Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av telt, Rondane eller Fjellheim


Skogstroll

Anbefalte innlegg

Hei dere,

 

Da har jeg endelig fått plantet beinene tilbake på jorden og fått med tid til overs etter fire hektiske jobbår.

Det betyr innkjøp av nytt telt og etter en en lang runde på nettet står det nå mellom to telt typer.

 

Fjellheim 2/3 camp og Rondane light 2.

 

Jeg er på jakt etter et lett, men romsligt telt som er hakket større enn ringstind. Bruken er meg alene hovedsakelig, men jeg har en følelse av at dama til tider vil ønske seg ut i skogen og det er her "plassen" og komforen kommer inn.

 

Hva bør jeg velge? Jeg har heletiden falt mot fjellheim 3, men hvis dama ikke blir med er det "hakket for stort og tungt" i mine øyne. Klarer jeg meg med rondane light 2 som er betydelig lettere, men muligens veldig mye mindre? Takhøyden er jo veldig lav.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei dere,

 

Da har jeg endelig fått plantet beinene tilbake på jorden og fått med tid til overs etter fire hektiske jobbår.

Det betyr innkjøp av nytt telt og etter en en lang runde på nettet står det nå mellom to telt typer.

 

Fjellheim 2/3 camp og Rondane light 2.

 

Jeg er på jakt etter et lett, men romsligt telt som er hakket større enn ringstind. Bruken er meg alene hovedsakelig, men jeg har en følelse av at dama til tider vil ønske seg ut i skogen og det er her "plassen" og komforen kommer inn.

 

Hva bør jeg velge? Jeg har heletiden falt mot fjellheim 3, men hvis dama ikke blir med er det "hakket for stort og tungt" i mine øyne. Klarer jeg meg med rondane light 2 som er betydelig lettere, men muligens veldig mye mindre? Takhøyden er jo veldig lav.

Hva med Fjellheimen Superlight 3 Camp? Det veier jo ca. 2 kg. :)

 

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Fjellheimen_Superlight_3_Camp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er takhøyden viktig. Jeg "må" ha mine 110cm innendørs. Da kan jeg sitte uten å bøye hodet. Anbefaler deg Fjellheimen 3 Camp. Et solid og bra 3-sesongstelt. Jeg er godt fornøyd med mitt. Har du råd kikker du på superlight'n.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på superlig'n, men kastet vekk tanken når jeg så en youtube video hvor hele teltet kneler i 60km/t vind.

Har noen fått prøvd dette teltet? Og hvordan er luftingen? Ser det er endel mindre luftemuligheter enn det originale fjellheim 3camp teltet.

Tenner litt på teltet, men er noe usikker på å bruke over 6000 på et telt som veldig få snakker varmt om :/

 

Jeg ser du har ringstind Bjarne. Får man plass til to personer eller blir det veldig trangt og tullete i et så lite telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på superlig'n, men kastet vekk tanken når jeg så en youtube video hvor hele teltet kneler i 60km/t vind.

Har noen fått prøvd dette teltet? Og hvordan er luftingen? Ser det er endel mindre luftemuligheter enn det originale fjellheim 3camp teltet.

Tenner litt på teltet, men er noe usikker på å bruke over 6000 på et telt som veldig få snakker varmt om :/

 

Jeg ser du har ringstind Bjarne. Får man plass til to personer eller blir det veldig trangt og tullete i et så lite telt?

Du skal være glad i tett selskap hvis du vil være i flertall i det teltet. Det går vel for en natt, men flere, da sliter du vil jeg mene. Jeg har sekken med meg inn i det teltet og da er det rimelig fullt hos meg, men jeg er jo en velvoksen kar da... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Takhøyde er spesielt viktig hvis du skal fyre primus innendørs. Jeg har hatt et par nestenulykker der primusen har spyttet flammer ubehagelig høyt. Fjellheimen 3 camp berget taket med et nødskrik.

 

Jeg synes fjellheimen superlight virker for spinkel dersom du skal dra det ut i vinterfjellet. Vanlig Fjellheimen 3 camp tåler mye uvær også vinterstid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et 14 år gammelt Rondane 3. Lett og enkelt til aleneturer eller to pers. Min ankepunkt er at det er alt for dårlig lufting når det er varmt. Selv når jeg er alene i teltet. (Kan va at de nyere utgavene har bedre lufting). Ville ikke brukt det på eksponerte plasser i dårlig vær. Fint vår og høsttelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller ser ikke helt fordelene med superlight versjonen. Som du sier, virker spinkelt og enkelt. Sier seg jo selv når man skal droppe vekt at man tar vekk noe positivt.

 

Står nå mellom Fjellheim 2 camp eller 3 camp. Det er jo greit med plass til to personer i 2 camp teltet på kortere turer? 130 bredde og et fortelt man kan ha to sekker.

 

Sparer noen hundre gram samt at teltet er litt mindre i pakke volum. Hva ville dere erfarne kjøpt til mitt formål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Jeg har ikke prøvd 2 camp. Har et 3 camp. To personer har det veldig behagelig i 3 camp. Hvis du først og fremst skal bruke det alene er vel 2 camp et bra alternativ dersom du føler behov for å spare noen hundre gram... Du må nesten finne ut sjøl om et par hundre gram på solotur er viktigere for deg enn veldig bra komfort på turer med flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et Rondane 3, og syntes det ble for snau takhøyde. Jeg solgte det og kjøpte meg et Fjellheimen 3 camp, som virker MYE større. I tillegg til økt høyde skrår det mindre mot endene enn Rondane, noe som bidrar mye. Jeg er 180cm lang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du stort sett skal bruke det alene og kun sporadisk være to i teltet så bør Fjellheimen 2 holde. Blir det rundt halvparten eller mer av turene som dere er to ville jeg tatt 3 manns versjonen.

 

Du skal ikke vurdere Hilleberg Nallo 3 da. Det veier 2,6 kilo. Der får du riktnok ikke så stort fortelt så lenge du ikke velger GT versjon. Da har du rikelig med plass alene samt at det ikke er trangt i innerteltet når dere er to

De har jo og modellen Anjan. 3 manns versjon der veier 1,9 og Gt versjon 2,4 kilo. Men det er jo i superlight segmentet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.