Gå til innhold
  • Bli medlem

Lagring av snøre/snelle


Andso89

Anbefalte innlegg

Hvordan lagrer dere snøre og snelle for at snøret skal holde lengst mulig? Tenker da spesielt på mono. Før byttet jeg årlig men med tida har det blitt fler og fler sneller til ulikt bruk. Hadde vært fint å unngå å bytte på sneller som ikke brukes så mye om rett lagring kan bidra til dette. 

Har nå sneller og spoler i mørk og delvis isolert utebod, men temperatur varierer jo selvfølgelig der etter utetemp 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjølig og mørkt er fasit. 

De aller aller fleste sneller har godt av at du løsner bremsen slik at bremsebelegg osv ikke ligger i klem unødig når du lagrer over tid. Mono holder legnre enn du tror om det ikke utsette unødig for mye sollys eller varme. Jeg byttet når testing sier at det er svekket. (Tidligere byttet jeg stort sett hvert år å de mest brukte snellene, men ser ingen grunn til det lengre...)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skifte mono hvert år er vel kun for å ha fiskesene i omløp i handelen.


Jeg har brukt 0,30, eller noe deromkring, på snellene mine som jeg bruker til sjøfiske. Og etter 10-15 år, oppbevart i garasjen oppunder taket (utenfor sollys), har senene mine fortsatt vert sterke, og ikke røket en eneste fisk selv når «stortorsken» biter.

Jeg pleier rett og slett bare å kjenne på snøret hvor mye det tåler før det ryker, og ta en inspeksjon. og tar en vurdering derfra. Klipper kanskje av de siste metrene som har blitt mest slitt. Ser/kjennes den fin ut, og er sterk, så bruker jeg den.

Supertynne sener holder kanskje ikke like lenge, men jeg tror sjeldent jeg har byttet før 10 år. Det blir bare noen få fisketurer i året for min del.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

     Selv holder jeg på med fluefiske, og der er supertynne sener et poeng. Fisken spytter fort kroken ut igjen om den kjenner sena så det blir en evig konkurranse. Likevel,er det noe poeng å bytte noe annet enn fortommer? Jeg opplever mere tap ved å bruke "alminnelige" men ikke fullt så gode knuter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mono brukt i ferskvann holder noen år. Men brukt i saltvann ikke like lenge.

 

Så skyll dem godt i lunkent vann.

 

Lagre i stabil temperatur, utenfor sollys.

 

Og vurder hvor mye du faktisk har brukt senen.

 

Husk også på at 600 meter mono koster 160 kroner mens en sluk koster gjerne 50-250 kroner. Så er ikke verdt å ta en risiko.

0.20 mono må også byttes mye oftere enn 0.60 på en oter.

Selv bruker jeg nesten bare multi og jeg tar bort minst 10 meter hver sesong for å unngå å miste sluker.

 

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.