Væsketemperaturen inne i hytta endrer seg så sakte at kondens neppe vil være noe problem.  Dengang holdt til og med knekkebrødet seg bra ganske så lenge  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leide ei jakthytte på åremål en stund tilbake.  Mus kom og gikk som de ville.  Vi brukte en kraftig rund plastdunk til oppbevaring av matvarer og var ikke plaget med kondens så lenge vi passet på å holde sola ute når vi ikke var der.  Væsketemperaturen inne i hytta endrer seg så sakte at kondens neppe vil være noe problem.  Dengang holdt til og med knekkebrødet seg bra ganske så lenge  :)

Takk! Godt å høre. Ingen forsøk på å gnage seg igjennom? Hadde uansett tenkt å ta opp en slik dunk med lufttett lokk og grave ned nesten i bekken for å bruke som kjøleskap. Kan gjerne likegodt kjøpe 2 slike da.

Flott med andre erfaringer også hvis noen gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tremon. Vi hadde ingen synlige forsøk på "innbrudd".  Dunken var ganske vid og sidene gikk  vinkelrett ned til gulvet uten noen falser eller kanter som var lette å få tak i.  Det var ellers stor aktivitet i hytta. Mus tok selvmord i saftflasker, sengetøy måtte byttes med jevne mellomrom (selv om det ble hengt opp) og min hjemmestrikkede mariusgenser måtte bøte med livet.  Den hadde ikke en sjanse ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med hytte på sørlandet. En vinterbygget Telemrkshytte men god gammeldags utedo. Mus var en sevfølge så sengetøy og klær ble pakket i svarte plastsekker og hengt opp med tau i en krok i taket. Dette funket helt fint. 

Tørre matvarer kan bare pakkes i en tett plastboks eller helst en slik vanlig gammeldags kakeboks av metall.

Alle matvarer som pakkes i tett beholder må være tørre, ellers så vil muggsopp ødelegge hele innholdet.

 

Jeg hadde et lite lager av tørrmat liggende i matboden min. Trehyller i en ikke så kald kjeller. Her var det suppeposer og diverse porsjonspakker med havregrøt. En dag oppdaget jeg at lageret var angrepet av fleskebiller. Larvene hadde spist seg gjennom embalasjen og tatt for seg av innholdet. De hadde til og med spist seg ned i treverket i hyllene. 

Fleskebiller kan leve av hva som helst og har du først fått dem inn i huset så er de ikke gode å bli kvitt.

 

http://www.entomex.no/entomex/index.php/skaddyr/skadedyr-pa-kjokkenet/fleskeklanner--fleskebille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt museproblem på hytta. Det er dog bare mus i deler av hytta så lenge jeg passer på å lukke dører godt. Men de er på kjøkkenet bl.a. Har et skap der som jeg oppbevarer slikt i. Skapet er tett(pr i dag hvertfall) så de er ikke inne der. I benkeskap og skuffer er de stadig vekk. Jeg ser på å skaffe noen bokser med lokk til å legge oppi skuffene.

Noen som har sett noe slikt som bestikkskuff med lokk?

Må vaske opp alt som skal brukes i vinterhalvåret. Da er det ikke vann i krana så litt ekstra jobb med smelting. Derfor jeg tenkte prøve noen bokser og slikt.

 

Noen som evt har noen tips på hva man kan bruke for å tette igjen små hull under lister etc?

Har en ide om å sette flere åtestasjoner i kjeller og tette igjen hull for å se om jeg slipper ha de inne.

PLeier ha åtestasjoner i gamle låven fra tidlig på høsten i håp om at de spiser ihjel seg der før de trekker inn. Men er nok litt mange av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tremon. Vi hadde ingen synlige forsøk på "innbrudd".  Dunken var ganske vid og sidene gikk  vinkelrett ned til gulvet uten noen falser eller kanter som var lette å få tak i.  Det var ellers stor aktivitet i hytta. Mus tok selvmord i saftflasker, sengetøy måtte byttes med jevne mellomrom (selv om det ble hengt opp) og min hjemmestrikkede mariusgenser måtte bøte med livet.  Den hadde ikke en sjanse ;D

Det ser heldigvis ikke så verst ut hos oss. Det meste av tekstiler er nesten helt. Oppsummert så sier vel du at det ikke er noe problem med plast og at kondens neppe blir et problem. Veldig bra å høre. Takk for at du gadd å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med hytte på sørlandet. En vinterbygget Telemrkshytte men god gammeldags utedo. Mus var en sevfølge så sengetøy og klær ble pakket i svarte plastsekker og hengt opp med tau i en krok i taket. Dette funket helt fint. 

Det har blitt gjort her også og det funker.

Tørre matvarer kan bare pakkes i en tett plastboks eller helst en slik vanlig gammeldags kakeboks av metall.

Alle matvarer som pakkes i tett beholder må være tørre, ellers så vil muggsopp ødelegge hele innholdet.

Vil ikke hull for å unnslippe kondens løse dette?

 

Jeg hadde et lite lager av tørrmat liggende i matboden min. Trehyller i en ikke så kald kjeller. Her var det suppeposer og diverse porsjonspakker med havregrøt. En dag oppdaget jeg at lageret var angrepet av fleskebiller. Larvene hadde spist seg gjennom embalasjen og tatt for seg av innholdet. De hadde til og med spist seg ned i treverket i hyllene. 

Fleskebiller kan leve av hva som helst og har du først fått dem inn i huset så er de ikke gode å bli kvitt.

 

http://www.entomex.no/entomex/index.php/skaddyr/skadedyr-pa-kjokkenet/fleskeklanner--fleskebille

Ja er det ikke det ene så er det det andre. Må lese meg opp her forstår jeg. Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.